Permalänk
Medlem

Spelprogrammerare/designer

Hej!
I år går jag sista terminen i nian och jag har alltid fascinerats av spel och dess grafik, hur de gör å hur det kan bli så snyggt osv.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är att jag hade tänkt att bli spelutvecklare och jag undrar om det är någon här som jobbar/har jobbat med det som skulle kunna ge lite tips till mig

Min plan ser ut så här just nu:
3 år på International IT College of Sweden Teknikprogrammet med inriktning programmering (C++, Visual Basic och Java) och datateknik.

Efter gymnasiet hade jag tänkt söka in på KTH till Civilingenjör inrikt. datateknik eller datateknik med internationell inriktning.

Alla tips är uppskattade, tar även emot konstruktiv kritik!

Permalänk
Medlem

Visioner är alltid bra - se bara till att du inte missar eller saknar ämnen som du kan behöva för att komma in på dina tänkta kurser/program senare

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Det är tre år innan du ska söka högskoleutbildning, men jag kan rekommendera en KY-utbildning när det blir dags. Spelprogrammering är så pass praktiskt och nischat att upplägget i en KY-utbildning rimmar bra med det. Ett tips är att börja bestämma dig redan nu om du vill programmera eller designa. De är inte motsatser till varandra, men man jobbar vanligtvis med ett av områdena.

EDIT> Eller animering såklart! Det är också ett eget område.

Permalänk
Medlem

Jag tror du blir en bättre programmerar på Civ ing men jag tror att en utbildning med inriktning på spelutveckling tar dig närmare branschen.

Nu är jag ju inte programmerare så jag vet inte vilket som är bäst, att kunna programmera snäppet bättre eller få in en fot i branschen. Men jag hade nog tagit en utbildning som jobbar mot spelindustrin snarare än en hardcore-programmerings utbildning. Brinner du för det tror jag du kan lära dig mycket på egen hand utöver kurserna från en spelutvecklingsutbildning.

Kolla in gamemaker.nu i arvika och his.se i skövde.
Fast tänk på att det händer mycket på 3 år. Gå klart gymnasiet först

Permalänk
Medlem

Jag känner en kille som har gått klart en KY-utbildning i spelutveckling (den ovan nämnda i Arvika) och är på väg till Silicon Valley nu i maj. Han berättade att spelbranschens rekryteringsprocess går till 70 % ut på kontakter och en femtedel till förkunskaper. Resten är ren tur, sa han.

Det jag vill säga är; slösa inte bort fem år på en civilingenjörsutbildning om du har drömmen om att bli spelutvecklare. Jobben skiljer sig väldigt mycket åt. Däremot finns det akademiska kurser som är bra att ha, så att plugga enskilda kurser i 3D-programmering och liknande är en fördel för dig personligen, utöver en spelutvecklarutbildning.

Permalänk

Och om det är 3D-grafik du är ute efter att programmera. Se till att du går in stenhårt för matematiken i gymnasiet och även senare.

Jag sitter än idag och ångrar mig att jag inte gjorde det ..

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Jag sitter än idag och ångrar mig att jag inte gjorde det ..

Låter som att du borde köra lite kvälls- eller distanskurser på komvux/uni. Dumt att gå och ångra saker livet ut.

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johninho
Låter som att du borde köra lite kvälls- eller distanskurser på komvux/uni. Dumt att gå och ångra saker livet ut.

Jo, har tänkt på det också, men så är det det där med tid och allt man har att göra. Iofs handlar allt om prioriteringar men men, kanske jag tar mig för det nån gång. Men det är inte detta tråden handlar om..

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Re: Spelprogrammerare/designer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeeper
Hej!
I år går jag sista terminen i nian och jag har alltid fascinerats av spel och dess grafik, hur de gör å hur det kan bli så snyggt osv.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är att jag hade tänkt att bli spelutvecklare och jag undrar om det är någon här som jobbar/har jobbat med det som skulle kunna ge lite tips till mig

Min plan ser ut så här just nu:
3 år på International IT College of Sweden Teknikprogrammet med inriktning programmering (C++, Visual Basic och Java) och datateknik.

