"DirectX 10.1 är oviktigt"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Det har jag inte påstått heller. Läs vad jag skrev och _tänk_ denna gången.

För övrigt är jag helt ointresserade av vad du tycker är orellevant, du är högst orellevant i den här tråden eftersom du klagar och läser in saker som jag inte har påstått.

"There has been some controversy surrounding the PC version of Assassin's Creed, but I couldn't resist testing it, in part because it's such a gorgeous, well-produced game. Also, hey, I was curious to see how the performance picture looks for myself. The originally shipped version of this game can take advantage of the Radeon HD 3870 GPU's DirectX 10.1 capabilities to get a performance boost with antialiasing, and as you may have heard, Ubisoft chose to remove the DX10.1 path in an update to the game. I chose to test the game without this patch, leaving DX10.1 support intact."

Testet talar sitt tydliga språk enligt min mening.

Du har aldrig varit mycket för kritik va? Sväljer allt med hull och hår för att det känns smidigast så?
Ska man jämföra DX10.0 och DX 10.1 är det från min sida ett krav att det görs med samma rigg vid samma tillfälle, annars kan man lika gärna låta bli.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Du har aldrig varit mycket för kritik va? Sväljer allt med hull och hår för att det känns smidigast så?
Ska man jämföra DX10.0 och DX 10.1 är det från min sida ett krav att det görs med samma rigg vid samma tillfälle, annars kan man lika gärna låta bli.

Du vet att testet inte är en jämförelse mellan DX10.0 och DX10.1 va? Det är en jämförelse mellan hur olika grafikkort presterar under DX10.1, i det enda större spelet hittills som stödjer det.
Men visst vore det intressant att se en jämförelse mellan ATI-korten i DX10.0 resp. 10.1 också. nVidia-korten däremot borde få identiska resultat.

Jag håller inte alls med de belackare som i denna tråd hävdar att DX10.1 är oviktigt - tvärtom. För mig som spelare har inte DX10.0 tillfört något märkbart och jag har precis som de flesta andra valt att ligga kvar på Win XP och DX9. Här visar Microsoft däremot på stor förbättringspotential med DX10.1. Med stöd för detta i fler spel skulle jag frestas att göra ett nytt försök att uppgradera till Windows Vista.

För mig ser det ut som att konsumentnyttan med DX10.1 är större än med DX10.0!

Jag är överraskad att inte Microsoft ser denna möjlighet, och tydligare uppmuntrar speltillverkarna att använda DX10.1.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Du vet att testet inte är en jämförelse mellan DX10.0 och DX10.1 va?

Jo, det torde även framgå om man kikar tillbaks en bit i tråden. Däremot försöker Dinoman få det att framstå som att det är det eftersom han refererar till den för att påvisa DX 10.1's förträfflighet.
Visst, positivt att saker och ting utvecklas, men för egen del tycker jag det släpps nya saker allt för tätt för att det skall vara intressant att hänga på varenda gång.
Ny genomtänkt DX-version vart annat år vore lämpligare, inte en massa småfixar varje halvår.
Tycker att skillnaderna mellan DX 9 och DX 10.X är alldeles för små för att vara värt att köra Vista.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Du har aldrig varit mycket för kritik va? Sväljer allt med hull och hår för att det känns smidigast så?
Ska man jämföra DX10.0 och DX 10.1 är det från min sida ett krav att det görs med samma rigg vid samma tillfälle, annars kan man lika gärna låta bli.

Ungefär lika mycket som du är för att _läsa_ och _förstå_ samtidigt.

Vem är det som har sagt att jag sväljer allt med hull och hår? Det är du som drar slutsatser kring saker som jag varken påstått eller sagt. Dessutom känner du mig inte och har ingen som helst aning om vilken slags människa jag är så jag ska lära dig en sak som förhoppningsvis kan vara lärdom i livet. Begrunda vad folk säger utan fördomar och översittarfasoner, det kan vara så att du anser dig intelligentare och bättre som människa än oss andra men du kommer aldrig någonstans i livet med en sådan inställning.

En första klassens idiot som enbart provocerar genom att vara ignorant och trångsynt.

Tack för mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ungefär lika mycket som du är för att _läsa_ och _förstå_ samtidigt.

Vem är det som har sagt att jag sväljer allt med hull och hår? Det är du som drar slutsatser kring saker som jag varken påstått eller sagt. Dessutom känner du mig inte och har ingen som helst aning om vilken slags människa jag är så jag ska lära dig en sak som förhoppningsvis kan vara lärdom i livet. Begrunda vad folk säger utan fördomar och översittarfasoner, det kan vara så att du anser dig intelligentare och bättre som människa än oss andra men du kommer aldrig någonstans i livet med en sådan inställning.

En första klassens idiot som enbart provocerar genom att vara ignorant och trångsynt.

Tack för mig.

Lustigt att du skriver på det där viset, har du redan glömt ditt tidigare inlägg?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ni kan ta och titta på det här extremt färska testet och sen tala om för oss att Dx10.1 är oviktigt.

