Permalänk

Byta fläkt i nätagg

Går det att byta fläkt i ett nätaggregat? Har hört att det ska bryta garantin och att det kan vara farligt om strömen inte har gått ur helt.
Mitt Hiper nätagg låter nämligen ganska mycket, så jag tänkte slänga in en Nexus 120x120mm fläkt i den. Är det svårt att byta fläkt i sitt nätagg.

Mvh Anders

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk

Låt agget ladda ur i 12- 24 timmar innan du öppnar bara.

Sen undrar jag om inte en Nexus kommer snurra för långsamt, fläktarna i nätagg spinner alltid? i olika hastigheter beroende på belastning och temperatur?. Din fläkt kommer kanske gå på 5 -7 volt större delen av tiden.

Försök ta reda på varvtalet på Hiperfläkten som sitter i idag, sen köper du en fläkt som snurrar ungefär lika fort. Nån av Schytes snabbare varianter kanske kan vara lämplig.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

700 ~ 1800 R.P.M. Enligt Hipers hemsida, vilket inte är så mycket snabbare än Nexusfläktarna, de går ju i 1000rpm @ 12v. För mig låter det som om det inte kommer göra så stor skillnad i temperatur, eller?

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Hur gick det, bytte du fläkt?

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det du skriver ovan. Eller... Jag monterade helt sonika bort fläkten från nätagget. Skitkorkat men det fungerade i flera år efter det..

Dock vill jag bara varna (Som någon tidigare gjort) att det kan finnas ström kvar.

Jag glömde dessutom dra ur nätkabeln när jag mekade i mitt nätagg. Då fick jag en stöt så jag fick ont i huvudet och mådde illa, i tre fyra dagar efteråt!... Jag antar att det också var skitkorkat men ha respekt för strömmen i nätagget!

Visa signatur

//John