Permalänk
Medlem

RCA till DVI?

Hej där.
Nu hoppas jag verkligen att jag postade i rätt forum-del.
Det är såhär att jag har tänkt att köpa en mediadator. Problemet är att jag vill kunna använda den tänkta skärmen (en 22" LCD med DVI ingång) till både datorn och min boxer-receiver. I boxer-receivern finns det det 3 RCA utgångar som nu går till en scart och in i min CRT tv.
Jag vill ha bild in på min LCD och ljud ut till min tänkta förstärkare, så jag misstänker att jag behöver någon slags kabel som omvandlar RCA (video, gul) till DVI.
Jag har googlat lite, men inte hört med min lokala hifi-handlare eller någon annan riktigt kunnig. Finns en sådan kabel, och isåfall till vilket pris och hur skulle den smidigaste lösningen bli? Hur vet jag att min skärm kommer kunna ta emot RCA och lågnivå?
Kan ju tillägga att jag inte vill köpa någon ny skärm av den enkla anledningen att det blir för mycket pengar.
/Berger

Visa signatur

939 is still alive.

Permalänk
Medlem

tyvärr så går det, RCA är kompatibel med SCART (precis som du kopplat nu) och detta innebär att vi snackar analoga signaler. DVI-D är digitala signaler.

Men, har du bara en ingång på skärmen? Tänkte du byta sladd stup i kvarten?
Det brukar vara vanligt att man har en DVI och en VGA. Det finns adaptrar mellan scart och vga, om man letar ordentligt (jag har sett det någon gång) men det förutsätter ju att du har en VGA ingång alternativt en DVI-I (då kan du skaffa en adapter till VGA).

edit: artikelnummer 84-680 på biltema kanske vore något? men då behöver du få ur rca på något sett.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Ja just som du säger så kommer jag ju få analoga signaler till skärmen och det var därför jag tänkte att det kunde köra ihop sig.
Javisst låter det taffligt att behöva byta kontakt stup-i-kvarten. Men detta var den enklaste lösningen jag kunde hitta för den peng jag är beredd att lägga. Självklart kommer jag byta upp mig till en saftigare tv i framtiden men just nu känns det bäst ifall jag kunde få en smidig lösning med min datorskärm som duger gott och väl just nu i min situation.
Jag tror jag prövar SCART till DVI-kontakten du tippsade om, det får bära eller brista.
Tackar så hjärtligt!

Visa signatur

939 is still alive.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns inga enkla kablar för den uppgiften.
Billigaste jag kunde hitta är denna: http://www.digitaltvexperten.se/produkt.php?p=1021

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B3rger
Jag tror jag prövar SCART till DVI-kontakten du tippsade om, det får bära eller brista.
Tackar så hjärtligt!

stopp stopp stopp, det är scart<-->vga, inte dvi.

Visa signatur

| Errare humanum est |