Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Haha kul att se att det är så många stackars windowsnördar som vill ha OS X men inte betala för det

Att köpa Mac är ungefär som att köpa en BMW, man får en riktigt bra bil men man kan klart köra budgetalternativet och köpa en skoda istället.

Jag kör PC för spel och Mac för allt annat och är sjukt nöjd. Är glad att jag har råd att betala för en Mac, den är lätt värd pengarna!

Fast nu har ju BMWn inte världens kraftfullaste hårdvara i sig och skillnaden för övrigt är bara operativsystemet som kostar som windows XP.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vadå fult? Apple slänger ihop datorer. De utvecklar inga egna processorer eller annan hårdvara. De är med i UEFI Forum tillsammans med många andra. Varför skulle inte någon annan få sälja datorer med samma eller kompatibel hårdvara?

Det är väl snarare Apple som är "fula" när de försöker låsa in kunder på ett meningslöst sätt? På ett sätt som bryter mot den inbyggda egenskapen hos en generell datormaskin med generell och standardiserad hårdvara.

Idag, när Apple-datorer är i princip samma sak som PC-datorer har Apple inga "rättigheter" eller "licenser" att släppa, så det borde vara fritt fram för "kloner", även i juridisk mening (men man ska aldrig säga aldrig, "juridik" är något påhittat som inte har någon motsvarighet i den verkliga världen ).

Vad tror du hade hänt om IBM faktiskt hade stämt skiter ut Compaq när det begav sig? Compaq kopierade inte BIOS, utan skrev ett eget kompatibelt så att de kunde tillverka en IBM-kompatibel dator, det vi nu kallar för "PC". Det är tack vare denna kompatibilitet som persondatormarknaden kunde utkristallisera PCn och såväl hård- som mjukvara kunde följa någon form av öppen standard. Idag har IBM inget att göra med BIOS-skrivandet. Det utförs av företag som Award, AMI och Phoenix.

Det enda som är "unikt" med Apple idag är EFI som utvecklades av HP och Intel och som går utmärkt att införa i en vanlig PC.

Det Apple kan "äga", "ha rätt till" eller "licens för" är deras logos, design, formfaktor och liknande. Ingen kan hindra någon från att bygga en dator baserad på standardiserad hårdvara som "råkar" kunna köra OSX eller liknande.

Edit: Det är just tack vare dylika initiativ som vi har PCn som vi idag känner den, i stället för att varje företag ska ha sina egna inkompatibla produkter med proprietära protokoll, proprietära operativsystem, proprietära nätverk, proprietär hårdvara osv...

Edit: "Design" var ordet jag sökte...

Det stämmer som du säger.. jag har inget emot att det går att köra OSX på en PC och tycker samtidigt att det borde vara varje persons frihet/val att göra så om dom vill, jag kan ju inte neka att jag inte gjort så själv.

Det stämmer att Apple är j*vliga på att låsa in sina användare.. dock så trivs man iaf i deras bur.

För konkurrensens skull och kanske för att få Apple att vidga sina vyer kan detta vara ett bra drag.

Men det som jag tyckte var "fult" är att PsyStar bara säljer något så enkelt som en gratis EFI-emulator och förmodligen tjänar pengar på det. Då är det väl schystare som OSx86-communityn gör, lägger fram allt på bordet och berättar hur man gör.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vega2000
"You agree not to install, use or run the Apple Software on any non-Apple-labeled computer, or to enable others to do so."

Betyder det att jag bara behöver sätta på ett av dom klistermärken jag får med när jag köper en "riktig" mac på min PC för att inte bryta licens avtalet?

Tror iaf. att Psystar kommer att bli stämda på löjligt mycket. ;p

Så tänkte jag med, det står ju inget om att den måste vara såld av apple, bara vara applemärkt.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Och Apples datorer har ju ännu sämre komponenter i ett chassi som jag inte vill uttala mig om, men till ett betydligt högre pris.

Visa mig ett chassi med PC-hårdvara som tar lika lite plats som Mac Minin, eller en PC-dator med chassi likvärdigt det till iMac. Finns inte? Whoops. Det är inte bara komponenterna inuti som spelar roll, utan även storlek på dator, smidighet i utformning etc. Många som är beredd att betala extra för sådant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Så tänkte jag med, det står ju inget om att den måste vara såld av apple, bara vara applemärkt.

Härligt att man har ett par Apple-klistermärken liggandes då.. som jag t.om. fått direkt av Apple själva. Kanske är meningen att man ska märka sina vanliga PCs med dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Visa mig ett chassi med PC-hårdvara som tar lika lite plats som Mac Minin, eller en PC-dator med chassi likvärdigt det till iMac. Finns inte? Whoops.

Word. Allt handlar inte om snabbast komponenter för minst pengar.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Var kommer den idiotiska idéen att Apple skulle vara dyra ifrån? Ja, en Mac Mini är dyrare än en PC med samma prestanda, men den tar ju för sjutton upp 1/10 av en normal PC, plus att den är snygg. PC-tillverkarnas försök att härma iMacen kostar uppemot 2000 dollar, och då är det sämre prestanda, otroligt mycket fulare och tar större plats. Macbook och Macbook Air kostar ungefär lika mycket som motsvarande PC, och då får man betydligt bättre design från Apple. Plus att med en Mac får man med program som faktiskt går atta använda, om man köper en PC får man spendera dom första timmarna med att ta bort alla jävla skitprogram dom skickar med.

Macbook Pro och Mac Pro är dyra, men dom är inte heller tänkta till hemanvändare. Pro står för Profesionell, det är alltså datorer för personer som använder dom som verktyg i sin yrkesutövning. En snickare köper en spikpistol för tusentals kronor, en hemanvändare köper en hammare för 50. En grafiker/studiotekniker/filmklippare köper en Mac Pro för 30000kr, en hemanvändare köper en iMac för 12000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Var kommer den idiotiska idéen att Apple skulle vara dyra ifrån? Ja, en Mac Mini är dyrare än en PC med samma prestanda, men den tar ju för sjutton upp 1/10 av en normal PC, plus att den är snygg. PC-tillverkarnas försök att härma iMacen kostar uppemot 2000 dollar, och då är det sämre prestanda, otroligt mycket fulare och tar större plats. Macbook och Macbook Air kostar ungefär lika mycket som motsvarande PC, och då får man betydligt bättre design från Apple. Plus att med en Mac får man med program som faktiskt går atta använda, om man köper en PC får man spendera dom första timmarna med att ta bort alla jävla skitprogram dom skickar med.

Macbook Pro och Mac Pro är dyra, men dom är inte heller tänkta till hemanvändare. Pro står för Profesionell, det är alltså datorer för personer som använder dom som verktyg i sin yrkesutövning. En snickare köper en spikpistol för tusentals kronor, en hemanvändare köper en hammare för 50. En grafiker/studiotekniker/filmklippare köper en Mac Pro för 30000kr, en hemanvändare köper en iMac för 12000.

Min nya Dell m1330 kostade mindre än en MacBook vid köptillfället. Nu är det så att min flickvän har en MacBook redan, så jag har kunnat jämföra dem ordentligt. Min är mindre, lättare, har högre kvalitet men är betydligt kraftfullare (diskret grafik, mer minne, mer hårddisk, mer batteri). So, say again?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius

EDIT: Haha! Saxat från Psystars hemsida!

"
the drive on the Open Computer can be upgraded to a 400GB model for file sharing and media editors."

Ja, vaddå då? Jag delar ut alla mina semesterfilmer och all musik jag komponerat i diverse musikprogram

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Min nya Dell m1330 kostade mindre än en MacBook vid köptillfället. Nu är det så att min flickvän har en MacBook redan, så jag har kunnat jämföra dem ordentligt. Min är mindre, lättare, har högre kvalitet men är betydligt kraftfullare (diskret grafik, mer minne, mer hårddisk, mer batteri). So, say again?

Beror väl också på vilken generations Macbook din flickvän har?

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Medlem

Alla större dator tillverkare försökte förr låsa sina datorer till sin egen programvara eller så fixade man egna kloner på operativsystemet.
Fanns ju i all fall på Pc sidan, kommer i håg bla: IBM Dos, IBM OS/2 Warp, OS/2.

Men är andra tider nu tycker att Apple skall vara glad för att en del vill testa deras os. Då det säkert leder till försäljning av deras datorer.
Menar folk som har och arbetar med Mac byter nog inte ut dom även hur mycket dom kostar.
Det är ju musiker, reportrar, konstnärer, grafiker, studiotekniker, filmklippare/editerare och DTP folk som kör med Mac och det är liksom mera en livsstil och ett arbets verktyg för dom.
Så dom bryr sig inte om vad dom kostar så mycket!

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Min nya Dell m1330 kostade mindre än en MacBook vid köptillfället. Nu är det så att min flickvän har en MacBook redan, så jag har kunnat jämföra dem ordentligt. Min är mindre, lättare, har högre kvalitet men är betydligt kraftfullare (diskret grafik, mer minne, mer hårddisk, mer batteri). So, say again?

Kollade precis upp det, dom kostar ungefär samma. Skillde några hundra, då hade Dellen 1GB mer minne men macen hade 802.11n så det går väl på ett ut.

Då är Macen snyggare, snyggare, snyggare, mycket bättre program från start, OS X och så är den snyggare plus alla otroligt smidiga Apple-lösningar, t.ex. magsafe. Har aldrig kännt på just en sån Dell så jag kan inte uttala mig om kvaliteten, men Dell är ju annars otroligt plastigt så jag tror nog macen är bättre där.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vadå fult? Apple slänger ihop datorer. De utvecklar inga egna processorer eller annan hårdvara. De är med i UEFI Forum tillsammans med många andra. Varför skulle inte någon annan få sälja datorer med samma eller kompatibel hårdvara?

Det är väl snarare Apple som är "fula" när de försöker låsa in kunder på ett meningslöst sätt? På ett sätt som bryter mot den inbyggda egenskapen hos en generell datormaskin med generell och standardiserad hårdvara.

Idag, när Apple-datorer är i princip samma sak som PC-datorer har Apple inga "rättigheter" eller "licenser" att släppa, så det borde vara fritt fram för "kloner", även i juridisk mening (men man ska aldrig säga aldrig, "juridik" är något påhittat som inte har någon motsvarighet i den verkliga världen ).

Vad tror du hade hänt om IBM faktiskt hade stämt skiter ut Compaq när det begav sig? Compaq kopierade inte BIOS, utan skrev ett eget kompatibelt så att de kunde tillverka en IBM-kompatibel dator, det vi nu kallar för "PC". Det är tack vare denna kompatibilitet som persondatormarknaden kunde utkristallisera PCn och såväl hård- som mjukvara kunde följa någon form av öppen standard. Idag har IBM inget att göra med BIOS-skrivandet. Det utförs av företag som Award, AMI och Phoenix.

Det enda som är "unikt" med Apple idag är EFI som utvecklades av HP och Intel och som går utmärkt att införa i en vanlig PC.

Det Apple kan "äga", "ha rätt till" eller "licens för" är deras logos, design, formfaktor och liknande. Ingen kan hindra någon från att bygga en dator baserad på standardiserad hårdvara som "råkar" kunna köra OSX eller liknande.

Edit: Det är just tack vare dylika initiativ som vi har PCn som vi idag känner den, i stället för att varje företag ska ha sina egna inkompatibla produkter med proprietära protokoll, proprietära operativsystem, proprietära nätverk, proprietär hårdvara osv...

Edit: "Design" var ordet jag sökte...

Håller med dig i mångt och mycket men du missar en viktig detalj, Apple utvecklar MacOSX och ser till att det funkar som det ska på en viss utvald hårdvara och deras mjukvara har de full bestämmanderätt över. Alltså kan dem i praktiken förbjuda andra företag från att installera och distribuera deras operativsystem på icke godkända system. Vilket om man tänker efter inte är särskilt märkvärdigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har själv kört osx på min barabara pc bara för att testa om det fungerade vilket det gjorde förutom ljud och trådlöst nätverk. Dåliga drivrutiner Grymt snyggt och grym snabbt är det dock. Celeron M430 kändes som cd 1,83 Tänk om win kunde göra ett lika snabbt system och stabilt system.

Visa signatur
Permalänk

Kotan: WTF VA DYRA!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Jag fattar verkligen inte grejen med att köra Mac nu för tiden, samma hårdvara som en PC med annan klisterlapp och ett annat OS som kan köras på vilken PC som helst. Nog för att deras skärmar, chassin och laptops är jävligt nice

EDIT: Haha! Saxat från Psystars hemsida!

"
the drive on the Open Computer can be upgraded to a 400GB model for file sharing and media editors."

Mac är väl bra på en PC? *ironi*. Nej men jag förstår inte vitsen med att köra Mac på en PC när man kan köra Linux Ubuntu, eller kanske t o m det nyaste Mandriva 2008 var ju tydligen ganska "OSX likt". Är man bara ute efter en massa ögongodis så slår ju Compiz Fusion OSX på fingrarna garanterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Kollade precis upp det, dom kostar ungefär samma. Skillde några hundra, då hade Dellen 1GB mer minne men macen hade 802.11n så det går väl på ett ut.

Då är Macen snyggare, snyggare, snyggare, mycket bättre program från start, OS X och så är den snyggare plus alla otroligt smidiga Apple-lösningar, t.ex. magsafe. Har aldrig kännt på just en sån Dell så jag kan inte uttala mig om kvaliteten, men Dell är ju annars otroligt plastigt så jag tror nog macen är bättre där.

Dell m1330 med T8300, 2 GB RAM, 250GB HDD och Geforce 8600M GS kostar 9780 kronor.

Apple MacBook med T8300, 2 GB RAM, 160GB HDD och integrerad Intel-grafik kostar 11795 kronor.

Vad gäller plastighet så är det ingen skillnad på de två, både Dellen och Macen är väldigt gedigna. Storleksmässigt är Dellen aningen mindre, mindre på bredden, aningen större på höjden/djupet. Den har givetvis även 802.11n.

