Permalänk

är ju en hel del planering och team-work bakom ett spelprojekt med.
Sen om du ska syssla med att designa spel så är det ju ett stort plus att vara kreativt lagd, annars kan det nog bli väldigt svårt.

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Det ingår väldigt mycket i ett spelprojekt. Ofta har man en motor man använder i många projekt, den skrivs av motorkodare som är speciallicerade på att kräma ur prestanda ur alla plattformar. Hit hamnar ofta fysik och grundläggande rendering etc.

Själva spelets logik skrivs ofta av spelkodare. De sätter upp AI, och kodar spellogik och funktioner som är spelspecifika.

Men för att det ska bli ett spel behövs det content också. För det har man modellerare, animerare, texturerare, bandesigners/scriptare som sätter upp allt.

Välj vad som intresserar dig mest och jobba på att lära dig det.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

jdv, du glömmer de ärorika conceptarna

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
jdv, du glömmer de ärorika conceptarna

Sant... Men som jag sa, det är så många inblandade att det knappt går att räkna upp alla

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

ja, håller med, sedan är det skillnader mellan hur stor produktionen är oxå, i mindre spelföretag så kan det hände hyffsat ofta att ngn får göra mer än det område de är specialiserade på, ngn som kanske både conceptar och gör 3d t.ex.
Sedan tycker jag man skall ta det lite lugnt när man är ung, man behöver inte inrikta sig 100% i den åldern, knappast. det hinner ändra sig så mkt under tiden oxå. Jag gick natur på gymnasiet liksom och nu frilasar jag som ilustratör (quite different right ). men det är bra att i gymnasiet ha lite mål om man då vet ungf vad man skall söka, så man har tillräckliga betyg, eller så satsar man bara på att få så bra betyg som man kan så löser sig det.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Har varit borta en vecka men är tillbaka och jag skulle vilja veta vilket program som är lättast att börja modellera i, antar att t.ex OpenGL är relativt svårt att börja med

Permalänk
Medlem

Ehm, modellera gör man i ett 3D-program, OpenGL är ett bibliotek.

Maya, 3ds max, cinema 4D, lightwave osv... finns många fler men de är väl några av de största. Sök på forumet så hittar du information om alla.

Permalänk
Medlem

Som Xerbee sa: OpenGL är inget modelleringsprogram. Det används för att programmera 3d-saker (samma med Direct3D).

Vill man lära sig modellera ska man nog kolla på Modo3D, som jag tycker är väldigt smidigt att arbeta med.
Annars har Maya en Personal Learning Edition som är gratis om jag inte minns fel.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Vad gör OpenGL isånnafall? används det till att programmera modeller?
typ hur de ska röra sig och sånt?

Permalänk
Medlem

Inte för att vara elak på något sätt men du borde nog lära dig att söka efter information själv om du ska komma någon vart.

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenGL

Permalänk
Medlem

Har sökt och kollat på den sida du länkade men tycker att få information direkt från personer med erfarenheter är mycket roligare och kan leda till olika sorters diskussioner, på så sätt utvecklar jag mitt sociala beteende också

Permalänk
Medlem

just nu behöver du inte bry dig om opengl elelr directx och all vad det heter, skaffa maya learning edition och googla tutorials. eller samma till ngt annat 3d program där ute, eftersom du inte verkar veta så mkt om just 3d är det bra att börja från grunden, kanske till och med ta ngt ännu enklare program än maya.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Okej, tack
får försöka hitta nåt

Permalänk
Medlem

Om tekniken hade hunnit lika långt på min tid när jag gick i nian hade jag varit en mycket bättre programmerare än vad jag är idag. Men jag gjorde allt i min väg för att lära mig. Biblioteket där jag studerade allt från barnböcker vars inriktning var zx81 och basic till att sno(!) böcker om c.
Om en aspirerande programmerare är så pass tafatt att han behöver fråga dessa nybörjarfrågor som ställts ser jag iafl. inte att den personen har någon större framtid inom branchen. Att bli spelprogrammerare eller "3D-designer" är inget man tänker ut över natten och om man gör det så har nog inte intresset och '*glöden* (som är så pass viktigt).
En stor del att vara programmerare är att vara problemlösare. Att ha förmågan att snabbt söka och ta till sig information. "Googla".

