Permalänk
Medlem

Aftonbladets "Bredbandsuppror"

Det finns få saker som gör mig lika förbannad som dålig journalistik som utgår från en Utopi som inte existerar och troligen aldrig kommer att existera. När Karin på Aftonbladet tar till och skriver och jämför olika typer av anslutning som Fiber, ADSL, Kabel och försöker dra slutsatser från det blir jag förbannad. Att skriva om saker du som journalist knappt har en susning om bör betraktas som tjänstefel. Läs på tekniken, förutsättningarna, hur det fungerar, hur bra vi egentligen har det i Sverige innan du överhuvudtaget uttrycker dig.

Aftonbladets skitartikel finner ni här och där listar de länkar vidare till mer "information" om hur du bemöter din operatör etc. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2155662.ab

Här är det mail jag skickade till Karin på Aftonbladet som respons. Om jag mot all förmodan får ett svar, varken Plus eller Aftonbladet brukar svara på mina mail, kommer jag att lägga upp det här.

Personligen tycker jag Aftonbladet borde bojkottas för att de drar igång en diskussion som denna utan att veta något om tekniken.

---------------------------------------------------------------------------------------

Hej Karin!

Läste med blandad skräck och förfäran om det "Bredbandsuppror" ni nu startat. Som alltid med era publikationer så vet ni för lite om tekniken, förutsätter för mycket och vill sälja så mycket tidning som möjligt. Innan ni uttrycker er om hastigheter, åtgärdstiden och annat så borde ni testa ett tag på andra sidan. Ta reda på hur tekniken faktiskt fungerar med bredband via teleledningen, så kallat ADSL, hur det påverkas av avstånd, kvalitet på teleledning, att det hemma hos slutkund är rätt kopplat och en hel del faktorer som ni som vanligt inte nämner. Ska dylik journalistik utövas så se till att verkligen kolla upp förutsättningarna, vad som gäller istället för att bara lyssna på den person som har tecknat abonnemanget. Alla med teknisk kunskap accepterar de förhållanden som råder för de går inte att ändra på med den teknik som finns i dagens läge och som används av operatörer. Alternativet är att inte leverera alls.

Att ni sedan rekommenderar Bredbandskollen.se för att mäta hastigheten är även det ett slag i ansiktet på operatörer.. Varför? För att mätprestandan påverkas av vilken webbläsare som används, olika antivirusprogram och flera andra faktorer som gör att mätresultatet inte går att lita på.. Rekommenderat är att istället använda TPTest som mäter hastigheten på ett bättre sätt och därav resulterar i ett mätvärde som operatören kan gå efter.

Jag har själv arbetat på Teknisk Support åt en svensk bredbandsleverantör i strax över 2 år innan jag nu byter arbete. Att ni själv tar på er att föra diskussionen framåt har jag inget emot men sättet in gör det på är amatörmässigt och även om det sker med gott uppsåt så hanteras det på ett amatörmässigt sätt.

Innan ni skriver om de problem som drabbat personerna måste ni inse att flera faktorer spelar in. Den bild privatpersoner målar upp stämmer sällan helt överens med vad som hänt. Många gånger ombeds kunder att göra en teknisk felsökning och väldigt många ställer inte på detta, säger att de testat men egentligen inte har testat och skyller sedan på operatören. Att kräva att operatören ska ta ansvar för felkopplade jack, hemmagjorda kopplingar, förlängningar som kunden gör och liknande är löjligt. Där kommer era artiklar in i bilden, det ni skriver kommer att resultera i att fler privatpersoner kommer skylla på sin operatör när de själva är skulden till problemet.

Avslutningsvis kan även nämnas att man såklart får vad man betalar för. Även här kommer ni in i bilden. Först artiklar om den billigaste leverantören med mest hastighet etc. Därefter så visar det sig, såklart, att just lågprisleverantörerna är de som strular. Att tro att man för runt 200 kr per månad får full hastighet, support, snabba åtgärdstider på en tjänst som kostar operatören massor att starta igång är befängt. Desto billigare tjänsten är desto mindre ansvar anser sig operatören ta. Alla de som kräver det ena och det andra i stabilitet, hastighet, ersättningar och så vidare bör se sig om efter ett företagsabonnemang istället.