Efter gymnasiet hade jag tänkt söka in på KTH till Civilingenjör inrikt. datateknik eller datateknik med internationell inriktning.

Alla tips är uppskattade, tar även emot konstruktiv kritik!

En sak som du bör akta dig för är just International IT College of Sweden, jag går själv där i trean Ellinjen inriktning Datorteknik...
Ta mitt och många andra som går de tekniska linjerna råd och skippa den skolan.

Vill du veta mer så är det bara att PM'a

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som programmerare och har 3D programmering (OpenGL) som fritidsintresse. Själv har jag en dataingenjörs examen samt en magister examen (170p) i datavetenskap. Min magister examen bestod av 90% datavetenskap till skillnad från civilingenjörsutbildningar där mycket fysik/materiallära ingår. Matematiken från dai är mer än tillräcklig (tom överflödig) för 3D programmering.

Mitt råd är att läsa dataingenjör och sedan vidare till magister allternativt civil om du hittar en civil med mycket datavetenskap och inte annat lull. Är du sedan bra på att koda så är det lätt att lära sig nya API'er och tekniker inom vissa områden. Min (lilla) erfarenhet inom 3D programmering är att det jobbiga (inte svåra!) är att lära sig APIet. Tekniker runt uppritning etc är bara studera som allt annat, men är man inget vidare på att programmera så kommer man inte långt.

En vän till mig läste ren spelprogrammering, han hoppade av pga att han var mycket missnöjd.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nergala
En vän till mig läste ren spelprogrammering, han hoppade av pga att han var mycket missnöjd.

Vart? Varför? Vilka förkunskaper hade han och hur gärna ville han nå sin vision?

P.S. Din examina skrivs magisterexamen, inte "magister examen"...

Permalänk
Medlem

Okej, tack för de här tipsen, har vairt användbara men en sak bara:
Det var en kompis som fick mig att börja tänka lite på KTH eftersom han trodde inte att jag ville jobba inom spelbranschen hela mitt liv (visst kan det vara kul men det verkar lite ensidigt i längden) så han rådde mig till att överväga en civilingenjörs utbildning.

Men är det kul att jobba som spelprogrammerare då? då jag inte vet hur kul det är att jobba som det är det svårt att bestämma mig.
Är det kanske bättre att söka en KY-utbildning då istället för civil?

Sen om valet mellan spelprogrammerare eller 3D-designer...
vilket är roligast? jag själv tror att 3D skulle nog bli roligare (istället för å sitta å skriva massa koder) men har dock ingen egen erfarenhet så ge gärna lite tips inom detta område så jag vet vad jag ska inrikta mig på

Då jag bor i stockholm kan det bli lite svårt att söka utbildning i andra kommuner/län som t.ex den där i arvika.

Permalänk
Medlem

Det varierar ju väldigt mycket från person till person vad som är roligast, så det kan jag nte svara på.
En civilingengörsutbildning är alltid bra ha för ditt framtida yrkesliv. Du kan ofta få jobb innom väldigt många områden även om du inte riktigt ingår i din utbildning.

Men vet man precis vad man vill bli så är ju KY-utblidningar väldigt bra. Det är ju som du säger lite svårt att byta bransch utan att läsa mer. Men en KY-utbildning är ju bara 2-3 år och därmed kotarare än en Civ.ing. som är 5 år.
De 2-3 åren skulle man ju kunna "spara" om skulle vilja utbilda sig vidare senare i livet.

Jag funderade på att läsa spelprogrammering i Skövde men jag valde att läsa en bredare utbidning.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Då jag bor i stockholm kan det bli lite svårt att söka utbildning i andra kommuner/län som t.ex den där i arvika.

Om du verkligen vill något/brinner för något bör inte avståndet stoppa dig, jag skulle tro att du kan skaffa dig en studentbostad där när du pluggar.