Sen själva 3D-designerdelen, har man inte sedan barnaben suttit och målat/ritar/modellerat och haft det intresset så känns det också lite "sisådär".

Jag jämför det lite med att som om jag vid 32 års ålder skulle börja utbilda mig till trafikflygplanskonstruktör för att det verkar coolt.

Ja, jag ÄR en tråkmåns. Men bevisa mig gärna fel Zeeper. Låt mina tråkiga ord vara din extraglöd när du kört fast på ditt första "hello world" i Python.

Permalänk
Medlem

Håller med iXam, skulle bara aldrig skriva det. Det finns nämligen en annan sida av myntet; det är aldrig försent, så länge man vill tillräckligt mycket.

Permalänk
Medlem

Vilket jävla skitsnack. Så om man inte bestämmer sig för att bli programmerare/modellerare innan man är 15 så är man dömd att misslyckas? Det var det dummaste jag har hört på länge.
Nu har jag satsat på att bli programmerare länge (sen jag var 12-13 eller så) och jag måste säga att det jag lärde mig dom första åren hade man kunnat lära sig på väldigt väldigt mycket kortare tid i en utbildning.
Så bara för att du fick slita hårt och inte kunde fråga någon när du först lärde dig så ska ingen annan heller få göra det, eller vaddå iXam? Eftersom tekniken har kommit längre nu än när du gick i nian så kanske Zeeper kommer vara en bättre programmerare än vad du är nu när han är 32.
Visst är problemlösning en stor del av att vara programmerare, men varför skulle han inte kunna lära sig det också? Det är inte något man måste födas med.
Dumheter.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Håller med Myris här. Rent skitsnack att man inte kan lära sig när man blir äldre.

"Sen själva 3D-designerdelen, har man inte sedan barnaben suttit och målat/ritar/modellerat och haft det intresset så känns det också lite "sisådär"."
Jag vet flera inom branschen som knappt kan måla annat än streckgubbar men ändå är grymma på 3D-grafik. Bara för att man inte ritade när man var liten betyder det inte att man inte kan lära sig om man vill. Tror snarare det är enklare att lära sig något nytt när man är lite äldre (15-25) då man om man är hyffsat smart kan läsa sig till olika tekniker och få mycket mer hjälp. Klart det hjälper om man har målat sen barnsben men om man kollar på utvecklingskurvan tror jag den är ganska låg när man är under 15 typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Vilket jävla skitsnack. Så om man inte bestämmer sig för att bli programmerare/modellerare innan man är 15 så är man dömd att misslyckas? Det var det dummaste jag har hört på länge.

Det var nog inte det som avsågs heller. Vad jag tror menades (och jag instämmer isf) är att man måste ha rätt attityd till det hela. Du kan inte förvänta dig att bli en *bra* programmerare om du inte är villig att lägga ner den tid som krävs. Det är ungefär som att spela ett instrument - ja, du kanske kan lära dig några låtar och lira i ett band ganska snart, precis lika lätt som du kan lära dig programmera och hobbyhacka lite på fritiden. Att ta det hela till en professionell nivå är en helt annan sak.

Dessutom, man tar sig inte framåt på ett instrument genom att spela saker man redan kan - det gäller att utmana sig själv hela tiden, hitta saker man inte kan och försöka lära sig dem. Precis samma sak när det gäller programmering. Och det är en klar fördel om man kan söka de utmaningarna på egen hand och ta tag i dem utan att ha någon som kikar en över axeln och piskar en att göra det.

Men nej, det är inte en åldersfråga, det är helt riktigt. Jag känner en kille som inte hade programmerat en rad innan han började på en datavetarutbildning, 26 år gammal. Han hade dock rätt attityd, slet som ett djur och la ner så mycket tid som krävdes för att han skulle förstå, och gick igenom utbildningen utan att ta en enda omtenta. Idag jobbar han också mycket riktigt som programmerare.

Citat:

Visst är problemlösning en stor del av att vara programmerare, men varför skulle han inte kunna lära sig det också? Det är inte något man måste födas med.
Dumheter.

