Den officiella Ati Radeon HD3850 & 3870 tråden

Permalänk
Medlem

Powercolor 256mb. Ligger väl runt 65-75 i load, har dock inte varit några problem tidigare. Blev så här efter 8.2 installationen, har kört med 8.1 fram tills för ett par dar sen och då har det funkat klockrent. Lite tråkigt om man inte ska kunna uppdatera drivisarna bara...

Visa signatur

Cooler Master Mystique 631][MSI K9N NEO-F V3][Silver Power 600W][Athlon 64x2 6000+ 3.0GHz][Corsair PC5300 4096MB][Seagate Barracuda 500gb][Sapphire Radeon HD3870 512mb][VS22" LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gb1300
Hej! Någon mer som har problem med 3850 efter installation av catalyst 8.2? Spel stänger antingen ner sig själva sig. Heller fryser ar blivit så med alla spel jag provat: BF2, Frontlines, Bioshock, Crysis mm. Har kollat runt som en galning på ATi´s forum men inte hittat nån med samma problem..

Körde med 8.2 men fick byta tebax till 8.1 för brutal grafikbugg på guitar hero 3. Hela "gitarrhalsen" i spelet där ja, självaste spelet är, var totalt kolsvart! Och knapparna funkade inte. Vekar vara lite knasigt med buggar i 8.2'an...

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Avstängd

Köpte precis ett Powercolor Hd3870 SCS3 och var lite tveksam till temperaturen. Har labbat med fläktfria produkter i htpcn och av erfarenhet så är det bara att skjuta problemet framför sig. Bytte från ett 2600XT med påbyggd Zalmanfläkt. Enda problemet jag har noterat är att storleken på Hd3870 gör att den blockerar nordbryggan och mitt DFI Lanparty har en 40mm fläkt där vilket resulterar i mer oljud under load. Enligt mig spelar det dock mindre roll så länge det lugnar ned sig vid idle.

Temperaturer 2600XT idle/load 56/93
Temperaturer HD3870 idle/load 52/63

Markant skillnad, trodde inte en passiv kylare kunde göra så mycket. Städade visserligen ur lådan och rengjorde existerande fläktar i samma veva (cpu temp sjönk med ca 8 grader...). Har en 120mm fläkt för insug och en likadan för utsug. Prestandamässigt så har jag bara kört 3dmark03 (!) men jag utgår från att det presterar ungefär som ett HD3870 ska prestera så jag tänker inte lägga någon större tid vid det utan istället tro på redan existerande tester

Permalänk
Medlem

Eftersom att mitt x1950 PRO AGP verkade lägga av så skickade jag in det till komplett och hoppas på att få ett byte på garantin. Nu verkar det som om att de inte har x1950 PRO för AGP längre så jag antar att jag får titta runt efter ett alternativ.

Powercolor Radeon HD 3850 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344434) verkade helt ok. När man läser recensionerna verkar det som en recensent inte var nöjd med kortet och har uppenbarligen läst om andra som är missnöjda. Jag har inte kunnat hitta så många som klagar här på forumet.

Min fråga är om folk upplevt att kortet krånglat eller funkar det bra? Har det varit krångel med drivrutiner eller är det bara en tart som recenserat;) samt så har väl recensenten fel om att drivrutinerna inte finns på nätet, kollade in på ati:s hemsida och konstaterade att de visst fanns där, eller?

Visa signatur

EpoX EP-8KDA3+ | AMD Athlon64 3200+ | Kingston 1024 DDR400 | PowerColor x1950 Pro 256 MB DDR3 | 2*Seagate Barracuda 160 gig S-ATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjell
Eftersom att mitt x1950 PRO AGP verkade lägga av så skickade jag in det till komplett och hoppas på att få ett byte på garantin. Nu verkar det som om att de inte har x1950 PRO för AGP längre så jag antar att jag får titta runt efter ett alternativ.

Powercolor Radeon HD 3850 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344434) verkade helt ok. När man läser recensionerna verkar det som en recensent inte var nöjd med kortet och har uppenbarligen läst om andra som är missnöjda. Jag har inte kunnat hitta så många som klagar här på forumet.

Min fråga är om folk upplevt att kortet krånglat eller funkar det bra? Har det varit krångel med drivrutiner eller är det bara en tart som recenserat;) samt så har väl recensenten fel om att drivrutinerna inte finns på nätet, kollade in på ati:s hemsida och konstaterade att de visst fanns där, eller?

Jag gjorde nästan samma som dig, returnerade ett defekt 1950pro till Datorbutiken.

Men jag lade till ca 200kr och fick ett Gigabyte HD3850 512MB.

Just Gigabyte HD3850 512mb har många fördelar. Dels sitter en Zalmankylare orginalmonterat, dels är 512mb nästan ett måste idag, dels har dom bytt vissa transistorer och kondensatorer (komponenter) mot tåligare varianter och dels kör Gigabyte lite högre spänning i 512Mb korten vilket gör att du kan klocka högre utan att behöva byta BIOS.

Jag kommer själv lätt upp i 800 i core, men knappt över, tar stopp runt 803-807. Och minnet runt 860-880 (gånger 2 antar jag)

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk

behöver inte byta bios, bara stäla upp volten i org bioset, fixa mer volt o ny kylare så är du uppe i 1ghz nemas blemas

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har de bara PowerColor eller Sapphires versioner av HD 3850. Samt så fick jag besked igår om att de skickar ett PowerColor-kort. Får se hur det går. Nu har det kommit upp ännu fler som klagat på kortet på kompletts hemsida. Fast man vet aldrig.

Visa signatur

EpoX EP-8KDA3+ | AMD Athlon64 3200+ | Kingston 1024 DDR400 | PowerColor x1950 Pro 256 MB DDR3 | 2*Seagate Barracuda 160 gig S-ATA

Permalänk
Medlem

Hej, satt in ett passivt 3870 i datorn igår, min fråga är, ska det verkligen hänga så som det gör?: se bild->

http://static.pici.se/pictures/RcCrAoEdm.jpg

Antar att kylningen är tung men det där ser inte så rätt ut?! (det funger som det ska iofs) , kanske beror på att utgången där man skruvar fast sitter lite högre upp än vad den borde? hmm :S

En fåga till, precis över den undre kylflänser sitter ju strömkontakten, det skumma är att plasten från den stöter ju i kylflänsen, som kan bli brännhet, kan inte detta vara farligt?! (går ju inte undvika heller):

http://static.pici.se/pictures/PrSkpxPnr.jpg

Permalänk
Avstängd

Mitt är också lite böjt såg jag. Dock inte lika illa som ditt.

Väldigt dålig bild men det går iaf att se att kontakten inte tar i någonstans på mitt kort.

Kylflänsen blir inte särskilt varm tycker jag, kan med lätthet hålla fingrarna på den under en spelsession. Tror nog att plasten klarar mer än mina fingrar.

Permalänk
Medlem

Okej, se där, antagligen ingen fara då:), sitter inte riktigt lika böjt nu efter att jag remonterade allt. Dock en aning fortfarande, Lite B det där med strömkontakten för min del, att den stöter i.

Blir ju ganska varmt vid spelande, kortet blr ju 65C nånstans vid spelande, och då är kylflänsen rätt många grader hetare kan jag tänka mig:P

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347137&view=links#Produc...

HIS Radeon HD 3850 512MB GDDR3, IceQ 3, AGP8X, 2xDVI/HDMI/HDCP, "Turbo"

AGP
Jag fundera på att köppt till min gamla dator sockel 478 3.2 1mb 800 mhz.

Är lite dålig infomration på deras hemsida his hemsida.

