Permalänk
Medlem

snabbar det upp cpu:n? namnet tyder ju på det... eller är det mer som blir bättre?

Permalänk
Medlem

Funkade när jag lade in den moddade inf filen, men dessa drivrutiner http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=193815 funkar de till xp ?

/ lAlAz0r

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoooz
snabbar det upp cpu:n? namnet tyder ju på det... eller är det mer som blir bättre?

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemID=589739&Sear...
där står det lite

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag la in lite länkar om det 2-3 sidor längre bak. Där står allt som du vill veta.

Permalänk
Medlem

Turbo memory ger inte vidare mycket enligt alla de testar som har utförts. Intel berömmer dess prestandaökning men i vissa moment blir datorn till och med långsammare enligt de test som finns länkat till i forumet någon sida bak.

Har ni inte 4gb ram så skulle jag nog säga att det är bättre att fylla upp spargrisen så ni kan köpa det istället. Att köpa 4gb medför att 0,5gb ligger och snuttar kudde så länge ni inte kör x64, men man får ändock ut 3,5gb enligt de som har testat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindstroem
Turbo memory ger inte vidare mycket enligt alla de testar som har utförts. Intel berömmer dess prestandaökning men i vissa moment blir datorn till och med långsammare enligt de test som finns länkat till i forumet någon sida bak.

Har ni inte 4gb ram så skulle jag nog säga att det är bättre att fylla upp spargrisen så ni kan köpa det istället. Att köpa 4gb medför att 0,5gb ligger och snuttar kudde så länge ni inte kör x64, men man får ändock ut 3,5gb enligt de som har testat.

http://www.anandtech.com/cpuchipset...?i=2985&p=4 - första testet
http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.aspx?i=3009 - andra testet

Det första testet visar att det i vissa fall går långsammare med ITM, MEN testet utfördes inte korrekt sätt. Därför gjordes ytterligare ett test där de gjorde flera omstarter och inte avaktiverade (för att se skillnaden) i ITMs kontrollpanel utan tog bort minnet helt. Va de detta testet som du hade sett?

Sen undrar jag om man sedan framöver kommer att skaffa en SSD-disk, är det då helt bortkastade pengar med en ITM?

Permalänk
Medlem

det är så att ja ändrade i bios att wifi knappen stänger av både bt & wifi,
men finns det nåt sätt att stänga av bt på annat sätt än den knappen?

tänkte ha den till bara wifi, sen annat sätt stänga av bt, så man kan välja ha antingen bara bt på eller bara wifi

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
det är så att ja ändrade i bios att wifi knappen stänger av både bt & wifi,
men finns det nåt sätt att stänga av bt på annat sätt än den knappen?

tänkte ha den till bara wifi, sen annat sätt stänga av bt, så man kan välja ha antingen bara bt på eller bara wifi

Det borde väl ge liknande effekt att inaktivera enheten i Windows? Själv har jag ställt in min knapp på att styra båda två, sen har jag inaktiverat blåtand enheten i Windows. Detta gör då att jag kan slå på WLAN utan att slå på blåtand, men stänga av de med samma knapp, beroende på vad jag använder.

Permalänk
Medlem

Nån som undervoltat sin processor här? Undrar bara hur lågt ni har kommit, själv kom jag ner i 1V vid 2GHz, sänkte loadtempen med cirka 10 grader Misstänker att grafikkortet gillade det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Nån som undervoltat sin processor här? Undrar bara hur lågt ni har kommit, själv kom jag ner i 1V vid 2GHz, sänkte loadtempen med cirka 10 grader Misstänker att grafikkortet gillade det

Min T8100 kan jag köra på 0.95V på alla frekvenser, sen kan jag inte sänka mer Inte provat mäta hur mycket temp/batteri etc man vinner på det. (Har en 1330, men borde inte ha någon betydelse i detta fallet.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lambroo
http://www.anandtech.com/cpuchipset...?i=2985&p=4 - första testet
http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.aspx?i=3009 - andra testet

Det första testet visar att det i vissa fall går långsammare med ITM, MEN testet utfördes inte korrekt sätt. Därför gjordes ytterligare ett test där de gjorde flera omstarter och inte avaktiverade (för att se skillnaden) i ITMs kontrollpanel utan tog bort minnet helt. Va de detta testet som du hade sett?