Problemlösningsfärdigheterna är dock de som tar längst tid att mogna. Att lära sig koda habilt och bli en "code monkey" är ingen stor sak, det kan man lära sig på ett par år med noll förkunskaper. Att lära sig att lösa problem (hitta NYA lösningar till problem och inte bara googla och klippa-klistra över kod till sina egna applikationer), och översätta dessa lösningar till kod, är en betydligt större sak och inte alls några dumheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Vilket jävla skitsnack. Så om man inte bestämmer sig för att bli programmerare/modellerare innan man är 15 så är man dömd att misslyckas? Det var det dummaste jag har hört på länge.

Det hade varit det dummaste du hört på länge, om det var det han sa. Men nu var det ju inte det han sa, inte ens i närheten. Att "inte ha en stor framtid i branschen" är jävligt olikt "dömd att misslyckas".

Det iXam menar är attityden på trådskaparen, den tar jag på sida 1 med hans egna citat; "Då jag bor i stockholm kan det bli lite svårt att söka utbildning i andra kommuner/län som t.ex den där i arvika. "
(nu är det inte meningen att hacka på trådskaparen utan visa Myris varför han är way out här)

Vi kan nog alla vara överens om att en person som brinner för ämnet inte hade tvekat över att flytta till att få göra det han vill. Det är väldigt olyckligt eftersom just programmering ofta handlar om att inte ge upp, att ha kämpaglöd och hitta nya omöjliga vägar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Håller med Myris här. Rent skitsnack att man inte kan lära sig när man blir äldre.

"Sen själva 3D-designerdelen, har man inte sedan barnaben suttit och målat/ritar/modellerat och haft det intresset så känns det också lite "sisådär"."
Jag vet flera inom branschen som knappt kan måla annat än streckgubbar men ändå är grymma på 3D-grafik. Bara för att man inte ritade när man var liten betyder det inte att man inte kan lära sig om man vill. Tror snarare det är enklare att lära sig något nytt när man är lite äldre (15-25) då man om man är hyffsat smart kan läsa sig till olika tekniker och få mycket mer hjälp. Klart det hjälper om man har målat sen barnsben men om man kollar på utvecklingskurvan tror jag den är ganska låg när man är under 15 typ.

Ens förmåga att lära sig nya saker och forma ens förmåga till detta är som störst under 15 år. Ett barn som flyttar till ett annat land lär sig språket flytande på ett år medans föräldrarna fortfarande bryter efter en livstid.

Och dom personer som kom till mitt försvar tackar jag. Jag menar absolut inte att det är omöjligt att bli en bra programmerare bara för man inte har grundförmågan att söka information själv och vilja ha allt serverat på ett silverfat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeeper
Har sökt och kollat på den sida du länkade men tycker att få information direkt från personer med erfarenheter är mycket roligare och kan leda till olika sorters diskussioner, på så sätt utvecklar jag mitt sociala beteende också

Det kan ta flera timmar innan någon skriver om det du vill ha svar på. Om du inte söker själv så kommer inlärningen ta längre tid speciellt när du har många fågor.

Vi säger att det tar 10 min förstå en sak genom att surfa (Enklare saker inklusive söktid).
Tar ca 3 timmar för att du ska förstå genom forum och få svar (folk skriver inte alltid som galningar).

Det du kan lära dig på 1 timme är 6 saker genom att leta själv.

6 saker * 3 tim = 18 timmar för att förstå genom forum.

Tycker att du själv kan ta reda på alla enklare saker och alla svårare kan du låta oss med "erfarenhet" kanske hjälpa till (fast det borde du oxå söka upp).

Sen att du vill utveckla sociala beteende från oss programmerare som sitter o programmerar mycket, e kanske inte det bästa

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Inaktiv

Själv går jag andra året på gymnasiet och funderar på nästan samma sak (att utbilda mig till spelprogrammerare), dock så kan jag tänka mig programmera annat. Den uppfattningen jag fick när jag var på öppethus på kth nyss var att högskoleingenjörs utbildningar passar spelprogrammerare bättre än civil, dock så är det bara min uppfattning.

I övrigt när det gäller att lära sig progammering så tycker jag att man ska satsa stenhårt på att börja så tidigt som möjligt och koda så mycket som möjligt, och som Sockan sa tidigare i tråden så handlar mycket om att "brinna" för programmeringen. När det gäller bokval så tycker jag att man ska börja med en bok som går igenom sitt valda språk lite snabbt och gundläggande och sedan välja en bok som går igenom språket lite mer på djupet (t ex när det gäller C++ "c++ programmering av Stephen Prata")(egen åsikt).

Permalänk
Medlem

har en kompis som läser datateknik på kth och matten är inte att leka med. Vill inte avskräcka dig men det ett ämne att prioritera under gymnasiet.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det är rena slaverijobbet att koda spel? Alltså riktiga spelprogrammerare.

Det är väldigt krävande och krävs EXTREM problemlösning (fysik, matematik), mycket jobb helt enkelt även fast man älskar att programmera.

EDIT: Sen har jag hört att man måste optimera fruktansvärt mycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här låter perfekt för dej: www.bth.se/civingspel

Visa signatur

intel core 2 duo E7250 @ 3,6gHz (AC freezer 7 pro) - leadtek geforce 8800gts 512mb - 4gb ddr2 800mhz a-data - asus p5n-d nforce 750i - 500gb samsung SATA - 450W corsair - antec nine hundred chassi

Permalänk

Man kan inte riktigt jämföra att lära programmera med att lära sig nytt språk eller instrument. För att lära sig ett nytt språk måste man lära hjärnan en _massa_ nya ord, och lära munnen använda musklerna precis rätt för att uttala dem. För att lära sig ett instrument måste man lära sig att använda muskler på helt nya sätt och lära sig nya kopplingar, mellan en not och en muskelrörelse, mellan en ton och en muskelrörelse, etc. Man bör också få en känsla för musiken.

När man lär sig programmera så kan man antagligen redan de muskelrörelser som det handlar om, på sin höjd får man lära sig lite nya kommandon i sin editor. Det handlar istället om att lära sig språken, lib-kunskap, lära sig lösa problem. Lära sig språken är tämligen enkelt i programeringssammanhang. Lib-kunskap är det som tar mest tid, det lär man sig enklast genom att koda en massa i ett antal olika miljöer. Det ingår också att man ska veta hur man hittar information om libs, såväl inbyggda i språket som externa. (Open GL, Direct X etc.) Problemlösning är det centrala, där handlar det delvis om att ha förmågan att bryta upp ett problem i enkelt lösbara bitar och sen lösa dem. Det handlar också om att kunna använda redan färdiga lösningar, både sådant man kan utantill och såndant som man måste leta reda på i böcker. Inte alla problem är triviala nog att man kan lösa dem på egen hand.

Vad där som påminner om att lära sig musik vet jag inte. Det skulle vara det svåra i att lära ut problemlösning vs att lära ut känsla för musik. Men det är helt olika delar av hjärnan som jobbar. Så en jämförelse känns långsökt.

Att man skulle behöva brinna för programmering kan jag inte hålla med om. Klart, det hjälper ju en hel del, men det är knappast ett krav. Det räcker med att man är intresserad och tycker det är kul. Egentligen behövs nog inte det heller, men varför utbilda sig till något man inte gillar?

Det enda jag skulle vilja varna för är väl om man är osmart. Har man svårt för saker som kräver att man tänker är nog programmering inte riktigt rätt sak att satsa på.

Jag läser för övrigt första året av Datateknik på LiTH, och har klasskompisar som inte programmerat alls innan de kom hit, många har dessutom inte programmerat mer än i någon gymnasiekurs. Hur det kommer gå vet jag dock inte än.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Det iXam menar är attityden på trådskaparen, den tar jag på sida 1 med hans egna citat; "Då jag bor i stockholm kan det bli lite svårt att söka utbildning i andra kommuner/län som t.ex den där i arvika. "
(nu är det inte meningen att hacka på trådskaparen utan visa Myris varför han är way out här)

Vi kan nog alla vara överens om att en person som brinner för ämnet inte hade tvekat över att flytta till att få göra det han vill. Det är väldigt olyckligt eftersom just programmering ofta handlar om att inte ge upp, att ha kämpaglöd och hitta nya omöjliga vägar. [/B]

Visst har jag sagt det, men om du läser lite mer efter den posten så borde du se vad jag skrivit.

som sagt går jag i nian nu och jag har många år framför mig, mycket kan hända under min gymnasietid, jag kanske tappar intresset eller så kommer jag bli ännu mer intresserad än vad jag redan är.

Sen det om att flytta etc beror egentligen en stor del på mina familj, de är lite konstiga så jag säger så här: de stöttade inte min syster som ville bli modedesigner, morsan kanske stöttade henne, men inte farsan, han vart arg då hon gick ut nian med 320 poäng och valde en linje med 140 intagningspoäng (visst, det är inte det viktigaste men det budskapet gick tydligen inte fram till dem)
Det kommer skapa stor diskussion om jag ska flytta hemifrån då jag kanske bara är 18-19 år.
Mina föräldrar såväl som far- och morföräldrar är överbeskyddande och de verkar tycka att jag aldrig klarar nånting på egen hand och de kommer att försöka söka utbildningar i närheten av stockholm. Men jag kommer iaf att kämpa för mitt intresse, jag tänker inte ge upp. det är en sak som är säker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj

Att man skulle behöva brinna för programmering kan jag inte hålla med om. Klart, det hjälper ju en hel del, men det är knappast ett krav. Det räcker med att man är intresserad och tycker det är kul. Egentligen behövs nog inte det heller, men varför utbilda sig till något man inte gillar?

Jag skulle vilja påstå att ALLA stora spelprogrammerare brinner för programmering osv. Du tror väl inte att Tim Sweeney eller John Carmac slutar sitt jobb klockan fem-sex för att gå ut på krogen med polarna en fredagkväll?

Att brinna för sitt intresse är att konstant ha jobbproblem i bakhuvudet. Att på väg ner till ICA undermedvetet klura ut hur man löser en bugg som bråkat med en de senaste timmarna. Att gå upp mitt i natten bara för att man fått en brilliant ide istället för att somna och göra det nästa dag.
Att ens arbetsgivare godtar att du kommer klockan tre på eftermiddagen för att du jobbat hela natten, för att dom vet att det är när du är kreativast du ska jobba.
Att på sin fritid läsa på om nya teknologier eller kanske tom. skapa dom.

Det ger dig som "sann geek" en otrolig edge mot personen som "bara har det som ett jobb".

Men då jag suttit i en hel del arbetsintervjuer (där jag inte var en av de sökande) så märker man även att personens sociala egenskaper är otroligt viktiga i dagsläget då man numera oftast jobbar i större grupper.
Om man jämför mot förr i tiden (när Doom släpptes) så var det ju en grupp på mindre än fem personer (om jag inte minns fel) som stod för produktionen.

Nåja. Jag tycker nog att trådskaparen ska följa sin dröm då det idag är lättare än nånsin att göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Du tror väl inte att Tim Sweeney eller John Carmac slutar sitt jobb klockan fem-sex för att gå ut på krogen med polarna en fredagkväll?

Jo? Det tror jag verkligen dom gör då och då.

Om jag läser det rätt så enligt den här artikeln:
http://money.cnn.com/2004/09/08/commentary/game_over/column_g...
Så verkar Carmack inte ens jobba på tisdagar:

Citat:

Games still pay the bills. But Tuesdays and Saturdays are rocket days. As the leader of Armadillo Aerospace, Carmack has been involved in the chase for the X-Prize, a $10 million bounty promised to the first amateur team that builds and flies a manned craft into space.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Jag skulle vilja påstå att ALLA stora spelprogrammerare brinner för programmering osv.
...
Att brinna för sitt intresse är att konstant ha jobbproblem i bakhuvudet. Att på väg ner till ICA undermedvetet klura ut hur man löser en bugg som bråkat med en de senaste timmarna. Att gå upp mitt i natten bara för att man fått en brilliant ide istället för att somna och göra det nästa dag.

Om alla stora spelprogrammerare brinner för det dom gör, och Carmack utan tvekan är en stor spelprogrammerare, och man går upp mitt i natten för att lösa ett problem om man brinner för det. Hur förklarar du då att Carmack behöver 8 timmars sömn annars kan han inte jobba (källa: länken ovan)?
Du tar i så hårt, man måste inte vara en super hacker geek för att vara bra programmerare.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sagt att man MÅSTE vara det utan att det är en klar fördel och att i princip ALLA som är något eller har varit det brinner för det.
Carmack tar ju och låser in sig på ett hotellrum nån/några gånger per år enbart för att programmera,studera osv.
Att man dessutom har mindre sidointressen är nästan också ett måste för att man inte ska bli galen på riktigt.