Visa era gamla processorer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardgood
Eftersom samlingen nu närmar sig 700 processorer så blir det svårt att visa alla Här är några som står ut lite iaf...

http://www.cpucollection.se/data/media/130/IBM_6x86MX_PR333_f...
En fejkad cpu jag köpt från Kina, som svämmar över av dåliga ommärkta cpu:er. Så länge den sitter i en sockel är det väl inga större problem, men vänder man på den så... (Det är alltså en 100 MHz Pentium och inte någon 333 MHz IBM)

står inte pr för performance rating, sen precis under det står det 75mhz, hade ju tydligen det systemet förut oxå, tex som amd's 2000+ tex fast den bara är på 1667mhz osv...
vet dock inte mot vilken cpu dessa 75mhz motsvarar som 333mhz dock, kanske en 286a? eller en gamma 8086 eller vad dom heter?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
står inte pr för performance rating, sen precis under det står det 75mhz, hade ju tydligen det systemet förut oxå, tex som amd's 2000+ tex fast den bara är på 1667mhz osv...
vet dock inte mot vilken cpu dessa 75mhz motsvarar som 333mhz dock, kanske en 286a? eller en gamma 8086 eller vad dom heter?

Jepp, stämmer, felskrivet av mig. Den går i 3,5x75 Mhz alltså 262,5 MHz. Men det är ändå rätt långt från de 100 MHz som den egentligen går i.

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org

Permalänk
Medlem

Riktigt rolig tråd! Jävligt kul att ni har gamla prylar kvar Ångrar ju bittert att man inte sparade gamla grejer.. Hade vart kultigt och haft min Atari 520 STE och min 286a med VGA kort och öppnat och kollat vad det var för grejer i dom

På den tiden visste jag inte ens var överklockning var, började med sånt ganska nyligen. Hur överklockade man på 1-486a tiden, gick man in i BIOS åså som nu lr?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Inaktiv

var det kristall på 486?
Eller när slutade man med det?

Permalänk
Medlem

kristall? Nu får du förklara varför kristall och var och hur använde man det?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
kristall? Nu får du förklara varför kristall och var och hur använde man det?

gamla processorer kunde man överklocka genom att byta ut en kristall.

Nån annan kanske kan förklara närmare

Permalänk
Medlem

Hm hehe det där låter ju bara lurendrejeri loxus lexus rex >_<

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Att kunna klocka från bios kom väl först i pentium-generationen i stort sett ? Och det var inte alls många kort som hade det.

Förr bytte man helt enkelt kristalloscillatorn som gav frekvensen till systemet mot en med något högre frekvens. Men det kunde ställa till det om den frekvensen styrde andra saker på moderkortet. . .

Sen övergick det mer och mer till dip-switchar eller jumpers där man kunde konfigurerar oscillatorn i vissa fasta steg och även multipliers.
Fram till 486 så hade x86 cpuerna alltid samma frekvens internt och externt, iom DX2 och SX2 så delade man upp bussen och intern arbetsfrekvens.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hur löägger man in en bild?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosen70
Hur löägger man in en bild?

skriver [.img]bildadress[/.img] (utan punkterna)

Permalänk
Medlem

vart finner man bildardessen då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosen70
vart finner man bildardessen då?

Du måste lägga upp bilden någonstans först, t.ex. på pici.se eller liknande bilduppladdningssida.

Har tyvärr inga trevliga bilder att bjuda på. Det äldsta jag har i samlingen är väl nån K6:a. Man är ju trots allt inte så till åren kommen än.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Du måste lägga upp bilden någonstans först, t.ex. på pici.se eller liknande bilduppladdningssida.

Har tyvärr inga trevliga bilder att bjuda på. Det äldsta jag har i samlingen är väl nån K6:a. Man är ju trots allt inte så till åren kommen än.

Fast den passar väl in här, eftersom den är äldre än 10 år? Eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Att kunna klocka från bios kom väl först i pentium-generationen i stort sett ? Och det var inte alls många kort som hade det.

Förr bytte man helt enkelt kristalloscillatorn som gav frekvensen till systemet mot en med något högre frekvens. Men det kunde ställa till det om den frekvensen styrde andra saker på moderkortet. . .

Sen övergick det mer och mer till dip-switchar eller jumpers där man kunde konfigurerar oscillatorn i vissa fasta steg och även multipliers.
Fram till 486 så hade x86 cpuerna alltid samma frekvens internt och externt, iom DX2 och SX2 så delade man upp bussen och intern arbetsfrekvens.

Ah ok, coolt! Det e ju gammal hardcore överklockning!

Loxus: ber om ursäkt att jag inte trodde på dig!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Slängde häromdagen 3 fungerande datorer, delvis Pentium 286, 386 & 486. Har jag gjort något dumt? ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Slängde häromdagen 3 fungerande datorer, delvis Pentium 286, 386 & 486. Har jag gjort något dumt? ^^

Ja, det har du!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Fast den passar väl in här, eftersom den är äldre än 10 år? Eller?

Jo det har du ju rätt i. Den fyller nog faktiskt 10år i min ägo i år. Fast den sitter i en fungerande dator som jag ibland får för mig att använda, så jag har tyvärr inga kort att bjuda på ändå.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Ja, det har du!

Hoppas det bara var ett moraliskt fel av mig och inte ett ekonomiskt fel ^^, någon som kan upplysa mig?

Kan poängtera att 286an hade någon (tror jag) CAD funktion, då tangentbordet bestog av massa olika knappar som var dedikerade åt olika designer/konstruktions funktioner.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Hoppas det bara var ett moraliskt fel av mig och inte ett ekonomiskt fel ^^, någon som kan upplysa mig?

Kan poängtera att 286an hade någon (tror jag) CAD funktion, då tangentbordet bestog av massa olika knappar som var dedikerade åt olika designer/konstruktions funktioner.

Var nog mer ett moraliskt misstag^^ 2, 3, och 486or är inte värda specielt mycket, Så länge man inte har ett engineering example eller någon annan ovanlig typ av processorn
"CAD processorn" verkade dock lite intressant

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande cpu'n i min avatar i min ägo.

En iNtel 80286 8MHz

Baksidan av densamme

En Harris 80286 16MHz

En AMD 80286 12MHz

Ett par AMD 8088'or

För er som aldrig sett och känt vikten av en PentiumPRO

En gammal Atari-cpu liggandes också...

Diverse 386or och 486/SX/DX/DX2/DX4 ... P1/PII/PIII/PIIII'or också, men hur kul är det att fota så nya saker

Visa signatur

Sign raderad, läs reglerna!!
o reglerna säger 3 rader i storlek 1 eller ? Läs dom själv...

Permalänk
Medlem

Där ser man, översta 286an, en sådan har ja haft engång, tvivlade på om det kunde vara en 286 då den förpackningen är lite udda, men det är tydligen ganska troligt då

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

På lokala datorföreningen har vi några gamla godingar. Här är bakplanet på en av våra pdp-11:or. Den vänstra halvan är kärnan av CPU:n, med FPU och Cache. Den andra halvan är hårddiskkontroller och ethernetkontroller.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Här kommer ytterligare en PentiumPro, med linjal så ni får begrepp om storleken

Visa signatur

AMD 64 X2 3800+ AM2| DFI Infinity nF Ultra II M2 | 4 x 512MB 5400 | Sapphire X1900GT | 550W XilencePower | 500GB x 2 + 160GB Seagate | CoolerMaster Centurion 5

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
var det kristall på 486?
Eller när slutade man med det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
kristall? Nu får du förklara varför kristall och var och hur använde man det?

Alla processorer i x86-familjen får sin klockreferens från en yttre kristall. Förr i tiden, som tidigare sagts, fick CPUn referensen från en kristall via en delarkrets. 8088 @ 4,772 MHz fick sin klocksignal från en 14,316 MHz-kristall via en delning på 3. Överklockning kunde ske genom att byta kristall.

Samma sak idag, i teorin. CPUn får fortfarande sin klocksignal från en yttre kristal, inte sällan just 14,318 MHz, men denna gång är kristallfrekvensen multiplicerad via en s.k. PLL som ger olika signaler ut, t.ex. 33 MHz för PCI, 48 MHz för USB och busshastigheten till CPUn. Processorn har själv en PLL som ytterligare höjer frekvensen med den s.k. multiplern som just inte är något annat än en PLL-inställning.

Man kan överklocka även idag genom att byta kristall, i teorin, men systemet kommer inte fungera bra eftersom man kommer påverka alla andra frekvenser, USB, PCI, PCIe, AGP, etc. Detta gör att datorn inte längre är "kompatibel" med sin egna tredjepartshårdvara.

Jag har skrivit en utförlig artikel på sweklockers nyhetssida för länge sedan om hur klockgenereringen faktiskt fungerar i en PC och historien bakom:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=61447...

(Detta är länken till kommentarssidan, jag kommer inte till artikeln av någon anledning ["error 44"])

Edit: Fixad länk!
http://sweclockers.com/recension/4780-tacka_radion_for_overkl...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringen Låter grymt retro uber å klocka via kristaller.. Ska läsa din förklaring senare

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

väldigt intressant läsning, fortsätt gjärna posta fina bilder på era cpu's , har tyvärr inget att komma med själv en trasig duron 600 och det är inte särskild gammalt. sen äre bara nya cpu's :/

Permalänk
Medlem

När jag konfimerades 1994 fick jag min första PC av mormor och morfar. I den satt en hårddisk på ungefär 500 MB, 4 MB RAM och en UMC 486 SX-processor på 33MHz (UMCU5SX 486-33). Denna klockade jag till 40MHz - detta funkade ganska fint när jag skulle spela Doom, Warcraft och Wolfenstein 3D - men mindre bra när jag tvingade datorn att gå under den första versionen av Windows 95. Man har gjort mycket dumt i sina dar...
Någonstans har jag kvar moderkortet och processorn - kommer med en riktig bild om jag hittar dem.

Intel krängde till en början sina Intel 486DX-processorer med trasig matematikprocessor som 486SX. Efter hand utvecklades dock "riktiga" SX-processorer. En processor utan matematikprocessor var lite långsammare än en utan. (Källa: Wikipedia)

United Microelectronics Corporation (UMC) är ett Taiwanesiskt elektronikföretag som tillverkade egna 486-processorer tills de 1996, efter en rättslig tvist med Intel, tvingades upphöra med detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Står va jag kan se 40Mhz på UMC, men kan ha fel.
Men jag hade jag en Intel 486SX 25 som funkade utmärkt i 50Mhz med liten kyl fläns på Tyvärr kastad... men var rätt snabb på den tiden...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Det stämmer, men en bild på en SX-40 var det enda jag kunde hitta för tillfället, har inte haft möjlighet att fotografera min egen processor än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Hallå där. Jag har en liten "sak" som jag tror är en gammal CPU som jag hittade bland min fars gammla data grunkor. Tyvär har jag inte hittat någon bild på den och jag har inte haft möjlighet att fotografera den än (men kan göra det snart om det finns intresse) Den informationen som står på den är:

51F1784
IBM5352
©INTEL85 7
1910507621

Hoppas någon kan ha glädje av informationen