Grafikort med dubbla processorer i preliminära tester

Permalänk
Medlem

Av dem som har HD3870X2 som skrivit resultat på forumet verkar 17.000pts vara genomsnittet med en OK-CPU. Och sedan att GX2:an, i detta stadiet, inte presterar bättre ser fel ut då det måste finnas fog till Nvidias val att bygga ihop en så praktiskt dum och dyr lösning.

Luktar PCIE-begränsningar. Min gissning är nog att dessa PCIE-förutsättningarna i testet ligger på generation 1 x8 eller x16, eftersom både använder sig av PCIE2.0 X16 för att garantera fri bandbredd.

Permalänk
Medlem

Nu blir man sugen på att beställa 3870x2 men vill vänta på GeCubs 3870x2 X-Turbo

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

Tror inte på testerna annars tycker jag 9800gtx skulle falla bak lite.

Permalänk
Medlem

Angående 3DMARK06 med 3870X2, Kolla bara min sign

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
jag vet inte AlbinNdoja. Inget du säger tyder väl egentligen på att du har några "källor" som viskar i örat... Men en stor skopa förnuft däremot. Det gillar vi

Ja svårt att säga. De ligger under NDA och har vart under NDA sedan 2006 med ATi och Nvidia lanseringar. De hade inte fel när G80 lanserades, inte G92 heller samt RV600 och 680, förstår inte varför de skulle ha fel nu. Men som sagt, time will tell.

Mig spelar det egentligen ingen roll, struntar i vilket kort som är bäst. Jag är bara ute efter ett kort som presterar över mitt 8800GTX markant och det finns det inget än så länge.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

hmm... jag är lite trött och irriterad på annat. Behöver ju inte börja betvivla det du säger helt utan grund eller anledning. Ursäkta mig AlbinNdoja. Onödigt, och inte illa menat.
Tar tillbaka allt och påstår raka motsatsen som jag brukar säga

Edit: NDA -> Nuclear Decommisioning Authority? haha
http://www.nda.gov.uk/

eller... kanske inte

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Wehoo, i bet.. am i right?

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReQuaker
Angående 3DMARK06 med 3870X2, Kolla bara min sign

Kollade mest på din prolle.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är Processorn som är flaskhalsen med så snabba grafikkort i 3dmark. Varför tror ni att folk som sätter rekord i 3dmark överklockar processorn långt över 5 GHz?

Med en oklockad Q6700 når man inte ens 15k oavsett vad man har för grafikkort...

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
hmm... jag är lite trött och irriterad på annat. Behöver ju inte börja betvivla det du säger helt utan grund eller anledning. Ursäkta mig AlbinNdoja. Onödigt, och inte illa menat.
Tar tillbaka allt och påstår raka motsatsen som jag brukar säga

Edit: NDA -> Nuclear Decommisioning Authority? haha
http://www.nda.gov.uk/

eller... kanske inte

Lungt, andra får tro vad dom vill.

Nästan rätt. Non Disclosure Agreement.

Men det är möjligt de hittar på eller har superfel. Förstår inte varför de skulle ljuga bara, har ej gjort det tidigare dock.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flax.se
Lite utav tanken med ett hårdvaruforum är ju det att medlemmarna ska kunna diskutera det som komma skall.

Jag tror de där testerna stämmer, dock är det sant att man inte kan stirra sig blind på 3dmark prestanda för att veta spelprestandan men en ganska klar fingervisning ger det trotsallt.

Ja jag skulle kunna uppskatta och hitta på lite siffror och kalla de för 9800GTX prestandaresultat. Ger lika lite som detta. Vore bra om det du skriver har någon relevans till vad jag syftade på

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Skall bli intressant och se hur HD3870X2 och 9800GX2 beter sig i Assassins Creed för min dator håller på att dö i spelet känns det som.

EDIT: Flyter på bra nu

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
9800GX2 är samma som två 8800 GTS i SLI och 9800GTX är samma som 8800GTX...

BLUFF BÅG OCH FIFFEL!!!!! USCH NVIDIA!!!!! Så besviken, aldrig att jag köper 8800 series med nytt namn och hypade priser. Hoppas ATI tar chansen och drämmer till dom riktigt ordentligt.

utan problem, dom dänger nog till Intel snart med. Men nu skall ja se på ducktales :D, så go DAAMIT

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Yay!!

Jag vet, jag vet, 3dmark är inte allt men ATi´s kort har resurser. Närmare bestämt över 1 teraflops beräkningskraft. Så det är bara för ATi att klämma ut bra drivrutiner, på denna punkten har nVidia det mycket lättare. De är större och har bättre kontakter med spelgörare o.s.v.

Go ATi! Keep going and don´t stop!

Mvh

Streamprocessorerna har en beräkningskapacitet på 1TFLOPS+, dock så är arkitekturen flaskhalsad av dess få texturenheter och även ibland dess ROP's. Professionell 3D-grafik är det som kan dra mer nytta av ren beräkningskraft och där presterar R6xx/RV6xx ruggigt bra, men mindre bra i spel. Som det ser ut kommer texturenheterna fördubblas i nästa kommande serie, och det sägs även komma en ny revision av RV670 snart också.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Nä, 9800GTX är ett 8800GTS - 512.

Detta duger inte!!! Hur kan man vara så dum, när man med lätthet innehar högprestandatronen, att man lanserar något så ofullständigt och dåligt. SLI direkt över mobot lär ju vara snabbare än detta, och kylaren lär inte vara tillräcklig.

Dum? Om du på någon front tror att ATI eller nVidia är dumma, då bör du förmodligen tänka om. Allt dom gör är plannerat in i minsta detalj och dom spelar om stora stålar och gör få förhastade saker. Du tänker på hur det kanske ser ut om 3 veckor, nVidia och ATI tänker på hur det ser ut om 5-10 år.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

På xtremesystems visas det inte sällan upp Single 8800GTS 512MB kort som tar 15,5k i 3DMark 2006...

Permalänk

Fan vad mycket snack om 3dmark hit och dit, mitt kort kan göra 500 poäng i 3dmark för allt jag bryr mig, bara det presterar bra i spel.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Assassins Creed för min dator håller på att dö i spelet känns det som. [/B]

OT men; finns det en demo ute? =o

EDIT: det var inget, såg att minimumkraven släppts.

Permalänk
Inaktiv

skillnaden mellan 9800GTX och X2 9800GTX är ju minimal i den där sammanställningen? Lär inte rättfärdiga skillnaden som egentligen är

Permalänk
Avstängd

Bevisat än en gång. Det räcker inte att byta namn på kort för att de ska prestera bättre! Skärp er Nvidia.

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

YESS, AMD is back in business! Heja konkuransen!

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Skall bli intressant och se hur HD3870X2 och 9800GX2 beter sig i Assassins Creed för min dator håller på att dö i spelet känns det som.

har du fått tag på de eller bara specualtioner ? det finns ju inget demo ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Det är Processorn som är flaskhalsen med så snabba grafikkort i 3dmark. Varför tror ni att folk som sätter rekord i 3dmark överklockar processorn långt över 5 GHz?

Med en oklockad Q6700 når man inte ens 15k oavsett vad man har för grafikkort...

Jag kan inte hålla med dig riktigt. CPU:n är central för all prestanda i maskinen, och desto snabbare/starkare CPU:n är desto mer poäng får du, men processorn i sig själv skapar inga rekord. Rekordmakarna på 3dMark06 har snabbaste/starkaste CPU:n som finns eftersom det är en bidraganda faktor till konkret CPU-poäng - precis som rekorden görs med antingen Tri-SLI 8800Ultra eller ett gäng 2900XT, när vi snackar 3-4 GPU:er (tänker mer åt CFX senare) så kan CPU:n vara en viktig faktor, men när vi snackar tunga "enkortslösningar" så kommer CPU:n i denna kalibern inte flaska allt för hårt.

Jag är ganska säker på att detta har mycket med bussen att göra. Tidigare post:are fick ~18000poäng i '06 med en Q6600 i 3,5ghz tillsammans med en HD3870X2 i PCIE2.0x16. Självklart snabbare än en Q6700, men inte så vansinnigt att det kan ge en utdelning på 4000 poäng bara på detta lilla.
Anledningen, som jag ser det, är att både HD3870X2 och GX2 var testade på en PCIEx16-bräda och därmed dödar all potential genom att slå taket gällandes bandbredden - annars finns det inte en enda chans att de båda korten presterar såhär lika. Skulle GX2 prestera såhär uselt (för sitt pris) skulle Nvidia skita i det tills vidare och fixa åtminstonne grunden för denna allt annat än lovande prestanda. 9800GTX däremot ser korrekt ut, bandbredden har kvar att leka på och det stämmer överens med andra preliminära tester.