Någon har en annan länk , mer information läsa om agp vertion
om vilka agp moderkort som grafikort fungera på

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bossep
Hej, satt in ett passivt 3870 i datorn igår, min fråga är, ska det verkligen hänga så som det gör?: se bild->

http://static.pici.se/pictures/RcCrAoEdm.jpg

Antar att kylningen är tung men det där ser inte så rätt ut?! (det funger som det ska iofs) , kanske beror på att utgången där man skruvar fast sitter lite högre upp än vad den borde? hmm :S

En fåga till, precis över den undre kylflänser sitter ju strömkontakten, det skumma är att plasten från den stöter ju i kylflänsen, som kan bli brännhet, kan inte detta vara farligt?! (går ju inte undvika heller):

http://static.pici.se/pictures/PrSkpxPnr.jpg

Det är vikten i kombination med värme som gör att kretskortet böjer sig.
Rätt vanligt problem.
Jag hade nog försökt hänga/stagda upp det.
Konstigt att det inte finns ett stag för långa kort i dagens chassin.
En del serverchassin har ju det.
Nästa dator jag bygger ska lätt få ett stag för långa kort inbyggt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazlo09
Jag gjorde nästan samma som dig, returnerade ett defekt 1950pro till Datorbutiken.

Men jag lade till ca 200kr och fick ett Gigabyte HD3850 512MB.

Just Gigabyte HD3850 512mb har många fördelar. Dels sitter en Zalmankylare orginalmonterat, dels är 512mb nästan ett måste idag, dels har dom bytt vissa transistorer och kondensatorer (komponenter) mot tåligare varianter och dels kör Gigabyte lite högre spänning i 512Mb korten vilket gör att du kan klocka högre utan att behöva byta BIOS.

Jag kommer själv lätt upp i 800 i core, men knappt över, tar stopp runt 803-807. Och minnet runt 860-880 (gånger 2 antar jag)

De kör med samma spänning som de andra 3850 referenskorten, dock så är komponenterna av högre klass än övriga kort...därav den högre klocken. Om du vill få ut ytterligare lite mer ur kortet är det bara att flasha in ny bios som du modifierat spänningen i själv. (googla)

Jag har tryckt i ett bios från Gecubes OC version som har Hynix 1.1ns minnen, funkar alldeles utmärkt och ingen "clocklock" heller.

Mitt kort gör 930Mhz på 1.35v och det under en gammal hederlig NV silencer 5.
Max load temp är 60C.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på att köpa HD3870, men jag är lite osäker på hur jag ska göra.. Antingen köpa 2 stycken HD3870, eller köpa ett HD3870 X2? Ungefär samma pris, men borde inte två stycken ge bättre prestanda? Eller det kanske inte spelar någon roll, eftersom X2 är dubbelt så dyrt, så det kanske är likvärdigt 2 stycken av den enklare varianten?

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nidhogg
Jag är väldigt sugen på att köpa HD3870, men jag är lite osäker på hur jag ska göra.. Antingen köpa 2 stycken HD3870, eller köpa ett HD3870 X2? Ungefär samma pris, men borde inte två stycken ge bättre prestanda? Eller det kanske inte spelar någon roll, eftersom X2 är dubbelt så dyrt, så det kanske är likvärdigt 2 stycken av den enklare varianten?

Det är rätt så likvärdig prestanda.
Personligen hade jag nog kört på 2st HD3870.

Permalänk

Det är ju bara 2 stycken dom slagit ihop till 1, så ja, det blir samma prestanda med 2 st som med x2

Permalänk
Medlem

Så det spelar ingen som helst roll vilken man väljer alltså, man vinner inget på att köra en eller två rent funktionsmässigt (alltså inte prestanda-mässigt, tänker mer på funktionen av att ha två istället för en)?

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nidhogg
Så det spelar ingen som helst roll vilken man väljer alltså, man vinner inget på att köra en eller två rent funktionsmässigt (alltså inte prestanda-mässigt, tänker mer på funktionen av att ha två istället för en)?

Ex.
Det blir lättare att byta kylare ifall man har två seperata kort då det, vad jag vet, inte finns någon kylare till x2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Ex.
Det blir lättare att byta kylare ifall man har två seperata kort då det, vad jag vet, inte finns någon kylare till x2.

Det kommer nog, sen så är x2 på en pcb och inte som det är på 7950gx2 tror den hette så?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Det kommer nog, sen så är x2 på en pcb och inte som det är på 7950gx2 tror den hette så?

Satt och tänkte lite på det populära Accelero S1.
Kan nog bli ett problem med två sådana på X2-korten.
Men visst, finns ju en massa andra kylare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
De kör med samma spänning som de andra 3850 referenskorten, dock så är komponenterna av högre klass än övriga kort...därav den högre klocken. Om du vill få ut ytterligare lite mer ur kortet är det bara att flasha in ny bios som du modifierat spänningen i själv. (googla)

Jag har tryckt i ett bios från Gecubes OC version som har Hynix 1.1ns minnen, funkar alldeles utmärkt och ingen "clocklock" heller.

Mitt kort gör 930Mhz på 1.35v och det under en gammal hederlig NV silencer 5.
Max load temp är 60C.

Det jag menar är att 512Mb varianterna av HD3850 har högre volt än 256Mb varianterna. Bla därför går 512mb versioner att klocka högre.

Kan du tipsa mig om nån bra BIOS till mitt Grafikkort (som ett 400w nätagg pallar) där core är runt 900? Och som "passar" mitt kort så att inget pajar! Har också tänkt behålla orginal-Zalmankylaren. Har ju dessutom öppet chassi å bordsfläkt...

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazlo09
Det jag menar är att 512Mb varianterna av HD3850 har högre volt än 256Mb varianterna. Bla därför går 512mb versioner att klocka högre.

Kan du tipsa mig om nån bra BIOS till mitt Grafikkort (som ett 400w nätagg pallar) där core är runt 900? Och som "passar" mitt kort så att inget pajar! Har också tänkt behålla orginal-Zalmankylaren. Har ju dessutom öppet chassi å bordsfläkt...

512MB och 256MB GDD3 korten har faktiskt samma spänning, däremot så är det så att på många om inte de flesta 512MB korten så går tillverkaren ifrån referensdesignen och kastar på lite extra volt (främst för att kompensera för kassa komponenter).

Detta gäller inte "vårt" kort dock, det ligger på 1.22v...som referensdesignen säger.

Om ditt nätagg pallar kortet nu (800MHz på 1.22v) så lär det nog göra det om du ligger på 900MHz och ger 1.33v med...kanske skiljer 20-30w i strömförbrukning.

VAd gäller bios så är det lite mer komplext;

1. Dra hem detta bioset
http://www.techpowerup.com/vgabios/3146/GeCube.HD3850.512.071...

2. Dra hem ATI bios editor
http://www.computerbase.de/downloads/treiber/grafikkarten/ati...
Modifiera spänningarna så att du får 1.327v istället för 1.22v.

2. Flasha kortet med bioset (backa upp ditt först).

Gecubekortet har 1.1ns Hynix minnen, men de är exakt samma chip som sitter på gigabytekortet bara de att de matas med 2.0v istället för vårt som får 1.83v.

Timingsen är lite "slappare" på 1.1ns minnena så du borde få några MHz extra i klock på dina 1.4ns minnen.
Dessa minnen är helt enkelt nerbinnade för att passa ett lägre prissegment, du kan lätt modda kortet och ge dem 2.0v om du vill....borde ge 1050-1100Mhz.

Nästa steg är att utnyttja Powerplay funktionen i kortet, jag har mitt kort på endast 400Mhz och 1.05v i 2D...för att sedan matas med 905MHz och 1.35v i 3D. Om du tänker ändra i bios till lägra volt så kan jag meddela att 0.9v läget i bios editorn inte fungerar, du kan ge som minst 0.974

Min idle temp är 36C och load 60C, funkar riktigt bra faktiskt.

Kör hårt och lycka till!
Google is your friend!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
512MB och 256MB GDD3 korten har faktiskt samma spänning, däremot så är det så att på många om inte de flesta 512MB korten så går tillverkaren ifrån referensdesignen och kastar på lite extra volt (främst för att kompensera för kassa komponenter).

Detta gäller inte "vårt" kort dock, det ligger på 1.22v...som referensdesignen säger.

Om ditt nätagg pallar kortet nu (800MHz på 1.22v) så lär det nog göra det om du ligger på 900MHz och ger 1.33v med...kanske skiljer 20-30w i strömförbrukning.

VAd gäller bios så är det lite mer komplext;

1. Dra hem detta bioset
http://www.techpowerup.com/vgabios/3146/GeCube.HD3850.512.071...

2. Dra hem ATI bios editor
http://www.computerbase.de/downloads/treiber/grafikkarten/ati...
Modifiera spänningarna så att du får 1.327v istället för 1.22v.

2. Flasha kortet med bioset (backa upp ditt först).

Gecubekortet har 1.1ns Hynix minnen, men de är exakt samma chip som sitter på gigabytekortet bara de att de matas med 2.0v istället för vårt som får 1.83v.

Timingsen är lite "slappare" på 1.1ns minnena så du borde få några MHz extra i klock på dina 1.4ns minnen.
Dessa minnen är helt enkelt nerbinnade för att passa ett lägre prissegment, du kan lätt modda kortet och ge dem 2.0v om du vill....borde ge 1050-1100Mhz.

Nästa steg är att utnyttja Powerplay funktionen i kortet, jag har mitt kort på endast 400Mhz och 1.05v i 2D...för att sedan matas med 905MHz och 1.35v i 3D. Om du tänker ändra i bios till lägra volt så kan jag meddela att 0.9v läget i bios editorn inte fungerar, du kan ge som minst 0.974

Min idle temp är 36C och load 60C, funkar riktigt bra faktiskt.

Kör hårt och lycka till!
Google is your friend!

Vad flashar du med? Jag kan inte få AtiWinflash att tvångsflasha ett nytt bios, eller så missförstår jag växlarna. Har du några tips på växlar eller andra program? Gärna genom windows då jag inte har fungerande diskettstation eller USB minne.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Vad flashar du med? Jag kan inte få AtiWinflash att tvångsflasha ett nytt bios, eller så missförstår jag växlarna. Har du några tips på växlar eller andra program? Gärna genom windows då jag inte har fungerande diskettstation eller USB minne.

Jag flashar bios endast i DOS.

atiflash -f -p 0 namn.rom/bin (funkar med vilken ändelse som helst)

Permalänk

fick 0.912 på 0.9v i bios på sapphire kortet jag hade

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Är det någon som hört något om 3870x2 med ddr4 minnen?

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli en prissänkning till på HD3850/3870 inom några dagar.
http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/03/19/ati-cu...
Se vad lite konkurrens kan göra. Är något att tänka på för alla tomma tunnor som skramlar på detta forum (läs självpåtagna Nvidia säljare).

Permalänk
Medlem

Ser bra ut då kanske man plockar upp sitt andra 3870 nästa vecka om de har hunnit sänka här i Sverige.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hoppas de sänker x2ans pris också

Kom o tänka på en grej; Det var så att man kunde köra Crossfire med två helt olika ATI kort va? Om jag köper ett 3870x2 nu, och sedan i sommar köper ett 4870, kommer hastigheten på 4870 sänkas så det går i 3870x2ans hanstighet?

Någon som förstår vad jag menar?

Permalänk
Medlem

Det är väldigt svårt att söga på förhand. Men de borde inte bygga systemet så att det svagaste kortet sätter gränsen, då förlorar man ju hela värdet av att köpa två olika!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]