Permalänk
Medlem

Jag körde med kylpasta och moderkortet i lådan först, det funkade inte då heller. Sen tog jag ur det för att se till att det inte fanns nåt bakom som orsakade kortslutning. Jag vill inte göra slut på all kylpasta innan jag har fått allt att funka. Jag testade med det gamla moderkortet, CPU'n och minnena utan kylpasta och då hann jag komma in i bios innan datorn hängde sig av överhettning. Min gamla p4 prescott kom upp i 110 grader

Har du fler ideer om vad som är fel? Funkar förresten inte med den gamla CPU'n heller.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Jag körde med kylpasta och moderkortet i lådan först, det funkade inte då heller. Sen tog jag ur det för att se till att det inte fanns nåt bakom som orsakade kortslutning. Jag vill inte göra slut på all kylpasta innan jag har fått allt att funka. Jag testade med det gamla moderkortet, CPU'n och minnena utan kylpasta och då hann jag komma in i bios innan datorn hängde sig av överhettning. Min gamla p4 prescott kom upp i 110 grader

Har du fler ideer om vad som är fel? Funkar förresten inte med den gamla CPU'n heller.

Ok. Men fortfarande dumt att snåla på det.
Om du har en "tub" arctic silver så räcker det ju gott 10ggr om.

Hm, vad är det för prescott? Mhz? cache? busshastighet? Inte alla p4 prescott funkar med ds4 nämligen.

( http://www.giga-byte.com/Support/Motherboard/CPUSupport_Model... )

Annars är det enda jag kan tänka mig att nätagget levererar för lite kräm eller att minnn/en eller grafikkort inte sitter riktigt i.

Prova först att ta ut batteriet, slå av nätagget/dra ur strömkabeln, tryck på powerknappen och sedan kortslut Clear CMOS i 10sec.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Min p4 540 finns med i listan. 3,2 GHz, 1 MB L2, 800 MHz. Du länkade till rev 2.0, jag har 2.1. Men det var ju typ samma ändå.

Nätagget måste väl klara den datorn utan problem? 33A på 12v, 450w. Dessutom kör jag som sagt bara med det som behövs för att komma in i bios. Minnet och grafikkort sitter som det ska (har testat med en sticka ifall att det skulle vara fel på en)

Får väl testa att göra clear cmos imorgon.

Börjar tro att det är nåt fel på moderkortet. Har tyvärr inga andra ddr2 minnen att testa med, om det är problemet. Både gamla moderkortet och datorn jag sitter vid nu har ddr.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Revisionerna spelar noll roll med cpu-stöd så ja det är samma, hehe Stöds från bios f4 och det har du ju garanterat på rev2.1, inget snack om saken.

Varför inte bara göra en clear cmos direkt? Tar ju inte ens en halv minut

Jag missade att du hade ett corsair nätagg och ja, det bör orka mer än väl, amperen på 12v linan säger dock inte mycket om nätaggets potential, så du vet, det är i princip märket som avgör om det är ett kvalitéagg eller ej, finns en hel drös med nätagg som är på t.ex 40A på 12v linorna men i den verkliga världen så ligger dom egentligen på 15A om det är ett dåligt fabrikat.

Dock vet jag inte om det är ett agg som du haft ett tag och som du vet funkar eller om det är en sprillans nytt för din del! Men antar att allt i din signatur är sprillans nytt!

Jag såg att du skrev att du kör allt löst, men du behöver inte ta "trycka på powerknappen" så bokstavligt Bara kortsluta pinnarna för POWER SW i någon millisec så blir det samma funktion, som du vet.

Hur som helst.
Det jag kan komma fram till är att antingen så vill minnena inte vara kompatibla med just ditt moderkort (även om det funkat för andra med dom minnena på ett sådant moderkot så kan man faktiskt ha oturen att få det att inte funka).
Eller så är det helt enkelt så att ditt moderkort är DOA (dead on arrival/dött on ankomst).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

appropå nätagg som är av kvalité, Coolermaster Real Power 450w köpte jag nyss av en annan på Swec (affären sker imorgon) och det är väl ändå ett bra nätagg?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Installerade nyligen ett par Dominator minnen på mitt P35C DS3R och noterade att mobot undervoltade rejält för minnena, fick höjja ordentligt för accaptabla voltvärden.
En longshot, men du kan inte få tag på ett annat minne ?
Fast mobot/bios borde väl pipa minnesvarning ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
appropå nätagg som är av kvalité, Coolermaster Real Power 450w köpte jag nyss av en annan på Swec (affären sker imorgon) och det är väl ändå ett bra nätagg?

Ja, det är hög kvalité!

Corsair, Cooler Master, FSP bland flera är bra märken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Installerade nyligen ett par Dominator minnen på mitt P35C DS3R och noterade att mobot undervoltade rejält för minnena, fick höjja ordentligt för accaptabla voltvärden.
En longshot, men du kan inte få tag på ett annat minne ?
Fast mobot/bios borde väl pipa minnesvarning ?

Inte alltid moderkortet ger ifrån sig pip tyvärr :/ Ibland kan det uppstå mycket lustiga fel som gör att moderkortet flippar ur, i värsta fall kan det dock vara dött mb

Ang undervoltning, så antar jag att du menar under 1.8v ? Standard skall moderkort läsa av ur SPD-inställningarna så att den går efter en hastighet som funkar i 1.8v (enligt DDR2-standarden, t.ex dina domniator ska funka i ett moderkort som är speccat för högst PC2-5300), all spänning över 1.8v läses endast av med nvidia-moderkort och då får man även den specifierade "överklockningshastigheten" direkt (EPP) utan att behöva ställa in det manuellt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Ja, det är hög kvalité!

Corsair, Cooler Master, FSP bland flera är bra märken

JA! Köpte nämligen Coolermaster Real Power 450w för 200kr (Den ska dock inte ersätta mitt underbara HX520W)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ang undervoltning, så antar jag att du menar under 1.8v ? Standard skall moderkort läsa av ur SPD-inställningarna så att den går efter en hastighet som funkar i 1.8v (enligt DDR2-standarden, t.ex dina domniator ska funka i ett moderkort som är speccat för högst PC2-4300), all spänning över 1.8v läses endast av med nvidia-moderkort och då får man även den specifierade "överklockningshastigheten" direkt (EPP) utan att behöva ställa in det manuellt

Mm, har inte kollat vad det gav som standard, utan förutsatte att det skulle boota med 1,8, så är det specat med lägre klock.
Däremot har jag nu voltat upp med 0.4 i bioset för att nå 2,1 (alltså 0,1 V för mycket) och Everest säger 2,032 V, dvs en höjjning med 0,2032 V när jag höjt med 0,4 V i bios...

Märkte av att systemet inte var stabilt, kan det ha ngt med att det är 2gb moduler ?

Kanske Michaleo skulle försöka testa ett par icke Dominator ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Går det inte att starta datorn utan minnen så att man kan ta sig in i BIOS och ställa in rätt inställningar då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Mm, har inte kollat vad det gav som standard, utan förutsatte att det skulle boota med 1,8, så är det specat med lägre klock.
Däremot har jag nu voltat upp med 0.4 i bioset för att nå 2,1 (alltså 0,1 V för mycket) och Everest säger 2,032 V, dvs en höjjning med 0,2032 V när jag höjt med 0,4 V i bios...

Märkte av att systemet inte var stabilt, kan det ha ngt med att det är 2gb moduler ?

Kanske Michaleo skulle försöka testa ett par icke Dominator ?

Aha!
Det var en rejäl undervolt det ja! Prova med +0.2 och se vad du får ut för värde och sedan bara på auto och vad du får för värde, det lät som ett intressant fel!

Kan dock vara BIOS som buggar för din del. Tror dock inte det är stickorna då dom inte har något med spänningen att göra med "in that kind of way"
Spänningen läses inte av På minnena utan det läses av "innan" dess, bra förklaring va.. hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Går det inte att starta datorn utan minnen så att man kan ta sig in i BIOS och ställa in rätt inställningar då?

Nä, det blir lite svårt va
hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nä, det blir lite svårt va
hehe

Okej, ja jag har aldrig testat, men då fick man det bekräftat nu då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så här är det: Moderkortet, CPU'n, minnena och nätagget är helt nya. Nätagget testade jag med de gamla grejerna och då kom jag ju in i bios innan CPU'n blev överhettad. Grafikkortet, hårddiskarna, lådan och DVD-brännaren har jag haft innan och det har funkat bra.

Mina minnen ska ju ha 2,2 volt för 5-5-5-15 i 533 MHz FSB (1066), men det borde väl funka på lägre med 333 MHz FSB som CPU'n kör i?

Jag har som sagt inga andra ddr2 minnen.

