Muskampen 2025: Segraren korad!

Instabil framerate när jag spelar på min dell vostro

Permalänk
Medlem

Instabil framerate när jag spelar på min dell vostro

När jag spelar på min dell vostro (config i sig, med windows vista business 32bit) så sjunker ibland frameraten sjukt mycket och ligger mellan icke spelbart och knappt spelbart i upp till tio minuter, dock oftast runt 5, varpå den sen går tillbaka till normal. Jag spelar inte så mycket så inte fått det i så många spel, men det verkar hända ganska ofta i Call of duty 4 och Guild wars. Jag kör Cod4 i typ 1024*<något> med alla effekter och sånt avslagna, och GW i 1280*800 med alla effekter påslagna. Båda de spelen ger då ca 58-64 FPS. När de sjunker brukar det droppa till typ 4 och sen långsamt jobba sig upp till 15-20 varpå jag får vänta en stund på att få 60 igen.
Jag tänkte först att det kunde bero på att för mycket hände i spelet på en gång, men det verkar inte vara så då jag kan köra på servrar med 40 pers utan problem tills det här händer, och det verkar hända ungefär lika ofta då som om jag kör på en server med 4 pers.
Det har inte alltid varit såhär, jag körde en del crysis på den fram till sportlovet och hade inga problem med drops då.
Väldigt tacksam för hjälp!

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Medlem

Prova nya drivrutiner från http://www.laptopvideo2go.com/ dem dell har är gamla som gatan.

Permalänk
Medlem

Verkar vara värmeproblem, prova att blåsa rent datorn ev. suga i insuget med damsugaren. Kom igåg att hålla fast fläkt bladen så du inte bränner motorn.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Förlåt om det här räknas som necroposting, men jag har inte haft tid att kolla på detta forum på ett par dar. Jag har verifierat att problemet är värmerelaterat genom att sitta bredvid en kompis som har likadan laptop och känna på hans och sedan jämföra med min egen. Hans är alltid jättesval när man spelar medans min gränsar mot obehaglig (kännde på högra kanten ungefär där USBportarna och skärmutgång etc sitter).

Om jag ska hålla fast fläktbladen måste jag öppna datorn va? Hur går det då med garantin? Kan kylningen ha påverkats om jag har suttit vid matbordet och råkat få in lite smulor?

Tack

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Medlem

Kylningen påverkas av allt som kommer in i datorn, till det sämre då. Troligen är det mycket damm bara, kolla på hur det var i min zepto efter ett halvår av användning i varierande miljöer.
http://str8forthakill.diinoweb.com/files/IMG_1115.JPG
Som du kanske ser så där luften passerar och kyler effektivast täcks det för av ett lager damm med tiden, olika snabbt beroende på hur tätt flänsarna sitter.