Radeon 4000-seriens kylare i bilder

Permalänk
Melding Plague

Radeon 4000-seriens kylare i bilder

Nyheterna om den nya generationens grafikkort duggar tätt. Nu har referenskylarna till Radeon 4000-serien avslöjats på nätet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice! Men det ser inte tyst ut, inte X2 versionen i alla fall.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Sexiga kylare

Visa signatur
Permalänk

Känns som att de som designar kylarna har snöat in lite.
Inte direkt några innovationer på marknaden. Radialfläkt eller vanlig fläkt, fläkttunnel som sprider halva luften inne i lådan osv. Varför inte hitta på något nytt? Vet inte vad... men något...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

typ samma som de förra kylarna fast nya klistermärken som får det att sticka i ögonen..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Spec'en på 4870 ser ju mumsiga ut på förhand. Hoppas bara att fläkten på x2 inte får hårfön diagnos som många tyckte med 3870x2.
4850 fläkten är det fulaste jag sett på länge, tur att det finns många olika tillverkare.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nice! Men det ser inte tyst ut, inte X2 versionen i alla fall.

Haha kom igen nu. "Ser inte tyst ut"? Det är väl totalt omöjligt att avgöra på en bild?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Känns som att de som designar kylarna har snöat in lite.
Inte direkt några innovationer på marknaden. Radialfläkt eller vanlig fläkt, fläkttunnel som sprider halva luften inne i lådan osv. Varför inte hitta på något nytt? Vet inte vad... men något...

Varför ändra på ett vinnande koncept, men jag kan hålla med om att det nog är ett smarta drag att designa ny kylare för att ge en ännu starkare känsla av att det är en NY produkt och inte uppdatering av något gammalt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Notera att HD47**-kylarna inte har några "kuddar" för minnena, GDDR5 måste vara riktigt energisnålt.

Hoppas HD4870 kylaren var en prototyp för den såg hemskt ful ut.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Haha kom igen nu. "Ser inte tyst ut"? Det är väl totalt omöjligt att avgöra på en bild?

Det ser ut som HD3870X2 fläkten och den är inte speciellt tyst av sig. Tänk själv, två flänsar som skall kylas ned med en fläkt på max 80mm. Självklart ser den högljud.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Notera att HD47**-kylarna inte har några "kuddar" för minnena, GDDR5 måste vara riktigt energisnålt.

Märkte det också, väldigt intressant!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hjälpsam

Referenskylarna till både HD3870 och HD3850 var riktigt bra och tysta, det verkar vettigt att utgå från dom.
Mitt HD3870 är mycket tyst.
Dom verkar ha gjort om fläkthjulet på HD4870 och HD4870x2, det ser i alla fall ut att vara effektivt (en axialfläkt har högre vekningsgrad än en radialfläkt).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Notera att HD47**-kylarna inte har några "kuddar" för minnena, GDDR5 måste vara riktigt energisnålt.

Hoppas HD4870 kylaren var en prototyp för den såg hemskt ful ut.

Vem bryr sig om utseendet när det är prestandan man är ute efter .

Men det lär bli riktigt najs, trevligt att de har rustat upp Shaderfrekvenserna till över 1GHZ.

Och inga kuddar till kylarna? Kolla riktigt nogrannt, visst ser man utbuktningar i det svarta för diverse komponenter? kanske de bara smetar på lite kylpasta så att det blir lite passiv kylning.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Det ser ut som HD3870X2 fläkten och den är inte speciellt tyst av sig. Tänk själv, två flänsar som skall kylas ned med en fläkt på max 80mm. Självklart ser den högljud.

Äh...

Jag har aldrig läst någonstans att HD3870x2 skall låta speciellt mycket. Inte mer än andra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

snackade dem inte om att med Gddr5 skulle minnesfrekvenserna komma upp till 4ghz?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nice! Men det ser inte tyst ut, inte X2 versionen i alla fall.

Så du kan genom att titta på dessa se vilken som låter mest?

Vi tackar AlbinNdoja för att han åter igen har tittat i sin spåkula

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanan
snackade dem inte om att med Gddr5 skulle minnesfrekvenserna komma upp till 4ghz?

man gångar den med 2

_________________________________

Undrar vad 4870 kommer kosta här??

Det brukar väll vara ca 1000 spänn dyrare så runt 3000 är nog ganska rimligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanan
snackade dem inte om att med Gddr5 skulle minnesfrekvenserna komma upp till 4ghz?

1935 * 2 = 3870Mhz. Nära nog

Permalänk
Avstängd

shit, ser bra ut ju

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Och inga kuddar till kylarna? Kolla riktigt nogrannt, visst ser man utbuktningar i det svarta för diverse komponenter? kanske de bara smetar på lite kylpasta så att det blir lite passiv kylning. [/B]

Jag tror också det kan vara så, de svarta utbuktingarna på 4870x2 eller de röda på 4870. 3870-fläkten var relativt tyst, så jag tror inte att dessa fläktar blir några problem för den som inte har höga krav på låg ljudnivå.

Permalänk
Avstängd

Tycker det ser riktigt bra ut, ser riktigt kraftig ut vilket kan medföra ganska låga varvtal för att hålla chippen svala. Kan nog bli relativt tyst ändå.

Permalänk
Skäggig legend

fucking eeey vad jag längtar till dom släpper dom oO ska bli väldigt intresant att se vad dom går för ;D

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är bäst med bilderna är att kylarna inte ser särskilt märvärdiga ut. Om det behövts nydesignade jättekylare till korten hade jag blivit orolig...

Ser bra ut också att de till de enkärniga korten inte är särskilt långa. X2-kortet kan dock vara lite svårare att få in i datorlådan.

Permalänk
Medlem

Såg de där bilderna i förrgår. Såg lite häftiga ut.

Permalänk

"Av bilderna att döma handlar det inte om några större förändringar i kylardesignen sedan Radeon 3000-serien. Detta tyder på att strömförbrukningen inte har ökat,"

Säger ingenting om förbrukning , då de som är intresserade kan kolla upp detta själva då uppgifterna framgår tydligt av artikeln...

Strömförbrukningen är dessutom en dålig källa till att avgöra om energieffektivitet osv, dessutom har vi andra aspekter att ta hänsyn till, tex så tillverkas ATIś chip i 55nm medan nvidias i 65nm vilket kan betyda lägre strömförbrukning än nvidias tex medan de kan bli mycket varmare pga den mindre ytan att sprida värmen över...

X2-kylaren har ju här 2 st kopparflänsar, medan den i nuvarande utförande har 1alu och en koppar. Så lit varmare blir de iaf.
Dessutom ser det ut som 4650-kylaren är gjord med koppar och nuvarande standardkylning på 3650 är väl aluminium?

Fett med kaffe!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattenMongo
Strömförbrukningen är dessutom en dålig källa till att avgöra om energieffektivitet osv,

Energieffektivitet?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattenMongo
"Av bilderna att döma handlar det inte om några större förändringar i kylardesignen sedan Radeon 3000-serien. Detta tyder på att strömförbrukningen inte har ökat,"

Säger ingenting om förbrukning , då de som är intresserade kan kolla upp detta själva då uppgifterna framgår tydligt av artikeln...

Strömförbrukningen är dessutom en dålig källa till att avgöra om energieffektivitet osv, dessutom har vi andra aspekter att ta hänsyn till, tex så tillverkas ATIś chip i 55nm medan nvidias i 65nm vilket kan betyda lägre strömförbrukning än nvidias tex medan de kan bli mycket varmare pga den mindre ytan att sprida värmen över...

X2-kylaren har ju här 2 st kopparflänsar, medan den i nuvarande utförande har 1alu och en koppar. Så lit varmare blir de iaf.
Dessutom ser det ut som 4650-kylaren är gjord med koppar och nuvarande standardkylning på 3650 är väl aluminium?

Fett med kaffe!

Vi vet redan att strömförbrukningen kommer öka med RV770. Självklart kommer den det, ATi kan inte trotsa fysikens lagar. Däremot är den förmodligen effektivare "idle" än innan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Ser mer och mer ut som att jag kommer välja Radeon 4870 som uppgradering i sommar. Min ljuddämpning fixar det mesta så jag bryr mig inte om gpu-kylningen är högljudd.

Hoppas det är ett svalt kort, tänkte på gddr5-minnena. Sen tänkte jag på mitt 8800gts (g80) som är ett trevligt komplement till vilket grillparty som helst.

Har inte haft Radeon sen 9800xt, hade varit kul att byta läger ifall prestandan nu håller måttet. Kom igen, kicka Nvidias ass lite nu då!

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

Varför konstruerar de inte kylarna så de funkar bättre i crossfire? När det är två grafikkort precis bredvid varandra för inte de översta någon bra luft. Bättre att ta luft från sidan eller göra nått liknande 9800gx2 så att det är hål i grafikkortet, men då får självklart PCB:n vara lite längre!

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Medlem

Hoppas de gör så att "farten" som luften blåses ut ur chassit med ökar när de får en bättre tryckökning med radialfläkten än med en axialfläkt... För själva flödet blir ju mindre right?..

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Vi vet redan att strömförbrukningen kommer öka med RV770. Självklart kommer den det, ATi kan inte trotsa fysikens lagar. Däremot är den förmodligen effektivare "idle" än innan.

som sagt:
" Säger ingenting om förbrukning , då de som är intresserade kan kolla upp detta själva då uppgifterna framgår tydligt av artikeln..."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Energieffektivitet?

Vad förstår du inte?

Alltså... Hur effektivt chipet (hur mycket powah) som kommer till nytta i chippet och inte utvecklas till värme , går förlorat via strömläckage osv...

(Energieffektivitet i/av grafikkort kan också räknas som hur mycket kraft chippet ger (tex: fps i crysis) per förbrukad watt... )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XS7
Varför konstruerar de inte kylarna så de funkar bättre i crossfire? När det är två grafikkort precis bredvid varandra för inte de översta någon bra luft. Bättre att ta luft från sidan eller göra nått liknande 9800gx2 så att det är hål i grafikkortet, men då får självklart PCB:n vara lite längre!

Tänkte på de också för om du kollar lite längre upp i sidan så ser du en bild på 9800GTX som har lite "djupare" fläkt än Radeon koren. Då de körs i 3-way SLi så behövs det lite luft från sidan och jag hoppades faktiskt samma design från ATI men;)

För övrigt så blir det jätte intressant att se hur de korten presterar.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]