Edit: Utan minnen så piper högtalaren, så den är inte felkopplad eller nåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej jag antar att det är okej att diskutera GA-EP35-DS4 i tråden.

Jag har relativt nyligt byggt ihop datorn i min signatur är dock inte helt nöjd med ljudnivån och tycker att processor tempen är något hög och ojämn för de olika kärnorna.

Kan lägga till att jag har Noctua nf-s12-1200 silent case fan 120mm som processorfläkt och ARCTIC SILVER 5 som kylpasta.

Enligt coretemp är temp 41-42C för core1 och 48C för core2. Datorn står tyvärr nära ett element, inte speciellt varmt men ändå. Alla tre fläktar i chassit körs på lägsta hastigheten. Noctua har jag inte lyckas ställa in med mjukvaru(Speedfan) funderar på att köpa en Zalman FANMATE 2 simple fan controller till den.

Borde jag montera om processorskylaren? Har den vågrätt nu kanske lådrätt är bättre. Dock har jag heatpipe grafikkort under så om jag vänder den lådrätt bör det bli sämre kylning där. Kylpastan kanske inte är rätt aplicerad därför det ojämna(höga) temperaturerna.

Det är processorsfläkten som låter klart mest hur mycke vågar jag släppa upp processorna i för temp idle?

Mvh Goosen

Ps: Vilket program rekomenderar ni för grafikkorts tempen och vad för max grad?

Edit: Kanske mina frågor är på fel ställe, men hoppas jag kan få svar ändå.

Permalänk
Medlem

Jag kollar temp på grafikkortet med rivatuner och belastar med ati tool.

Edit: Vad har du för 8500 minnen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit: Vad har du för 8500 minnen?

Crucial DDR2 BallistiX PC8500 4x1gb

Permalänk
Medlem

Funkar rev 2.1 direkt ur lådan med en E8200? Förmodar att det är bios F10. Eller måste jag montera min E6400 och flasha först?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Funkar rev 2.1 direkt ur lådan med en E8200? Eller måste jag montera min E6400 och flasha först?

Du kan köra en nyare på vilken rev som helst, och flasha med den nyare prollen, man behöveri nte ha någon äldre prolle för att flasha till ett bios som stödjer den prollen man har i så att säga Så det är enkelt och smidigt.

Rev2.1 är även kallat EP35-DS4, så det ska hur som helst redan finnas bios-stöd för penryn right out the box.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

P35-DS4 rev 2.1 är inte samma sak som EP35-DS4, men EP35-DS4 har bara rev 2.1. Skillnaden är att EP35-DS4 har energisparfunktioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan köra en nyare på vilken rev som helst, och flasha med den nyare prollen, man behöveri nte ha någon äldre prolle för att flasha till ett bios som stödjer den prollen man har i så att säga Så det är enkelt och smidigt.

Rev2.1 är även kallat EP35-DS4, så det ska hur som helst redan finnas bios-stöd för penryn right out the box.

Tack för ett snabbt svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Funkar rev 2.1 direkt ur lådan med en E8200? Förmodar att det är bios F10.

svar ja.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Testade att göra clear cmos, koppla ur alla sladdar, lägga på lite kylpasta, koppla in alla strömsladdar och köra. Funkade naturligtvis inte.

Jag kör med minnena i de röda platserna, vilka platser använder ni? I de gula platserna krockar kylflänsarna till minne och CPU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har det hänt för er också att ni startat datorn, men prollefläkten inte gått igång? För mig gör ju iofs det inte så mycket iom NH-U12P ändå kyler bra utan 120mm fläkt. Hade datorn igång i 5 timmar innan jag upptäckte att prollefläkten inte snurrade, så jag petade igång den. Har f.ö. 50% OC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mig tar det några sekunder innan fläkten går igång, men den startar alltid. Låter som ett väldigt konstigt problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

njae, ser det inte som ett problem.. satte värmevarning på 60 grader och då får man väl peta igång den isåfall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det några jumprar eller nåt som måste kopplas in för att det ska funka? Har bara atx-kablarna inkopplade just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har ingen jumper alls. försökte leta fram en som man kunde använda till cmos, men nope.. 0

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittar ingen info om jumprar i manualen utom att man kan ha en till clear cmos, som sagt ingen i lådan heller.

Är det nån som har en ide som jag kan testa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använde swisskniv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Clear cmos har jag redan gjort, använde en skruvmejsel.

Visa signatur