Kan inte installera någon programvara på min dator.

Permalänk

Kan inte installera någon programvara på min dator.

Kan inte installera någon program vara på min dator. cd läsare bootar inte cd:n. stoppade i min cd läsare i en annan dator och det var inget fel på den. sedan stoppade ja in min hårdisk i en annan dator och programmerade, det funkade perfekt. Sen när jag stoppade in hårdisken i min och startar den står det: Det gick inte att starta Windows, detta kan bero på nyligen utförd ändrig i program eller maskinvara.
Gör såhär för att lösa problemet:
felsäkertläge:
Starta windows normalt:
Senaste fungerade konfiguration.

vilket sätt jag än väljer får ja bluuescreen i 1 sekund sen startar den om sig ! HJÄÄÄLP MIIG

Operativsystem: Windows Vista home edition x32 bitar
Processor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
Moderkort: ABIT IP35PRO OFF LIMITS
Minne: OCZ Platinum XTC 4x2048MB (tot. 8GB) DDR2 PC2-6400 800MHz Grafikkort: ATI Radeon hd 3870
Hårddisk: Western Digital Raptor WD740ADFD 74GB 10000rpm 16MB cache SATA
Nätaggregat: OCZ 700 W

Permalänk

Sällan det fungerar att bara rakt rätt upp och ned flytta en hårddisk från en helt annan dator till en annan, och starta upp. Så det behöver inte nödvändigtvis vara eller fel eller problem.
Har du ställt in att den skall boota från CD-enheten? Så det är rätt boot-order.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Sällan det fungerar att bara rakt rätt upp och ned flytta en hårddisk från en helt annan dator till en annan, och starta upp. Så det behöver inte nödvändigtvis vara eller fel eller problem.
Har du ställt in att den skall boota från CD-enheten? Så det är rätt boot-order.

har provat som det skall vara, men då kan den inte boota utan starta gammla windows programmet som jag hade innan,

sedan provade ja såhär:
First boot Sata-cdrom
second boot: satacdrom
då står det Disk boot Failure, insert system disk and press enter.
har provat med en annan cd läsare, händer samma sak :/

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att du skrev fel om att du har 8GB minne som du forsoker anvanda under en 32 bitars os?

Permalänk
Medlem

Om du har en PATA DVD läsare/brännare liggande eller kan låna, så är det värt att testa.
Också kolla först BIOS om SATA kontrollern går i IDE mode eller AHCI mode, och ställ om till det det inte står i.

Du kan inte enkelt installera din HD i en annan dator, om inte moderkortet är samma eller nästan samma modell.

Edit: du har samma moderkort som mig, när du väljer boot device, så får du en lista på på dom olika enheterna som du kan välja att bota ifrån, tex jag har viserligen en PATA DVD men jag får upp precis vilken DVD enhet jag har, som BIOS har känt igen
får inte du något liknade ?? hursom om så, så är det den du ska välja.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Re: Kan inte installera någon programvara på min dator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av telleskog
Kan inte installera någon program vara på min dator. cd läsare bootar inte cd:n. stoppade i min cd läsare i en annan dator och det var inget fel på den. sedan stoppade ja in min hårdisk i en annan dator och programmerade, det funkade perfekt. Sen när jag stoppade in hårdisken i min och startar den står det: Det gick inte att starta Windows, detta kan bero på nyligen utförd ändrig i program eller maskinvara.
Gör såhär för att lösa problemet:
felsäkertläge:
Starta windows normalt:
Senaste fungerade konfiguration.

vilket sätt jag än väljer får ja bluuescreen i 1 sekund sen startar den om sig ! HJÄÄÄLP MIIG

Operativsystem: Windows Vista home edition x32 bitar
Processor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
Moderkort: ABIT IP35PRO OFF LIMITS
Minne: OCZ Platinum XTC 4x2048MB (tot. 8GB) DDR2 PC2-6400 800MHz Grafikkort: ATI Radeon hd 3870
Hårddisk: Western Digital Raptor WD740ADFD 74GB 10000rpm 16MB cache SATA
Nätaggregat: OCZ 700 W

Det blev samma sak för mig, det är bara att formatera Hårddisken.
Skivan bootade inte för mig iheller, detta är inget nytt fenomen så det är bara att gå in i BIOS och sätt din DVD som första boot prio och ta bort de andra boot alternativen.

Hoppas detta fungerar... Jag sitter på jobbet nu men följer upp tråden när jag kommer hem.

EDIT: Glöm dock inte att sätta tillbaka HDD som Firstboot igen=) efter att installationen är färdig.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB