Photoshop CS2: Märkligaste problemet jag stött på

Permalänk

Photoshop CS2: Märkligaste problemet jag stött på

Hejsan clockare, skulle behöva hjälp med det här problemet eftersom det både är sjukt irriterande och för att det börjar bli bråttom.

Det är så att alla värden i Photoshop har blivit konstiga. När jag skapar ett nytt dokument med allt inställt på standard så står det att dokumentet är inzoomat till 6667%. Jag ska då skriva in 100%, men när jag trycker på enter så blir det en etta. Samma gäller tex. när jag ska ändra storleken på typsnitten (oavsett vilket), om vi säger att jag väljer 72pt och sen vill scrolla mig där ifrån så går den upp till 79pt och slår sedan om till 8. Fortsätter jag så kommer den till 9 och sen går den ner till ett igen.
Jag har både dumpat mina preferences flera gånger, installerat om programmet helt och hållet och provat med CS3 som hade samma problem.
Har även uppdaterat.

Sitter du och ruvar på en lösning så skulle det ju säkert hjälpa
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Även om du har nollat inställningarna, kolla vad som står i Preferences på preset resolutions, ska vara 72 ppi. Dubbelkolla även Windows fontstorlek som på XP ligger under Bildskärm -> Inställningar -> Avancerat -> Allmänt, där är grundinställningen 96 dpi.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk

Yes, allt stod som du sa att det skulle stå. Hittade en lösning men den gäller bara CS3 och om man sitter på Leopard =/

http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=kb4...

Permalänk
Medlem

ja, ag löste ju ett liknande problem med att uppdatera leoparden och cs3, men om du har windows vet jag inte....
när du ska ändra storlek på dokument kan du använda föjande snabbkomandon, det kanske kringgår problemet:
ctrl 0 - anpassa till skärm
ctrl alt 0 - 100%
alt space klick - zooma in
ctrl space klick - zooma ut

Permalänk
Medlem

Du har inte märkt att annan text i webbläsaren eller systemet är annorlunda? Du har inte råkat få igång något hjälpmedel typ högkontrastläge i Windows vilket kan pajja alla möjliga inställningar. Det kan även vara så att du har en trasig font som ställer till det. Om du har möjlighet rensa alla icke-default typsnitt i fonts-mappen, eller avaktivera ditt aktuella set i ATM om du nu kör det.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk

Jag har bara standardtypsnitt och har inte stött på några problem i webbläsaren. Det som bör nämnas är att när jag installerat Office-paketet så gick det inte att starta tex. Word, där löste jag det genom att göra ett nytt konto och så funkade det där, dock aldrig på mitt riktiga konto. Försöker undgå mig från att installera om XP men det kanske inte finns något val =/

EDIT: Jag skapade ett nytt konto och det funkade felfritt där. Då är det alltså fel på mitt windowskonto? Någon som har tips på hur jag löser det?