Permalänk
Avstängd

Linux och virus?

Jag ska köpa min en UMPC som kör Linux Linpus Lite och undrar om det finns virus till Linux? Är Macanvändare och har inte använt mig av en PC på över 15 år, därför som jag frågar.

Finns det virus så undrar jag om det finns virusprogram till Linux Linpus Lite och vad de kostar.

/Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du behöver inte oroa dig för att bli infekterad av skadlig kod om du använder Linux. Visst finns det alltid en risk men den är liten.

Permalänk
Medlem

Re: Linux och virus?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged
Jag ska köpa min en UMPC som kör Linux Linpus Lite och undrar om det finns virus till Linux? Är Macanvändare och har inte använt mig av en PC på över 15 år, därför som jag frågar.

Finns det virus så undrar jag om det finns virusprogram till Linux Linpus Lite och vad de kostar.

/Tack på förhand

Det finns skadlig kod för Mac också. Flertalet trojaner och annat smått och lurt. Även om de inte får access till root så kan de ställa till väl så stor skada för den specifika användaren. Eftersom Mac blir allt vanligare så kommer vi troligen få se en rejäl ökning på virus/trojan fronten mot just Mac.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Avstängd

Även om den är, som du säger, liten så finns den. Kommer göra bankärenden, använda VISA-kortet mm när jag är på resande fot så jag vill vara så försiktig som möjligt. Finns det virusprogram så länka gärna till det som anses vara bäst, tack.

Edit: Jaha? Vad har Mac med ämnet att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged
Även om den är, som du säger, liten så finns den. Kommer göra bankärenden, använda VISA-kortet mm när jag är på resande fot så jag vill vara så försiktig som möjligt. Finns det virusprogram så länka gärna till det som anses vara bäst, tack.

Edit: Jaha? Vad har Mac med ämnet att göra?

Använd sunt förnuft när du installerar program och exekvera inga script utan att veta vad de verkligen gör etc, då behöver du inget virusprogram för Linux. Det du bör vara mer orolig för är väl så fall remote exploits, vilket är _mycket_ vanligare än virus för Linux.

Du skrev som att du varit helt säkrad från virus bara för att du kört mac i 15år, vilket många tror att de är. Bra för de som är illvilliga, illa för de som tror sig vara säkra. Säger inte att du inte visste detta, men som jag skrev, det lät som att du var säker från virus pga Mac.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Avstängd

Varför måste PC-användare göra en tråd som handlar om Linux och virus till en Mac vs PC-tråd bara för att jagg nämnt att jag är Mac-användare sedan 15 år? Var vänlig läs det man skriver och inte vad du vill att det ska stå. Har inte skrivit att jag har "varit helt säkrad från virus" eller ens tagit upp Mac än mer som långvarig användare.

Eftersom det framkommit att det finns virus till Llinux så frågar jag igen, finns det antivirusprogram till Linux och vilket är det som anses vara bäst? Länka gärna.

Permalänk
Medlem

En PC är en hemdator. En PC kan vara en Mac med Mac OS X eller Windows, likväl som att det kan vara en dator från Dell med Linux.

Han velade väl poängtera att man inte är fullt så säker med Mac OS X som dom flesta verkar tro. Inget att brusa upp över.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

For att gora den har traden kort. Det finns valldigt fa virus till linux och det finns en minimal risk att du skulle fa nagan av dem. Sunt fornuft ar vad som galler.

Permalänk
Medlem

för att göra tråden ännu kortare, installera rkhunter och clamav

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged

Eftersom det framkommit att det finns virus till Llinux så frågar jag igen, finns det antivirusprogram till Linux och vilket är det som anses vara bäst? Länka gärna.

Frågan är: kör du antivirus i OS X nu? Om inte, skippa det i Linux. De är ungefär lika säkra på den punkten, skulle tro att Linux ligger liite före.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
En PC är en hemdator. En PC kan vara en Mac med Mac OS X eller Windows, likväl som att det kan vara en dator från Dell med Linux.

Är det Captain Obvious som är i farten? Jag vet att PC står för Personal Computer. Dock brukar man säga PC- respektive Mac-användare. Jag får väl finna svaret på annat håll eftersom ingen tycks kunna/vilja länka till ett antivirusprogram som fungerar på Linux Linpus Lite utan istället måste påpeka att två-tre trojaner/virus finns på Mac trots att tråden handlar om Llnux, virus och antivirusprogram för just... ovan nämnda Linux.

*sigh*

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged
Är det Captain Obvious som är i farten? Jag vet att PC står för Personal Computer. Dock brukar man säga PC- respektive Mac-användare. Jag får väl finna svaret på annat håll eftersom ingen tycks kunna/vilja länka till ett antivirusprogram som fungerar på Linux Linpus Lite utan istället måste påpeka att två-tre trojaner/virus finns på Mac trots att tråden handlar om Llnux, virus och antivirusprogram för just... ovan nämnda Linux.

*sigh*

Tre fyra? Googlar man på trojan +mac får man över en halv miljon träffar.

Hursomhelst, är inte OSX baserat på *nix?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Tre fyra? Googlar man på trojan +mac får man över en halv miljon träffar.

*gapskratt*

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged
*gapskratt*

Skönt att leva i förnekelse va?

Permalänk
Medlem

Haha, ja jävlar.

Här var det stora tår att trampa på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Skönt att leva i förnekelse va?

"linux trojan" ger 4.92 miljoner träffar... Det betyder inte att Linux har en galen mängd trojaner.

Edit: "trojan windows" ger 672,000 träffar. Där ser vi hur bra metod det där var.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
"linux trojan" ger 4.92 miljoner träffar... Det betyder inte att Linux har en galen mängd trojaner.

Det är bara för att linux-människor jämt tjatar om att det inte finns trojaner dit

Likaså att dom tjatar om att man ska köra linux när man fått trojan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Skönt att leva i förnekelse va?

Men snälla människa! Tror du på fullaste allvar att sökresultatet som blir när man söker på "Mac + Virus" på Google är antalet trojaner/virus som finns så gör du mig mörkrädd.

Kan tråden återgå till det den handlar om, annars kan en moderator stänga den och kanske utfärda varningar till de personer som hela tiden går OT?

Permalänk
Medlem

Vilket tjat.

Jag tycker inte du ska behöva något Antivirusprogram till din kommande Linux-burk.
De få Antivirus program som finns (t.ex. rkunter & clamav som nat0n tipsade om) används oftast för att stoppa virus att inte spridas vidare till andra användare.. t.ex. Windows-användare.

Se bara till att inte använda din dator som root-användaren och som tidagare sagt låt bli att köra skript och program som kommer från okända källor. Då ska det vara lugnt.

Angående Mac-virus så kan ni ju skapa en ny tråd om det i Apple-avdelningen om ni vill tjata om det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged
Men snälla människa! Tror du på fullaste allvar att sökresultatet som blir när man söker på "Mac + Virus" på Google är antalet trojaner/virus som finns så gör du mig mörkrädd.

Kan tråden återgå till det den handlar om, annars kan en moderator stänga den och kanske utfärda varningar till de personer som hela tiden går OT?

Du blev ju tydligen väldigt stött
Du är som alla andra insnöade mac-människor som inte tror det finns alls.
Jag ska garva den dagen du blir drabbad

Men visst, stäng tråden, gör inte mig ett dugg, med tanke på att den inte tillför nåt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Du blev ju tydligen väldigt stött
Du är som alla andra insnöade mac-människor som inte tror det finns alls.
Jag ska garva den dagen du blir drabbad

Men visst, stäng tråden, gör inte mig ett dugg, med tanke på att den inte tillför nåt

Tråden handlar om Llnux, förmodade virus samt antivirusprogram till detta, inte Mac.

Till Mac finns det ett handfull antal trojaner/virus så visst finns det men tycker man att dessa handfulla, 3-5 st, är många så... *trött*

Garva du på om du vill, har under mina 15 år som Mac-användare aldrig råkat ut för något, aldrig hört någon som gjort det heller... kan du säga detsamma?

Det är personer som du som inte tillför tråden något så har du inget vettigare för dig än att besudla den med trams så föreslår jag att du finner en produktiv hobby av något slag.

Tråden handlar som sagt var om Llnux, förmodade virus samt antivirusprogram till detta, alla andra inlägg kommer anmälas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged
Tråden handlar om Llnux, förmodade virus samt antivirusprogram till detta, inte Mac.

Till Mac finns det ett handfull antal trojaner/virus så visst finns det men tycker man att dessa handfulla, 3-5 st, är många så... *trött*

Garva du på om du vill, har under mina 15 år som Mac-användare aldrig råkat ut för något, aldrig hört någon som gjort det heller... kan du säga detsamma?

Det är personer som du som inte tillför tråden något så har du inget vettigare för dig än att besudla den med trams så föreslår jag att du finner en produktiv hobby av något slag.

Tråden handlar som sagt var om Llnux, förmodade virus samt antivirusprogram till detta, alla andra inlägg kommer anmälas.

Jag vill inte vara otrevlig men du har ju faktiskt fått ett helt ok svar från Thomas. Skadlig kod kan utvecklas till alla OS, även GNU/Linux, såväl som Mac OS X. Jag har aldrig i mitt liv hört talas om att någon blivit drabbad av skadlig kod till GNU/Linux, *BSD eller Mac OS X. Det räcker för mig.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Avstängd

Jag kommer bl.a. göra många bankärenden, vill därför vara så säker som möjligt. Frågar igen, finns det något antivirusprogram till Linux Linpus Lite?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged
Jag kommer bl.a. göra många bankärenden, vill därför vara så säker som möjligt. Frågar igen, finns det något antivirusprogram till Linux Linpus Lite?

Med risk för att låta stöddig (Ber om ursäkt isf):

Vad är det du inte förstår? [u]Du behöver inget antivirusprogram![/u] Behöver jag förtydliga mig ännu mer? Så länge du inte själv installerar virus lär du aldrig drabbas.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Ta inte illa upp Deranged, men du verkar lättretlig och som du letar efter fel och påhopp i svaren du får. Strunta i de svar som inte är intressanta och fokusera på de som är.

Men som svar på din ursprungliga fråga (om du inte gillar svaret att du inte behöver något antivirusprogram) så har du alltid ClamAV.
God kväll!

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE Vad är det du inte förstår? [u]Du behöver inget antivirusprogram![/u] Behöver jag förtydliga mig ännu mer?

Eftersom jag, återigen, kommer göra bankärenden mm så vill jag vara på den säkra sidan. Behöver jag förtydliga mig ännu mer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Men som svar på din ursprungliga fråga (om du inte gillar svaret att du inte behöver något antivirusprogram) så har du alltid ClamAV.

Nja... verkar inte så där jättesäkert...

Alin Rad Pop på Secunia Research har rapporterat om en sårbarhet i ClamAV som utgörs av en minnesbuffert som kan överflödas. Den triggas när en packad fil (UPACK) av formatet PE (Portable Executable) öppnas och analyseras av ClamAV. Sårbarheten kan utnyttjas genom att skicka en specialgjord UPACK-fil till ett sårbart system.

En lyckad attack resulterar i exekvering av godtycklig kod i det sårbara systemet.
Misslyckade attacker innebär att sårbara system kan försättas i ett icke nåbart tillstånd.

Permalänk
Medlem

var kan man köpa den UMPCn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged
Eftersom jag, återigen, kommer göra bankärenden mm så vill jag vara på den säkra sidan. Behöver jag förtydliga mig ännu mer?

Nja... verkar inte så där jättesäkert...

Alin Rad Pop på Secunia Research har rapporterat om en sårbarhet i ClamAV som utgörs av en minnesbuffert som kan överflödas. Den triggas när en packad fil (UPACK) av formatet PE (Portable Executable) öppnas och analyseras av ClamAV. Sårbarheten kan utnyttjas genom att skicka en specialgjord UPACK-fil till ett sårbart system.

En lyckad attack resulterar i exekvering av godtycklig kod i det sårbara systemet.
Misslyckade attacker innebär att sårbara system kan försättas i ett icke nåbart tillstånd.

Men hur fan når man fram till dig, här krävs en metafor: antivirus-mjukvara till GNU/Linux är som kondomer för lesbiska tjejer.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged
Nja... verkar inte så där jättesäkert...

Alin Rad Pop på Secunia Research har rapporterat om en sårbarhet i ClamAV som utgörs av en minnesbuffert som kan överflödas. Den triggas när en packad fil (UPACK) av formatet PE (Portable Executable) öppnas och analyseras av ClamAV. Sårbarheten kan utnyttjas genom att skicka en specialgjord UPACK-fil till ett sårbart system.

En lyckad attack resulterar i exekvering av godtycklig kod i det sårbara systemet.
Misslyckade attacker innebär att sårbara system kan försättas i ett icke nåbart tillstånd.

http://secunia.com/secunia_research/2008-11/advisory

Citat:

10/03/2008 - Vendor notified.
10/03/2008 - vendor-sec notified.
10/03/2008 - Vendor response.
14/04/2008 - Public disclosure.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deranged
Eftersom jag, återigen, kommer göra bankärenden mm så vill jag vara på den säkra sidan. Behöver jag förtydliga mig ännu mer?

Nja... verkar inte så där jättesäkert...

Alin Rad Pop på Secunia Research har rapporterat om en sårbarhet i ClamAV som utgörs av en minnesbuffert som kan överflödas. Den triggas när en packad fil (UPACK) av formatet PE (Portable Executable) öppnas och analyseras av ClamAV. Sårbarheten kan utnyttjas genom att skicka en specialgjord UPACK-fil till ett sårbart system.

En lyckad attack resulterar i exekvering av godtycklig kod i det sårbara systemet.
Misslyckade attacker innebär att sårbara system kan försättas i ett icke nåbart tillstånd.

Finns väl inget riktigt vettigt antivirus för linux, det har aldrig funnits ett större behov mer än att skydda windows klienter. Behov och efterfrågan styr naturligtvis utvecklingen av antivirusprogram.

Sätt noexec flagga för /home partionen, håll koll på exploits , släng kakor och andra temp filer, gör en ghost av systemet så du kan återställa allt om du skulle bli misstänksam, kör sparsamt med superuser, kryptera viktig data. Alltså sunt it-förnuft mer eller mindre.

Tycker du GNU/Linux inte är tillräckligt säkert för att göra bankärenden på så finns det endast en lösning kvar. Gå fysiskt till banken när du ska göra dina ärenden.

Det behövs inget antivirusprogram till Linux, du kan sova gott om nätterna

Måste bara citera FLAGEL

"antivirus-mjukvara till GNU/Linux är som kondomer för lesbiska tjejer."

haha dagens