Permalänk
Medlem

IRQ Konflikt!

Tjena, plockade ihop en dator för några dagar sen.
när allting var inkört fick jag blåskärm om IRQ konflikt
mycket riktigt hade Mitt grafikkort och Ljudkort Delta 1010lt blivit tilldelade samma IRQ plats
16, vilket resulterade i knaster o.s.v vid uppspelning (håller på med musikproduktion)
Vet att jag på mitt gamla moderkort löste detta genom att bara byta PCI plats, men på mitt
nya kort har jag bara två PCI portar. (den andra upptas av ett DSP-kort)

Då blev jag tipsad om att activera APIC , gjorde detta vilket inte hjälpte, och då blev jag tipsad om
att formatera med ACPI avaktiverat, (standard PC mode kallas det va?)
Nu funkar allt som det ska dock fick mitt grafikkort IRQ 128, vet inte vad det spelar för roll men kan det vara negativt?

Googlade en del i frågan och det intryck jag fick var att Standard PC mode skulle vara dåligt och rentav farligt för maskinen

så mina frågor är:

Kan jag köra vidare i detta läge, vad kan hända och vad påverkar en sån hög IRQ plats som graffekortet fick ?
Eller finns det nåt annat jag kan göra för att komma runt konflikten, formatera om med APIC aktiverat?

Permalänk
Medlem

Kan du inte välja IRQ plats själv ?

IRQ är egentligen bara en "tabell" som används när datorn blir belastad.
Den talar om för datorn vad den skall börja med att lösa först. (minns inte ifall lägsta eller högsta numret). Men i vilket fall så skall det egentligen inte spela någon roll.

Mer om det här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Interrupt_request

Permalänk
Medlem

jaså? hur skulle man kunna byta det själv?

Permalänk
Medlem

Ärligt talat vet jag inte det längre. Jag har inte haft problem med IRQ sedan windows 95, och där gick det att ändra om jag minns rätt. I windows XP verkar man inte kunna göra det.

Men varför behöver du ändra det egentligen ? Det är ju bara en interrupt tabell, beskrivning på hur datorn skall jobba.

Jag kan inte tänka mig att något av det kan vara "skadligt" eller fel, så länge datorn fungerar.

Permalänk
Medlem

För det första fick jag blåskärm som sagt, vilket inte är så kul med en helt ny dator, och för det andra blir det ett problem eftersom jag arbetar med musikproduktion som sagt då ljudet knastrar vid uppspelning i mitt redigeringsprogram, vilket jag vet beror på konflikten med grafikkortet, har vart med om det förr som sagt, men då var det betydligt lättare att fixa.

Permalänk
Medlem

Re: IRQ Konflikt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mietek

så mina frågor är:

Kan jag köra vidare i detta läge, vad kan hända och vad påverkar en sån hög IRQ plats som graffekortet fick ?
Eller finns det nåt annat jag kan göra för att komma runt konflikten, formatera om med APIC aktiverat?

Jag svarade på ovanstående , om allt fungerar varför försöka fixa IRQ på grafikkortet ?

Eller har jag missförstått ditt första inlägg ?

Permalänk
Medlem

aha du menar så, jag tänkte mest på att jag läste att det kunde fucka upp strömförsörjning o.s.v? men det vet jag inget om, därför jag tänkte kolla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mietek
aha du menar så, jag tänkte mest på att jag läste att det kunde fucka upp strömförsörjning o.s.v? men det vet jag inget om, därför jag tänkte kolla

Jag tror inte att du på något sätt påverkar strömförsörjning eller liknande. Det kanske gällde äldre datorer, men idag så knappast.

Jag tycker inte att du skall oroa dig.

Permalänk
Medlem

okok, jag är bara nyfiken eftersom jag gärna kör bios defaults,
Om det ändå är möjligt att ha det så, om det t.ex gör någon skillnad om man kanske
som jag sa formaterar igen med APIC aktiverat denna gång?

tack för svar i vilket fall

Sa dessutom fel i första inlägget, den står in alls i Standard PC läge, utan MPS Multiprocessor PC, jag vet inte ens vad som menas med det, kanske ska ändra frågeställning:

vad är då egentöligen skillnaden på ACPI Multiprocessor & MPS multiprocessor?

FYFAN vad detta suger, har testat allt nu.
Formaterade igen med ACPI aktiverat dels för se om deta spelade nån roll i vilken ordning man
skulle installera enheterna och dels för att jag läste att det inte var särskilt rekommenderat att köra MPS p.g.a extra värme och skit.
Och det såg bra ut som fan, började med ljudkortet som landade på IRQ 19, sen mitt UAD (dsp kort jag också använder vid produktion) på 18
sen drog jag in grafikdrivrutiner som hamnade på 16.

Sen startar jag om datorn, och helt plötsligt ligger mitt uad också på 16.
har aktiverat och inaktiverat APIC fram och tillbaka, reserverat vissa IRQ platser så att andra enher
flyttas för att sedan öppna den platsen och installerat mitt UAD, men det händer ingenting, det ligger kvar på 16.

finns det ens nån lösning på detta?
varför flyttas mitt UAD när jag installerar grafikkortet, fattar verkligen inte, så jävla irriterande.