Sen undrar jag om man sedan framöver kommer att skaffa en SSD-disk, är det då helt bortkastade pengar med en ITM?

Dels dessa sen den tyska filmen som finns upplagd på Youtube. Det känns om som att det handlar om mindre än en halv sekund i de flesta fall och dessutom att då vissa åtgärder blir sämre. Det finns då också batteriaspekten och deras konstaterande att man skall kunna spara upp till 5-10% i batteritid vid filmtittande, vet inte hur det ligger till med detta.

Känns som det som sagt är bättre att spendera pengarna på att köpa till en 2gb-minne eller 2x2gb och få en riktig prestandaförbättring istället för denna marginella. Men det är min åsikt

Permalänk

ugh tungt det hära 11000kr fattigare.
xps 1530 rikare.

beräknad leverans före 2/4 doh. men men
man vår la väl ta det som det kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindstroem
Dels dessa sen den tyska filmen som finns upplagd på Youtube. Det känns om som att det handlar om mindre än en halv sekund i de flesta fall och dessutom att då vissa åtgärder blir sämre. Det finns då också batteriaspekten och deras konstaterande att man skall kunna spara upp till 5-10% i batteritid vid filmtittande, vet inte hur det ligger till med detta.

Känns som det som sagt är bättre att spendera pengarna på att köpa till en 2gb-minne eller 2x2gb och få en riktig prestandaförbättring istället för denna marginella. Men det är min åsikt

Ja, jag är nog beredd att hålla med dig. Mer minne är nog en bättre investering.
(Skrivtiden var sämre med ITM än utan, vilket beror på att de använder sämre kvalite på ITM-minnet. fy! Detta var det enda som blev sämre med ITM än utan, i det andra testet.)

Permalänk

Aaah, då har man fått datorn då, äntligen! Har dragit en ren installation, allting funkar fint osv. MEN, vilka drivrutiner från laptopvideo2go ska jag egentligen installera? Det är ju en djungel av drivrutiner, och läser man i forumet där så verkar det som en drivrutin kan fungera perfekt för vissa, och värdelöst för andra.. Någon här rekommenderade 169.28, en annan 174.31. Vilken ska jag välja egentligen?

Vill gärna vara klar med allt installerande av drivisar snart så jag kan börja leka, så ett snabbt svar skulle uppskattas!

Permalänk
Medlem

jag kör med 174.31

vet ej vad det gör för skillnad mot dom andra, men fungerar utan problem för mig så.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Försöker söka på dett aforum, försöker bläddra mig igenom alla sidor för att hitta svar...

Så någon, berätta, kan man installera XP på en XPS om man inte vill ha Vista?

Föresten, vad är det för fel på Vista?

Edit: Stavade inte helt korrekt..

Visa signatur

Alienware X51 R2

Permalänk
Medlem

Fan jag fick MONITOR\SEC3350

Beställde den "värsta" med högt upplösning.
Ni som lyckats få den utbytt, hur gick ni tillväga ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sfärisk
Försöker söka på dett aforum, försöker bläddra mig igenom alla sidor för att hitta svar...

Så någon, berätta, kan man installera XP på en XPS om man inte vill ha Vista?

Föresten, vad är det för fel på Vista?

Edit: Stavade inte helt korrekt..

vad det är fö fel på vista...?
jadu..säg de...jag gillar vista, testa själv än att lyssna på andras klagomål.

och ja, det går installera xp, står i denna tråd folk som gjort det, själv har ajg aldrig gjort det.
så någon annan får supporta om du nu inte vill ha vista, vilket du själv tydligen inte vet =P

Baily:
står också i denna tråd, man ringer in och gnäller, flera som lyckas.
läs igenom tråden så får du mer kött på benen

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baily
Fan jag fick MONITOR\SEC3350

Beställde den "värsta" med högt upplösning.
Ni som lyckats få den utbytt, hur gick ni tillväga ?

