LCD Recension - LG L245WP-BN [56.k varning]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dakhor
Ang Pixmania

Kolla på http://forum.pricerunner.se/thread.jspa?messageID=193163

Annars kan du googla på "plus pixmania"

Mvh

/Dak

Man får helt enkelt sluta snåla och leta på prisjakt mm. och lägga till någon hundralapp eller två och få en bra support...... därav det högre priset i dom andra mer kända nätbutikerna kan jag tänka mig

Knepigt att det man ser är alla länkar till deras trygga inköp och "lita på oss" länkar när man går in på deras hemsida ....... och så betyder det inte ett skvatt när det senare kommer till kritan =).... sorgligt !

Dakhor ... tack så mycket för infon.

Mvh.Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micmoc
Man får helt enkelt sluta snåla och leta på prisjakt mm. och lägga till någon hundralapp eller två och få en bra support...... därav det högre priset i dom andra mer kända nätbutikerna kan jag tänka mig

Knepigt att det man ser är alla länkar till deras trygga inköp och "lita på oss" länkar när man går in på deras hemsida ....... och så betyder det inte ett skvatt när det senare kommer till kritan =).... sorgligt !

Dakhor ... tack så mycket för infon.

Mvh.Micke

Sluta inte snåla men ta inte det billigaste alternativet bara (beror lite på produkt, skärm är bra att ha nice support på). Jag köper alltid på Webhallen om jag kan - dom har fett bra support.

Sen går ju komplett, dustin, datorbutiken osv osv bra men där blir man galen ibland på deras support / kundtjänst.

/Dak

Permalänk
Medlem

Jag lyfter upp den här tråden lite grand.

Lite mer fakta om min LG L245WP-BN. Den köptes på Webbhallen i Stockholm november 2007 och den har nu använts/varit i gång i snart 1000 timmar. Bildkvalitén är nu överlag riktigt bra då bildrörets ljus och tekniken i övrigt har nu stabiliserats sig efter en längre inbrännings tid och det underlättar inställningen mycket. Jag har heller inga problem med t.ex. trasiga pixlar. Tidigare var ljusförhållande mellan en kall och nystartad skärm till en skärm som har använts i flera timmar, var mycket stor. Det var en hel del "pillande" på inställningarna under de första veckorna skärmen var i gång innan man var hyggligt nöjd med bilden. Jag använder fortfarande egna inställningar tillsammans med den ICC-profil, som tidigare länkas till på den här tråden. En hårdvarukalibrator har ännu ej blivit inköpt men det finns fortfarande kvar på min "önskelista" att köpa in, dock finns det som oftast viktigare saker att lägga sina återkommande månatliga pengar i form av inkomst, än bara på datorn. Det blir en senare fråga i år för min egen del.

Avslutningsvis - ja, jag är mer än nöjd med den här skärmen efter mina önskemål och användningssätt. Den duger gott för mig och i väntan på att bättre skärmar kommer ut - ja, kommer jag att behålla den så länge som den fungerar väl för mig.

Jag har postat lite mer allmän fakta om skärmar i den här tråden;
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=823...

/Saint25

Permalänk

för Saint!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Haru länken till den där ICC-profilen? -

/DaK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dakhor
Haru länken till den där ICC-profilen? -

/DaK

Tjena. Här är tidigare inlägget i tråden; #8051569

Det finns lite mer info på sidan 25. Se den här ICC-profilen som ett hjälpmedel och den rätta inställningen för dig och dina behov, får du själv pröva dig fram med olika inställningar/mjukvaror. Det bästa är annars att ha en egen hårdvarukalibrator. Mer tips finns att se i den här LG tråden.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Funderar stark på denna skärm, men jag har en fråga (har säkert tagits upp tidigare men 31 sidor blev för mycket för mig).

Skärmen har alltså en fördröjning på 8ms gtg, det är samma som på min 40" tv. När man spelar spel på denna kan det kännas suddigt vid snabba rörelser, något jag stör mig på väldigt mycket. Nu till den stora frågan, märker man av någonting av att det blir suddigt / att den inte hänger med i väldigt snabba rörelser? Inputlag verkar ju vara ganska lågt men fortfarande så har jag inte sätt skärmen irl och blir lite fundersam om dessa 8ms kan påverka spelkänslan.

Jag ser att många skriver "det är en fröjd att spela på denna" etc, men jag är väldigt känslig och kan bara jämföra med min 100Hz crt där bilden naturligtvis inte hade fördröjningar, suddighet och liknande.

Permalänk

Om du hade läst ordentligt hade du sett att redan från sida ett skriver jag att du inte skall bry dig om millisekunder.

2ms, 5ms, 8ms, 12ms är ganska ointressant på papper om hur panelen presterar i praktiken. Det finns många 2ms paneler som är slöare än 8ms paneler. Häng inte upp dig på det och LG'n är betydligt mycket snabbare än din TV.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Om du hade läst ordentligt hade du sett att redan från sida ett skriver jag att du inte skall bry dig om millisekunder.

2ms, 5ms, 8ms, 12ms är ganska ointressant på papper om hur panelen presterar i praktiken. Det finns många 2ms paneler som är slöare än 8ms paneler. Häng inte upp dig på det och LG'n är betydligt mycket snabbare än din TV.

Jo, jag skummade igenom det där och jag vet förstås självklart att det angivna värdet inte betyder särskilt mycket, mer som än riktlinje bara. Men den går att jämföra med de snabbaste samsung-skärmarna eller?

Vidare så förstod jag självklart det lilla jag läst att den är snabbare än min TV, men det var inte riktigt det jag undrade, utan om man vid väldigt snabba rörelser upplever eftersläpningar? Som sagt så är jag ganska kräsen, men det börjar luta mer och mer åt den här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pttr
Jo, jag skummade igenom det där och jag vet förstås självklart att det angivna värdet inte betyder särskilt mycket, mer som än riktlinje bara. Men den går att jämföra med de snabbaste samsung-skärmarna eller?

Vidare så förstod jag självklart det lilla jag läst att den är snabbare än min TV, men det var inte riktigt det jag undrade, utan om man vid väldigt snabba rörelser upplever eftersläpningar? Som sagt så är jag ganska kräsen, men det börjar luta mer och mer åt den här.

Det går inte ens att använda som riktlinje, lika mycket som att smink märkena skriver om att de är bäst ungefär.

Ja, L256WP ovan är snabbare än Samsungs 226BW, i alla fall för 6 månader sedan. Hurvida det är med den nyaste panelen (finns det någon sådan?) vet jag ej men inte de tidigare i alla fall, de var inte lika snabba.

Jag är också kräsen och du får en liten aning om hur många millisekunder LG'n ligger bakom en CRT vid stillbilder i alla fall. Det blir ju lite annorlunda resultat vid rörliga bilder.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Ok, det låter väldigt bra! Så denna kanske t.o.m är att föredra framför de snabbaste TN-skärmarna i spel då? Jag tror att du övertygat mig, det blir denna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pttr
Ok, det låter väldigt bra! Så denna kanske t.o.m är att föredra framför de snabbaste TN-skärmarna i spel då? Jag tror att du övertygat mig, det blir denna.

Ja verkligen. Som referens har jag ägt 225BW men skickade hem den dagen efter eller två dagar efter. Har suttit framför 226BW, HP 2207 med flera. Jag tycker 226BW är snabbare än 2207 av HP i alla fall, tror jag, möjligt jag blandar ihop dom.

L245WP har ju betydligt bättre svärta, färger (rymd*), betraktningsvinklar, vita färger med mera. Däremot får du kalibrera skärmen för att uppnå bästa resultat. Det är stor skillnad out of the box och mot en kalibrerad skärm har jag märkt, som en ny skärm ungefär.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Jag köpte en LG L245WP nyligen baserat mycket på lovorden i denna tråd. Jag tänkte jag skulle fråga er andra som äger skärmen:

Man fick ju med en kabelhållare som skulle sättas in i några hål på baksidan, men min skärm saknar hål för detta. Är det någon annan som har samma problem? Verkar ju lite skumt tycker jag.

Jag fipplade i flera timmar med att försöka kalibrera skärmen. Det var svårt att få det bra eftersom jag i början använde sRGB inställningen som alla verkar rekommendera, men som är helt värdelös imho. Jag tyckte det var konstigt att man inte kunde ställa in kontrasten på skärmen. Det var inte förrän jag testade USER-inställningen som bilden föll på plats. USER verkar vara nästan perfekt inställd från början, jag behövde inte ändra några inställningar i grafikkortets färgsettings.

Mina settings:
USER
Contrast 80
Brightness 15
Red 91
Green 100
Blue 100

Dessa ger en närmast perfekt kalibrerad 2,2 gamma bild för mig. Testa själva och se vad ni tycker.

Jag har inte testat skärmen så länge ännu men jag tycker den känns lite oskarp jämfört med min tidigare skärm som var en 19" Hyundai L90D+. Fick även för mig att LGn ghostade ganska rejält i spel, men det måste jag undersöka nogrannare innan jag är säker. Jag spelar inte så ofta ändå så det skulle inte göra så mycket om det stämmer.
Sammanfattningsvis är jag nöjd med skärmen, men jag vete fan om jag skulle se skillnad på denna och en TN-panel, och undrar därför om den verkligen är värd de extra slantarna. Den är också lite för stor för att få in i skärmutrymmet på min datormöbel, så jag måste placera skärmen längre fram än jag skulle vilja vilket suger. 22" skulle ha varit perfekt, men men...

Jag var lite rädd innan köpet att skärmen skulle vara glossy som jag har för mig Albin nämnde i sin recension men det var den ju inte iaf enligt mitt tycke. Om jag tänker glossy så tänker jag typ glasruta framför skärmen, vilket skulle vara nästan oanvändbart i min nuvarande möbleringssituation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shirow78

Jag var lite rädd innan köpet att skärmen skulle vara glossy som jag har för mig Albin nämnde i sin recension men det var den ju inte iaf enligt mitt tycke. Om jag tänker glossy så tänker jag typ glasruta framför skärmen, vilket skulle vara nästan oanvändbart i min nuvarande möbleringssituation.

Jag som skrev fel.

Angående kalibreringen:
Vet du ifall din skärm nu efter kalibreringen visar korrekt färger?
Ta foto å något i hemmet som du vet om ser ut som det skall och sedan kör in fotot i datorn och dra upp en visning på det (även om det inte är avgörande) så får du i alla fall fram om det är korrekt färger.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Fick hem min demokörda skärm idag som jag köpte från Webhallen. Problem direkt. Får ingen signal till skärmen, mao ingen bild. Kopplar jag den till min Xbox 360 så funkar den. Några ideer vad man kan göra?

Never mind. Fick bild på skärmen nu helt plötsligt, fråga mig inte varför. Jäkligt skumt...

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem

Albin: En kalibrerad skärm är väl enligt definition korrekt i färgerna, eller har jag fel? Att ta foto osv är ganska meningslöst eftersom kameran kan ändra totalt på färgerna beroende på en massa olika faktorer, dessutom har jag ingen kamera lol. Jag är inte någon bildperfektionist, så även om det skulle vara lite felinställt så är det inte så noga. Jag hoppas bara att skärmen håller ett bra tag så man får valuta för pengarna.

Så alla ni andra ägare har hål på baksidan för kabelhållaren eller? Är jag ensam i universum med en hållös L245WP?

Mustang: Du är en tapper själ som vågar dig på ett demoex från Webhallen med tanke på vad som har skrivits tidigare i tråden. Lycka till med skärmen.

Permalänk
Medlem

Jag har inget hål. Däremot kan jag vinkla ut en hållare till kablarna.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Shirow78: Jeg får heller ikke 100% bra farger på denne skjermen, er spesielt lyse gul nyanser som blir veldig merkelige på desktop/browser. Men alt annet er jeg stort sett fornøyd med(photoshop etc).
Et eksempel på side som får feil gulfarge(bakgrunnen) er http://www.startsiden.no der jeg på denne skjermen får en veldig lys (og ful) gul farge, men egentlig skal gul fargen være litt varmere.

FPS spill med høy fps opplever jeg iblandt endel ghosting i forhold til hva min Samsung 226bw hadde.

Min løsning var bare venne seg med det(ignorere det )

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

roosterx: Testa mina settings jag skrev tidigare. Den där startsiden.no såg bra ut på min skärm.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
TIPS: Demo @ Webhallen 4195 kr Vågar du?

Några har vågat.
Ingen kommer att försöka igen..

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Nu är ju det här en utgående modell, i stort sett slut överallt (rätta mig om jag har fel). Kommer det att släppas någon form av uppföljare till lika rimligt pris måntro?

Permalänk
Medlem

Vänta och se. Det kommer en 26" som ser ut att ha bra specs.
Man kan ju hoppas på en 24" också.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
TIPS: Demo @ Webhallen 4195 kr Vågar du?

Jag vågade ett par månader sen, fortfarande nöjd. Kanske hade tur med tanke på vad dom andra i tråden upplevde!

Permalänk

Har skickat tillbaka min LG till Webhallen nu. Var något riktigt skumt med den skärmen. Enda sättet att få bild på den var att starta upp datorn med min gamla skärm för att sedan byta till LGn i Windows.
Nu återstår bara problemet att fixa datorn som totalt "ballat" ur. Vista kraschar hela tiden, även efter nyinstallation. Är förmodligen moderkortet eller nätaggregatet som fått sig en omgång. Har provat att byta alla andra komponenter.

KÖP INTE NÅGON DEMOSKÄRM FRÅN WEBHALLEN!!!! Ångrar mig bittert.

Har beställt en Dell Ultrasharp 2408WFP som kommer om gågon vecka eller två.

http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Bildsk%C3%A4rma...

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem

Jag har problem. Har inte suttit så mycket sedan jag köpte skärmen med mer seriösa prylar men nu måste jag jobba en del i Photoshop. Har fått att skärmprofilen är skadat vid start när jag startat programmet men ignorerat det.

Problemet är att vitt är gult. Och gradienten svart-vitt ser ut som svart/brunt-vitt. Nån som har en idé/bra färgprofil etc? All input upskattas!

Permalänk
Medlem

Nu när årets spel kommer imorgon tänkte jag då använda den här skärmen till att spela det på, med en PS3. Prövade ett par spel tidigare och bilden kändes lite kantig på vissa ställen, kändes inte som HD precis alltså. Antar att detta beror på att spelen sträcks ut pga. skärmen har 1920x1200 istället för 1920x1080. Är inte så haj på det här med pixelmapping, men det borde väl gå att ställa in så att ration blir korrekt med svarta kanter i topp och botten som resultat?

Hur gör man i så fall det?

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX520W | Gigabyte P35C-DS3R | Q6600 G0 2.40GHz @ 3.20GHz | 4GB OCZ SLI PC6400 @ 800MHz | ASUS 8800GTS 512 MB | WD Caviar XL 500GB | Thermalright Ultra-120 Extreme + Noctua NF-S12-1200 120mm | Samsung SH-S203N SATA | LG L245WP-BN

Permalänk
Medlem

Det ska fungera att få 1920x1080 med svarta kanter på Lg skärmen med en PS3, jag har läst att vissa har fått det fungera.

Leta igenom denna gigantiska forumtråd om LG L246WP. bör hitta hur man får det fungera på någon sida. kan ta lite tid.

http://hardforum.com/showthread.php?t=1167222

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Det ska fungera att få 1920x1080 med svarta kanter på Lg skärmen med en PS3, jag har läst att vissa har fått det fungera.

Leta igenom denna gigantiska forumtråd om LG L246WP. bör hitta hur man får det fungera på någon sida. kan ta lite tid.

http://hardforum.com/showthread.php?t=1167222

Tack för länken, skall skumma igenom den.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX520W | Gigabyte P35C-DS3R | Q6600 G0 2.40GHz @ 3.20GHz | 4GB OCZ SLI PC6400 @ 800MHz | ASUS 8800GTS 512 MB | WD Caviar XL 500GB | Thermalright Ultra-120 Extreme + Noctua NF-S12-1200 120mm | Samsung SH-S203N SATA | LG L245WP-BN

Permalänk
Medlem

Ifall någon är köpsugen men har svårt att hitta en skärm eller vill komma undan billigt, så var jag och besökte Elgiganten på Kungsgatan i Stockholm idag, och där fanns ett demoex av LG245 för ~3500kr.