Fick hem min Dell XPS M1730
(Intel® Core™ 2 Duo-processorer T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-cache), 4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048], 320 GB (7 200 v/min) SATA RAID 0-skiktning (2x160 GB), Dubbelt SLI 512 MB NVIDIA® GeForce® 8800TX-kort
, Ageia PhysX-processorkort, Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet)
igår och jag är riktigt nöjd, FÖRUTOM med att det är Vista installerat. Vill ha Windows XP då jag finner Vista helt onödigt och att Vista är 5 år före sin tid.
Försökte hela kvällen igår att försöka formatera C: men utan success.
När jag bootade med en bränd XP-skiva så fick jag bluescreen i laddningen av skivan, detta hände varje gång. Testade då en annan XP-skiva och det funkade, kom in i "Reparera Windows XP", "Installera Windows XP" osv.
Har för mig att skivan kommer fråga om man vill formatera hårddisken innan XP ska börja installeras. Tryckte på Enter och ett felmeddelande kom upp. "Kunde inte hitta några partitioner eller hårddiskar som ditt Windows XP kan installeras på. Blablabla"...
Googlade lite och fann http://forums.cnet.com/5208-12546_102-0.html?forumID=133&thre...
Verkade som att man var tvungen att aktivera ATA och inaktivera RAID. (Har ingen aning om vad det är). Så att det enda jag inte testat är detta, skall göras så fort jag kommer hem från jobbet.
Eller går det att göra på ett smidigare sätt, dvs att stoppa in Vista-CD'n man fick med i paketet och formatera med hjälp av den, och sedan cancelera, ,stoppa in XP-skivan och starta installation.
Någon som har något annat tips hur man skall bära sig åt?
Övrigt: I windows står det att C: (C: OS) är 285GB stor, hur kan det komma sig? Då jag har 2 st 160GB-hårddiskar. Samt att det även existerar en D: (RECOVERY) på 10GB. Har detta något med partitioner att göra?