8800 GTX ÖVERHETTAR (Tror jag)

Permalänk

8800 GTX ÖVERHETTAR (Tror jag)

Hejsan har ett litet problem med mitt 8800 GTX. Kortet ligger på 54 C idle och kanske 70-80 i spel. Problememet är att i crysis låser sig datorn och säger godnatt. Undrar nu om det kan bero på grafikkortets höga temp eller nått annat. specs nedan .

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem

Temperaturen är normal för kortet. Mina 8800GTX låg på runt 65-70 Idle och 80-90 load utan problem.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Temperaturen är normal för kortet. Mina 8800GTX låg på runt 65-70 Idle och 80-90 load utan problem.

Hmm nån annan idé om vad problemet kan vara? Alla andra spel kör bra men just crysis låser sig efter ett tag kanske 10-15 min . Kan det ha något med överklockning och göra?

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarkaren32
Hmm nån annan idé om vad problemet kan vara? Alla andra spel kör bra men just crysis låser sig efter ett tag kanske 10-15 min . Kan det ha något med överklockning och göra?

ominstallera operativsystemet

Permalänk
Medlem

Testa att lägga in andra drivrutiner först, det har väl även kommit en patch till crysis?

Permalänk

Äh de är lungt nu. Funkar fint 40 fps^^ Tror jag löste det med att sätta på Vsync? Någon som vet vad exakt Vsync är?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Äh de är lungt nu. Funkar fint 40 fps^^ Tror jag löste det med att sätta på Vsync? Någon som vet vad exakt Vsync är?

Vsync begränsar FPS-taket till din monitors refreshrate, dvs om du har en plattskärm med 60Hz så visar kortet bara 60 FPS, sen blir du av med tearing som blir till när en bild är färdigrenderad i grafikkortet och det sedan börjat renderas en ny över, då blir det små förskjutningar när den nya bilden inte hunnit renderas klart utan visar gammla som är jäkligt störande... Alltså, Vsync ser till att endast hela bilder visas och i ett jämnt tidsintervall, dvs Hz på skärmen... Jag kör alltid med den på.

Damn, det där vart luddigt...

Edit:
Graffen behöver oftast inte jobba lika mycket med Vsync på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Vsync begränsar FPS-taket till din monitors refreshrate, dvs om du har en plattskärm med 60Hz så visar kortet bara 60 FPS, sen blir du av med tearing som blir till när en bild är färdigrenderad i grafikkortet och det sedan börjat renderas en ny över, då blir det små förskjutningar när den nya bilden inte hunnit renderas klart utan visar gammla som är jäkligt störande... Alltså, Vsync ser till att endast hela bilder visas och i ett jämnt tidsintervall, dvs Hz på skärmen... Jag kör alltid med den på.

Damn, det där vart luddigt...

Edit:
Graffen behöver oftast inte jobba lika mycket med Vsync på.

Då måste det ju vara bättre för mig att köra med Vsyn på i crysis eftersom jag ändå inte får 60 fps?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Då måste det ju vara bättre för mig att köra med Vsyn på i crysis eftersom jag ändå inte får 60 fps?

Nja, tror inte du skulle gilla det. När frameraten är under uppdateringfrekvensen på skärmen så brukar man få mindre muslagg och bättre framerate utan v-sync. Dessutom får man inget problem med tearing heller så v-sync är rätt meningslöst då.

Det är mest när frameraten är högre än skärmens frekvens som tearing uppstår och då kan det vara trevligt med det. Eller om man vill låsa frameraten.

Är du helt säker på att kortet toppar 70-80 grader i spelet? Om du bara kollar tempen när du stänger ner spelet så har tempen hunnit sjunka en hel faktiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om frameraten ligger på 20 i Crysis utan vsync, det blir tearing så det skriker om det ändå...

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med Crysis, ena dagen flöt allting på, dagen efter blev det bara svart, datorn låste sig och fick startas om manuellt. Jag installerade om spelet och vid start fick meddelande att en viktigt uppdatering till win vista saknas ( har auto updaten på os och alla uppdateringar installerad ) länken finns där också, det är alltså en tillägguppdatering specifikt för 3d spel/program. Därefter rullade årets sämsta jäkla skitspel på igen.

Permalänk
Medlem

Fast graffen min blir ganska varm i Crysis, ca 100 Load på lite överklockat Ultra, den trottlar eller nått över 105C för prestandan sänks med 2/3 Dags att byta chassi för min del, märkte att CPU-tempen sjönk med ca 5C med öppen låda... men men, har haft chassit i 4-5 år +

Permalänk
Medlem

Installera rivatuner och ändra fläkthastigheten till runt 60-70% det bör hjälpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Installera rivatuner och ändra fläkthastigheten till runt 60-70% det bör hjälpa.

Det är väll auto på fläktarna på både GTX & Ultra, dvs 100% när det blir varmt...

Permalänk

Vad är tearing förrensten ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad är tearing förrensten ?

När en bild som visas på skärmen som består av två frames, den senare han bara renderas till tex halva och överlappar den gamla, då blir det en förskjutning om det finns rörelse på bilden, ser ut som ränder.