Permalänk
Robot

Hemmaserver-Byggnation & konfig-

Som projektarbete i årskurs 3 på gymnasiet valde vi, Hanka456 och _simis_, att bygga en hemmaserver.

Några viktiga stolpar i vårat projekt var att servern skulle kunna användas enkelt av "familjen Svensson". Vi valde därför Windows Server 2003 som till stor del liknar miljön i Windows XP. Vi ansåg att Linux var lite för krångligt för icke insatta personer.

Hårdvara i vår server:
Moderkort - https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339460
RAM - https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301111
Nätagg - https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303993
HDD - http://www.dustinhome.se/pd_5010108938.aspx

Vi har nu efter lite om och men lyckats sälja servern:)

Mvh Hans Kanders och Simon Lindén.

Besök albumet: Hemmaserver-Byggnation & konfig- av Hanka456

Permalänk
Avstängd

nice nice...
men varför kör du med "Lorem ipsum dolor sit amet"

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Ööh, w2k3, hur tänkte ni? Varför inte linux? Eller vad ska det vara för slags server, vad ska den göra?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

fint `=D

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk

Skumt...

Permalänk
Medlem

på svenska?

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Varför inte skriva en beskrivning på projektet?

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Efter lite om och men är galleriet klart.
Vi uppskattar frågor

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Ööh, w2k3, hur tänkte ni? Varför inte linux? Eller vad ska det vara för slags server, vad ska den göra?

Som skrivet i beskrivningen ville vi ha en så enkel server som möjligt så att "familjen Svensson" skulle kunna använda den.
Servern är tänkt att användas som en central punkt i hemmet, den ska dela filer och agera FTP m.m.

Alla mål vi satte upp med projektet och alla kriterier vi ville att servern skulle uppnå är uppnådda. Vi har alltså inte behövt skära ner på något eller ändra något radikalt.
Vi har givetvis skrivit en lång rapport och haft en redovisning också och båda gick mycket bra och som slutbetyg fick vi MVG.
Vi är som sagt mycket nöjda

Permalänk
Medlem

Vad roligt! Trevligt projektarbete! Synd att jag inte gick Teknik (antar att ni går det) så att jag själv kunde ha gjort något liknande när jag gick i skolan.

Men ni glömde det viktigaste för oss SweC:are... Vad har ni för temps? Funkade eran tanke bra om luftcirkulation?

Är det tyst? Hur tyst?

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg exakt vad vi hade för temps när vi mätte, men det var helt klart acceptabla nivåer, typ 30-40 grader. Det självventilerande luftcirkulationssytemet verkar fungera fint, man skall dock ha i åtanke att det här inte är några effektslukande/värmeproducerande komponenter.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razkie
Vad roligt! Trevligt projektarbete! Synd att jag inte gick Teknik (antar att ni går det) så att jag själv kunde ha gjort något liknande när jag gick i skolan.

Men ni glömde det viktigaste för oss SweC:are... Vad har ni för temps? Funkade eran tanke bra om luftcirkulation?

Är det tyst? Hur tyst?

På redovisning använde vi också en projektor och fläkten i den lät mer än vår server. Under tungt arbete så kommer nätagget att blåsa på lite extra möjligtvis men det är bara under korta stunder och det är inga farliga ljudnivåer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galleri
Som projektarbete i årskurs 3 på gymnasiet valde vi, Hanka456 och _simis_, att bygga en hemmaserver.

Några viktiga stolpar i vårat projekt var att servern skulle kunna användas enkelt av "familjen Svensson". Vi valde därför Windows Server 2003 som till stor del liknar miljön i Windows XP. Vi ansåg att Linux var lite för krångligt för icke insatta personer.

Hårdvara i vår server:
Moderkort - https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339460
RAM - https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301111
Nätagg - https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=303993
HDD - http://www.dustinhome.se/pd_5010108938.aspx

Eftersom vi delat på alla kostnader och vi efter sommaren kommer flytta ifrån varandra har vi ett problem.
Ni kan hjälpa oss lösa det genom att lägga ett bud på servern

Mvh Hans Kanders och Simon Lindén.

Besök albumet: Hemmaserver-Byggnation & konfig- av Hanka456

Men vart det inte lite väl lite lagringsutrymme?

Permalänk
Medlem

Klar 10'a killar! De kommer inte ofta från denna gnällspiken men här ska det f-nimej vara en.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Grymt snygg! Grattis till ett så gott hantverk!

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Snyggt byggt. Men ni har inga bilder på insidan då den är färdigbyggd? Såg ut att bli mycket sladdar på lite utrymme. Skulle vart skoj att se kabeldragningen, då den i ett sånt här bygge om något verkligen kan komma att spela roll.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Ingen som lägger bud så att man kanske får veta riktpris?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Avstängd

Vad gick allt på?
Klarar den spela upp Dvd filmer och Avi filer från HDD

Permalänk
Medlem

Jätte fint projekt, Ser jättebra ut.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Grymt bra jobbat! Inget som direkt låter och man kan utan att bli mobbad ha den i vardagsrummet om man vill. Perfekt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

snyggt byggt grabbar lätt en 10 ifrån mig

Permalänk

Snyggt och seriöst jobbat. Nästan full pott av mig, ni får en minuspoäng för baksidan som inte var perfekt. Jag tycker att nätagg och I/O plåten skule vara i nivå med ytterkanten på trät. Det är lite pilligt, men jag har själv gjort det, så det är ingen omöjlighet.

Följer windowslicensen med om man köper servern?

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1ghtCrawler
Snyggt och seriöst jobbat. Nästan full pott av mig, ni får en minuspoäng för baksidan som inte var perfekt. Jag tycker att nätagg och I/O plåten skule vara i nivå med ytterkanten på trät. Det är lite pilligt, men jag har själv gjort det, så det är ingen omöjlighet.

Följer windowslicensen med om man köper servern?

I nivå med ytterkanten? Hur menar du då?

Nej, inget operativsystem följer med vid köp.

Permalänk

Så att hela baksidan blev plan. Så att du liksom sticker ut nätagget genom MDFen. Svårt att förklara.

Som det är nu har ni ju fäst nätagg och I/O plåten innan för MDF skivan. I mitt tycke hade det vart mycket snyggare att sätta det kant-i-kant eller vad man ska kalla det.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N1ghtCrawler
Så att hela baksidan blev plan. Så att du liksom sticker ut nätagget genom MDFen. Svårt att förklara.

Som det är nu har ni ju fäst nätagg och I/O plåten innan för MDF skivan. I mitt tycke hade det vart mycket snyggare att sätta det kant-i-kant eller vad man ska kalla det.

Ah du menar att försänka dem.
Ja vi hade planer på det men valde att göra det enkelt för oss istället.

Permalänk
Medlem

Vad ligger högsta budet på? *nyfiken*

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabbano
Vad ligger högsta budet på? *nyfiken*

Inte fått något bud än. *hoppas på bud*

Permalänk

Jag har inte råd men jag tycker budgivningen borde börja på 2500kr, hårdvaran är värd 2.2k bara den. Sen tillkommer kostnaden för allt trä, skruv osv. Om ni hittar rätt köpare tror jag säkert ni kan få 4k för den, den är ju jävligt snygg faktiskt.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----