För Nvidia säkerligen men absolut inte för ATi.

http://www.techreport.com/r.x/geforce-gtx-280/assassinscreed....

http://www.techreport.com/articles.x/14934/13

Patetiskt av dej att posta sådant när du inte har något DX 10.0-resultat att jämföra med.
Om jag nu är en idiot, vad gör det då dej till? Arrogant naiv fåntratt med mytomantendenser i mina ögon iaf.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Lustigt att du skriver på det där viset, har du redan glömt ditt tidigare inlägg?

Patetiskt av dej att posta sådant när du inte har något DX 10.0-resultat att jämföra med.
Om jag nu är en idiot, vad gör det då dej till? Arrogant naiv fåntratt med mytomantendenser i mina ögon iaf.

Ja det får ju stå för dig.

Jag tycker mig ha varit fullkomligt solklar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

De spel som har stöd för DX10.1 har gett 20-30% extra prestanda. Är riktigt svagt att spelutvecklarna inte implementerar DX10.1 bara för att Nvidia inte har lyckats/hunnit få DX10.1 stöd på sina kort.
Nvidia håller tillbaka spelutvecklingen genom detta.

"Yeah I know – DirectX10.1 is “not important” if you listen to NVIDIA. It is actually amazing that they still have no DirectX10.1 GPU.
AMD again was very adamant that DirectX10.1 is not something you can “skip over”. If NVIDIA wants to go to DirectX11 (or what it will be called) they will have to eventually support DirectX10.1 also.
The most important “feature” of DirectX10.1 is that you can do the same thing with less render-passes.
Assassins Creed for example benchmarked up to 25% better with the DirectX10.1 patch than the DirectX10-version.
Electronic Arts also showed their newest game Battleforge and currently the DirectX10.1 version runs about 30% faster than the DirectX10-version."

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1301&pageID=5030

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
De spel som har stöd för DX10.1 har gett 20-30% extra prestanda. Är riktigt svagt att spelutvecklarna inte implementerar DX10.1 bara för att Nvidia inte har lyckats/hunnit få DX10.1 stöd på sina kort.
Nvidia håller tillbaka spelutvecklingen genom detta.

"Yeah I know – DirectX10.1 is “not important” if you listen to NVIDIA. It is actually amazing that they still have no DirectX10.1 GPU.
AMD again was very adamant that DirectX10.1 is not something you can “skip over”. If NVIDIA wants to go to DirectX11 (or what it will be called) they will have to eventually support DirectX10.1 also.
The most important “feature” of DirectX10.1 is that you can do the same thing with less render-passes.
Assassins Creed for example benchmarked up to 25% better with the DirectX10.1 patch than the DirectX10-version.
Electronic Arts also showed their newest game Battleforge and currently the DirectX10.1 version runs about 30% faster than the DirectX10-version."

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1301&pageID=5030

The most important “feature” of DirectX10.1 is that you can do the same thing with less render-passes.
Assassins Creed for example benchmarked up to 25% better with the DirectX10.1 patch than the DirectX10-version.
Electronic Arts also showed their newest game Battleforge and currently the DirectX10.1 version runs about 30% faster than the DirectX10-version."

Mycket bra,sen är det också skitskoj att se nvidiafansen lipa emot hela tiden i alla trådar angående DX10.1 också,man skrattar ju nästan på sig varenda gång man ser nån racka ner på nåt som redan finns ute och är verklighet:-)))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Moderator
Testpilot

@ ilg@dd: Är jag fortfarande patetisk, okritisk och naiv.

Citat:

DirectX 10.1
Yeah I know – DirectX10.1 is “not important” if you listen to NVIDIA. It is actually amazing that they still have no DirectX10.1 GPU. AMD again was very adamant that DirectX10.1 is not something you can “skip over”. If NVIDIA wants to go to DirectX11 (or what it will be called) they will have to eventually support DirectX10.1 also.
The most important “feature” of DirectX10.1 is that you can do the same thing with less render-passes. Assassins Creed for example benchmarked up to 25% better with the DirectX10.1 patch than the DirectX10-version. Electronic Arts also showed their newest game Battleforge and currently the DirectX10.1 version runs about 30% faster than the DirectX10-version.

Men jag antar att de på Bjorn3D bara är ett gäng okunniga och okritiska killar som bara hittar på och går i ATi:s agenda. Precis som Anandtech. Att EA:s nya spel Battleforge går 30% bättre med Dx10.1 mot Dx10 är väl också bara det en lycklig slump.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Nvidia är dödsdömda om 10.1 skulle fås ge utrymme i spel.
därav mutas speltillverkare att inte patcha spelen till 10.1
varför ge konkurrenten 30% mer prestanda fritt?

att du som kund drabbas bryr Nvidia inte sig om.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam

Förlåt mig för att jag citerar mig själv men det är så många här som inte orkar läsa en tråd innan dom postar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det är klart att DX10.1 är viktigt.

