Visa era gamla processorer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogge-e
Hallå där. Jag har en liten "sak" som jag tror är en gammal CPU som jag hittade bland min fars gammla data grunkor. Tyvär har jag inte hittat någon bild på den och jag har inte haft möjlighet att fotografera den än (men kan göra det snart om det finns intresse) Den informationen som står på den är:

51F1784
IBM5352
©INTEL85 7
1910507621

Hoppas någon kan ha glädje av informationen

Verkar vara en 386:a: http://www.x86-guide.com/en/cpu/IBM-386DX-20-(51F1784)-cpu-no1226.html

Permalänk

Har 2st oanvända Z80 processorer här, ifall jag bara kunde komma ihåg var jag lade de sist

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burbas
Verkar vara en 386:a: http://www.x86-guide.com/en/cpu/IBM-386DX-20-(51F1784)-cpu-no1226.html

OK då vet jag. tack

Permalänk
Medlem

Tufft! jag vill ha lite mer info, när är den ifrån och vad används/användes den till? Är bilden en direkt bild av CPUn+hdd+ethernet controllern? Ser lixom ut som ingen typ av kylning (fast det kanske inte behövdes på den tiden?) Ser ut som det är en fisk nät över den, ska det se så ut?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
På lokala datorföreningen har vi några gamla godingar. Här är bakplanet på en av våra pdp-11:or. Den vänstra halvan är kärnan av CPU:n, med FPU och Cache. Den andra halvan är hårddiskkontroller och ethernetkontroller.

http://www.update.uu.se/~pontus/pdp11.jpg

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Tufft! jag vill ha lite mer info, när är den ifrån och vad används/användes den till? Är bilden en direkt bild av CPUn+hdd+ethernet controllern? Ser lixom ut som ingen typ av kylning (fast det kanske inte behövdes på den tiden?) Ser ut som det är en fisk nät över den, ska det se så ut?

Det du ser på bilden är alltså bakplanet, på andra sidan sitter lite mer än 30 stycken kretskort som är ca 20 cm höga. Kylningen består av 8 stycken 120mm fläktar. Hårddiskarna är inte med på bild, dom är för stora.

PDP-11/70 kom först 1975, jag vet inte var det här exemplaret har använts till men PDP-11:or har använts till allt.

Vi håller på att fixa till den här datorn nu, jag ska försöka få upp en bygglogg under veckan.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Ok, tack tack Ser fram mot mer bilder och info

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk

Tjena här kommer äntligen en bild på mina processorer.

Den högst upp till vänster är en i188 med okänd Mhz troligtvis 8-10Mhz
Motorola 68k från min Amiga kommer efter
sen kommer en 286a på 10 Mhz
I Mitten är en Pentium i166, brevid en Celeron Socket 370 och dom två sista är Celeron och Pentium 3. har förvisso fler men orkade inte gräva fram dom just nu.

Visa signatur

Billigt Gigabyte moderkort, C2D e4300 @3.0Ghz, 2 Gb Corsair DDR2, Artic freezer Extreme
Antec sonata 2, Hiper 530W, Geforce 8800GTX
Linux kan allt...förutom att vara Windows

Permalänk
Avstängd

Grym

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Ok, tack tack Ser fram mot mer bilder och info

Här kommer två bilder till. Först på "CPU:n". Det man ser är frontpanelen längst till höger i bild och sedan alla kretskort (också kallade Flip-Chips i PDP:or). Om jag minns rätt så är dom första(från höger till vänster) fem korten en FPU, sedan är det ca 6 eller 7 som är själva CPU:n. Efterföljande kort är minneskontroller och cache. Dom lila korten är så kallad Massbuss kontroller för att styra större bandstationer och liknande.

Nästa bild är på en nätverkskontroller som tar upp två kort. Vi ville köra det i cpu-lådan men strömmen räckte inte för att driva det kortet och hårddiskkontroller samtidigt. Så vi kommer få stoppa det i en expansionslåda.

Ta gärna en titt på vår fungerande 11/70 på youtube också:

http://www.youtube.com/watch?v=BIhclm0ziGQ

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.