"DirectX 10.1 är oviktigt"

Permalänk
Melding Plague

"DirectX 10.1 är oviktigt"

DirectX är ett gränssnitt som främst används i datorspel. Den senaste versionen är 10.1, och än så länge är det bara ATI som har stöd den nya standarden i sina grafikkort. Nvidia tycker dock att det inte spelar någon roll.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nej men gud så konstigt att utvecklarna inte tycker att det är nödvändigt när de får nVidias stöd i utvecklingen i gengälld mot en "meat to be played"-sämpel på varje spel. Bara dumt av dem att inte inkludera DX 10.1.

Permalänk
Medlem

Tycker de kan ha det det tillför vel inga nackdelar?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Självklart är 10.1 oviktigt när bara ati utnyttjar det, low nvidia very low.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Börjar bli svårt att hålla reda på alla dessa desperata uttalanden av Nvidia. Direct X 10 är väl också "oviktigt" beroende på hur man ser på saken.

Min kaffesump är att det helt enkelt är så att Nvidia har stora problem med att få Dx 10.1 att spela med deras G80-arkiterktur. Eftersom G92 är i grunden likadant som G80 så återstår samma problem där. När nu G200 släpps som också är fundamentalt lik G80 så har man troligen samma problem här och måste häva ur sig en massa ordbajs för att få folk att tro att dem bara ignorerar det för att det är onödigt.

Om nu tekniken finns, varför inte se till att stödja den?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

börjar hata nvidia mer och mer

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk

Det viktigaste är att man får spekulera lite.

Seriöst, vad är det för funktioner i 10.1an som är viktiga och gör skillnad för oss lirare?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Nvidia har rätt, 20% bättre prestanda i AC är skitsamma..

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Avstängd

haha Nvidia kan inte få till det.
Det är klart att de aldrig erkänner sig sämre än ati på ngn punkt, fast man skulle vilja då det går bättre för nvidia.

Det är säkert alla deras små löngner och mjukvaru trix som gör att de är störst + g80 som faktiskt var den bäst presterande.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JameCa
börjar hata nvidia mer och mer

Det är inte bara Nvidia som håller på så här, fast just nu är de värst.

Blir rätt löjligt när stora företag som Nvidia-Ati och Intel-AMD håller på och beter sig som ungarna i sandlådan.

På det stora hela är nog ett uttalande om att DX XXXXXXX är oviktigt sant, eftersom proggramerarna ej hinner få ut allt ur korten/DX som kommer.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Inaktiv

Dx11 är ju ändå runt hörnet, med stöd för det genom Windows 7.

Permalänk
Medlem

Jag blir så trött på Nvidia.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Dx11 är ju ändå runt hörnet, med stöd för det genom Windows 7.

Jaha. Nya grafikkort alltså?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Nvidia har rätt, 20% bättre prestanda i AC är skitsamma..

Jo fast 20% bättre prestanda är på grund av optimering för ATis shaderkod (har ej källa framme nej) tillsammans med DirectX 10.1 och inte för att DX10.1 är något som är vad det är. Detta var i ett spel och inte i 100 spel.

Om nio stycken spelbolag säger att 10.1 inte är något som efterfrågas just för att det inte tillförnågon "wow"- effekt som skulle standardiseras så förstår jag också varför man inte väljer att implementera detta förutom i PR syfte vilket är klockrent från ATis sida. Sedan är det ett företag som säger att de har valt att implementera stöd för 10.1, inget som får folk att fundera på det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

De vagar inte erkanna bristande kompetens hos ingenjorerna. Synd da iaf ATi tjanar ca 20% i spel med dx10.1.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Konstigt att dom har problem med att få in stöd för 10.1. Borde väll inte vara några problem med tanke på att dom e störst på dedikerade grafikkort.

Verkar som om det är lite av Nvidias marknadsföringstaktik, Istället för att försöka utvecklas så gör vi en massa idiotiska uttalanden om att allt vi inte klarar av e totalt meningslöst. Skulle inte bli förvånad om det snart kommer en sågning utav 55nm tekniken och att 65nm e bättre på alla sätt och vis:D
Synd bara att alla speltilverkare lyssnar på dom:(

Permalänk
Medlem

Denna pajkastning kommer aldrig att sluta, inte en chans. Det är bara att vänja sig vid en del skitsnack vid varje annunciation som dessa 2 företag levererar. Sorgligt men sant.

Det är detta som kallas konkurrens =).

Permalänk
Medlem

de kanske tycker det är oviktigt, men jag som kund håller inte med.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Som redan har sagts, om det inte tillför något viktigt, varför implementera det?

Visa signatur

Hmm

Permalänk

Det är väl uppenbart att detr finns några skillnader i DX 10.1 och DX 10. Jag har ingen uppfattning om vad det är för skillnader men man lanserar inte DX 10.1 för att det är kul.

Dessutom är det ett steg in i framtiden. Själv tycker jag det är viktigt för spelutveklarna att använda den senaste tekniken som finns för att "pusha" tekniken framåt.

P.S nVidias nya slogan "The Market is Meant to be Delayed"

Permalänk

Inte alls konstigt att nVidia uttalar sig så. Vilket företag som helst skulle utrycka sig på samma sätt om de var i samma sits.

Sen kan man spekulera varför nVidia vill inte ha DX10.1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
De vagar inte erkanna bristande kompetens hos ingenjorerna. Synd da iaf ATi tjanar ca 20% i spel med dx10.1.

Hur fick du fram att deras ingenjörer är inkometenta från nyheten?
Som Albin sade, i ett spel när bara AA används.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
...men man lanserar inte DX 10.1 för att det är kul och det är ett steg in i framtiden...

Var inte för säker på det, vad kallar du Windows ME?

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baggeman
Som redan har sagts, om det inte tillför något viktigt, varför implementera det?

Jag tror knappast att Microsoft lägger energi på att utveckla en API som är meningslös?

En gammal artikeln men den tar upp en del intressanta punkter.

Citat:

One of the main improvements touted by Microsoft in DirectX 10.1 is improved access to shader resources - In particular, this involves better control when reading back samples from multi-sample anti-aliasing. In conjunction with this, the ability to create customised downsampling filters will be available in DirectX 10.1.

Floating point blending also gets some new functionality in DirectX 10.1, more specifically when used with render targets - New formats for render targets which support blending will be available in this iteration of the API, and render targets can now be blended independently of one another.

Shadows never fail to be an important part of any game title's graphics engine, and Direct3D 10.1 will see improvements to the shadow filtering capabilities within the API, which will hopefully lead to improvements in image quality in this regard.

On the performance side of things, DirectX 10.1 will allow for higher performance in multi-core systems, which is certainly good news for the ever growing numbers of dual-core users out there. The number of calls to the API when drawing and rendering reflections and refractions (two commonly used features in modern game titles) has been reduced in Direct3D 10.1, which should also make for some rather nice performance boosts. Finally, another oft-used feature, cube mapping, gets its own changes which should help with performance, in the form of the ability to use an indexable array for handling cube maps.

Varför köpa en ny mobiltelefon? Du kan ju fortfarande prata i den gamla?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jo fast 20% bättre prestanda är på grund av optimering för ATis shaderkod (har ej källa framme nej) tillsammans med DirectX 10.1 och inte för att DX10.1 är något som är vad det är. Detta var i ett spel och inte i 100 spel.

Om nio stycken spelbolag säger att 10.1 inte är något som efterfrågas just för att det inte tillförnågon "wow"- effekt som skulle standardiseras så förstår jag också varför man inte väljer att implementera detta förutom i PR syfte vilket är klockrent från ATis sida. Sedan är det ett företag som säger att de har valt att implementera stöd för 10.1, inget som får folk att fundera på det.

Hur många direct x 10.1 spel finns det ute?

När man skryter sig hes om halsen för sin AA prestanda osv. så är det väl löjligt att bara blunda för sådana här siffror.

Sen när förväntas det att jusst 10.1 skulle revolutionerna marknaden?
Orka försköna detta för nVidias skull.

Permalänk
Hjälpsam

Det är klart att DX10.1 är viktigt.

Här är vad några utvecklare säger.

"Felt you might want to hear this out. Read the explanation and laughed hard … the way how DX10.1 works is to remove excessive passes and kill overhead that happened there. That overhead wasn't supposed to happen - we all know that DX10.0 screwed AA in the process, and that 10.1 would solve that [issue]. Yet, even with DX10.0, our stuff runs faster on GeForce than on Radeon, but SP1 resolves scaling issues on [Radeon HD 3800] X2"

"Of course it removes the render pass! That's what 10.1 does! Why is no one pointing this out, that's the correct way to implement it and is why we will implement 10.1. The same effects in 10.1 take 1 pass whereas in 10 it takes 2 passes."

http://www.tgdaily.com/html_tmp/content-view-37326-98.html

Nvidia har upenbarligen stora problem att implementera DX10.1 och är av goda skäl, livrädda för att titlar med DX10.1 skall komma ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Jag tror knappast att Microsoft lägger energi på att utveckla en API som är meningslös?

En gammal artikeln men den tar upp en del intressanta punkter.

Varför köpa en ny mobiltelefon? Du kan ju fortfarande prata i den gamla?

Haha, jag verkar ha fel i detta fallet, men säg INTE att Microsoft inte lägger energi på saker som är meningslösa

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Medlem

Antingen är nvidia lata eller så har de problem med att få till det på ett bra sätt.

Visst nu har inte många spel någon direkt nytta av detta men det motiverar inte att dryga ut i det längsta.

Permalänk

när HD4870 kommer så blir nvidia oviktigt.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Det spelar ju ingen roll om inte dx10.1 ger "jättemycket". Däremot spelar det roll att Nvidia hämmar/bromsar utvecklingen.
Jag kommer satsa mina slantar på framtida teknik.
ATI blir nästa för min del iallafall.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3