Ladda via USB med avstängd dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
VEM STÄNGER AV DATORN!??!!??! HÄDELSE!

Den som insett att en modern dator kan dra en 200-300 W beroende på belastning, vilket blir dyrt om man har den påslagen 24/7

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Hmm ?

Jag kan redan ladda min mp3-spelare genom USB-uttaget med datorn avstängd ?

Permalänk

aaahbooow, mina usb portar har ström hela tiden, även när datorn är avstängd. Ruttet aprilskämt detta var.... för det är ju inget nytt i alla fall...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

hah, det andra var bättre xD

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Mer intressant är väl att kunna ladda mobilen genom datorn när den är avstängd och ej heller har nätsladd. Säg att du är ute i bushen och märker att du behöver mer batteri till mobilen, då vill du ju inte behöva slå på datorn för att kunna ladda då detta slösar än mer på datorns ström än bara laddningen.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk

USB Hubb som man delar upp ett USB utag med från datorn med Fristående ström källa i form av adapter så kan du ladda din MP3 sak vart du vill har en sån själv från belkin blig som fan som jag andvänder just som laddare till min MP3

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre laddat laptopen med universala usbbatterier.

Min stationära har redan ström i portarna när den är avstängd, jag tror även att min eee pc har det.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Samma sak för mig ^^
Har en USB fläkt ( Getto moddad) som snurrar för glatta livet..
Eller ska detta vara tillgängligt för bärbara ?

Permalänk
Avstängd

Jag hade fullt sjå med att stänga av USB-strömmen på en dator eftersom jag inte ville att den ljusotäta optiska musen skulle lysa när datorn är avstängd...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Syrran har fått tag på en ipod, hon lyssnar på musik i skolan och när hon kommer hem laddas den under kvällen. Ibland blir det sent och den inte har laddats klart eller helt enkelt inte använt datorn. Igår kom hon till mig och frågade om hon bara kunde stoppa in usb-kontakten i serverns usb-uttag (USB 1.1) och det funkar prima. Och då kommer denna nyhet. Kanske min vostro klarar det, har inte kollat men spelar ingen roll.

Det jag däremot upptäcker att helt plötsligt kanske vi har fått en standard för hur alla dessa små apparater ska laddas. Inte längre ett ton med olika adaptrar och usb finns tillgängligt överallt, datorer kryllar det utav. Nu fattas det bara att det ska gå att ladda direkt ifrån eluttaget med någon liten adapter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Det jag däremot upptäcker att helt plötsligt kanske vi har fått en standard för hur alla dessa små apparater ska laddas. Inte längre ett ton med olika adaptrar och usb finns tillgängligt överallt, datorer kryllar det utav. Nu fattas det bara att det ska gå att ladda direkt ifrån eluttaget med någon liten adapter.

USB hubb med extern strömförsörjning borde funka prima för det

t ex: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301549

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Den som insett att en modern dator kan dra en 200-300 W beroende på belastning, vilket blir dyrt om man har den påslagen 24/7

Och givetvis sitter en modern dator fullt belastad 24/7

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Det jag däremot upptäcker att helt plötsligt kanske vi har fått en standard för hur alla dessa små apparater ska laddas. Inte längre ett ton med olika adaptrar och usb finns tillgängligt överallt, datorer kryllar det utav. Nu fattas det bara att det ska gå att ladda direkt ifrån eluttaget med någon liten adapter.

Måste la finnas massa sådana adaptrar att köpa, men hur avancerat kan det vara...

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Inaktiv

Sambon kan ladda sin mp3-spelare (iRiver N11 eller nåt sånt) i min dator när den är avstängd. Däremot kan jag inte ladda min mp3-spelare (Sandisk Sansa Express) när den är avstängd.

Permalänk
Avstängd

April skämt igen?

Har alltid fungerat i mina stationära datorer, ända sen 1998, även min antika laptop när nätsladen är i väggen.. Var är nyheten? att Tåshita är efterblivna?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

min tomtom gps laddar genom dockningsstationen även fast datorn är avstängd..

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
USB hubb med extern strömförsörjning borde funka prima för det

t ex: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301549

eller så finns det redan 230V -> usb-laddare att köpa..
http://dator.computercity.se/Mp3-Tillbehor/Champion-USB-Ladda...
har sett med sladd med, aja

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
[...]
Det jag däremot upptäcker att helt plötsligt kanske vi har fått en standard för hur alla dessa små apparater ska laddas. Inte längre ett ton med olika adaptrar och usb finns tillgängligt överallt, datorer kryllar det utav. Nu fattas det bara att det ska gå att ladda direkt ifrån eluttaget med någon liten adapter.

Jag har för mig att jag läst att mobiltelefontillverkarna hade kommit överrens om att i framtiden (blir väl stegvis) gå över till att endast använda de små USB-kontakterna för uppladdning på alla mobiler. Det låter iaf väldigt bra tycker jag.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Vägrar gå på dessa aprilskämt.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
April skämt igen?

Har alltid fungerat i mina stationära datorer, ända sen 1998, även min antika laptop när nätsladen är i väggen.. Var är nyheten? att Tåshita är efterblivna?

Samma här.
Knappast någon nyhet det här...

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har ett tre år gammalt ASRock mobo som det funkar prima på.

Permalänk

Inget nytt? Både mitt gamla och nya moderkort matar ut ström när den är avstängd. De flesta tillverkare har väl denna möjlighet?

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ Black Edition | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | Inno3d Geforce 8800GT | CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME | 1TB HDD | Windows XP Pro sp2

Permalänk
Avstängd

Läser folk artiklarna innan de kommenterar?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

att tro att usb kommer bli någon "standard" för att ladda jaa mobiler/mp3 spelare tror jag aldrig kommer att inträffa då jag tror att det kommande TRÅDLÖSA laddningen http://www.idg.se/2.1085/1.133206 vilket jag tror kommer att slå igenom extremt fort och bli en standard för nästan alla mindre el produkter.. men vem vet usb kanske hinner bli ngn typ av "standard" innan men tror inte att det kommer vara långvarit

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
att tro att usb kommer bli någon "standard" för att ladda jaa mobiler/mp3 spelare tror jag aldrig kommer att inträffa då jag tror att det kommande TRÅDLÖSA laddningen http://www.idg.se/2.1085/1.133206 vilket jag tror kommer att slå igenom extremt fort och bli en standard för nästan alla mindre el produkter.. men vem vet usb kanske hinner bli ngn typ av "standard" innan men tror inte att det kommer vara långvarit

http://www.omtp.org/news/news_pr_universal_cable.html
http://www.news.com/Pros-seem-to-outdo-cons-in-new-phone-char...
Och Kina hade bestämt sig för att det ska bli micro-USB -> stor marknad och det ger skjuss för resten av världen.

Trådlös laddning känns som en sådan där "om några år"-teknologi.
Först så måste de ju krympa ner det väldigt mycket - man måste kunna ta med sig det enkelt. Men måste det måste väl vara tämligen stor platta, så det går inte att krympa teknologin hur mycket som helst.
Sen är ju sådant något man kan ha som ett försäljningsargument för de dyrare mobilerna, där det först kommer in.
Trådlös laddning för var och en av mobiler i alla prisklasser kommer inte bli verklighet inom förrens först om 5 år om teknologin håller vad den lovar.
Jag vill iaf inte släpa runt en platta för att kunna ladda min mobil, då är en USB-kabel bra så mycket enklare. Om de där batterierna också kan laddas via kabel så kan man tänka sig en hybrid där man har en laddningsplatta hemma men tar med kabel när man reser. Annars kommer det få väldigt svårt att övertyga människor om det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

detta har alltid funkat på min stationära också - samt på min bärbara om jag fäller ner locket dvs när datorn är i standby - smidigt...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Är detta ett skämt eller? Min Zepto 3415W som är ca ett år gammal har en on-off knapp för att slå på och av ström i USB-portarna när datorn är avstängd. Toshiba "world leading", knappast. Skäms över denna "nyhet" att Toshiba skryter om något de är nästan sist med.

Permalänk
Medlem

Ladda mobilen kan jag göra när datorn är avstängd men av någon konstig anledning så skickar den ingen ström till min usb-hubb. Har ett P5K-E och vill kunna starta datorn via IR-motagaren som är kopplad till just den hubben. Har testat med samtliga 8 usb-utag på datorn utan resultat.

Kör med WMC och vill slippa springa upp på våningen åvanför för att sätta på datorn.

Är det någon som vet vad detta kan bero på?
Tacksam för svar

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

uhm?

med min HP Compaq nx6310 går det alldeles utmärkt att ladda mp3spelare och så vidare trots att datorn är avstängd. Jag har dessutom lyckats ladda mp3spelaren när den sitter inkopplad i mitt P5B Deluxe.. så det här är väl ingen nyhet direkt?

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Skojare där, ja eller jag hoppas iaf det annars är där någon som är om bakflötet. Pattent lär ju knappast vara möjligt då det går att påvisa att denna "teknik" funnits tidigare.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.