Permalänk
Medlem

HTPC som kan allt?

Hej!

Alla mina prylar börjar bli gamla så tänkte slå flera flugor i en smäll och bygga en HTPC som även går att spela spel på.

Problemet är att jag känner att åldern börjar ta ut sin rätt och jag har alltså ingen aning om vad som är inne och bra nuförtiden.

Viktigast att den är tyst, men kanske svårt att få ihop med att det skall gå att spela spel på den också?

Planen ser ut som följer:

HTPC låda
Moderkort
Bra grafikkort
Ca 4 GB minne
En hårddisk på runt 750 GB
TV-kort + CA-modul eller vad det nu heter. Tänkte köra Comhem kabeltv genom lådan också.
Ljudkort?

Har väl runt 12000 kr att spendera på lådan.

Några tips vad jag skall köpa?

Tänkte köpa en LCD-TV + förstärkare + högtalare snart också. Så vad skall jag tänka på i min låda för att allt skall funka tillsammans?

Tacksam för tips.

Förresten, hur bra är Datorbutikens färdigbyggda HTPCs?

Permalänk

Vill man ha HTPC chassi så är det mATX som gäller och de moderkort som finns i det formatet har sällan lika bra prestanda som vanliga ATX, men man bör klara sig endå bara att man kanske inte kan överklocka så bra.

Plockade ihop följande på inet.se

Antec Fusion Silver 430W mATX
1 322 kr

4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair DHX XMS2
762 kr

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 1333MHz
1 490 kr

750GB Samsung SpinPoint F1 HD753LJ
890 kr

Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic Bulk
570 kr

Calibre P890 8800GTS 512MB PCIe
2 326 kr

VGA kylare Zalman VF1000 LED
325 kr

Scythe Ninja Mini, s775 & AM2
395 kr

Asus P5E-VM HDMI iG35 Socket775 mATX HDMI
1 026 kr

totalt: 9200kr inkl frakt.

Moderkortet har inbyggd grafik men jag har valt att plocka ett "riktigt" grafikkort också då det inbyggda inte lämpar sig särskillt bra för spel. Tv kort är jag inte så insatt i så vet inte vad som är bra / passar dina behov. Skulle tro att iG35 är den styrkretsen bland matx korten som passar bäst för en spelkompatibel dator. tyvärr har de korten ofta bara 1 pci-e port eller så sitter de så pass nära PCI-e 16x porten att grafikkortet täcker över den. I det här fallet går den enda porten åt för ljudkortet, så vill man då ha ett TVkort också får man nog välja en USB variant eller liknande.

Permalänk
Medlem

En processor med 1333FSB Core 2 Duo E6550 2.33GHz 4MB 1220Kr
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IE6550R

Klarar av alla spel idag mer än väl, lägre mhZ = mindre värme = tystare...

2Gb Minne, med hög prestanda Mushkin HP2-8500 2x1024MB 695Kr
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBKD2M10...

Mycket kompetent Chassi från Thermaltake DH101 Digital Home Svart ATX 1795Kr
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=THVF7001B...
HTPC behöver inte alls betyda mATX villket utvidgar vyerna för att få ett bättre moderkort.

Ett väl beprövat moderkort från gigabyte GA-EP35-DS3 iP35 4DDR2 895Kr
Fullt stöd för både processorn och minnena ovanför.
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGEP35-D...

Ett av de nyaste grafikkorten Gainward BLISS GeForce 9600GT 512MB 1250Kr med HDMI utgång för bästa inkoppling i t.ex LCD TV
Det ör absolut inte det snabbaste kortet på marknaden men skall klara av alla dagen spel o en bra tid framöver.
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GWP96GT-5...

Tv kort är jag inte speciellt bra på men detta bör täcka dina behov
TwinHan / AzureWave AD-CP400 CI för DVB-C (ComHem kabel-TV) PCI 749Kr
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=AZAD-CP40...

Ett mer än väl kompetent ljudkort Auzen X-Fi Prelude 7.1 Dolby Digital Live 1749Kr
byggt på Creatives X-Fi chip MEN med välsorterade komponenter.
Bör täcka ditt Hi-Fi behov
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=XPRELUDE

Tyst och modulärt nätagg från Cooler Master, Silent Pro M 600W 135mm Ultra silent fan ATX2.3 20/24-pin 4/8-pin 12V 1049Kr
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CMSPM-600

Tyst, snabb och stabil HD ur Samsung Spinpoint serien, F1 HD753LJ 750GB 7200rpm 32MB SATA2 810Kr
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAMHD753L...

totalt pris UTAN frakt 10212Kr

Mycket kompetent bygge med ljud o bild för hemmabion o hög klass.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Varför "förstöra" HTPC:n med att installera massa onödigt såsom spel. En HTPC i mina ögon skall endast vara en dedikerad HTPC för bästa funktionalitet.

Behövs inga sådana monstermaskiner, generar bara värme. Jag skulle föreslå de nya 45W AMD processorerna som väl tilltagna för sin uppgift, samt det inbyggda 780 grafikkortet med hårdvaruavkodning.
Min HTPC som är X2 4600 känner jag nästan är för snabb för HTPC.

Man kan ha 1080P Bluray som referensram.
1. För att kunna spela upp 1080P behövs minst 2.6ghz dualcore processor utan hårdvarustöd

2. Med hårdvarustöd på grafikkortet räcker en singlecore 1.4Ghz minst

Läs lite här med. Börjar dyka upp massor med sådana här trådar.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Är det bättre att skippa speldelen och köpa sig en PS3/XBox istället?

Fattar inte riktigt hur man kopplar ljudet heller. Från ljudkortet till en förstärkare och därifrån till TV och högtalare, eller drar man kabeln direkt från ljudkort till TV och sedan en separat till förstärkaren? Blir det fortfarande synkat då?

Till sist den viktigaste frågan, går det att få en spel-HTPC tyst? Är det omöjligt utan vattenkylning eller liknande får jag väl ge upp speldelen.

Permalänk
Medlem

Varför inte en billig AMD HTPC samt en relativt billig speldator med t.ex en E8400 processor?
Så spelar du på ena och tittar på film på andra/tv etc, behöver ju inte kosta skjortan när allt är såpass billigt idag.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Varför "förstöra" HTPC:n med att installera massa onödigt såsom spel. En HTPC i mina ögon skall endast vara en dedikerad HTPC för bästa funktionalitet.

En fråga: Vad använder man HTPC:n till & vad bör man inte använda den till?

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Jag spelar spel på min HTPC! Kör en AMD X2 5600+ men ett Radeon HD3850 med passiv kylning i ett Antec Fusion chassi. Kör Racing-, Sport- och en del FPS-spel från TV-soffan i full HD. Min dator hörs inte över huvud taget. CPU-fläkten spinner upp lite när jag spelar, men då stör det ju inte.

För att kunna spela spel smidigt på HTPC'n så kör jag 2 trådlösa rumblepads, och logitechs trådlösa gyromus; Aero MX. Funkar klockrent!

Mitt mål är att min HTPC ska kunna allt! Det den inte kan i dagsläget är att spela in HDTV-sändningar... hoppas på HD i marknätet snart. Jag vill slippa mängder av burkar och fjärrkontroller runt min TV.

Enligt min mening är det latmaskar som köper spelkonsoler! Med lite pill klarar HTPC'n allt!

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black | AMD Athlon X2 5600+ | MSI K9AGM2-FIH AMD 690G | Sapphire Radeon HD3850 Ultimate Edition 512MB DDR4 | 4GB DDR2 PC6400 | Samsung 500GB | Pioneer BDC-202BK Blu-Ray Combo drive | Hauppauge Win-TV-PVR 150 MCE | Logitech diNovo Edge | Logitech MX Air | Logitech Cordless Rumblepad 2 | PHILIPS 42" 1920x1080p | Vista x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BErgSTen
Med lite pill klarar HTPC'n allt!

Tack! Precis vad jag ville höra.

Varför kan man inte spela in HDTV?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doomfarer
Tack! Precis vad jag ville höra.

Varför kan man inte spela in HDTV?

Helt enkelt för att det (vad jag förstått) inte finns någon vettig lösning på det ännu. ComHem kräver att man använder deras HD-box, och det går ju bort direkt eftersom vi vill ha allt i HTPC'n. Boxer har inte börjat med sändningar i HD ännu. Sen finns några andra alternativ... Telia (som kräver att man använder deras bredband) Viasat och Tele2, men alla kräver boxar.

Mitt hopp står till att Boxer snart börjar sända HD i marknätet. De är den vänligaste operatören mot oss som har TV-mottagare i PC'n eftersom de tillåter nästan alla DVB-T mottagare.

Om någon annan har lyckats med HDTV i HTPC'n, så hör av er!!

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black | AMD Athlon X2 5600+ | MSI K9AGM2-FIH AMD 690G | Sapphire Radeon HD3850 Ultimate Edition 512MB DDR4 | 4GB DDR2 PC6400 | Samsung 500GB | Pioneer BDC-202BK Blu-Ray Combo drive | Hauppauge Win-TV-PVR 150 MCE | Logitech diNovo Edge | Logitech MX Air | Logitech Cordless Rumblepad 2 | PHILIPS 42" 1920x1080p | Vista x64

Permalänk
Avstängd

Ett passivt kylt Radeon 3870 kommer klara av alla dagens spel så det känns väl rätt lämpligt om du vill göra allt på en dator. Dessutom är det bättre än Nvidias diton när det gäller avkodning av film.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Ett passivt kylt Radeon 3870 kommer klara av alla dagens spel så det känns väl rätt lämpligt om du vill göra allt på en dator. Dessutom är det bättre än Nvidias diton när det gäller avkodning av film.

Vilket inte spelar någon roll egentligen med tanke på dagens processorer när det gäller hårdvaruavkodning. Skulle ändå föredra nvidia pga linuxkompabilitet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det bygger dock på att trådskaparen vill använda Linux och att han frångår sin idé om att han inte ska kunna spela på sin htpc, vilket jag inte tycker han ska göra. Vad kan vara roligare än att inleda en trevlig kväll med att spela lite arkad eller sportspel med polarna?

Permalänk
Medlem

Ja, det vackra med Sapphires HD3870 med passiv kylning är att de har kylflänsen på "baksidan" av kortet. Det tar därmed inte upp någon extra kortplats på moderkortet vilket passar bra i en HTPC med moderkort i mATX-format. Se bara till att grafikkortet ryms i det chassi du väljer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det bygger dock på att trådskaparen vill använda Linux och att han frångår sin idé om att han inte ska kunna spela på sin htpc, vilket jag inte tycker han ska göra. Vad kan vara roligare än att inleda en trevlig kväll med att spela lite arkad eller sportspel med polarna?

Visst spela på HTPC är upp till var och en. Personligen skulle det bli krig hemma om jag satt och spelade på den eftersom jag streamar ut till en MCE extender som kanske laggar om jag nu spelar crysis på datorn samtidigt som sambon tittar på Live TV.

För att inte bli för insnöade på ATI så länkar jag till ett "silent" nvidia spelkort/HTPC kort
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=295996

Visa signatur