Citat:

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

har du fått tag på de eller bara specualtioner ? det finns ju inget demo ?

Jag tror 'Dojjan glömmer att det är mycket svårt att bygga in en HD3870X2/GX2 i en Xbox360 - även om tanken är god.

Permalänk
Medlem

Finns en läkt version av assassins creed.. min gissning iaf

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Lungt, andra får tro vad dom vill.

Nästan rätt. Non Disclosure Agreement.

Men det är möjligt de hittar på eller har superfel. Förstår inte varför de skulle ljuga bara, har ej gjort det tidigare dock.

Dina hemlighetsfulla bekanta, kanske också vet varför 9800GTX är längre än 8800GTS.
Det är en sak jag är nyfiken på.
Någon hjälpkrets till GPU:n?
En fysikkrets på kortet?
Elller bara en design som är billigare eller svalare?
Allt i sinom tid som sagt.
Sorry för off-topic.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag kan inte hålla med dig riktigt. CPU:n är central för all prestanda i maskinen, och desto snabbare/starkare CPU:n är desto mer poäng får du, men processorn i sig själv skapar inga rekord. Rekordmakarna på 3dMark06 har snabbaste/starkaste CPU:n som finns eftersom det är en bidraganda faktor till konkret CPU-poäng - precis som rekorden görs med antingen Tri-SLI 8800Ultra eller ett gäng 2900XT, när vi snackar 3-4 GPU:er (tänker mer åt CFX senare) så kan CPU:n vara en viktig faktor, men när vi snackar tunga "enkortslösningar" så kommer CPU:n i denna kalibern inte flaska allt för hårt.

Jag är ganska säker på att detta har mycket med bussen att göra. Tidigare post:are fick ~18000poäng i '06 med en Q6600 i 3,5ghz tillsammans med en HD3870X2 i PCIE2.0x16. Självklart snabbare än en Q6700, men inte så vansinnigt att det kan ge en utdelning på 4000 poäng bara på detta lilla.
Anledningen, som jag ser det, är att både HD3870X2 och GX2 var testade på en PCIEx16-bräda och därmed dödar all potential genom att slå taket gällandes bandbredden - annars finns det inte en enda chans att de båda korten presterar såhär lika. Skulle GX2 prestera såhär uselt (för sitt pris) skulle Nvidia skita i det tills vidare och fixa åtminstonne grunden för denna allt annat än lovande prestanda. 9800GTX däremot ser korrekt ut, bandbredden har kvar att leka på och det stämmer överens med andra preliminära tester.

Jag tror 'Dojjan glömmer att det är mycket svårt att bygga in en HD3870X2/GX2 i en Xbox360 - även om tanken är god.

Borka det är precis så det är eftersom båda gx2 och x2 är dubbel gpu lösning räcker inte cpun till för att ge kraft .

När man clockar upp cpun är den ökade cpu socren nästan ingenting jämfört med den höjda vga scoren .

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Borka det är precis så det är eftersom båda gx2 och x2 är dubbel gpu lösning räcker inte cpun till för att ge kraft .

När man clockar upp cpun är den ökade cpu socren nästan ingenting jämfört med den höjda vga scoren .

Fortfarande - jag är ytterst skeptisk till att CPU:n flaskar så väldigt mycket. Jag tror mer på en kombination mellan CPU och framförallt bandbredd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alienware
aj då? jag som hade för mig att det fanns en ATi-logotyp på HL2-skivan...

Och du tänker med?

Jag sa inte att Nvidia har kontakter hos alla och att ATi inte har en enda.
Vi vet ju att många samarbetar med Nvidia när de gör spel för att få de att fungera bättre.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Och du tänker med?

Jag sa inte att Nvidia har kontakter hos alla och att ATi inte har en enda.
Vi vet ju att många samarbetar med Nvidia när de gör spel för att få de att fungera bättre.

Samarbetar och samarbetar.

Nvidia är med och sponsrar med mycket $$$$$ och som kompenation får de börja att optimera sin drvrutiner till spelet långt innan spelen kommer ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

"Nu har preliminära prestandatester dykt upp på nätet.", vilket visade sig vara 3 stycken 3DMark-staplar.

Jag trodde först att den här notisen var ett skämt, men nu är jag säker!!

Kom igen grabbar, ni vet att det där lilla programmet mest ger en grov uppskattning.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|