är du missnöjd då?
vad är felet med din skärm ?

Permalänk
Medlem

Fick min m1530 idag
fick LG skärmen 1440x900

En sak bara, upplever ni eran Touchpad svår att hantera?

Visa signatur

[Fractal deisgn define R3 ] [ i5 3570K ] [Gigabyte gtx 670 2gb oc] [ 8gb vengeance 1600MHz ] [ Gigabyte z77X UD3H ][ sg 1tb 7200rpm ] [ Ocz ZS 750w ] [ win 7 pro ] [Benq xl2410t ]

[ XPS 1530 ] [ T7500 2.20Ghz ] [ 2gb ram ddr2 ] [ 8600M GT ] [ 250gb 5400rpm ] [ LG 1440x900 ] [ xp-32bit ]

Permalänk
Medlem

folk verkar tydligen gå efter "får ja inte lg så har jag en dålig skärm fast jag har inte jämnför båda"

en kompis har kollat på en 1530 en med högsta upplösningen och det va en samsung, han tyckte skärmen var bra.
så det är nog mer personligfråga vad man tycker är bra och dåligt, dom kan ju börjat tillverka bra samsung.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Ja precis frågan är ju inte vilken skärm man får utan om den är bra eller inte.
Samma sak om man vill att skärmen ska bli bytt.
Frågan är ju inte jag vill ha ny skärm för att jag inte fick en LG utan min skärm är dålig jag vill ha en som fungerar och är bra.

Permalänk
Medlem

Har nu suttit och pratat med en nisse i 20 min om skärmen. Skyllde på att min sambo har ögonfel och MÅSTE ha en skärm som är "crystal clear", efftersom jag betalat en massa extra pengar för denna skärm. Enligt honom så säljer de inte längre LG panelen på denna upplösning utan alla nya är Samsung. Han visste inte om de skulle få in dem igen. Han sa att han kunde ha en reparatör hemma hos mig redan imorgon och byta skärmen, men garanterade att det fortfarande skulle bli Samsung panelen.

Permalänk
Medlem

hmm, kan nån rekommendera några inställningar för underklockning? datorn används till att surfa/musik/tvout(filmer o sånt)
så jag borde väl kunna underklocka grafikkortet iaf

Permalänk
Medlem

Underklocka grafikkortet så långt det går, undervolta processorn också, jag fick ner min från 1,2875V (tror jag) till 1V. Sänkte load-tempen med cirka 10 grader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oktay
hmm, kan nån rekommendera några inställningar för underklockning? datorn används till att surfa/musik/tvout(filmer o sånt)
så jag borde väl kunna underklocka grafikkortet iaf

kanske testa windows energisparfunktioner ? borde duga nog.

Permalänk
Medlem

Det pratades ju om Intel Turbo memory. Är det något man måste köpa till, eller finns det i datorerna redan? Verkar för mig vara nya ramminnen.

Senare, om jag väljer 1280*800 i upplösning så blir väldigt mycket suddigt. Har jag något fel då? Har den där LPLDF00-skärmen

Permalänk

Hur hjälper speedboost upp Vista? Är det smart att införskaffa? Tänker på de 4GB (och andra storlekar) USB minnena man kan köpa med denna funktion.

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem
Citat:

Det pratades ju om Intel Turbo memory. Är det något man måste köpa till, eller finns det i datorerna redan? Verkar för mig vara nya ramminnen.

Senare, om jag väljer 1280*800 i upplösning så blir väldigt mycket suddigt. Har jag något fel då? Har den där LPLDF00-skärmen

ITM är inget som ersätter ramminne utan det är bara en "boost" för själva vista, men inget som erätter minne.
Och det är nåt man köper till:

http://www.misco.se/?589739

valde du 1280x800 skärmen?
gissar på att du fick en "grainy" skärm,dvs det som alla klagar på.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag verkar ju ha fått en LG ändå. Med tanke på typ-beteckningen. "LPLDF00"
Det kan ju vara drivrutinerna kanske.
Jag köpte 1440*900 skärmen och vid den upplösningen är det bra bild!

Okey, det är något man ska köpa till alltså, känns inte allt för viktigt