Aftonbladets "Bredbandsuppror"
Det finns få saker som gör mig lika förbannad som dålig journalistik som utgår från en Utopi som inte existerar och troligen aldrig kommer att existera. När Karin på Aftonbladet tar till och skriver och jämför olika typer av anslutning som Fiber, ADSL, Kabel och försöker dra slutsatser från det blir jag förbannad. Att skriva om saker du som journalist knappt har en susning om bör betraktas som tjänstefel. Läs på tekniken, förutsättningarna, hur det fungerar, hur bra vi egentligen har det i Sverige innan du överhuvudtaget uttrycker dig.
Aftonbladets skitartikel finner ni här och där listar de länkar vidare till mer "information" om hur du bemöter din operatör etc. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2155662.ab
Här är det mail jag skickade till Karin på Aftonbladet som respons. Om jag mot all förmodan får ett svar, varken Plus eller Aftonbladet brukar svara på mina mail, kommer jag att lägga upp det här.
Personligen tycker jag Aftonbladet borde bojkottas för att de drar igång en diskussion som denna utan att veta något om tekniken.
---------------------------------------------------------------------------------------
Hej Karin!
Läste med blandad skräck och förfäran om det "Bredbandsuppror" ni nu startat. Som alltid med era publikationer så vet ni för lite om tekniken, förutsätter för mycket och vill sälja så mycket tidning som möjligt. Innan ni uttrycker er om hastigheter, åtgärdstiden och annat så borde ni testa ett tag på andra sidan. Ta reda på hur tekniken faktiskt fungerar med bredband via teleledningen, så kallat ADSL, hur det påverkas av avstånd, kvalitet på teleledning, att det hemma hos slutkund är rätt kopplat och en hel del faktorer som ni som vanligt inte nämner. Ska dylik journalistik utövas så se till att verkligen kolla upp förutsättningarna, vad som gäller istället för att bara lyssna på den person som har tecknat abonnemanget. Alla med teknisk kunskap accepterar de förhållanden som råder för de går inte att ändra på med den teknik som finns i dagens läge och som används av operatörer. Alternativet är att inte leverera alls.
Att ni sedan rekommenderar Bredbandskollen.se för att mäta hastigheten är även det ett slag i ansiktet på operatörer.. Varför? För att mätprestandan påverkas av vilken webbläsare som används, olika antivirusprogram och flera andra faktorer som gör att mätresultatet inte går att lita på.. Rekommenderat är att istället använda TPTest som mäter hastigheten på ett bättre sätt och därav resulterar i ett mätvärde som operatören kan gå efter.
Jag har själv arbetat på Teknisk Support åt en svensk bredbandsleverantör i strax över 2 år innan jag nu byter arbete. Att ni själv tar på er att föra diskussionen framåt har jag inget emot men sättet in gör det på är amatörmässigt och även om det sker med gott uppsåt så hanteras det på ett amatörmässigt sätt.
Innan ni skriver om de problem som drabbat personerna måste ni inse att flera faktorer spelar in. Den bild privatpersoner målar upp stämmer sällan helt överens med vad som hänt. Många gånger ombeds kunder att göra en teknisk felsökning och väldigt många ställer inte på detta, säger att de testat men egentligen inte har testat och skyller sedan på operatören. Att kräva att operatören ska ta ansvar för felkopplade jack, hemmagjorda kopplingar, förlängningar som kunden gör och liknande är löjligt. Där kommer era artiklar in i bilden, det ni skriver kommer att resultera i att fler privatpersoner kommer skylla på sin operatör när de själva är skulden till problemet.
Avslutningsvis kan även nämnas att man såklart får vad man betalar för. Även här kommer ni in i bilden. Först artiklar om den billigaste leverantören med mest hastighet etc. Därefter så visar det sig, såklart, att just lågprisleverantörerna är de som strular. Att tro att man för runt 200 kr per månad får full hastighet, support, snabba åtgärdstider på en tjänst som kostar operatören massor att starta igång är befängt. Desto billigare tjänsten är desto mindre ansvar anser sig operatören ta. Alla de som kräver det ena och det andra i stabilitet, hastighet, ersättningar och så vidare bör se sig om efter ett företagsabonnemang istället.
Om du vill får du gärna publicera mitt mail till dig i sin helhet, ta kommentarer eller stycken ifrån det. Det enda jag vill är att du på intet sätt försöker ta reda på vilken arbetsgivare jag i dagsläget har eller vilken operatör jag har varit Teknisk Support åt. Mitt namn får du självfallet publicera och jag kräver att anges som källa om du använder citat eller liknande.
Med vänlig hälsning
Tor
------------------------------------------------------------------------------------------
Jag skickade ett till mail idag också eftersom hon inte svarade på det förra eller skötte sin journalistik bättre.
Hej igen Karin!
Fick inget svar på det mail jag skickade till dig häromdagen om just ditt "Bredbandsuppror". Tyvärr konstaterar jag uppgivet att även dagens artikel om det hela är bristfällig vad gäller tekniskt kunnande, hur tjänsterna fungerar idag och att verklighetssynen inte riktigt verkar vara som den ska. Återigen tar du upp saker som är värda att diskutera med operatörerna, är viktiga för privatpersoner men även nu behöver du i min mening mer sakkunskap i ärendet innan du häver ur dig saker. Särskilt som du skriver för en av Sveriges största kvällstidningar så tycker jag som konsument att du bör säkerställa en hög journalistisk nivå!
När vanliga Svensson sätter sig och läser dig artikel så tror de, mot bättre vetande, att de ska bete sig på det sättet, ställa orimliga krav eller helt enkelt sköta kontakten med sin operatör på ett felaktigt sätt. Det är lätt för dig som journalist att skriva om det hela eftersom att det lockar läsare, vilket gör din chef nöjd. Både den tryckta upplagan och nätupplagan tar ett stort steg uppåt. I vilket fall bör sakkunskap existera innan ett ämne skrivs om. Att sitta där och tycka till om det ena och det andra utan att du vet hur det fungerar blir för alla med minsta kunskap bara löjligt. För den stora massan blir du ändå någon sorts förebild som de lyder blint och försöker trakassera oskyldiga kundtjänstarbetare med din felaktiga information, konstiga påhitt och orimliga krav.
Ditt "konfrontation" med Telia känns inte heller seriös på någon nivå när du anser att Telia ska ha säkerställt täckning för en 3G-tjänst i ett specifikt område. Masten BÖR skicka ut en fullgod signal till området och därmed ge tillgång. Detta kan självfallet inte garanteras då det finns saker som berg, träd, kullar och annat som blockerar signalen. Ska vi platta ut hela Sverige, avverka all skog så ska du se att det kommer gå utmärkt med 3G-tjänster på de allra flesta platser. Alternativet är såklart att någon stackare får åka omkring över hela täckningskartan och säkerställa att det fungerar. Det kommer resultera i att vi såklart får betala dennes månadslön på vår tjänst. Jag känner inte för att betala 500kr mer i månaden för eventuell 3G-tjänst.
Även om det självklart är synd om den stackars sjuksköterskan vars bredband inte fungerade i slutet av månaden så att hon fick betala på jobbet så MÅSTE du och andra inse att det finns INGET som fungerar 100% hela tiden. Bilar går sönder, vägar slits, stolar brakar ihop, datorer blir gamla och journalister slutar göra förundersökningar innan de skriver saker. Om mitt bredband slutar att fungera så blir jag självfallet arg, förbannad, less och allt vad det innebär MEN jag kontaktar min operatör, råkar ha Telia, informerar om detta, gör det de ber mig om, felsöker och sedan felanmäler. Därefter så löser jag räkningar etc på det sätt som situationen kräver. Går till grannen, någon kamrat eller i värsta fall på jobbet. Visst det känns tråkigt men för att vara en internettjänst som jag betalar strax över 300kr för i månaden, som fungerar större delen av tiden så är jag trots allt jävligt nöjd.
En teknik som använder något så föråldrat som kopparnätet och som ändå går att leverera till så många i Sverige är imponerande. Jämför med andra länder så visar det sig hur bra vi faktiskt har det. I Norge leverar Telenor mig veterligen inte snabbare än 16mbit för att kopparnätet är för dåligt. I Sverige kan vi i vart fall få upp till 24mbit då vårat kopparnät är nyare. Innan vidare artiklar skrivs om det pågående "Bredbandsupproret" så förväntar jag mig att du införskaffar den väldigt behövda sakkunskapen som artiklarna kräver. Lär dig skilja på ADSL, Kabel, Fiber och alla de olika anslutningar som finns. Lär dig de tekniska begränsningarna, hur tekniken fungerar och inse att alla problem inte är operatörens fel. När du gjort detta och vet vad du skriver om så får du gärna fortsätta med ditt "Uppror" och åstadkomma något vettigt med vettiga argument som har kunskap bakom sig.
Återigen med vänlig hälsning
Tor