Permalänk

Bärbara och lukt??

Fattar inte att det här pratas så lite om, för allergi och astma ökar ju bara i Sverige och världen. Min Dell bärbara byttes ut av Dell för de hade inte reservdelar, fick en ny (2006 modell), flott av dem, men, den luktar rejält. Trotr nu två månader i ett separat rum, så luktar den fortfarande, eller rättare sagt, lukten är inte så stark, men jag reagerar. Huvudvärk, nästäppa, stort illamående, andningsproblem. Den går knappt att använda, tar antagligen ett antal månader till innan jag verkligen kan sitta vid den och det är förbann*at opraktiskt. Andra människor jag känner som också har allergi reagerar också, och min kakadua får andningsbesvär om hon sitter i samma rum! Skulle tippa det är flamskyddsmedlet, lim, plasthöljet och andra trevliga kemikalier som orsakar det. Så, finns det ett märke som luktar mindre?? Känner mig tvungen att sälja den här och köpa en ny. Enligt forskarna så har Dell högst andel Brom (flamskyddsmedel), och Sony minst, plus att Sony har kolfiberchassi, så rent instinktivt känns ju Sony som ett bra val, men de är ju såååå billiga... Zepto teknikern sa åt mig att Zeptos inte luktar vad han märkt, men jag tror inte vanligt folk tänker på det. Är jag tvungen att köpa begagnat så det är använt ett tag? Känns ganska osäkert.

Permalänk
Medlem

Ja du, min Zepto lukar inte alls, det luktade ny elektronik de första 3-4 dagarna men sen nu är den... Luktlös!

Kan du inte "tvätta" av lukten med luktborttagande medel, till exempel som lite febreeze på en svamp och gnugga lite? Dell värnar om säkerheten iaf :P, den är nog ganska flammsäker iaf .

Permalänk

Nej det är uppenbarligen komponenterna inuti, någon i england sa åt mig att det är värre på en bärbar då allt är trångt, tar längre tid att gå ur. Hans flickvän hade såna problem att han fick sätta två fläktar mot datorn. Konstigt att det är ett sånt "tyst" problem det här i sverige. Hmm, så Zepto kanske är luktfri... kanske inte en slump då deras hölje är tillverkat här i norden, enligt Zepot.

Permalänk
Medlem

klädnypa på näsan då? eller andas med munnen?

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Medlem

avalancher, det är uppenbarligen inte många i sverige som har det problemet! Och det är anledningen till att det är så tyst.

Permalänk

Struntprat, precis som det är massvis som har problem med nya bilar, eller nya möbler med formalin i (spånplattor), eller när folk sprutar Axe på sig. Vi är ett enormt stort mörkertal som andra struntar i. Jag känner massvis.

Permalänk

faktiskt första gången jag hör talas om allergi mot datordoft, men jag tror på dig.

Permalänk
Medlem

hehe därför har man en gammal bätta som har fått sin personliga doft från mig istället

Permalänk

Personligen skyller jag på Kina, alla datormärken idag köper komponenterna från Kina, och deras koll på gifitga ämnen är ju noll. Min gamla Dell från 99, eller Toshiban innan dess, luktade mycket mindre. Det är faktiskt på tapeten just nu, såg ingen av er på kunskapskanelen för par-tre veckor sen, var dett program om just det här, och hur vi faktiskt bokstavligt talat förgiftar vår egen miljö, de nämnde just datorer och ett kontorslandskap med datorer, vilken enorm mängd giftig "gas" som fanns i rummet. Oavsett om man är allergisk eller inte. Kanske värre för er normala, för ni tänker inte på det, andas in det, och får hälsobesvär nån gång i livet.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

ny billukt är farlig, så en bil ska vädras helst ett bra tag