Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Re: Kul med respons!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Magnum

Man ska kunna få uppemot 1000mbit throughput genom att ha en nyare C2D eller liknande med Gigabit NIC.

har du nån länk till en variant med 1gbit nics? Funderar på att skaffa en alix

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt och professionellt
Kommer bygga egen router snart också, fast då i kombination med filserver.

EDIT: 10P såklart

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

vad behöver man för nätadapter samt vart köper man en nätadapter om man tex köper den där hos någon svensk försäljare samt eventuell wifi del

om det finns

Permalänk

Fenix: Med C2D menar jag alltså en fullvärdig stationär dator med intel socket 775 och ett par gigabit nic. Jag känner inte till något alix motsvarande kort som har gigabit i nuläget.

Whipi: Nätadaptern är en vanlig typ 12V 1.5A om jag inte har helt fel (har den ej här just nu) (Eller passiv Power over Lan)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

den ser så mysig ut! en sånhär blir det nog när jag flyttar till studentlägenheten i sommar. måste bara hitta en överbliven trådlös minipci nånstans

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att sätta ihop nåt sånt här ett bra tag nu och när jag ser det här så blir jag riktigt sugen.
Det enda jag funderar på nu är vad man kan få för throughput i det, klarar den av en 100/100 lina bra eller är den för klen?.
Letat efter nån som har testat men hittar inte mycket info.
Nån som har mer erfarenhet av monowall än mig som kan göra en kvaliciferad gissning?

Visa signatur

Kommer Snart....

Permalänk
Medlem

Jag säger bara två saker.. Linksys WRT-54GL och Tomato Firmware.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Hur funkar USB portarna?
Går det att koppla in Externa Hdds i dem och få dem att funka i nätverket?
Kanske tom. kunna starta dem på samma sätt som du kan göra med din stationära dator då du surfar på Laptopen..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem

ALIX

Intressant kan också vara att cisco's "nya" brandvägg ASA 5505 bygger på i det närmaste identisk hårdvara. Prestandan är 150mbit firewall througput och 100mbit VPN och 5000 till 25000 sessioner beronde på licensnivå.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Avstängd

nice

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hedersmedlem

Re: ALIX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av deadleus
Intressant kan också vara att cisco's "nya" brandvägg ASA 5505 bygger på i det närmaste identisk hårdvara. Prestandan är 150mbit firewall througput och 100mbit VPN och 5000 till 25000 sessioner beronde på licensnivå.

En sådan kostar vad jag sett minst 1000:- mer än denna router.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Windoze
Jag har funderat på att sätta ihop nåt sånt här ett bra tag nu och när jag ser det här så blir jag riktigt sugen.
Det enda jag funderar på nu är vad man kan få för throughput i det, klarar den av en 100/100 lina bra eller är den för klen?.
Letat efter nån som har testat men hittar inte mycket info.
Nån som har mer erfarenhet av monowall än mig som kan göra en kvaliciferad gissning?

Jag "svarade" på den frågan på sida 1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeTonic
Jag skulle tippa att dom 100/100 NIC som sitter på det kortet bör klara 100/100 utan större problem.

Vi hade LAN för ett tag sedan där vi använde en m0n0wall router den bestod av en 800 mhz p3 dator som gick på ungefär 10% användning och det satt 512mb ram som det användes 13% av hela tiden typ. Det satt 2 skit nic från någon gammal dator jag fått från fars jobb och in fick vi en 100/100 lina och vi maxa ut den linan utan att routern ens verkade ansträngd. Vi satt 36 datorer på lanet och i CS låg dom i ungefär 2-5 ms då vi stressa linjen med utorrent till 90-95 mbit enligt grafen i .

Så det e bara pinsamt att jämföra mot "vanliga" routrar då det gäller throughput

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Magnum[B]
Man ska kunna få uppemot 1000mbit throughput genom att ha en nyare C2D eller liknande med Gigabit NIC.

har du nån länk till en variant med 1gbit nics? Funderar på att skaffa en alix[/B]

Ser ingen mening i varför han ska behöva köpa någon ny C2D CPU. Räcker med en gammal P3:a och 256mb ram samt 2 hyfsade Gigabit NIC, behöver aldrig speciellt mycket kraft för att skyffla trafik. Du kan ju undersöka hur vad en "vanlig" router har för spec så får du se.

Visa signatur

Intel 10700K | ASUS ROG STRIX Z590-F GAMING WIFI | 32GB Corsair Vengeance | ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech MX Master 3 | ASUS ROG Strix Scope TKL| Sennheiser Game Zero

Server Intel 7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 64GB Corsiar Vengeance | 2x Samsung 970 EVO 500GB | NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
En sådan kostar vad jag sett minst 1000:- mer än denna router.

And your point is?

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deadleus
And your point is?

Att routern som jämfördes med är bättre MEN dyrare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte låta bli efter att läst din post, Sir_Magnum.

Så nu ligger den en sådan på väg från Holland i en TNT lastbil.

så fungerar det inte som du säger så blir du skyldig mig de pengar den kostade

Permalänk
Medlem

Kortet har expansionsplatser i form av minikortplatser. Var finns sådana kort att köpa och vad är det för prislapp. Om den ska ersätta min ordinare router/firewall behövs nämligen en trådlös förbindelse också.

En switch fixar rätt antal portar men det är svårare med WLAN biten.

Just nu funderar jag dock på varianten med att konsolidera allt i en burk med VMware. pfSence får köras i en virituell maskin. Har provat det ett tag och det fungerar mycket bra. Den största nackdelen är att säkerheten inte blir riktigt lika hög som om den sitter i diskret dator.

/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zonar
Kortet har expansionsplatser i form av minikortplatser. Var finns sådana kort att köpa och vad är det för prislapp. Om den ska ersätta min ordinare router/firewall behövs nämligen en trådlös förbindelse också.

pja
http://www.webhallen.com/prod.php?id=63614 den kanske funkar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zonar

/zonar

Dom har det på sin sida. och ett Wlan kort kostar ca 25€

http://applianceshop.eu/shop/product_info.php?cPath=15&produc...

Permalänk
Medlem

Undersökte moonwall hemsidan efter information om krypteringen på det trådlösa, de bilder jag såg och den info jag fick fram var från 2005. Så jag undrar, då det verkar finnas folk som prova nyare modeller, visst finns det stöd för t.ex WPA2 istället för bara WEP som bilderna visade?

En vidare fråga av mer allmän karaktär, någon som sett till några 802.11n kort i mini-pci format ännu, för en vettig slant?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Tror det billigaste jag sett låg på ca 55€

Inte direkt gratis.

Permalänk
Medlem

.. och så är stödet för 802.11n ganska så begränsat i Linux/FreeBSD

Permalänk
Medlem

Det är alltså typ ett sånt här paket du köpt, fast kanske annat chassi då?

http://icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=1463

Vore kul att vet vad bara routern drar....vill helst inte ha en router som drar 20-30W ju. Vore jäkla nice om du kunde mäta bara den

Sen undrar jag om det bara är att tanka M0nowall och installera eller hur gör man? Måste man tex plugga in CD-ROM för att installera eller hur bär man sig åt egentligen på en sån här liten special-pc?

Tack

EDIT: Här står det 3-5W på den med 3 NIC, men det låter ju nästan för bra för att va sant....det kanske är bara CPU eller nåt? Sanslöst annars ju
http://nicegear.co.nz/single-board-computers/pc-engines-alix-...

EDIT2: Står visst här hur man gör...en massa att läsa bara
Verkar som man måste ha en CF-läsare så man kan skriva imagen från en vanlig pc och sen stoppa in i lilla ALIX'en...

EDIT3: Eh, verkar inte finnas nån version för ALIX? När man går till downloads, från ALIX-installationsguiden, så finns en final version men det står i rött att "This version wont work with ALIX". Istället blir man hänvisad till en ny beta, men hur kul är det att behöva köra en beta. Jag trodde ALIX-brädorna var till för det här och att det inte alls skulle va några bekymmer att hitta en fungerande välbeprövad M0nowall :s

EDIT4: 9W drar den...iallafall den med 3 interface som jag köpte.
http://www.icd.se/default.aspx?aSa=Vp&Pi=1443
Som synes är den så sval att CPU'n inte ens har nån fläns på sig.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

ASBR: Version 1.2 är väl väldigt gammal? Man kan säkert installera den versionen om man vill men jag tycker att senaste betan fungerar hur bra som helst till Alix. De kommer ju inte lika många betaversioner som t.ex. OpenTTDs senaste version, var det 6 release candidates på ett par veckor?...

9W Låter bra, då slipper jag testa! 45dagars uptime sedan senaste strömavbrottet här hemma:)

Visa signatur
Permalänk

Här ett länktips, lite fler antenner och nätverkskort att beställa på netgate i USA...
http://www.netgate.com/index.php?cPath=27_86

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, jag tankade betan och testade lite kort (har inte fått switchen än så blev ett snabbtest att jag fick igång den bara).

Din 500MHz kan ju dra aningen mer kanske....iofs har jag 3 interface på min och du bara 2...borde ju iallafall va i närheten av 9W på din med.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, sitter i beställartagen, men med lite andra avsikter än för routing.
Kör själv en WRT54GL med OpenWRT som router så det har jag redan.

Min fundering är att köra alix 2c2 med Voyage Linux och koppla på en 80GB 2.5" hdd, köra som torrent-tankar program samt screenade irc klienter (som jag nu köra på min 54GL) samt simpel webserver etc. Borde funka bra med tanke på att allt detta funkar på en 54GL som har sämre prestanda.

Eller vad tror ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hej!

oj, vilket litet format på den rackaren!! cleant och minimalistiskt - snyggt!

ursäkta att jag väcker liv i en gammal galleritråd. är väl medveten om tidsperioden då någon senast skrev något men det jag undrar är hur denna processorn står sig gentemot intel atom 270? misstänker att atom är effektivare men jag söker bekräftelse.

hoppas på en trevlig midsommarkväll å era vägnar.
vänliga hälsningar,

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt måste ja säga, 10p.
Blev sugen nu på att kolla in nått liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)