Om du vill får du gärna publicera mitt mail till dig i sin helhet, ta kommentarer eller stycken ifrån det. Det enda jag vill är att du på intet sätt försöker ta reda på vilken arbetsgivare jag i dagsläget har eller vilken operatör jag har varit Teknisk Support åt. Mitt namn får du självfallet publicera och jag kräver att anges som källa om du använder citat eller liknande.

Med vänlig hälsning
Tor

------------------------------------------------------------------------------------------

Jag skickade ett till mail idag också eftersom hon inte svarade på det förra eller skötte sin journalistik bättre.

Hej igen Karin!

Fick inget svar på det mail jag skickade till dig häromdagen om just ditt "Bredbandsuppror". Tyvärr konstaterar jag uppgivet att även dagens artikel om det hela är bristfällig vad gäller tekniskt kunnande, hur tjänsterna fungerar idag och att verklighetssynen inte riktigt verkar vara som den ska. Återigen tar du upp saker som är värda att diskutera med operatörerna, är viktiga för privatpersoner men även nu behöver du i min mening mer sakkunskap i ärendet innan du häver ur dig saker. Särskilt som du skriver för en av Sveriges största kvällstidningar så tycker jag som konsument att du bör säkerställa en hög journalistisk nivå!

När vanliga Svensson sätter sig och läser dig artikel så tror de, mot bättre vetande, att de ska bete sig på det sättet, ställa orimliga krav eller helt enkelt sköta kontakten med sin operatör på ett felaktigt sätt. Det är lätt för dig som journalist att skriva om det hela eftersom att det lockar läsare, vilket gör din chef nöjd. Både den tryckta upplagan och nätupplagan tar ett stort steg uppåt. I vilket fall bör sakkunskap existera innan ett ämne skrivs om. Att sitta där och tycka till om det ena och det andra utan att du vet hur det fungerar blir för alla med minsta kunskap bara löjligt. För den stora massan blir du ändå någon sorts förebild som de lyder blint och försöker trakassera oskyldiga kundtjänstarbetare med din felaktiga information, konstiga påhitt och orimliga krav.

Ditt "konfrontation" med Telia känns inte heller seriös på någon nivå när du anser att Telia ska ha säkerställt täckning för en 3G-tjänst i ett specifikt område. Masten BÖR skicka ut en fullgod signal till området och därmed ge tillgång. Detta kan självfallet inte garanteras då det finns saker som berg, träd, kullar och annat som blockerar signalen. Ska vi platta ut hela Sverige, avverka all skog så ska du se att det kommer gå utmärkt med 3G-tjänster på de allra flesta platser. Alternativet är såklart att någon stackare får åka omkring över hela täckningskartan och säkerställa att det fungerar. Det kommer resultera i att vi såklart får betala dennes månadslön på vår tjänst. Jag känner inte för att betala 500kr mer i månaden för eventuell 3G-tjänst.

Även om det självklart är synd om den stackars sjuksköterskan vars bredband inte fungerade i slutet av månaden så att hon fick betala på jobbet så MÅSTE du och andra inse att det finns INGET som fungerar 100% hela tiden. Bilar går sönder, vägar slits, stolar brakar ihop, datorer blir gamla och journalister slutar göra förundersökningar innan de skriver saker. Om mitt bredband slutar att fungera så blir jag självfallet arg, förbannad, less och allt vad det innebär MEN jag kontaktar min operatör, råkar ha Telia, informerar om detta, gör det de ber mig om, felsöker och sedan felanmäler. Därefter så löser jag räkningar etc på det sätt som situationen kräver. Går till grannen, någon kamrat eller i värsta fall på jobbet. Visst det känns tråkigt men för att vara en internettjänst som jag betalar strax över 300kr för i månaden, som fungerar större delen av tiden så är jag trots allt jävligt nöjd.

En teknik som använder något så föråldrat som kopparnätet och som ändå går att leverera till så många i Sverige är imponerande. Jämför med andra länder så visar det sig hur bra vi faktiskt har det. I Norge leverar Telenor mig veterligen inte snabbare än 16mbit för att kopparnätet är för dåligt. I Sverige kan vi i vart fall få upp till 24mbit då vårat kopparnät är nyare. Innan vidare artiklar skrivs om det pågående "Bredbandsupproret" så förväntar jag mig att du införskaffar den väldigt behövda sakkunskapen som artiklarna kräver. Lär dig skilja på ADSL, Kabel, Fiber och alla de olika anslutningar som finns. Lär dig de tekniska begränsningarna, hur tekniken fungerar och inse att alla problem inte är operatörens fel. När du gjort detta och vet vad du skriver om så får du gärna fortsätta med ditt "Uppror" och åstadkomma något vettigt med vettiga argument som har kunskap bakom sig.

Återigen med vänlig hälsning
Tor

Permalänk
Medlem

helt rätt koSmiQ/Tor!

buss på bara!

fan alltså, ännu en gång så blir man så jäkla besviken på journalistiken av idag. man får tydligen skriva vad som helst utan att ha varken fakta, kunskap eller kompetens - räcker tydligen återigen som att bara förhoppningen av att sälja några lösnummer mer är det viktigaste.

rätt kul hur någons utopi kan bygga på att man tar bort kända fysikaliska lagar och begränsningar bara för att det inte passar in i ett fyrkantigt huvuds åsikter.

hoppas att flera tar sig tid och engagemang att maila denna arroganta, riksinkompetenta anka till pennfäktare. själv är jag för likgilltig och lat för att orka.. kanske (nja, faktist helt säkert) om du gör om brevet till en allmänt riktad mall som jag kan skriva under och maila in samt bifogar hennes mailadress så kan du få med dej flera på detta (läs: iaf mig ).

Permalänk
Medlem

koSmiQ: Bra initiativ. Välskrivet och bra argument. Kunde inte hålla med mer.

Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta. Artikeln har ungefär samma kvaliteter som en kalkon-film. Tyvärr får en artikel likt denna, hur skrattretande den än må vara, ofta negativa följdeffekter.

skrock: Ja, fysikens lagar är ju bara i vägen.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Altså jag tycker det är skrämmande hur dålig Aftonbladet i synnerhet men journalister i allmänhet är.
Så fort jag har någon som helst kunskap om ämnet de har skrivit om blir jag alltid förskräckt hur mycket fel och idioti som det står i artiklarna.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Detta brev borde skickas via snigel post till chefredaktören på aftonbladet!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Detta brev borde skickas via snigel post till chefredaktören på aftonbladet!

Det första brevet som jag skickade gick även per mail till deras chefredaktör. Inget svar därifrån heller, snigelpost kan vara något att överväga!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koSmiQ
Det första brevet som jag skickade gick även per mail till deras chefredaktör. Inget svar därifrån heller, snigelpost kan vara något att överväga!

Aftonbladet suger på att svara på mail, enda svaret jag har fått från dom var när jag mailade och skrev att en artikel dom publicerat bara var påhitt och att bilden var photoshoppad..

Svaret?
typ: "Vi kan inte sitta och kontrollera källan på varenda artikel vi får in"

WTF?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

aftonbladet är goja men ändå läser man det för tidsfördriv.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
aftonbladet är goja men ändå läser man det för tidsfördriv.

Det som är skrämmande är att folk betalar pengar för att få tidningen :S

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

haha aftonbladet, fyfan säger jag bara..

jag brukar inte orka bry mig men jag håller fullkomligt med op'en..

Permalänk
Medlem

Kikade mailen idag och dom min förvåning när Karin på Aftonbladet faktiskt svarat på mitt mail med mina funderingar. Bra så långt Karin, ett plus för dig men jag är ändå inte nöjd. Här är hennes svar till mig.

--------------------------------------------------
Hejsan!
Tack för ditt mail.
Jag vet inte riktigt på vilket sätt du menar att jag skulle behöva större sakkunskaper för att ställa de frågor som våra läsare ställer sig till Telias marknadschef.
Han är fullständigt nöjd med sina citat.
Vår kampanj bygger inte på att tekniskt reda hur hur det fungerar var utan att fånga upp det massiva missnöjet hos våra läsare och be om förklaringar till att så många är så missnöjda. Det är bredbandsbolagens sak att svara på varför de missförstås och varför deras tjänster inte fungerar.

Vänliga hälsningar

Karin Ahlborg
--------------------------------------------------

Utifrån det svar jag fått från Karin kan vi alltså uttyda att Aftonbladets journalister anser att de inte behöver sakkunskap. Hur seriös journalistik ska kunna utövas, särskilt när den eftersträvar diskussion, utan att ha sakkunskap är något jag inte greppar. Ska vi framöver då kunna se rapporter från Tibet av journalister som inte vet något om Tibet? Ska vi se rapporter från Afghanistan utan att reportern vet vilken land Afghanistan är? För att kunna utöva seriös journalistik KRÄVS sakkunskap.

Dags för ett svar från mig till Karin alltså!

--------------------------------------------------
Hej ännu en gång Karin!

Tack för svaret på mitt mail.

För det första anser jag det vara en självklarhet att sakkunskap ska finnas när något tas upp av en journalist. Precis som sportjournalister har koll på sport de skriver om så bör journalister ha koll på det ämne de för tillfället riktar in sig på. Det gynnar din trovärdighet, konsumenterna gynnas genom att du har koll på vad du skriver om och en fullgod diskussion kan föras mellan dig och de du intervjuar.

Lika självklart som du bör ha sakkunskap så ska självfallet operatörerna kunna besvara frågor om varför det kan bli problem och när problem inträffat hur de kan lösas. Operatörerna har ett ansvar mot sina kunder att kunna leverera en tjänst. Oavsett det så måste du ha sakkunskap för att ge ett trovärdigt intryck!</i>

Med vänlig hälsning
Tor
--------------------------------------------------

Jag var lite för snabb med det första svaret, på grund av det skickade jag strax efteråt ett till mail till Karin.

--------------------------------------------------
Ber om ursäkt att det blev ännu ett mail till dig så här strax efter, skickade det första svaret lite för fort.

Utifrån det svar jag fått från dig kan jag alltså uttyda att Aftonbladets journalister anser att de inte behöver sakkunskap. Hur seriös journalistik ska kunna utövas, särskilt när den eftersträvar diskussion, utan att ha sakkunskap är något jag inte greppar. Ska vi framöver då kunna se rapporter från Tibet av journalister som inte vet något om Tibet? Ska vi se rapporter från Afghanistan utan att journalisten vet vilken land Afghanistan är? För att kunna utöva seriös journalistik KRÄVS sakkunskap.

Jag ifrågasätter dessutom inte bara din intervju med Telia-chefen utan det handlar rent allmänt om hur hela "Bredbandsupproret" sköts.

Med vänlig hälsning
Tor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det som är skrämmande är att folk betalar pengar för att få tidningen :S

Verkligen

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk

Angående journalistik - för två år sedan var den en artikel i en större heminredstidning som frugan får, och det var "IT-special". I tidningen skrev dom hur man kan gömma och fixa in datorer, monitorer och annat på ett snyggt sätt. Helt ok, men dom hade skrivit "hårddisken" genomgående i artikeln och i bildtexter där dom menade själva "datorlådan".

Jag tyckte det var lite konstigt, mailade och påpekade detta, för att vara snäll. Inget svar naturligtvis.

Nästa nummer som utkom hade en till artikel om detta. Samma skrivfel! haha. Där fick man!

Permalänk
Medlem

Vilket otroligt iq befriat svar. Ungefär som att en bilägare ringer in till aftonbladet och klagar över att den nya bilen inte startar och då startar AB ett uppror mot biltillverkaren utan att ha kollat om bilen är tankad eller inte.
Man måste kolla så man har underlag för klagomålet annars skämmer de ju bara ut sig.

Som jag läste i tråden på aftonbladet, körkort för datorer borde skaffas så alla idiotiska klagomål försvann

Permalänk
Medlem

en elogé till dig koSmiQ. bra initiativ.

synd bara att man inte kan rå på denna jätte på något sätt. dom gör ju precis som dom vill. blir frusterad över maktlösheten jag känner och idiotin hos folk som faktiskt stödjer blaskan.

borde försöka få upp detta i "debatt" eller något liknande program. är ju en ständigt aktuell fråga. kanske man ska bli journalist? verkar ju inte vara så stora krav för att bli det. stavningen sköter ju word... så det skulle jag klara galant...:rolleyes:

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Avstängd

Jahaja, så många av medlemmarna på swecs forum anser att journalister behöver kunna det mesta om det mesta för att kunna jobba som journalister..
:-S
En journalist skall rapportera till den stora massan det dom är intresserade av att få reda på, ser ingen anledning till att en journalist skulle behöva vara en tusenkonstnär utbildad i allt möjligt för att kunna göra ett bra jobb.
Ontopic.
Det där trådlösa 3 fungerar förresten med ett nödrop ute i buschen där jag bor. Hastigheter runt K56 telefonmodem i bästa fall, liksom 3's mobiltelefoni.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

3 är inte kända för att ha bra täckning utanför stan...
Det är däremot telia bättre på.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jahaja, så många av medlemmarna på swecs forum anser att journalister behöver kunna det mesta om det mesta för att kunna jobba som journalister..
:-S
En journalist skall rapportera till den stora massan det dom är intresserade av att få reda på, ser ingen anledning till att en journalist skulle behöva vara en tusenkonstnär utbildad i allt möjligt för att kunna göra ett bra jobb.
Ontopic.
Det där trådlösa 3 fungerar förresten med ett nödrop ute i buschen där jag bor. Hastigheter runt K56 telefonmodem i bästa fall, liksom 3's mobiltelefoni.

Det här torde då intressera dig.

Ännu ett svar från Karin, bra fart på henne idag. Trots att hon anser att journalisten inte behöver vara expertutbildad, vilket jag håller med om, så bör grundläggande förståelse och kunskap om ämnet finnas. Det räcker i det här fallet inte med att veta om att det finns bredband, bredare bredband och mobilt bredband. Teknikskillnader som påverkar vilket sätt kontakt med operatören ska skötas och förutsättningarna är kunskap som jag anser måste finnas för att ett "uppror" ska kunna skötas.

--------------------------------------------------------------------

Hejsan igen!
I själva begreppet journalistik ligger att journalisten inte alltid behöver vara expertutbildad inom det område man ska skriva om, oftast tar en journalist hjälp av en expert för att reda ut snåriga saker. Också kallat intervju.

I fallet när det gäller mig och bredband har min uppgift inte varit att utreda den tekniska biten, inte heller att föreslå lösningar utan att föra fram de klagomål som vi på tidningen dagligen får ta del av och ställa frågor kring dessa klagomål till bredbandsleverantörerna.

Om jag hade utgivit mig för att skriva en artikel som ska beskriva de tekniska svårigheterna och framhållit att jag på något sätt är en expert på området bredband håller jag med dig om att jag inte har tillräckliga kunskaper.
Men jag har inte skrivit någon sådan artikel och skulle aldrig drömma om att framställa mig som en expert.

Därför förstår jag inte dina invändningar. Förmodligen har du förväntat dig en artikel av en helt annan art än det vi har haft som mål att presentera.

Vänliga hälsningar

Karin Ahlborg

--------------------------------------------------------------------

Ett nytt svar skickas såklart iväg till Karin återigen i hopp om att förståelse ska infinna sig.

--------------------------------------------------------------------

Hej igen!

Jag förväntar mig inte att du ska besitta expertkunskap i ämnet, däremot anser jag att du behöver en grundläggande kunskap för tekniken, dess begränsningar och skillnader. Det räcker i det här fallet inte med att veta om att det finns bredband, bredare bredband och mobilt bredband. Teknikskillnader som påverkar vilket sätt kontakt med operatören ska skötas och förutsättningarna är kunskap som jag anser måste finnas för att ett "uppror" ska kunna skötas.

Därför anser jag att du bör veta vad det handlar om innan ett uppror startar. Det finns självfallet mer kunniga människor som sköter de mer avancerade tekniska bitarna men för att vara en person som ändå har ett "uppror" att sköta bör du vara medveten om vad upproret gäller och hur det du gör uppror mot fungerar. Det behöver som sagt inte vara på teknikernivå men åtminstone så att du förstår de grundläggande principerna.

Med vänlig hälsning
Tor

Permalänk

Klart folk blir förbannade när kundtjänst lovar en sak .. och att man inte ens kommer nära . Vet inte kundtjänsten om dom tekniska begränsningarna ? Själv tycker jag det är lurendrejeri på riktigt hög nivå .
Man ska ju inte betala för något som man inte får .

Tänk om du skulle ta ett jobb och dom säger att du ska få en lön på 100 kr /tim men du får bara 50 :- för att dom inte klarar av att betala mera .

Kanske inte världen bästa exempel men , klart att folk blir arga.

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Medlem

måste bara flika in här..

E-Zone~t§~. " Tänk om du skulle ta ett jobb och dom säger att du ska få en lön på 100 kr /tim men du får bara 50 :- "

du får skiva om meningen så den passar bättre, se: Tänk om du skulle ta ett jobb och dom säger att du ska få en lön på upp till 100 kr /tim men du får bara 50 :- .

skulle du dock bara få 50:- i timmen så arbetar du juh av ren missnöjdhet självklart bara till 50% då du aldrig påstått något annat än att du kan arbeta upp till 100%

det kanske är det hon menar, att hennes artiklar bara innehåller upp till 100% sanning men oftast underpresterar dom och ligger på ca. 25%??

koSmiQ - om du ska svara henne ytterliggare en gång så kan du väl passa på att ge henne länken hit så hon själv kan se vad andra männsikor tycker om hennes sk. uppror. du kan även kanske länka till tråden: Får ni den internet hastighet som ni betalar för ?

Permalänk
Medlem

Alla vet ju att det bara är bönder som inte förstår dom tekniska begränsningarna på ADSL/VDSL och vägrar acceptera dem.

Permalänk
Medlem

Läste en kommentar på deras forum att bredbandsbolaget lurade henne med längd av ledningen som tydligen var 4km och inte 2.5km som det stod på sidan. Detta hade tydligen en tekniker konstaterat.

För de som inte vet så mäts alla kablars resistans för att kontrollera hur långa de är och detta är inte ett 100% system men det fungerar i de flesta fallen.
Det är inte så att Skanova skickar ut en tekniker som måttar ledningen med tumstock eller liknande.

Förstår inte hur folk kan vara så dumma, dessutom säger att Skanova ska ha kolla på hur bra ledningen är, då är man dålig insatt HUR mycket kabel det finns i sverige...
Gå bara in i ett KK så kommer ni se på kabelhärvor ni aldrig haft hemma...

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Man har koll på hur bra ledningen är. Det är därför man mäter dämpning och inte faktisk längd. Sen ska man komma ihåg att tråden är garanterad för Tele, fax och uppringt internet upp till 20Kbit. Allt över detta är bonus.

Detta regleras i sin tur i lagen om elektronisk komunikation SFS2003:396 om jag minns rätt (paragraf 27 eller 29a om jag minns ännu mera rätt)

Hadde lite strul med Telia ett tag men med paragrafunderstöd så går det att få fart på skanova

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Mätningen som telia och alla andra operatörer gör kan inte räknas till bra felsökning för bredband.
Det krävs tekniker med specialinstrument för att göra en korrekt bedömning.

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Nä vill man ha bra koll då krävs mer
dessutom förutsätter ett mer högkvalitativt mätsvar att ingen annan kopplar in ett adsl abb längs ledningsvägen då flera DSL i samma kabel stör varandra lite grand

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

En kommentar till det du skriver till henne, problemet är ju att hon trissar upp människor som inte förstår tekniken.

De (svensson) förväntar sig att allting skall fungera alltid och att det ska få alla sina upp till 24Mbit. när det i själva verket orsaken till sämre hastigheter är dåliga ledningar, kunden har skarvat sladden, kunden sitter på sitt wlan i andra änden av huset etc. och allt skylls sedan på leverantören.

Tror inte många av oss här på forumet är missnöjda med våra internetleverantörer eftersom vi själva förstår vad begränsningarna i tekniken betyder eller att vi förstår att en trådlösa routern inte ska stå i källaren medans man sitter på översta våningen med datorn (å är förbannad för det knappt går att surfa.)

Svensson som saknar kunskaper tycker jag generellt blir upprörd så fort något med datorn inte fungerar som de _förväntat_ sig.
Deras uppfattning/förväntningar och verkligheten är ibland som natt och dag.

tror att ingen av dom skulle ifrågasätta en bilmekanikers diagnos om bilen inte fungerar.
Men att sitta å skälla på någon i telefon för att man som kund har haft fel förväntningar, det går tydligen alldeles utmärkt.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Riktigt bra skrivet koSmiQ! Riktigt bra att någon faktiskt ifrågasätter när journalisterna tycker och fabulerar.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
Alla vet ju att det bara är bönder som inte förstår dom tekniska begränsningarna på ADSL/VDSL och vägrar acceptera dem.

LOL. Vilket enastående idiotiskt inlägg.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickel
LOL. Vilket enastående idiotiskt inlägg.

Tack. Det tog 2 timmar att komponera det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
Alla vet ju att det bara är bönder som inte förstår dom tekniska begränsningarna på ADSL/VDSL och vägrar acceptera dem.

Vi vet vilka begränsningar som finns med ADSL/VDSL. Därför satsade vi på fiber, ända in i husen.

www.kodebor.se
www.bikef.se
www.bynet.se
Kungälvs kommun har cirka 30 aktiva föreningar som har ordnat med fiber i kommunen.

Bönder och teknik = SANT

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)