Civilingenjör i datateknik vid LTH eller LiTH?

Permalänk
Medlem

Civilingenjör i datateknik vid LTH eller LiTH?

Ja, nu är det snart dags att söka och jag måste säga att jag börjar få extrem ångest för vad jag ska välja. Därför kommer ännu en sådan här tråd där jag vill få svar på mina frågor på ett så objektivt sätt som möjligt.

För tillfället lutar åt att jag kommer att välja datateknik i antingen Linköping eller Lund.
Den största ångesten har jag inför vilken stad jag ska välja, jag har tidigare tänkt att Lund har varit det självklara valet. En, som jag upplevt det, trevlig studentstad där det mesta kretsar runt just studentlivet. Men nu känns det dock som att jag har rotat mig ganska mycket i Norrköping där jag bor och är uppväxt, alla kompisar som man har här är viktiga och då känns det jobbigt att ha 50 mil hem. Om jag väljer Linköping däremot åker jag gratis buss på 40min. Så därför har det nu börjat luta mer och mer mot Linköping.

Jag vill höra andras åsikter om städerna och även all info om bostäder främst i Linköping. Har läst ganska mycket om bostäderna i Lund men det har varit ganska bristfällig information om Linköping. Jag vill nog börja med att bo i en studentkorridor för att lära känna folk men ett krav är egen dusch och toalett.
Ska man ställa sig i någon kö redan nu? Vilka områden är bäst?

Hur är det med internet i Linköping? Måste man välja bredbandsbolaget om man vill ha 100mbit?

Jag måste också fråga om det är möjligt att träna mycket under studierna? Då menar jag kanske 2h om dagen.

Jag har även sneglat lite på civing. elektroteknik och elektronikdesign i Norrköping så om någon tycker att jag absolut måste ta någon av dem utbildningarna så skriv.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Hedersmedlem

Observera att även Linköping är en trevlig studentstad där det mesta kretsar runt just studentlivet.

Studentkorridorer är vanliga i Linköping och vad jag vet har samtliga egen dusch och toalett. Den vanligaste hyresvärden bland studenter är Studentbostäder, som för övrigt har en hemsida för folk som tänker börja till hösten här: http://www.studentbostader.se/sv/sokande/nystud08/Pages/defau...
Vilket område som är bäst är en god fråga, det beror till exempel på hur gärna man vill bo nära centrum. Det största området är dock Ryd.
Internettjänsterna skall göras om den 1 april, men mycket tyder på att 10Mbit/s och 100Mbit/s kommer att erbjudas av Bahnhof och/eller Wasadata.

Om du är intresserad av elektronik kan jag även rekommendera det trevliga programmet Teknisk fysik & Elektroteknik (Y), som för övrigt blev årets teknikutbildning 2007.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Observera att även Linköping är en trevlig studentstad där det mesta kretsar runt just studentlivet.

Studentkorridorer är vanliga i Linköping och vad jag vet har samtliga egen dusch och toalett. Den vanligaste hyresvärden bland studenter är Studentbostäder, som för övrigt har en hemsida för folk som tänker börja till hösten här: http://www.studentbostader.se/sv/sokande/nystud08/Pages/defau...
Vilket område som är bäst är en god fråga, det beror till exempel på hur gärna man vill bo nära centrum. Det största området är dock Ryd.
Internettjänsterna skall göras om den 1 april, men mycket tyder på att 10Mbit/s och 100Mbit/s kommer att erbjudas av Bahnhof och/eller Wasadata.

Om du är intresserad av elektronik kan jag även rekommendera det trevliga programmet Teknisk fysik & Elektroteknik (Y), som för övrigt blev årets teknikutbildning 2007.

Jag såg på något ställe att vissa lägenheter hade delad toalett med åtminstonde en annan person men på studentbostäder verkar alla ha egna så det är ju bra. Jag tycker dock fortfarande att det är väldigt dålig information om vilket skick lägenheterna samt uppehållsrummen är i, jag antar väl att det kanske inte är några superfräscha rum man får för 2500:- men jag känner ju i alla fall att det kunde vara bra att veta när det renoverades senast eller något liknande. Inte en s en bild har jag lyckats hitta på något av rummen, bara planlösningar.

Verkar ju bra att de ska sänka priserna på bredbandet men det är ju fortfarande hutlöst om man jämför med bredband2 i Lund som har 100/100 för 98:-/mån. Men man sådana smällar får man väl ta :p.

Läste på någon sida om datateknik att universiteten brukade skicka ut lite övningsmaterial inför starten. Är det någon som har något sådant så skulle jag vara tacksam om jag skulle kunna få kika lite på det. Men även lite andra tentor som är alldeles i början av utbildningen kan ju vara intressanta att se, man vill ju se lite av vad man ger sig in på.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk

Kvaliteten på korrioderar varierar oerhört. Vissa är helt nyrenoverad med tokfräscha kök. Andra håller strax över Abu Grahib-standard. Korridorsrummen är dock inte svåra att få tag i och står du i kö nu borde det lösa sig. Trivs du sedan inte i din korridor är det ju bara att söka ett annat korriodorsrum.

Permalänk
Hedersmedlem

Övningsmaterial skickades ut även här, i alla fall när jag började. Den första tiden som student brukar ägnas åt matematisk grundkurs, för vilken tentor och övrig information kan hittas här: http://www.mai.liu.se/TM/kurser/TATM79/

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är själv uppvuxen i Norrköping och övervägde Elektronikdesign där, men så blev det inte. Det är inget jag ångrar. Elektronikdesign ser såhär i efterhand ut som en ganska smalt program där man redan väljer inriktning år 1 i princip, väljer du ett klassiskt E-program på en större högskola eller Y så har du genast mycket mer valmöjligheter angående inriktning på de sista årens studier. Jag kom att välja E på Chalmers, och nu efter tre-fyra år läser jag på en helt annan inriktning än elektronik.

Man kan odla specialintressen under de 4-5 år man studerar, så mitt råd är att välja något program med många valmöjligheter de sista åren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Man kan odla specialintressen under de 4-5 år man studerar, så mitt råd är att välja något program med många valmöjligheter de sista åren.

Absolut! Jag trodde jag skulle välja teoretisk fysik och astronomi-inriktning, men det visade sig efter 2-3 år att det är system- och reglerteknik och datavetenskap som jag gillar mest.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Re: Civilingenjör i datateknik vid LTH eller LiTH?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Jag måste också fråga om det är möjligt att träna mycket under studierna? Då menar jag kanske 2h om dagen.

Är det en simmare vi har att göra med månne?

Det är rätt svårt att kombinera så mycket träning med studier på den nivån. Istället för att sitta och plugga på eftermiddagen åker man och tränar och sen när man kommer hem är man ju inte direkt sugen att sätta sig med böckerna. Fast det är klart, är man disciplinerad och ambitiös så går det nog men det kan nog ta ett år extra.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Jag tycker att du skall välja LiTH och sedan bosätta dig i Linköping. På så sätt får du en grym utbildning, nya kompisar och nya perspektiv men har samtidigt grymt nära hem till familj och vänner!

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Hjälpsam

Välj Linköping, då får du närmare till hemmet och till dina gamla kompisar.
Det kan bli ganska ensamt och jobbigt att rycka upp rötterna helt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Om du väljer Linköping så vill jag rekommendera att du flyttar direkt. Det är mycket schemalagd tid i början och dagarna börjar vid 8.15 så det blir rätt tidiga morgnar annars. Risken med att bo i Norrköping då är att man missar mycket av genemskapen i början för att man inte orkar ta sig till skolan. Det är ju lite synd.

Det med att man lämnar kompisar borde inte vara något större problem. Man träffar ju massa nya folk. Dessutom kommer de antagligen också försvinna åt diverse håll. Men det är ju helt klart smidigare att bo nära hemmet. Jag har 6-7 timmar med tåg för att ta mig hem från Linköping, det är lite segt.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Re: Re: Civilingenjör i datateknik vid LTH eller LiTH?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Är det en simmare vi har att göra med månne?

Det är rätt svårt att kombinera så mycket träning med studier på den nivån. Istället för att sitta och plugga på eftermiddagen åker man och tränar och sen när man kommer hem är man ju inte direkt sugen att sätta sig med böckerna. Fast det är klart, är man disciplinerad och ambitiös så går det nog men det kan nog ta ett år extra.

Jo jag är simmare, men jag har absolut tänkt att dra ner på tränandet när jag börjar plugga. Det blir ju inga morgonträningar klockan 5.30. Dessutom så kommer jag nog antagligen bara träna på egen hand och därför inte ha några speciella tider att passa så jag hoppas att det kan fungara någorlunda hyffsat i alla fall.

Citat:

Ursprungligeninskrivet av Sebastianj

Om du väljer Linköping så vill jag rekommendera att du flyttar direkt. Det är mycket schemalagd tid i början och dagarna börjar vid 8.15 så det blir rätt tidiga morgnar annars. Risken med att bo i Norrköping då är att man missar mycket av genemskapen i början för att man inte orkar ta sig till skolan. Det är ju lite synd.

Det med att man lämnar kompisar borde inte vara något större problem. Man träffar ju massa nya folk. Dessutom kommer de antagligen också försvinna åt diverse håll. Men det är ju helt klart smidigare att bo nära hemmet. Jag har 6-7 timmar med tåg för att ta mig hem från Linköping, det är lite segt.

Jo, jag tänker absolut flytta hemifrån oavsett var jag än kommer att plugga. Det finns inte en chans i världen att jag tänker bo kvar här, börjar bli rejält trött på allt tjat om hur allt ska vara och inte vara här hemma.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar