Permalänk
Medlem

Tempfråga

Hej kära vänner!

Jag har suttit här och "googlat" i forumet ang lite temp frågor.

Jag har en Core 2 Duo E6700 2,6ghz.

Jag har klockat denna till 3,5 ghz med en vCore på 1.485v
Allt under denna vCore gör att jag failar i Orhos test efter någon timme, men med denna setting kunde jag köra i 6 timmar, kom aldrig över 50 grader på tempsen då.

När jag idlar/surfar runt - chill mode on så ligger mina temps på 28-37c enligt coretemp.

Nu när jag smekt in Assassins creed och matar på har jag som max sett 52c enligt coretemp och det var redan efter typ 1 timmes spel.

Började googla för att vara säker på att jag inte bränner min prolle men tyvärr blev jag bara än mer förvirrad. Vissa säger 50 är absolut max, vissa säger 65 innan det går åt hvete osv. Och hur länge vågar jag ligga och pressa Assassins ? En temp på 50-52 grader i 4 timmar ex? Klarar den detta?

Kan någon göra mig lugnare eller skrämma upp mig så jag får downclocka, huvudsaken är att jag vet. Btw, har en Thermaltake Ultra 120 med fläkt på, men ah, den pallar inte bättre än så i mitt chassi anyhow.

Supertacksam för hjälp!

Visa signatur

///Peter "Sweeler" Nilsson

Permalänk
Hedersmedlem

ojda. min CPU, modellen under (E6600) försöker jag hålla under 60*C.
när E6x00serien kom var det mycke skriverier kring temps o så. då fattade jag det som att 60 är övre gräns för den serien. dock gör det inget om tempen ligger lägre
Kolla tempsen me "TAT" så så kan du köra den på båda kärnor i programmet så ser du va för temp du får som högst.

Sen vad gäller Vcore så bör man inte pressa upp den allt för mycket i alla fall. Mins dock inte va för spänning som är övre gräns där.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace