Hur göra för att spela 5.1 från datorn?

Permalänk

Hur göra för att spela 5.1 från datorn?

Hej!

Jag har nyligen köpt ett Samsung HT-TXQ120R hembiosystem och vill nu koppla detta till datorn.
Bakom sub'en finns dessa uttag http://www.minhembio.com/bilder/bild/index.php?pic_id=167132.... och förstärkaren har dessa http://www.minhembio.com/bilder/bild/index.php?pic_id=167131.....

Hur ska jag enklast koppla för att kunna spela filmer i 5.1 från datorn? Vilka uttag som finns bakom datorn spelar ingen roll, jag kan alltid köpa ett nytt ljudkort. Jag vill bara veta vad som behövs för att få detta att fungera.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det var en oerhört suddig bild på din dator så jag kan inte avgöra om du har en optiskt utgång. I alla fall vore det nog enklast att i så fall använda den och koppla den till någon av de två optiska ingångarna på förstärkaren.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Bilden är på baksidan av subwoofern, inte datorn. Jag har en digital utgång bakom datorn, så där sätter jag en toslink till recievern.
Frågan är, är det allt som krävs för att jag ska få 5.1 ljud direkt från datorn?

Permalänk

Om du inte har analoga 5.1-ingångar på hemmabiosystemet så måste du ha ett ljudkort med Dolby Digital Live eller DTS connect.

Permalänk

Jaså, räcker det inte med en toslink till digital-in?

Moderkort/ljudkort specifikationer:

Ljudutgångsläge: 7.1-kanals surround
Standarder som följs: High Definition Audio
Audio Codec: Realtek ALC883

1 SPDIF out port (coaxial)
1 SPDIF out port (optical)
6 audio jacks (Line In / Line Out / MIC In / Surround Speaker Out (Rear
Speaker Out) / Center/Subwoofer Speaker Out / Side Speaker Out)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Om du inte har analoga 5.1-ingångar på hemmabiosystemet så måste du ha ett ljudkort med Dolby Digital Live eller DTS connect.

Måste han verkligen ha Live? Jag trodde det var något man bara använde sig av när man spelade spel och ville ha 5.1 från spelet digitalt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Måste han verkligen ha Live? Jag trodde det var något man bara använde sig av när man spelade spel och ville ha 5.1 från spelet digitalt.

Jag läste titeln på tråden för fort och trodde att det handlade specifikt om spel. Fel av mig. Toslink funkar bra så länge det handlar om Dolby Digital- eller DTS-strömmar.

Permalänk

Okej, tack! Jag lyckas dock inte få något ljud. Det verkar som om datorn inte känner att man ansluter en toslink. Ska uppdatera drivrutinerna och Audi Manager- så återkommer jag.

Permalänk

Du måste ställa in att den digitala utgången ska vara aktiverad.

Permalänk
Medlem

Du måste självklart välja rätt ljudenhet på datorn, annars pumpar den garanterat ljudet default över den analoga utgången.

Eller får du ljud, bara det att du inte får surround ?

Permalänk

Jag har lyckats få ljud nu. Väljer jag ljudkanal 5.1 i VLC och Dolby 5.1 på recievern får jag ljud från alla högtalare. Dock låter det väldigt, väldigt klent även om jag maxar volymen.

Väljer jag istället Stereo 2.1 och Bypass låter det något bättre, men fortfarande lågt med lite tryck.

Vad kan det bero på, att ljudet är så klent?

Permalänk
Medlem

Det kan bero på decodern. Pröva med ett annat program och/eller ändra inställningarna för decodern.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Du ska inte behöva ställa in nånting på recievern, det du nog slagit på är Dolby pro logic vilket är en surround emulering, sen måste du köra SPDIF passthrough på datorn, lämpligast med AC3 filter.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Jepp, det stämmer helt det du säger. Jag ska trixa med AC3 filter under kvällen så får vi se vad som händer!

---------

Jag vill tacka alla som hjälpt mig med mina problem. Jag har nu fått det att fungera, enklast genom att inte längre använda VLC. Windows Media Player fungerade med en gång. Nu har jag även lärt mig vad recieverns flesta funktioner innebär, så det hjälper en del det med.

Tack än en gång!

Permalänk

Tryck i SPDIF överallt i AC3 och även i din frontscreen om datorn ska agera HTPC. Orsakar många arga miner annars

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Tjenare

Jag har lyckats få surround till min förstärakre när jag ser på filmer och den ändrar automatiskt mellan olika lägen, stero/DD/DTS osv, men jag får det inte att fungera i spel och har hört lite om att man måste använda analoga kablar för varje par högtalare, alltså en för sub, en för center, en för front o en för bak högtalarna, detta blir ju då 4 analoga kablar?

Men kan jag inte få det via min koaxial kabel som jag använder idag? Jag har ett Gigabyte DS4 moderkort med ljudkort som stödjer DTS och den har en funktion som heter DTS Interactive som jag hört man ska kunna få 5.1 ljud i spel..

Vore ytterst tacksam för hjälp!

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •