UE3 spel och illamående

Permalänk

UE3 spel och illamående

Hej,

Jag vet inte om detta ligger i rätt del av forumet men har med spel att göra.

När jag spelar spel så lyckas jag ibland bli illamående och OM jag blir detta så är det alltid i UE3 spel, alltså spel som är byggda på UE3 motorn. Jag har ingen aning om varför men det är samma sak i Unreal T-3 och Turok med flera spel. Känner mig dizzy.

Kan det vara motion blur? Vad jag kan se existerar det inte så mycket motion blur i till exempel Turok men mår mest illa i det spelet efter någon timme. I Rainbow six vegas 2 är det inte lika farligt utan snarare att ögonen blir förvirrade ibland.

För övrigt har jag bra syn. Vad kan det vara tro? Tack,

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ingen aning men jag blir också illamående av vissa spel.

Quake2 klara jag i max 5 min sen är det kört.

HL2 klarar jag i 30 min ungefär innan jag börjar bli illamående.

Däremot så kan jag spela CS:S i hur många timmar som helst utan att det händer nåt. Mycket märkligt tycker jag eftersom det är samma grafikmotor som HL2.

Permalänk
Medlem

För att bli illamående, tex åksjkuk, krävs det att två av dina tre sensorer som styr balansen inte funkar. Dessa tre är synen, balanssinnnet samt känseln i kroppen (dvs så du känner när du lutar etc).

Men då du sitter stilla och spelar spel så har nummer två och tre i den listan ingen funktion att uppfylla och således lyckas du bli illamående enbart av synen.

Det jag skulle vilja är att du gör ett enkelt test tillsammans med en annan person.

Du ställer dig upp och har fötterna ihop (väldigt viktigt, häl o tå ska nudda varandra) och så står du bara där med öppna ögon i tex 10-15-20 sek. SEn, utan att röra på dig blundar du och det den andre personen ska göra är att se om du svajar mer än när du hade öppna ögon, och i värsta fall vara redo att ta emot dig om det skulle vara så illa att du är på väg att gå i golvet.

Klarar du testet utan att svaja mycket mer än med öppna ögon, samt har förmågan att gå vanligt etc så kan du med stor sannolikhet utesluta något fysiskt fel på din balans och dess komponenter.

Skulle du nu misslyckas så får du be 118118 om numret till närmsta neurolog.

Edit; vilken position har du när du spelar spel? Det gäller för övrigt de andra som mår illa. Rör du myckeet på skallen hit odh cit kan det vara det som utlöser illamåendet (synen ser en sak, balanssinnet i örat känner en annan sak medan sensoriken i kroppen säger en tredje sak = formeln för att bli illmående).

Permalänk

Det har väl att göra med att det finns en fördröjning mellan vad du gör och vad du ser. När man spelar så "befinner man sig i spelet" och uppfattar det som att man verkligen rör sig. Det säg att alla brukade spy när de provade de första flygsimulatorerna...

Sen finns det en annan aspekt som jag inte sett någon förklaring till, bara något som jag lagt märke till. Själv har jag stora problem med illamående i vissa spel. Det handlar om labyrintspel, typ HL, om jag går vilse så blir jag illmående direkt.

Allt som motverkar illusionen av att man verkligen befinner sig i spelet kommer skapa en konflikt.

Tyvärr har jag ingen lösning

Permalänk

Hey,

Tack för era tips men jag mår gallant fysiskt i så fall. Jag svajar [i]lite[/b] mer när jag blundar jämfört med när jag tittar men inte mycket sa sambon.

Stå på ett ben är inga svårigheter heller oavsett om jag blundar eller inte (tränar visserligen kampsport).

Jag sitter framför en 24" LCD skärm, cirka 60cm ifrån när jag spelar. Men detta är bara i vissa spel detta händer och alla spel som det har hänt i har körts på Unreal Engine 3 motorn. Det har vart spel som:
Gears of war (mycket)
Turok (mycket)
Unreal Tournament 3 (lite grann)
Rainbow Six: Vegas 2 (lite grann)

Det roliga är att det är något med Turok och Gears of war därför att grafiken i de båda spelen är otroligt lika. Man skulle kunna tro att det är samma spel faktiskt så lika grafiken är.

Motion blur kanske? Jag har dragit ner motion blir från default 99.0 till 20.0 men märker ingen större skillnad, lite bättre kanske.

Jag har aldrig problem i andra spel utan bara en del spel med UE3 motorn, framförallt Gears of war och Turok och Turok som jag nu spelar.

Flygsimulatorer har jag provat tidigare och har aldrig haft problem med det.

Tack,

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Okej, då vet du att det inte är något allvarligare fel, du är helt enkelt vad vi läkare kallar kärringus grandus

Skämt åsido, kan det inte vara något du fått för dig helt enkelt? Prova förbereda dig mentalt nästa gång, chanta att du inte kommer må illa elleer något liknande och se om det kanske kan hjälpa )

Permalänk

Kanske är de för att motorn är så kass.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk

Säkert för mycket äcklig blur =/

Permalänk
Medlem

Antar att jag haft tur ^^ kan spela alla spel jag spelat hitils utan att aldrig bli illamående.

Testa flytta dig lite från skärmen så ögona ser mer av rummet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Så har gjort lite blind tests nu för att inte någon placebo skall vara inblandad. Jag visade tjejen vissa inställningar som hon skulle ändra på allt från 0-99 (var motion blir men hon visste inte det) och så fick hon inte tala om vilket värde utan bara spara stänga ned och jag skulle spela. Självklart var värdet antingen 0 eller 99.

Det har nu tagit några timmar så jag fick spela en längre tid mellan varje test och det är motion blur som spelar spratt. Jag prickade rätt alla gånger. Jag mår inte alls illa när jag stänger av motion blur i spelet Turok (testade aldrig UE3, har ej det spelet installerat). Men i Gears of war är det samma effekt.

Men motion blur har jag ganska mycket av i Crysis (hade) men var inga problem utan det är något med uppbyggnaden av spelet grafiskt för det är exakt samma effekt i Gears of war. Stänger jag av motion blur i spelet försvinner illamåendet, konstigt.

Svaret för mig och kanske andra är:
Sänk eller stäng av motion blur i spelet om du upplever samma sak som mig.

Tack för alla era tips och bara för att diskutera saken vidare:

Frågan är då _varför_ detta blir så i vissa spel och inte andra? Jag ökade motion blur ganska kraftigt i Crysis utan några konstigheter men i Turok och Gears of War är det illa alltså. Men jag vet också om att motorn inte är uppbyggd alls på samma vis, är ju olika motorer.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det är underligt, jag mår illa när jag spelar Medal of Honor spelen, jag mår illa på en gång.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Det är underligt, jag mår illa när jag spelar Medal of Honor spelen, jag mår illa på en gång.

Ah, konstigt som katten men är det motion blur som sätter igång hjärnan eller vad är det som gör dig illamående? Har du uteslutit vissa faktorer?
Det kan ju vara hela grafiska uppbyggnaden och hur saker rör på sig och förflyttar sig när du rör din mus kanske?

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ah, konstigt som katten men är det motion blur som sätter igång hjärnan eller vad är det som gör dig illamående? Har du uteslutit vissa faktorer?
Det kan ju vara hela grafiska uppbyggnaden och hur saker rör på sig och förflyttar sig när du rör din mus kanske?

Mvh

Nej, det har att göra med hur grafikmotorn fungerar tror jag, Medal of honor på dator går klockrent, men på konsoler... Det känns som att det är Platt 3D, som ett bildspel som försöker visa djup och flimmrar och massor av sånt skit.

Nej, som Rainbow 6 spelen mår jag illa av också, och det finns ingen motion Blur i de spelen. Så det måste ha med grafikmotorn i sig, hur den fungerar,

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Antar att jag haft tur ^^ kan spela alla spel jag spelat hitils utan att aldrig bli illamående.

Testa flytta dig lite från skärmen så ögona ser mer av rummet.

inte ja heller :), albin kanske needar brillor ^^ (bara skojar)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Nu har inte jag kört turok men i gears of war tex så har dom ju en rätt skakig kamera när man springer, och när man går vanligt så gungar kameran rätt duktigt. Tror det kan spela in en del hos vissa förutom motionblur.

Permalänk
Avstängd

du Albin är det turok till PC? har det redan kommit ut eller är det till Consoll?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Samma sak för mig jag mår illa när jag spelar spel gjorda i U3 motorn på PC men inte på konsoll

men det kanske beror på att spelet inte flyter lika bra på PC'en

Permalänk
Avstängd

Half Life 1 blev jag illamående och gamla Doomspelen (DOS). I Doom så mådde jag dåligt när dörrarna öppnades, det var nåt sugande ljud eller hur man ska säga så att det rörde om sig i magen. I Unreal spelen har jag inte märkt nåt alls. Spelar jag Diablo II för länge blir jag lite snurrig och väldigt trött, troligen för det ryckande scrollen i spelet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
du Albin är det turok till PC? har det redan kommit ut eller är det till Consoll?

Det går faktiskt beställa spel från staterna om man inte vill vänta ett halft evighet och vill spara pengar.

Men annars kommer spelet på fredag (om 6 dagar) till webhallen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Det lär vara en nedladdad version, för han lär inte ha kunnat få hem den på fyra dar från staterna =/.
Den släpps här i EU den andra maj!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det lär vara en nedladdad version, för han lär inte ha kunnat få hem den på fyra dar från staterna =/.
Den släpps här i EU den andra maj!

Faktiskt så tar det två dagar till brevlådan, om man betalar 1000:- i frakt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Faktiskt så tar det två dagar till brevlådan, om man betalar 1000:- i frakt.

Du menar med RAZOR-fart?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

Gissar på att desto verkligare spelet är för hjärnan desto större risk för att man börjar må illa, inlevelsen blir gissningsvis större om spelet uppfattas som verkligt av hjärnan men det synkar inte riktigt med att sitta i en stol. Då blir hjärnan förvirrad.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Jag brukar må illa när det är på tok för låg FOV (Eller vad man kallar det nu för tiden). Detta förekommer av någon anledning särskillt på konsoll-spel och portade spel från konsoll. Spelen har liksom inget djup och känns allmänt stelt att se runt i. Jag brukar jämföra detta med skillnaden mellan en 4:3 och 16:9 bildskärmar, då widescreen ger ett mycket behagligare djup då bilden matchar ens breda synvinkel bättre (Dock ett väldigt grovt exempel som inte riktigt är samma sak). Det senaste Turok är iaf ett ganska extremt exempel där FOV'en är helt åt helvete (Iaf PS3-demot). Det känns liksom som att man springer runt med en kikare fastspänd framför ögonen.

Quake-spelen är väl enklast att prova detta i antar jag. FOV 90 är standard, vilket är ganska ok, men jag föredrar personligen typ FOV 100-110. Prova typ FOV 70 eller dylikt, så kommer du känna hur platt och irriterande det blir

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Jag brukar må illa när det är på tok för låg FOV (Eller vad man kallar det nu för tiden). Detta förekommer av någon anledning särskillt på konsoll-spel och portade spel från konsoll. Spelen har liksom inget djup och känns allmänt stelt att se runt i. Jag brukar jämföra detta med skillnaden mellan en 4:3 och 16:9 bildskärmar, då widescreen ger ett mycket behagligare djup då bilden matchar ens breda synvinkel bättre (Dock ett väldigt grovt exempel som inte riktigt är samma sak). Det senaste Turok är iaf ett ganska extremt exempel där FOV'en är helt åt helvete (Iaf PS3-demot). Det känns liksom som att man springer runt med en kikare fastspänd framför ögonen.

Quake-spelen är väl enklast att prova detta i antar jag. FOV 90 är standard, vilket är ganska ok, men jag föredrar personligen typ FOV 100-110. Prova typ FOV 70 eller dylikt, så kommer du känna hur platt och irriterande det blir

Just det, Det är det som får mig att må illa vid konsoler . På PC är allt mycket bättre, även om spelet kör samma grafikmotor rendrerar datorn det snabbare och bättre så det blir mer lindrigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Det går faktiskt beställa spel från staterna om man inte vill vänta ett halft evighet och vill spara pengar.

Men annars kommer spelet på fredag (om 6 dagar) till webhallen

redan hehe ja hade för mig att det skulle komma till december xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att många fler mår illa av lite nyare spel än lite äldre, även om det förekommer tvärtom.

Själv mår jag aldrig illa men mina kompsar som har provat nyare spel på min dator har mått illa nästan ögonblickligen.
Jag har upplevt UT som jobbig för ögonen faktiskt, även om jag inte mått illa.

Min misstanke lutar åt att snabba spel som UT gör saker och ting värre. Medan rainbow six som förmodligen är lite lugnare ger mindre illamående.
CS har rätt så lite detaljer och många räta linjer.

Permalänk

Mycket detaljer vid hög hastighet och plussa på med lite motion blur så har man ett recept som tröttar ut ögonen och på nåt vänster orsakar illamående.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Hmm, jag mår mer illa av HL2 (originalet) än Episode 2... de hottade ju upp grafiken där... Lustigt att en del spel har den påverkan på sinnet.

Permalänk

Hej,

Tackar för respons.

Jag får väl förklara mig eftersom jag får många PM om hur jag får tag i spel till och med innan de kommer upp på nätet (vilket är olagligt och inte skall diskuteras).

Jag och några vänner funderade för länge sedan att starta upp en spelsida i Sverige som idag finns i USA och är kända, behöver inte gå in på vilka det är, men det sket sig av olika anledningar. Vi har bra kontakt med X i USA och får en del spel att spela på för att komma med feedback och Turok är 100% lagligt för mig och något som X har ordnat fram.

Det lanseras nog den andra Maj i Sverige tror jag.

Nog om OFF-T.

En del av er skriver att det har med grafikmotorn att göra och en del motion blur och någon FOV samt verklighetsuppfattning.

Ni alla har nog rätt mer eller mindre men för _mig_ i Turok och Gears of war handlar det bara om motion blur då när jag stänger av motion blur så reagerar jag inte längre på det. Men det är säkert som Gosh han skriver också faktiskt. Jag tyckte det lät bra det också för det tar ett tag att vänja ögonen närman spelar Turok till PC (har faktiskt inte provat till konsol än) men mår dock inte illa av det på grund av sättet de byggt upp spelet.

Det är två spel av alla spel jag någonsin har spelat som jag mår illa av. Turok nu och Gears of war tidigare.

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.