Oavsett vad du gör inom programmering så är steget för att göra något annat inte så långt. Visst det kan ta tid att lära sig en helt annan teknik, men det logiska tankesättet brukar vara detsamma. Programmeringsområdet är mycket större än man kan tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Aj då, vad synd hörru. Antar att vi inte ska tipsa om något som ligger mer än 3 m från din dörr alltså? Allvarligt talat, det finns inte en människa som inte flyttar för plugg, om det inte råkar vara så att man har plugget i närheten. Själv flyttade jag 55 mil sommaren efter att jag gick ut trean gymnasiet för att börja på civil data i Linköping, men visst. Vi hade faktiskt en person (av 20) som bodde i Linköping innan utbildningen började. Jag tror det är en ganska bra återspegling av kvoten akademiker som inte behöver flytta till utbildningen.

En sak vill jag framhäva här; civilingenjörsutbildning i datateknik innehåller ingen som helst design eller annan estetisk verskamhet (förutom kodmässig semantik), utan består av minimum 40 p matte, 40 p datavetenskap och en ganska stor andel (vet inte minimum poängantal) hårdvara. Det finns (kan bara tala för LiU) valbara kurser i 3D-programmering, det finns AI-programmering och det finns spelprogrammering. Inget av dessa har något med design att göra.

Därför är det viktigt att du (behöver inte gå fort, du har tre år på dig) funderar på om du vill designa eller programmera. Ett tips är att börja sätta dig in i dessa båda områden så fort som möjligt, utforska möjligheterna och försök förstå det du inte förstår. Då kommer du få en bättre bild av de båda områdena och du får lättare att se vad du tycker är roligt. Se det som ett treårigt projekt, att lista ut vad du vill göra!

Kanske du upptäcker att varken spelprogrammering eller 3D-design är något du vill satsa på, då kan en civilingenjörsutbildning eller systemvetenskap bli mer aktuellt. Kanske du rentav upptäcker att du är en designer och börjar fastna för CAD-modellering eller webbdesign istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Aj då, vad synd hörru. Antar att vi inte ska tipsa om något som ligger mer än 3 m från din dörr alltså? Allvarligt talat, det finns inte en människa som inte flyttar för plugg, om det inte råkar vara så att man har plugget i närheten. Själv flyttade jag 55 mil sommaren efter att jag gick ut trean gymnasiet för att börja på civil data i Linköping, men visst. Vi hade faktiskt en person (av 20) som bodde i Linköping innan utbildningen började. Jag tror det är en ganska bra återspegling av kvoten akademiker som inte behöver flytta till utbildningen.

En sak vill jag framhäva här; civilingenjörsutbildning i datateknik innehåller ingen som helst design eller annan estetisk verskamhet (förutom kodmässig semantik), utan består av minimum 40 p matte, 40 p datavetenskap och en ganska stor andel (vet inte minimum poängantal) hårdvara. Det finns (kan bara tala för LiU) valbara kurser i 3D-programmering, det finns AI-programmering och det finns spelprogrammering. Inget av dessa har något med design att göra.

Därför är det viktigt att du (behöver inte gå fort, du har tre år på dig) funderar på om du vill designa eller programmera. Ett tips är att börja sätta dig in i dessa båda områden så fort som möjligt, utforska möjligheterna och försök förstå det du inte förstår. Då kommer du få en bättre bild av de båda områdena och du får lättare att se vad du tycker är roligt. Se det som ett treårigt projekt, att lista ut vad du vill göra!

Kanske du upptäcker att varken spelprogrammering eller 3D-design är något du vill satsa på, då kan en civilingenjörsutbildning eller systemvetenskap bli mer aktuellt. Kanske du rentav upptäcker att du är en designer och börjar fastna för CAD-modellering eller webbdesign istället?

Okej, Jag kan nog tänka mig att flytta för plugg, det kan vara som ett nytt kapitel i mitt liv Och då jag fortfarande är rätt ung så borde det här vänta lite.
Först måste jag klara gymnasiet också

Men jag har ingen som helst aning om vilka utbildningar som är bra, men det kommer nog.

Får nog börja hålla på lite med programmering och 3D-design under sommarlovet, kanske nånting dyker upp

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, Jag kan nog tänka mig att flytta för plugg, det kan vara som ett nytt kapitel i mitt liv Och då jag fortfarande är rätt ung så borde det här vänta lite.
Först måste jag klara gymnasiet också

Men jag har ingen som helst aning om vilka utbildningar som är bra, men det kommer nog.

Får nog börja hålla på lite med programmering och 3D-design under sommarlovet, kanske nånting dyker upp

Du behöver inte tänka på utbildningar, det kan du börja göra tidigast januari 2011. Själv satte jag mig ner två dagar innan sista anmälningsdagen med alla kataloger och valde. Men tills dess bör du försöka lista ut vad du tycker är roligt, så att du hjälper dig själv tills när du ska välja vilka utbildningar du ska söka. Men som sagt, gräm dig inte över utbildningsval de närmsta åren utan försök istället utforska alla roliga områden i kategorin.

Permalänk
Medlem

Jag går första året i Spelprogrammering på BTH. Det var den som passade mig mest för den hade mest programmering av de högskolor/universitet som hade något spelinriktat program. Jag är riktigt nöjd än så länge, hade även tänkt att ta en Master utbildning i AI för spel efter de här 3 åren eftersom det är det jag känner mig mest intresserad av i spel. Dvs, den delen jag tycker är roligast att programmera.

Det jag kan tipsa dig om i Gymnasiet är att man lär sig i stort sätt ingenting där. Jag gick natur och visst lär man sig, men inte så mycket som man har nytta av. De två ämnena jag kände att jag hade nytta av är absolut Matte A-E och Fysik A-B. Så om du vill göra det lättare för dig i högskolan ska du försöka läsa så mycket matte och fysik som möjligt.

Det är ganska många som vill bli spelprogrammerare men inte tänker på att det behövs faktiskt ganska mycket matte och fysikkunskaper för det. Du lär dig visserligen det på högskolan, men de första veckorna här i skolan var som att ha ett 3 månaders extra sommarlov.

En annan sak som är bra med BTH (vet inte hur det är med andra skolor) är att den har ganska bra kontakt med företag. uiq ligger t.ex. här några hundra meter från skolan, de som gör OSet till en del mobiltelefoner, t.ex. Sony-Ericsson. Visserligen inte ett spelföretag, men har svårt att komma ihåg namn. Jag hade för mig de som Massive, de som var med och utvecklade World in Conflikt kom från BTH.

Nackdelen med BTH är att skolan är uppdelad i 3 orter.
Programmering i Ronneby
Grafik i Karlshamn
Civilingenjör och annat? i Karlskrona.

Vi på spelprogrammering är så klart mest i ronneby, det har hänt en gång att vi har varit i Karlshamn där vi hade lite Maya-introduktion.

Hade jag inte gått BTH så hade det blivit ett Civilingenjörs program på BTH eller Chalmers.

Hoppas det här hjälper dig lite, om än du har en ganska lång väg kvar, tiden går dock ganska snabbt som vi alla förmodligen har märkt

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill ha den bästa tänkbara utbildningen -- och även bli attraktiv för oss som letar nytt folk -- ska du inte vänta på att en lärare slänger uppgifter i knät på dig. Börja redan nu, och se till att bli självgående inom programmering, informationssökning och att "lära dig att lära dig." Använd din utbildning som ett stöd, vägledning och "informationsdatabas," men det är du själv som gör jobbet. När du sedan kommer ut från din utbildning har du förhoppningsvis slipat dig såpass mycket att du anses intressant.

Passa även på att jobba på småprojekt (själv och ihop med andra, gärna icke-programmerare) så att du lär dig hur du fungerar i grupp, och vilka roller du trivs bäst i. Börja i löjligt liten skala (gissa talet, masken, Tetris-kloner) och se till att göra varje steg så seriöst du kan. Att ha gått hela vägen från idé till färdig produkt är ohyggligt mer lärorikt än att ha hundratals halvmesyrer i c:/projects/code.

Jag är inte mycket till motorprogrammerare, så jag vet inte vilka utbildningar, communities och böcker som gäller, men det kan säkert andra i tråden tipsa om.

Permalänk
Medlem

Okej som sagt så hade jag tänkt börja lite med programmering på t.ex sommarlovet eller tidigare, men problemet är att ja ej har några tidigare kunskaper inom området och jag vet inte heller vilket program som är lätt att lära och som är mer för nybörjare (typ Java eller flash?) så om ni gärna kunde ge lite tips om hur man börjar och lite generella tips inom programmering. Det skulle vara väldigt uppskattat

Permalänk
Medlem

Viktigt att veta att en utbildning inte gör dig bra. Du gör dig bra.
Jag vet många många civilingengörer i datateknik som inte är ett dugg bra på att koda och som jag aldrig skulle släppa nära ett projekt jag skulle vilja supporta och vidareutveckla.
KY verkar rätt vettigt även om man får arbeta mycket mer senare om man vill vidareutvecklas och förstå djupet på hur vissa saker fungerar. Du får helt enkelt välja vad du tror är bäst för just dig och hur du vill arbeta med att lära dig.

Och som teetow säger: Gör saker på fritiden. Själv har jag varit väldigt dålig på det eftersom skolan tog mycket av tiden. Löste sig till slut dock

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Okej, men vilket program ska jag börja med då? vilket är lättast att förstå när man är nybörjare?

Permalänk
Medlem

Finns mängder av såna trådar här på forumet. Sök och du skall finna.
Python + PyGame brukar vara den vanligaste rekommendationen. Men vill du koda motorer och mer lowlevel-saker ska du kolla på C/C++.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Okej, fixade Python 2.5 men jag har ingen aning om hur jag ska börja :S
jag kan som sagt inget programmeringspråk just nu så om nån kan ge mig lite råd så vore det bra

OT:fixade Gamemaker 7 också och det var ganska lätt att förstå (läste lite tutorials å experimenterade lite i det)

Permalänk
Medlem

När jag började programmera, började jag med c++, tyckte det var relativt simpelt i början. Dock när man kom in på pekare till 'annat' så fick man läsa om en del stycken ^^.

Jag rekommenderar C++, här är den boken jag började läsa i: Stephen Prata: C++ Programmering. Den är på svenska och jag tycker den går igenom sakerna bra och genomgående (ganska mycket teori). Men att förstå varför saker händer ger en ofta idéer till lösningar på en del problem som man stöter på senare när man programmerar på något projekt.

Det är en ganska jobbig bok att läsa, men tar man det lungt, säg kanske 50 sidor i veckan så är det inga problem. Vet dock att när man är i den åldern har man oftast inte lärt sig att studera mycket.

Inte för att direkt skryta men i den programmeringsgruppen jag går i, i vår c++ kurs, så tycker en del att det är jobbigt och svårt att programmera i c++, eller att det är helt ologisk för de kan Java/C#. Jag hade dock inga problem och det var tack vare för att jag hade läst den programmeringsboken. Programmeringsgruppen jag går i har mer än lite förkunskaper i programmering.

Lycka till med vilket språk du än väljer ^^

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Medlem

Okej men då tror jag att jag får köpa den boken och skaffa C++ sen blir det nog det jag får göra på sommaren
Men i ungefär vilken ålder var du, Sephroth, då du började med C++ å de?

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej men då tror jag att jag får köpa den boken och skaffa C++ sen blir det nog det jag får göra på sommaren
Men i ungefär vilken ålder var du, Sephroth, då du började med C++ å de?

Jag tycker som bl.a. jdv att python är bättre att börja med, eftersom det krävs mindre jobb att få fram något skojigt på skärmen, det inte har så mycket specialsyntax och är allmänt trevligt att programmera i. Eller för den delen Gamemaker 7 om du tyckte det var skojigt, så länge du inte fastnar i drag-o-släpp utan även vågar dig på att skriva kod allt eftersom.

Men det finns många diskussioner om vad som är bäst i början här på sweclockers.. Det viktigaste är i vilket fall att du bestämmer dig för någonting och kör på det ett tag, så du kommer in i det ordentligt. Det går utmärkt att lära sig programmera och skriva spel i stort sett alla stora programmeringspråk.

Permalänk
Medlem

Jag gick 1 år på spelprog i Ronneby, första året de hade det, antar att Sephroth har min gamla klasskamrat Stefan som lärare bla

Jag tillsammans med väldigt många i min årskull var dock inte så nöjda med utbildningen och hoppade, var efter jag jobbade som webutvecklare/programmeringslärare i 1 år. Sen sökte jag till SOFE i karlshamn som är en sjukt grym utbildning. Jobbar nu på Tarsier Studios som programmerare.

Kan först of främst nämna ett par saker som jag tycker gör SOFE överlägsen akademiska utbildningar.

1) Det är stenhård inriktning på spel, det betyder att du spenderar all din tid på kurser som du känner är relevanta. Det kanske låter lockande att läsa till civilingenjör för att man får bredd, men det är kanske inte lika roligt när man sitter och löder brödrostar när man redan vet att man vill hålla på med spel.

2) KYutbildningar slipper väldigt mycket av den föråldrade byråkratin som finns inom högskolan/universitet. Tyngpunkten ligger inte på att studenterna ska klara av tentor, tyngdpunkten ligger på kunskap.

3) Det är en sjuk gemenskap och en grym studiemiljö. Alla studenter har egna work stations som man har ansvar för, man kan komma in klockan 3 mitt i natten på en söndag och folk sitter i salarna. På högskolor så finns det datorsalar och ingen har sin personliga plats, vilket i praktiken innebär att väldigt många "jobbar hemma". Skolan har även utbildare som blandar sig väldigt mycket med eleverna, vilket skapar en riktig schyst relation mellan studenter och utbildare.

4) Grym anknytning till branchen. Faktum är att som tidigare nämts så spelar kontakter väldigt stor roll, de flesta spelföretag i Sverige verkar ha ganska nära sammarbete med de spelinriktade skolorna i landet. Detta innebär att det med jämna mellanrum kommer folk från branchen och föreläser och raggar. tex så är 20% av de som jobbar på Massive från SOFE. Tror ca 90% av de som gick i min årskull på SOFE är någonstans ute i branchen nu.

Låter väll nästan som en commercial för SOFE, men jag var iaf riktigt nöjd med skolan, och nästan alla mina klasskamrater också. Det egentligen viktigaste med alla utbildningar är att de lyckas engagera och motivera, vilket högskolor/universitet inte verkar lägga någon tanke på alls. Om man blir motiverad så kommer kunskaperna automatiskt när man mer eller mindre lever i samma lokaler som likasinnade.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att du måste brinna för programmering för att bli en bra programmerare. Testa lite innan att programmera, kanske inte din grej helt enkelt. Programmering e lite konstigt o främmande i början för vissa.

Du kommer att sitta 24/7 bakom kod om du ska göra spel. Blir inte mycket lullilull. Att spela och att programmera spel e något helt annat.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sockan
Kom ihåg att du måste brinna för programmering för att bli en bra programmerare. Testa lite innan att programmera, kanske inte din grej helt enkelt. Programmering e lite konstigt o främmande i början för vissa.

Du kommer att sitta 24/7 bakom kod om du ska göra spel. Blir inte mycket lullilull. Att spela och att programmera spel e något helt annat.

Jo det är ju sant, men jag tror att jag kommer satsa mer på 3D animeringar och sånt för jag tycker att det verkar roligaer, men som sagt så får jag hitta det jag tycker är kul att göra.

Vad jag har förstått så är speletsuppbyggnad så här: programmering, animering, AI-programmering.

Om det är nåt jag missat så lägg gärna till det.

Vad jag vill veta är: hur fungerar de olika delarna och hur fungerar de tillsammans?

jag kanske får lära mig detta senare men jag vill verkligen veta, då jag måste förstå programmens innebörd innan jag börjar småprogrammera å sånt