Här är vad några utvecklare säger.

"Felt you might want to hear this out. Read the explanation and laughed hard … the way how DX10.1 works is to remove excessive passes and kill overhead that happened there. That overhead wasn't supposed to happen - we all know that DX10.0 screwed AA in the process, and that 10.1 would solve that [issue]. Yet, even with DX10.0, our stuff runs faster on GeForce than on Radeon, but SP1 resolves scaling issues on [Radeon HD 3800] X2"

"Of course it removes the render pass! That's what 10.1 does! Why is no one pointing this out, that's the correct way to implement it and is why we will implement 10.1. The same effects in 10.1 take 1 pass whereas in 10 it takes 2 passes."

http://www.tgdaily.com/html_tmp/content-view-37326-98.html

Nvidia har upenbarligen stora problem att implementera DX10.1 och är av goda skäl, livrädda för att titlar med DX10.1 skall komma ut.

Man kan göra som en del gör, strunta i både DX10 och DX10.1, men om man vill köra DX10, så kommer man tappa prestanda om man inte går hela vägen till DX10.1.
Nvidia kan som sagt var inte heller "hoppa över" DX10.1, vill dom stödja DX11 måste dom ha stöd för DX10.1 också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
@ ilg@dd: Är jag fortfarande patetisk, okritisk och naiv.

Ja.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Ja.

Haha, stackars människa.

Vad säger du då? Jag hade fel hela tiden eller? Otalet sidor håller med om att det faktiskt gör skillnaden prestandamässigt med Dx10.1.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Haha, stackars människa.

Vad säger du då? Jag hade fel hela tiden eller? Otalet sidor håller med om att det faktiskt gör skillnaden prestandamässigt med Dx10.1.

Du fortsätter tydligen med dina korkade inlägg ser jag.
Påstår man som du gjorde att DX 10.1 är möe effektivare än DX 10.0 så är det i det närmsta kutym att presentera tester mot varandra, inte bara lägga fram resultat från en test av enbart DX 10.1.
Om du sedan i efterhand finner fler källor som talar för att ditt påstående är rätt är bra, men knappast hedervärt.
Jag har för övrigt inte påstått att du "har fel", rätt, att det ger bättre/sämre prestanda, däremot att dina krav på saklig information lämnar mycket att önska.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Du fortsätter tydligen med dina korkade inlägg ser jag.
Påstår man som du gjorde att DX 10.1 är möe effektivare än DX 10.0 så är det i det närmsta kutym att presentera tester mot varandra, inte bara lägga fram resultat från en test av enbart DX 10.1.
Om du sedan i efterhand finner fler källor som talar för att ditt påstående är rätt är bra, men knappast hedervärt.
Jag har för övrigt inte påstått att du "har fel", rätt, att det ger bättre/sämre prestanda, däremot att dina krav på saklig information lämnar mycket att önska.

Du har påstått rätt mycket idiotiska saker och betett dig allmänt som en idiot, vilket jag är helt övertygad om att du knappast hade gjort IRL.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Jag bjuder personligen den av ilg@dd och Dinoman som slutar bråka på en drink! Try to be the bigger man for god's sake...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Jag bjuder personligen den av ilg@dd och Dinoman som slutar bråka på en drink! Try to be the bigger man for god's sake...

Det var hans som började! Muuuäääh!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Du har påstått rätt mycket idiotiska saker och betett dig allmänt som en idiot, vilket jag är helt övertygad om att du knappast hade gjort IRL.

T.ex vad?

peterhjalmarsson:
Tyvärr, nyttjar inte starkt speciellt ofta sedan många år, enbart vid jäkligt speciella tillfällen, och detta är inte ett sådant.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
T.ex vad?

peterhjalmarsson:
Tyvärr, nyttjar inte starkt speciellt ofta sedan många år, enbart vid jäkligt speciella tillfällen, och detta är inte ett sådant.

Du går återigen ut med falska uppgifter.
Det går inte kombinera bo i Ljungaverk och vara försiktig med det starka

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Du går återigen ut med falska uppgifter.
Det går inte kombinera bo i Ljungaverk och vara försiktig med det starka

Ähh, brännvin är för fegisar som inte törs vara sej själva.
Går alldeles utmärkt att vara nykter 24/7

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd

Jag fick just hem mitt sappphire HD4850 och skall genast ta itu med alla möjliga test,men för att kunna köra kortet fullt ut så får ni vänta till semestern om 2 veckor,då ska jag lägga in vista igen och maxa kortet,som en försmak kan jag säga att kortet ger runt 14500 poäng i 3dmark06 jämfört med mitt 8800GTS(640) som gav runt 11000 poäng,detta med exakt min sign som ni ser längst ner,poängen är att kortet gör att windows i sig känns helt klart rappare i all respons fastän det ända jag gjort var att byta grafikkort:))
Kan nämna att jag gav 3600kr för mitt gts och detta 4850 bara kostade 1700,kanondeal tycker jag iafall:))
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate