Permalänk
Medlem

Bluscreen of death, 3Dmark

Jag har börjat fått blåskärmar vid 3Dmark 06 tester. Systemet är klockat till 2997 mhz med minnen som ligger på 667 mhz standard. Processorn är en E6600 2,4
Vcore ligger på 1.30 och Vdimm 19.0 tror jag.
Klarar superPi i 1,8,32 mb.

Jag hinner aldrig se några koder utan den kmr snabbt som attan, o sedan försvinner igenom en automatiskt reboot.

Nån som har någon aning om vad som är felet ? har testat köra 3dmark 2 ggr, ena gången kmr blåskärmen upp vid slutet av första testet (graphics test 1). Andra gången kom den upp vid CPU test 2.

Vid varje test uppehåll kollade jag temperaturerna också och dem såg helt okey ut. Hann dock inte se vad grafikkortet låg på.

Ett till problem är att vid varje stress program t.ex superpi och orthos m.m så slutar diverse program att fungera. Steam,firefox får upp felemedelande och måste stängas ner, skicka felrapport osv.
Sedan när jag försöker stänga ner orthos lr superpi så fryser datorn oftast fast eller så slutar bara 1 processor att jobba och den andra ligger på 100% load / 50% cpu användning

Permalänk
Medlem

Helt uppenbart är den ju för högt klockat i förhållande till spänningen. Höj vcore (och/eller spänning till chipset osv) eller sänk klockningen.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

precis. Prova höjja RAM (minnes strömmen) lite eller CPU strömmen 1-2 steg.

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Avstängd

minnses multipliern sänk den stort vid 333*9 så bore du köra minnes hastigheten i 333*2 altså 667 .. klarar dina minnen mer så dra på till 667 istället för 553 ju mindre memorý desto mer överklock ftersom som följer varann

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svaren. Lyckades få till de där med Vcore och vdimm. Men mitt andra problem återstår och ja hoppas att någon av er kanske vet svaret på de.

Permalänk

jag kör min e6600 i 3ghz 24/7 utan problem.

Hade dock massa bluescreens när jag bytte minnen till corsair 6400 som skulle ha spänning på 1,9v, höjde volten till 2,1 och nu funkar det felfritt.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk

ska man hålla på och mixtra med volten, fungerar det inte att ha volten på auto i bios?

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Vila i frid

Re: Bluscreen of death, 3Dmark

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boggey Jag hinner aldrig se några koder utan den kmr snabbt som attan, o sedan försvinner igenom en automatiskt reboot.[/B]

WINDOWS-BREAK -> Advanced -> Startup And Recovery

Klicka bort "Automatically restart" under System failure.