Så, snarare än "några hundra" så säger jag att det skiljer 2000 kronor trots att Dellen har bättre specs, betydligt bättre tom. då man har diskret grafikkort. Man kan välja en konfiguration på Dells hemsida där man kan välja mellan integrerat Intel-kort (samma som Macen) eller Nvidias Geforce 8600M GS, det kostar 850 kronor. Alltså, prisskillnaden för två likvärdiga system från Dell och Apple är 11795 - (9780 - 850) = 2865 kronor. Alltså är Macen cirka 30 procent dyrare än Dellen.

Permalänk
Avstängd

Så, de rabiata Apple-användarna är igång igen och kan inte skilja proprietäritet från en elefant, stängdhet från en spik och skulle inte känna igen lock-in om det så träffade en i ansiktet? Inget fel i att använda Apple, jag har en gammal Mac jag själv. Men Apples design och koncept är inte lag, inte normaltillståndet, inte sanningen, inte objektivt snyggast eller liknande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Visa mig ett chassi med PC-hårdvara som tar lika lite plats som Mac Minin, eller en PC-dator med chassi likvärdigt det till iMac. Finns inte? Whoops. Det är inte bara komponenterna inuti som spelar roll, utan även storlek på dator, smidighet i utformning etc. Många som är beredd att betala extra för sådant.

Asus? Vidare finns det betydligt mindre saker också för speciella ändamål. Och vad menar du med "likvärdigt". Har du någonsin kollat in chassit på en Ericsson-PC från tidigt 1980-tal? Har det någonsin slagit dig att det är fria aktörer som gör PC-chassin och det därför finns lika olika chassin som det finns märken, men Apple-datorer har alltid varit bundna till ett visst chassi? Har du missat att design kan vara såväl funktionellt som subjektivt efter smak? Det finns inga fel med att köra OSX, gilla Apple eller lyssna på iPods, men när man inte kan skilja subjektivitet från objektivitet från varandra och tro att Apple är standarden att utgå ifrån, då är man ute på hal is...

Det som är begränsat och "inte finns" hittas lättare på Apple-sidan än annorstädes, eftersom produktutbudet hittills har varit begränsat och stängt. Detta kanske man kan få bukt med när det kommer kloner.

Så, visa mig en Apple-dator med samma finurliga chassi som "Ericsson PC" hade 1984. (Min poäng är naturligtvis inte att någon ska göra just detta. Min poäng är att man ska ha bra mycket på fötterna om man tror att ett chassi objektivt kan vara bättre än ett annat. Säger man, implicit, att Mac Mini är världens minsta persondator eller att iMacs - i min mening fruktansvärda - chassi är bättre än samtliga andra lösningar, ja då måste man känna till samtliga andra lösningar.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Håller med dig i mångt och mycket men du missar en viktig detalj, Apple utvecklar MacOSX och ser till att det funkar som det ska på en viss utvald hårdvara och deras mjukvara har de full bestämmanderätt över. Alltså kan dem i praktiken förbjuda andra företag från att installera och distribuera deras operativsystem på icke godkända system. Vilket om man tänker efter inte är särskilt märkvärdigt.

Detta är "detaljen" som jag typiskt inte missar. Ingen kan förbjuda någon att använda en produkt på ett annat sätt än avsett. Om jag får problem med att köra OSX på en viss hårdvara så är det mitt problem, inte Apples (såvida det inte just är deras hårdvara).

Så, jo, det är väldigt märkvärdigt om man faktiskt tänker efter, varför Apple vill hindra andra från att bygga analoger till deras datorer.

Lika lite kan man hindra det omvända; att folk kör andra OS än OSX på datorerna. Vad menar du förresten med "full bestämmanderätt"? Ingen kan bestämma vad dennes produkt på köp eller licens faktiskt används till. Apple kan inte hindra att deras CD-skivor används som bokstöd, inte installeras, eller installeras i en virtuell maskin eller på en hårdvara du själv ändrat i eller en hårdvara som någon annan har skrapat ihop än just Apple.

b0bzor!: Jag begriper fortfarande inte vad som är "fult"? Att någon använder öppna standarder och säljer en hårdvara du själv skulle kunna plockat ihop är ju inget annat än packetering. Det kanske är trivialt att konvertera en PC med EFI till att köra OSX, vad vet jag, men det är fortfarande en 'tjänst' och tjänster har ännu ingen dårfink fått för sig ska vara gratis...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
...

Detta är "detaljen" som jag typiskt inte missar. Ingen kan förbjuda någon att använda en produkt på ett annat sätt än avsett. Om jag får problem med att köra OSX på en viss hårdvara så är det mitt problem, inte Apples (såvida det inte just är deras hårdvara).

Så, jo, det är väldigt märkvärdigt om man faktiskt tänker efter, varför Apple vill hindra andra från att bygga analoger till deras datorer.

Lika lite kan man hindra det omvända; att folk kör andra OS än OSX på datorerna. Vad menar du förresten med "full bestämmanderätt"? Ingen kan bestämma vad dennes produkt på köp eller licens faktiskt används till. Apple kan inte hindra att deras CD-skivor används som bokstöd, inte installeras, eller installeras i en virtuell maskin eller på en hårdvara du själv ändrat i eller en hårdvara som någon annan har skrapat ihop än just Apple.

...

Behöver inte bli defensiv. Jo du har fel, Apple bestämmer precis hur mycket dem vill om sin egen utvecklade mjukvara. Om dem tvingar dig att godkänna en väldig massa saker och gå med på en väldig massa villkor (pratar om USER END LICENSE som inte en själ någonsin läser) för att använda deras mjukvara så får du ju finna dig i det eller hur? Jag menar om det inte passar dig så är du ju välkommen att använda dig av något annat operativsystem.

Fördelen med detta lätt fascistiska tillvägagångssätt är att du får en arbetsstation som väldigt sällan krånglar.

Apple vill förmodligen hindra andra från att använda deras mjukvara för att just hålla sig borta från en massa felsökande p.g.a. dåligt utvecklad hårdvara som används i samband med deras OS.

Men personligen hade jag också sett att Mac OSX var "fritt" i den bemärkelsen att man fick använda det som man ville på vilken hårdvara man vill.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Kollade precis upp det, dom kostar ungefär samma. Skillde några hundra, då hade Dellen 1GB mer minne men macen hade 802.11n så det går väl på ett ut.

Då är Macen snyggare, snyggare, snyggare, mycket bättre program från start, OS X och så är den snyggare plus alla otroligt smidiga Apple-lösningar, t.ex. magsafe. Har aldrig kännt på just en sån Dell så jag kan inte uttala mig om kvaliteten, men Dell är ju annars otroligt plastigt så jag tror nog macen är bättre där.

OSX tycker jag personligen inte alls är bättre än Windows, gillar inte det alls.
Tycker också att Macbooken är ful som stryk, betyder det att den är sämre än andra datorer?
Nej, precis som att din åsikt INTE betyder att den faktiskt är snyggare eller att OSX är bättre, det är din åsikt inget annat.
Apple har bra produkter men många vill inge intrycket att alla deras produkter alltid är bättre än konkurrenterna vilket är FEL!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Så, de rabiata Apple-användarna är igång igen och kan inte skilja proprietäritet från en elefant, stängdhet från en spik och skulle inte känna igen lock-in om det så träffade en i ansiktet? Inget fel i att använda Apple, jag har en gammal Mac jag själv. Men Apples design och koncept är inte lag, inte normaltillståndet, inte sanningen, inte objektivt snyggast eller liknande.

Asus? Vidare finns det betydligt mindre saker också för speciella ändamål. Och vad menar du med "likvärdigt". Har du någonsin kollat in chassit på en Ericsson-PC från tidigt 1980-tal? Har det någonsin slagit dig att det är fria aktörer som gör PC-chassin och det därför finns lika olika chassin som det finns märken, men Apple-datorer har alltid varit bundna till ett visst chassi? Har du missat att design kan vara såväl funktionellt som subjektivt efter smak? Det finns inga fel med att köra OSX, gilla Apple eller lyssna på iPods, men när man inte kan skilja subjektivitet från objektivitet från varandra och tro att Apple är standarden att utgå ifrån, då är man ute på hal is...

Det som är begränsat och "inte finns" hittas lättare på Apple-sidan än annorstädes, eftersom produktutbudet hittills har varit begränsat och stängt. Detta kanske man kan få bukt med när det kommer kloner.

Så, visa mig en Apple-dator med samma finurliga chassi som "Ericsson PC" hade 1984. (Min poäng är naturligtvis inte att någon ska göra just detta. Min poäng är att man ska ha bra mycket på fötterna om man tror att ett chassi objektivt kan vara bättre än ett annat. Säger man, implicit, att Mac Mini är världens minsta persondator eller att iMacs - i min mening fruktansvärda - chassi är bättre än samtliga andra lösningar, ja då måste man känna till samtliga andra lösningar.)

Detta är "detaljen" som jag typiskt inte missar. Ingen kan förbjuda någon att använda en produkt på ett annat sätt än avsett. Om jag får problem med att köra OSX på en viss hårdvara så är det mitt problem, inte Apples (såvida det inte just är deras hårdvara).

Så, jo, det är väldigt märkvärdigt om man faktiskt tänker efter, varför Apple vill hindra andra från att bygga analoger till deras datorer.

Lika lite kan man hindra det omvända; att folk kör andra OS än OSX på datorerna. Vad menar du förresten med "full bestämmanderätt"? Ingen kan bestämma vad dennes produkt på köp eller licens faktiskt används till. Apple kan inte hindra att deras CD-skivor används som bokstöd, inte installeras, eller installeras i en virtuell maskin eller på en hårdvara du själv ändrat i eller en hårdvara som någon annan har skrapat ihop än just Apple.

b0bzor!: Jag begriper fortfarande inte vad som är "fult"? Att någon använder öppna standarder och säljer en hårdvara du själv skulle kunna plockat ihop är ju inget annat än packetering. Det kanske är trivialt att konvertera en PC med EFI till att köra OSX, vad vet jag, men det är fortfarande en 'tjänst' och tjänster har ännu ingen dårfink fått för sig ska vara gratis...

Håller med, dock är jag osäker på hur juridiken faktiskt fungerar på området om produktanvändning och liknande.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Håller med, dock är jag osäker på hur juridiken faktiskt fungerar på området om produktanvändning och liknande.

De kan neka en support, men det är som sagt ens eget problem. Har man köpt en laglig licens lär de knappast inte stämma en för att man installerat den på någon annan dator. Jag kan ha fel, men tror inte det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Detta är "detaljen" som jag typiskt inte missar. Ingen kan förbjuda någon att använda en produkt på ett annat sätt än avsett. Om jag får problem med att köra OSX på en viss hårdvara så är det mitt problem, inte Apples (såvida det inte just är deras hårdvara).

Enligt avtalet får du inte tillverka massförstörelsevapen med det, men det kanske inte är något som gäller juridiskt på så vis? Snackar om EULA.

Helt klart ett ironiskt inlägg, men det jag skriver stämmer!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

MBY, du vet mycket väl varför Apple vägrar licensiera sitt operativsystem. De tjänar helt enkelt massor av pengar på försäljning av datorer. De köper billiga komponenter från Sydostasien, sätter ihop dem i ett moderiktigt chassi och säljer dem dyrt. Operativsystemet är inget mer än ett "killer app", det som gör att folk köper deras datorer. Ingen skulle köpa en Apple-dator med Windows på, för då skulle man lika gärna kunna köpa något annat märke. SÅ snygga är de inte att de motiverar det högre priset för likvärdiga komponenter.

Apples analytiker räknar förmodligen med att den ökade försäljningen av OS X som ett frisläppande av systemet skulle innebära inte skulle väga upp de minskade intäkterna från datorförsäljningen. Visserligen fungerar modellen utmärkt för Microsoft, men de har en förkrossande marknadsandel.

Det ska bli mycket spännande att se vad resultatet blir av detta. Gäller licensavtalet? Om det gör det, betyder det då att man kan skriva in godtyckliga saker där? "Detta program får inte användas för skapande eller främjande av produkter som konkurrerar med [tillverkaren]..."

Ju mer jag tänker på det, desto orimligare ter sig EULA-avtalen som juridiskt dokument.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Behöver inte bli defensiv. Jo du har fel, Apple bestämmer precis hur mycket dem vill om sin egen utvecklade mjukvara. Om dem tvingar dig att godkänna en väldig massa saker och gå med på en väldig massa villkor (pratar om USER END LICENSE som inte en själ någonsin läser) för att använda deras mjukvara så får du ju finna dig i det eller hur? Jag menar om det inte passar dig så är du ju välkommen att använda dig av något annat operativsystem.

Fördelen med detta lätt fascistiska tillvägagångssätt är att du får en arbetsstation som väldigt sällan krånglar.

Apple vill förmodligen hindra andra från att använda deras mjukvara för att just hålla sig borta från en massa felsökande p.g.a. dåligt utvecklad hårdvara som används i samband med deras OS.

Men personligen hade jag också sett att Mac OSX var "fritt" i den bemärkelsen att man fick använda det som man ville på vilken hårdvara man vill.

Men diskussionen handlar inte om OSX utan om Mac-kloner. Dessa kan köra annan mjukvara. Men ändå, jag har inte "fel". Det är ett stort frågetecken huruvida "EULA" gäller som juridiskt dokument, och ingen kan som sagt hindra att mjukvara blir använt på knepiga sätt, så varför ens försöka hindra det? De har inte full bestämmanderätt över sin mjukvara i alla situationer. De kan t.ex. inte hindra någon från att göra en inställning. Jag förstår inte vad du menar med "full bestämmanderätt" (annat än det är orimligt)? Är det en juridisk term? En moralisk? En av dig påhittad? Vad betyder det? Att jag måste installera mjukvaran eftersom jag kan misstänkas använda CD-skivorna som bokmärke annars? Att jag inte får installera det på en Mac efter att jag bytt ut en komponent?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Enligt avtalet får du inte tillverka massförstörelsevapen med det, men det kanske inte är något som gäller juridiskt på så vis? Snackar om EULA.

Helt klart ett ironiskt inlägg, men det jag skriver stämmer!

Jo, det står säkert i EULAn. Det är emellertid inte så viktigt eftersom det är oklart huruvida EULA ö.h.t. gäller. I alla händelser gäller den inte i alla länder. Gäller den på månen? Är "massförstörelsevapen" klart definierat i EULAn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
MBY, du vet mycket väl varför Apple vägrar licensiera sitt operativsystem. De tjänar helt enkelt massor av pengar på försäljning av datorer. De köper billiga komponenter från Sydostasien, sätter ihop dem i ett moderiktigt chassi och säljer dem dyrt.
...
Ju mer jag tänker på det, desto orimligare ter sig EULA-avtalen som juridiskt dokument.

Vad menar du? Det var aldrig min mening att detta skulle handla om OSX. Det är ju hårdvaran som är intressant. Jag vet inget om OSX-licenser eller dess frånvaro, men jag antar att det finns en slutanvändarlicens, "EULA"?

Och ja, EULA är ett orimligt juridiskt dokument. Konkret exempel: Stora kunder kan förhandla till sig speciella avtal, men "EULA.TXT" eller motsvarande finns fortfarande på installationsmediet, oförändrat. Alltså kan inte EULAn gälla i alla situationer. Och inget hindrar en enskild person från att teoretiskt ingå ett specialavtal.

Men det jag pratade om från början var att det omöjligt går att förhindra att någon gör kompatibel hårdvara eftersom denna hårdvara är öppen till sina specifikationer och inget som Apple själva har konstruerat. Jag vet inte om det i absoluta juridiska termer vore förbjudet att köra OSX på en Mac-kompatibel, men jag tror inte att det är så och i alla fall så ter det sig inte relevant.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

det är en vanlig hackintosh?! bygg själva eller köp en riktig mac!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Det enda Apple egentligen skulle kunna göra är väl att vägra ge support till de som inte köpt en färdig dator från Apple.
Vilket de troligen redan gör.

"Naj! Du får inte installera programvaran ,som jag utvecklat och som du köpt, på den datorn!" - Det funkar ju inte...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

FLAME FLAME FLAME FLAME!

låt folk köpa datorer som är låsta till ett op, en hårdvara, ingen uppgraderings/utbytbarhet. inte mitt problem, och säkert inte macköpares problem heller.

klart som fan att om jag köpte en ultraslimmad burk som har beteckningen pro på slutet för 25k att det skulle vara det bästa köpet! skulle inte släppa den trosuppfattningen efter att bränt dom pengarna på lite äpplen...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Shit vad du räknar som en kratta. Om det skiljer 2015 mellan 11795 och 9780 är det svårt att få 2865kr... snarare 1165kr. 1165kr för iLife, magsafe, fjärrkontroll, design och osx istället för xp/vista.
Inser macs begränsningar men dyra (som i AHHHHHH vad dyra) är de inte. Det är en smaksak vad man fördrar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Dell m1330 med T8300, 2 GB RAM, 250GB HDD och Geforce 8600M GS kostar 9780 kronor.

Apple MacBook med T8300, 2 GB RAM, 160GB HDD och integrerad Intel-grafik kostar 11795 kronor.

Vad gäller plastighet så är det ingen skillnad på de två, både Dellen och Macen är väldigt gedigna. Storleksmässigt är Dellen aningen mindre, mindre på bredden, aningen större på höjden/djupet. Den har givetvis även 802.11n.

Så, snarare än "några hundra" så säger jag att det skiljer 2000 kronor trots att Dellen har bättre specs, betydligt bättre tom. då man har diskret grafikkort. Man kan välja en konfiguration på Dells hemsida där man kan välja mellan integrerat Intel-kort (samma som Macen) eller Nvidias Geforce 8600M GS, det kostar 850 kronor. Alltså, prisskillnaden för två likvärdiga system från Dell och Apple är 11795 - (9780 - 850) = 2865 kronor. Alltså är Macen cirka 30 procent dyrare än Dellen.

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Challeman
Shit vad du räknar som en kratta. Om det skiljer 2015 mellan 11795 och 9780 är det svårt att få 2865kr... snarare 1165kr. 1165kr för iLife, magsafe, fjärrkontroll, design och osx istället för xp/vista.
Inser macs begränsningar men dyra (som i AHHHHHH vad dyra) är de inte. Det är en smaksak vad man fördrar.

Prova räkna igen, gärna med miniräknare.

Macbook med integrerad grafik 11795kr
Dell med 8600M GS 9780kr
datorerna är i övrigt lika (har inte läst specs så noga)
Skillnad 2015kr

Dell med integrerad grafik blir 850kr billigare 9780-850=8930kr
Mot macens 11795 (11795-8930= 2865kr)

Nu är det ju upp till var och en att avgöra om det är värt nästan 3k extra för ett annat os, andra program, den där jädra strömsladden, en (imho:)) homofil design, och den diffusa känslan av överlägsenhet att man är en av Steve Jobs "utvalda" Nu har jag ingen stor önskan att äga nån av dessa, men om jag tvingades välja under pistolhot eller så så skulle jag ta Dellen.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Så, de rabiata Apple-användarna är igång igen och kan inte skilja proprietäritet från en elefant, stängdhet från en spik och skulle inte känna igen lock-in om det så träffade en i ansiktet? Inget fel i att använda Apple, jag har en gammal Mac jag själv. Men Apples design och koncept är inte lag, inte normaltillståndet, inte sanningen, inte objektivt snyggast eller liknande.

Asus? Vidare finns det betydligt mindre saker också för speciella ändamål. Och vad menar du med "likvärdigt". Har du någonsin kollat in chassit på en Ericsson-PC från tidigt 1980-tal? Har det någonsin slagit dig att det är fria aktörer som gör PC-chassin och det därför finns lika olika chassin som det finns märken, men Apple-datorer har alltid varit bundna till ett visst chassi? Har du missat att design kan vara såväl funktionellt som subjektivt efter smak? Det finns inga fel med att köra OSX, gilla Apple eller lyssna på iPods, men när man inte kan skilja subjektivitet från objektivitet från varandra och tro att Apple är standarden att utgå ifrån, då är man ute på hal is...

Det som är begränsat och "inte finns" hittas lättare på Apple-sidan än annorstädes, eftersom produktutbudet hittills har varit begränsat och stängt. Detta kanske man kan få bukt med när det kommer kloner.

Så, visa mig en Apple-dator med samma finurliga chassi som "Ericsson PC" hade 1984. (Min poäng är naturligtvis inte att någon ska göra just detta. Min poäng är att man ska ha bra mycket på fötterna om man tror att ett chassi objektivt kan vara bättre än ett annat. Säger man, implicit, att Mac Mini är världens minsta persondator eller att iMacs - i min mening fruktansvärda - chassi är bättre än samtliga andra lösningar, ja då måste man känna till samtliga andra lösningar.)

Detta är "detaljen" som jag typiskt inte missar. Ingen kan förbjuda någon att använda en produkt på ett annat sätt än avsett. Om jag får problem med att köra OSX på en viss hårdvara så är det mitt problem, inte Apples (såvida det inte just är deras hårdvara).

Så, jo, det är väldigt märkvärdigt om man faktiskt tänker efter, varför Apple vill hindra andra från att bygga analoger till deras datorer.

Lika lite kan man hindra det omvända; att folk kör andra OS än OSX på datorerna. Vad menar du förresten med "full bestämmanderätt"? Ingen kan bestämma vad dennes produkt på köp eller licens faktiskt används till. Apple kan inte hindra att deras CD-skivor används som bokstöd, inte installeras, eller installeras i en virtuell maskin eller på en hårdvara du själv ändrat i eller en hårdvara som någon annan har skrapat ihop än just Apple.

b0bzor!: Jag begriper fortfarande inte vad som är "fult"? Att någon använder öppna standarder och säljer en hårdvara du själv skulle kunna plockat ihop är ju inget annat än packetering. Det kanske är trivialt att konvertera en PC med EFI till att köra OSX, vad vet jag, men det är fortfarande en 'tjänst' och tjänster har ännu ingen dårfink fått för sig ska vara gratis...

Min poäng var dock mer att man kan inte räkna bort Macen bara för att man i ren prestanda kan få mer ur en PC för samma pris.
Ta den formfaktor iMac använder sig av, en dator som helt igenom inte tar mer plats än en vanlig TFT-skärm, att slippa undan en stor och klumpig burk, extra många sladdar etc. är nog vad majoriteten av datoranvändare skulle vilja, förutom då oss som gillar att grotta ner oss i dem, modifiera och bygga ut.
Min mor är överlycklig för den Mac Mini hon skaffade, den tar minimalt med plats, väsnas inte, smälter in ohyggligt mycket bättre än ett miditower vid sidan av skrivbordet.

Majoriteten av datoranvändare vill just bara använda datorn, och då ha något som till vänster i bilden nedan istället för alternativet till höger, men det finns i stort sett inte på PC-sidan, först på senare tid det börjat komma, Sonys Vaio LT etc.
Vad jag menar är, att ja, Macen kostar lite mer, men vill man ha en stilren dator som tar lite plats och smälter in bra, då är Macen ett av de bättre alternativen, och de liknande andra systemen som finns kostar i stort sett lika mycket, eller mer, och då faller hela kostnadsbiten.

Håller absolut med om att iMac och Mac Mini nog direkt är olämpligt för de flesta användare här, då det ligger så hög fokus på prestanda och utbyggbarhet. Men iMac etc. är inte direkt riktade emot oss heller. Är lite som att jämföra laptops med stationära PCs, du kan få så mycket mer prestanda för så mycket mindre pengar i en stationär. Men att vara portabel kanske väger tyngre hos vissa? Och att då bara gnälla över att alla laptops är dyra för den prestandan man får, att man är låst för man inte kan bygga på med komponenter precis som man vill är om du frågar mig, korkat.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts