Ultraportabel "studentdator" - 4 månader senare!

Permalänk

Ultraportabel "studentdator" - 4 månader senare!

Hej

För några månader sedan var jag på jakt efter en ultraportabel studentdator. På grund av vissa oplanerade utgifter fick jag lägga alltihop på is. Nu när vårterminen kommit igång på allvar har behovet av en liten dator blivit än större. Jag har lyckats skära ner mina alternativ till 3-4 datorer som verkar vettiga. vad tycker ni? Vilken burk skulle du välja? Jag ska bara surfa och skriva med den och den ska hålla i minst 3 år. De har spec enligt följande:

Asus U2E
U7500 1,02 GHz
3 Gb Ram
11,1" LED-skärm WXGA
WLAN a/g/n
Intel GMA X3100
120GB (4200RPM)
3+6 cell batteri (2+4h IRL)
277 x 194 x 24,9 ~ 29mm
1,25 kg med 3 cells batteri
Micro-DVI
2 års garanti
ca 14 500:-
Kommentar: Fina spec, liten och lätt med LED-skärm och micro-DVI. Batterilösningen är dock lite osmidig (4h är sådär med det större batteriet) samt att den är klädd i skinn! Jag kan väl leva med utseendet, men hur kommer den att se ut om 3 år?

ThinkPad x61s
L7500 1,6 GHz
1 Gb Ram
12,1" TFT XGA
WLAN a/g
Intel GMA X3100
80 GB (5400 rpm)
8 cells batteri (ca 6,5h IRL)
268 x 213 (238 med 8 cells batteri) x 20-35mm
1,7 kg
3 års garanti
ca 11 500 via Misco Mecenat + 500 för väska och 1 Gb Ram
Kommentar: Stabil och pålitlig dator med en sanslös byggkvalite och batteritid enligt alla tester. Låg skärmupplösning, ingen LED och ingen N-draft (om man nu behöver det?) är x61s nackdelar.

HP 2510p
U7600 1,2 GHz
1 Gb Ram
12,1" LED-skärm WXGA
WLAN a/b
Intel GMA X3100
80 Gb (4200 rpm)
6 cells batteri (drygt 6h IRL)
2,5 (framsida) x 28,2 x 21,3 cm
1,5 kg
3 års garanti
ca 16 000 via HPs Mecenatbutik + ca 500 för 1 Gb Ram och en väska
Kommentar: LED-skärm, både trackpad och styrknapp samt bra batteritid i förhållande till vikten. Dock lite dyr (16,5k allt som allt), frågan är om LED-skärm i WXGA och en touchpad är värt nästan 4,5k jämförelse med ThinkPaden?

"Slutsats"
Inget lätt beslut detta. Asusen är jävligt schysst eftersom den har gott om utgångar samt LED-skärm, med den är dessvärre klädd i skinn vilket får mig att reagera. Datorn ska ju trots allt hänga med i ett par år. Den är å andra sidan väldigt liten vilket gör att den blir än lättare att ta med sig. ThinkPaden vore väl det smarta alternativet eftersom den antagligen kommer hålla ett bra tag. Men då är det skärmen med den. HPn har ju LED-skärm, men den är bra mycket dyrare. Är det värt det?

Eller ska man ha is i magen och vänta till Intel släpper Montevina i månadsskiftet Maj/Juni?

***EDIT***
12,1" är den absoluta gränsen uppåt. 13,3" blir för stort i min mening. Jag vill heller inte ha mac eftersom jag lirar windows på min andra dator.

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem

Minns din gamla tråd.. jag hamnade själv på Macbooken och är jättenöjd! Men för att titta på dina val så ser faktiskt HPn finast ut i mina ögon.. bra skärm är viktigt och LED är riktigt nice, vill ha det till min MB!

Dock är den ju ganska dyr.. svårt. ASUSen däremot är precis som du säger ganska osäker med tanke på skinnet.

Hade bara HPn varit ett par tusen billigare hade det varit ett givet val.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag hade valt asus eftersom deras U-serie verkar vara sjukt kvalitativ och för att Thinkpaden verkar lite utdaterad.

Permalänk
Medlem

Dell D430 tycker jag är värdig en plats på listan. Byggkvalitén känns lika hög på den som på 2510p som är aningens dyr.

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpt någon av dem. Man får så mkt bättre dator och dessutom billigare om man köper begagnat.

http://www.blocket.se/vi/14831177.htm?ca=2_s
http://www.blocket.se/vi/14523550.htm?ca=2_s

Ultraportabel!
http://www.blocket.se/vi/14167306.htm?ca=2_s

Kollade bara igenom ett par annonser, finns säkert bättre begagnade alternativ.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Skulle inte köpt någon av dem. Man får så mkt bättre dator och dessutom billigare om man köper begagnat.

http://www.blocket.se/vi/14831177.htm?ca=2_s
http://www.blocket.se/vi/14523550.htm?ca=2_s

Ultraportabel!
http://www.blocket.se/vi/14167306.htm?ca=2_s

Kollade bara igenom ett par annonser, finns säkert bättre begagnade alternativ.

Tyvärr ligger inte dom alls i samma klass som trådskaparen verkar vara ute efter.

Permalänk
Medlem

Det har du rätt i. Dåliga exempel jag gav, men kan vara värt att kolla på begagnat marknaden ifall du hittar något bra där. Blir fort några tusen billigare. Som student kan de extra tusenlapparna vara väldigt användbara.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Lite beroende på hur dina behov etc ser ut, men ta en titt på MacBook air. Kanske är något?

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Minns din gamla tråd.. jag hamnade själv på Macbooken och är jättenöjd! Men för att titta på dina val så ser faktiskt HPn finast ut i mina ögon.. bra skärm är viktigt och LED är riktigt nice, vill ha det till min MB!

Dock är den ju ganska dyr.. svårt. ASUSen däremot är precis som du säger ganska osäker med tanke på skinnet.

Hade bara HPn varit ett par tusen billigare hade det varit ett givet val.

Ja, HPn ser onekligen stark ut. Det enda som den egentligen saknar är digital bildutgång, men det får man kanske leva utan. Jag är mer och mer förtjust i LED. Klara färger, låg vikt och energiförbrukning är som gjort för ultraportabla datorer

fredl ->: Jag hade faktiskt med Dell d430 på min lista, men jag tog bort den i sista stund. 3 alternativ är 2 för många för mig Här och här får den i och för sig ruggigt bra kritik, men den känns ändå... Hmm... Slätstruken på något sätt. Den kan å andra sidan vara den gyllene mellanvägen - bättre skärm än thinkpaden och billigare än HPn. Samt att den inte är klädd i en död ko... Någon som har haft en d430 under en längre period?

insats -> Du har helt rätt. Om jag ska ha en dator tänker jag inte lägga 10k på en skräpmaskin. Lika bra att göra det ordentligt när man ska investera. LG har inte gjort något gott intryck på mig tidigare. Begagnat är inte ett alternativ när vi börjar röra oss i dessa prisklasser...

o3w1 -> Som jag skrev i det första inlägget vill jag inte ha en mac. Men din tanke är god

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem

Jag kan starkt rekommendera x61s, upplösningen på skärmen tänker jag inte på längre. Dessutom uppväger alla fördelar detta.

Permalänk
Medlem

Kapten Kanalje -> Du kan köra windows på alla nya Mac utan problem, dock försvinner ju en stor del av charmen. Men gillar man formatet så kanske det är värt det ändå? Räkna inte bort den helt av den anledningen i alla fall (finns ju andra dock, men det finns det ju alltid med ultraportabelt)

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Herregud. Jag blir helt galen alla mac-talibaner. I VARENDA tråd så ska de predika om mac. Detta oavsetta sett om man uttryckligen beskriver att man inte är intresserad av mac.
Passande bild: http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/829.html

o³w¹: Vilket av <13.3 och inte Mac är det du inte förstår?

Sorry för offtopic.
Har du kollat på mobinote och U1E-1P005E ?
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2771&art=416988

Permalänk
Medlem

Asus Eee PC ?? Grymt billig och portabel
Iofs så tyckte du att 13.3" var för stor men om du tänker på priset så får du en Dell XPS 1330 med Led skärm å allt under 10k idag.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

x61s är ganska stor och ffa upplevs den som mycket tjockare än både D430 och 2510p. Är inte D430 en kandidat så skulle jag nog köpa HP:n trots att den är väldigt dyr.

Permalänk
Medlem

Är också ute efter en 12-13" studentdator, men har inte lyckats hitta nån trevlig.

Kraven för mig är LED skärm med hög upplösning, n-draft, gärna 3g, uppgraderbart minne till 4gb, 5400rpm disk som kan bytas till ssd om nåt år, 4-5 timmar batteritid minst och inte ful som stryk (thinkpads).

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Ang. x61s: Ja, det verkar vara en grym maskin, men med tanke på att skärmen känns gammal redan idag blir jag lite (mer) tveksam. Jag kan ju få en burk av liknande kvalité med en bättre skärm för någon tusing till, och med tanke på att jag tänkte behålla datorn i minst tre år så känns det som en väl investerad slant.

Ang. Mac: Jag är inte främmande för OSX, tvärtom. Det vore skitkul att prova det. Men. Macbook är för stor (höll i en polares idag och den kändes inte nog liten) och MBA alldeles för dyr sett till vad man får, det tycker iaf jag!

Ang. EEE: Jag har tänkt tanken! Den passar egentligen in rätt bra på mina krav, men faller dessvärre på att skärmen blir för liten med för låg upplösning samt att den kanske blir för liten till formen om man hade tänkt skriva ett par timmar i sträck.

Dagens bravader!

Idag hittade jag ner till universitetets datoraffär. De hade ingen 2510p framme just då men den skulle komma in imorgon. Men de hade en D430! Jag vill minnas att jag kollade på den i höstas men då kändes den inte helt okej. Detta kan mycket väl vara orsaken till att jag inte tagit den som ett seriöst alternativ. Nu har jag dock ändrat mig. D430 var till formen väldigt trevlig, den kändes minst sagt solid och tangentbord + pekdon gjorde mig inte besviken. Jag har kollat runt lite efter reviews och den får nästan topp överallt. Här finns det även bilder på hur den ser ut med det större batteriet - trevligt! Med U7600, 80 Gb HD, 6+9 cells batteri och n-draft kostar den drygt 14 000:- Klart attraktivt.

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem

Har du lust att lägga 17500:- och vill ha ultraportabelt är valet helt givet! Toshiba Portégé R500.

12,1" (1280x800)
U7600 1,2ghz
1gb ram (Max 1,5gb)
120gb hdd
LED
N-draft
DVD+RW
3 års garanti

Men så kommer det smått otroliga - En vikt på 0,98kg och batteritid på upp till 7 timmar!

Datorn köper du billigast Här

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk

Synd bara att grafikkretsen är så undermålig. Men helt klart fin dator. Skärmen går dessutom att böja vilket måste betraktas som en cool feature: http://www.youtube.com/watch?v=4ZboNKnG6oY

Om det är värt 17-papp är en annan femma.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
Har du lust att lägga 17500:- och vill ha ultraportabelt är valet helt givet! Toshiba Portégé R500.

12,1" (1280x800)
U7600 1,2ghz
1gb ram (Max 1,5gb)
120gb hdd
LED
N-draft
DVD+RW
3 års garanti

Men så kommer det smått otroliga - En vikt på 0,98kg och batteritid på upp till 7 timmar!

Datorn köper du billigast Här

Synd att den inte är snygg.

Personligen hade jag köpt en från asus U6-serie. T.ex. den senaste med Geforce 9300M (a.k.a 8400 gs).

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=274092

Permalänk

Om en dator ska kosta 17,5k (+500 för väska och 1 Gb ram) ska den vara perfekt. Man får ut 4h ur den och skärmen verkar [url="http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3861&review=Toshiba+Portege+R500%2DS5001X+%28Core+2+Duo+1%2E2GHz%2C+1GB+RAM%2C+120GB+HDD%2C+Windows+XP+Pro%29]läcka rätt bra[/url]. Annars är det trevligt att den väger under ett kilo med fullstort tangentbord. Mindre trevligt med en två år gammal grafikkrets...

Asus U1E är en modell jag kikat på tidigare. Det verkar som en trevlig dator med en schysst skärm och låg vikt. Batterilösningen med två batterier, varav det ena endast håller i två timmar, känns omständig och sen sitter det skinn nedanför tangentbordet. U1E känns som en "billigare" Sony Vaio TZ...

U6 lär ha fullkomligt värdelös batteritid iom grafikkortet, så den går bort rätt snabbt. Jag ska inte spela...

I nuläget ser det ut enligt följande:

HP 2510p
U7600 1,2 GHz
1 Gb Ram
12,1" LED-skärm WXGA
WLAN a/b
Intel GMA X3100
80 Gb (4200 rpm)
6 cells batteri (drygt 6h IRL)
2,5 (framsida) x 28,2 x 21,3 cm
1,5 kg
3 års garanti
ca 16 000 via HPs Mecenatbutik + ca 500 för 1 Gb Ram och en väska

Dell D430
U7600 1,2 GHz
12,1" TFT WXGA
WLAN a/g/n
Intel GMA X3100
80 Gb (4200 rpm)
6+9 cells batteri (4+6h)
29 x 20,8 x 2,54 cm
1,4 kg (4 cells)
1 års garanti (kan uppgraderas till 3 år för en tusenlapp)
ca 14 200:- @ dell.se

Asus U1E]
En värdig kandidat även det, men den har ju blivit ersatt av U2-serien... Dumt att köpa en utfasad dator?

Montevina känns närmare och närmare. Åh. Man vill ju inte köpa en burk för 15k om det kommer nya och bättre med Monevina om 2-3 månader... Vad tror ni som vet, hur länge dröjer det innan vi får se Montevina i ultraportabla datorer?

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem

Det kommer snart en ny variant av U1E precis som du säger:

http://skaffalaptop.wordpress.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Det kommer snart en ny variant av U1E precis som du säger:

http://skaffalaptop.wordpress.com/

Om du läser mitt första inlägg en gång till så ser du att den redan är uppsatt som en av mina kandidater Men just nu känns det som om den faller ifrån, mest på grund av den osmidiga batterilösningen och skinnpajen. U1E har endast skinn runt tangentbordet, det är inte bra men bättre i alla fall. Hur smart är det egentligen att köpa en dator som redan är ersatt?

Montevina? Någon?

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem

Jag köpte min (se sig) i februari för ett år sedan. Jag visste att det skulle komma nya modeller, men jag behövde den snabbt. Nu ska jag snart köpa ny, men kommer helt klart vänta tills sommaren är här med nya modeller. Jag tror det kommer dröja tills maj/juni precis som du säger, men det kan finnas en risk att det dröjer ännu längre. Någonting som säger att det sker snart är ju iofs Zeptos rea-offensiv som dom precis som förra året körde innan de nya modellerna kom.

Är det bråttom ska du köpa nu, men klarar du dig tills juni (räkna inte med maj, utan se det en positiv överraskning om det går redan då), så tycker jag du ska vänta.

Permalänk
Medlem

fråga på om 2510p om det är något du vill veta. Jag kör den som jobbdator, dock är den fullsmetad med program som gör den lite "svår" ibland (5-8 minuter uppstart), samt så kör jag win2000 och då kan jag bara ha en kärna igång

men du kan ju fråga om annat.

Tangentbordet känns bra, lite stelare än IBM, på ett negativt sätt, men samtidigt bättre än de andra bärbara jag haft/provat. Skönt nedslag. Lite drygt med små F-knappar eftersom jag använder som en del, men det får man leva med på denna typ av dator.

Trevligt med både touchpad och "klitta" så man kan variera lite, och båda fungerar bra.

Halvdann touchkontroll för volymen på så sätt att den är omöjlig att finjustera med, men det kanske man kan ställa in (har bara haft den två veckor).

Skärmen går att ställa rakt (vinkla upp 180grader) vilket jag tycker är positivt då man ofta vill ändra arbetsställning. bra ljusinställningar och ett autoläge som känner av ljuset i rummet.

Fläkten går en hel del men låter inte särskilt mycket och det går att reglera en del med de olika energibesparingslägena.

Batteritiden är c:a 3-5 timmar vad jag märkt, men kör man trådlöst avstängt och bara skriver kan nog få ut mer. Jag hade önskat en manuell brytare btw.

Jag får inte installera program på den heller så jag kan kanske inte svara på så många frågor, men kort och gott så funkar den bra trots att jag inte ens kör den på halvfart mot vad du säkert kommer att göra.

Hade jag köpt privat hade jag nog hellre kikat på Sony TZ i den här prisklassen.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk

Tack för "mini-recensionen" ef98dp!

Jag fingrade lite på en 2510p igår och jag håller med dig om det stela tangentbordet. D430 kändes klart bättre på den punkten men HPn känns mindre på något sätt. Dellen är bara någon centimeter längre, men det märks.

Visa signatur

Vad hände med brun 7?

Permalänk
Medlem

Slänger också upp en micro recension av 2510p.

Fick den som jobbdator och är egentligen inte speciellt imponerad i början. 2gig ram känns faktiskt riktigt bra, men det gör 1.2Ghz kärnorna också, ibland känns dom lite små om man faktiskt ska köra något krävande program. Grafikkortet är ingen höjdare heller, men vem spelar på sånna här små datorer?

Jag ÄLSKAR touch panelen ovanför tangentbordet, jag fick den väldigt hastigt och har behövt arbeta ganska mycket på den, så jag hade inte fattat att det var en touchpanel ovanför tangentbordet försen 7 dagars arbetande på den, och inte en ända gång har jag stört mej på något.

Jag är grymt kritisk till hårdvara och hittar i 100% av fallen som jag prövar ut hårdvara att det är något som faktiskt stör mej med datorn.

Batteriet. Hur kan r500 vara mindre samt fått batteriet så litet att den faktiskt sitter i datorn. På min 2510p så sitter batteriet till 20% i datorn och resten utanför, dvs. ca 2cm av batteriet sticker ut ur laptopen. Och jag har inte set många bilder på den, men inte en ända bild visar bölden som sticker ut därbak, se bilden på dockingstationen för att få en inblick i hur batteriet "sticker ut". http://gadgets.in/images/listings/product/large/computer/Orig...

Det är kanske det som klassar 2510p, man ska inte vara imponerad av några special funktioner, utan det är ett grymt solidbygge, med en aldeles för stor rumpa. Grymma funktioner som en skön touch panel, fingeravtrycks läsare, sensor för ljuset på diplayen, och är grymt stabil.

Jag skulle däremot aldrig har betalat 16000 för den, men gratis klagar jag itne.

Ps. Såg i den andra recnesionen att han saknade en manuell knapp för wifi, det finns. Man trycker bara på wifi antennen på touch panelen och wifi stängs av.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

[i]... Ps. Såg i den andra recnesionen att han saknade en manuell knapp för wifi, det finns. Man trycker bara på wifi antennen på touch panelen och wifi stängs av. [/B]

Förvisso, men det vore bra om man kunde stänga av innan man slår på datorn, dock inget som skulle avgöra ett köp. Sant det du skriver om batteriet, men det borde väl finnas ett "slim"-batteri oxå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Thinkpad. Utan tvekan. Jag sitter fortfarande med en X40 som vägrar att ge sig. De har en livslängd som inte gör en besviken och så länge du inte ska lira någonting nytt och krävande kommer X61:an att göra allt du vill.

Väldigt mycket dator för pengarna. Inga konstigheter egentligen. Alla funktioner man vill ha och ett tangentbord som jag aldrig vill släppa ifrån mig.

Riktiga små krigare; Thinkpad serien.

Visa signatur

"The gate opens, the gate closes. It does not help."

Permalänk
Medlem

Jag hade nog oxå satsat på en thinkpad, men kanske väntat tills den nya (x300) kommer med någon bra deal (mecenat)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du råd är ju X300 ett givet val helt klart. Den verkar oerhört grym