Permalänk
Hedersmedlem

Om jag har förstått diskussionerna här rätt,så kommer ett 4870 inte att fungera optimalt eftersom den flaskhalsas av x16 porten som bara är PCI-E 1.1 på P35 moderkort. Rätt?

Jag som har ett GA-EP35C-DS3R (rev. 2.1) , alltså ett P35 moderkort och är intresserad av att skaffa nytt grafikkort ska inte kolla på ett 4870?

Vad rekommenderar ni?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Avstängd

detta med flaskhals är lite överdrivet.
innan fakta finns med en bra jämförelse skulle jag nog köpa ett 4870 om du anser det kortet som det du vill ha.
så mycket flaskhalsar det inte.

flaskhals beror på flera saker, dvs framförallt hur mycket data som skyfflas i portarna.
som i sin tur beror på upplösning av skärm,hur mycket AA/AF etc..
spelar man 1920x1200 eller lägre bör inte det vara något bekymmer med p35 1.1 port i pcie.

Överdrivet med flaskhals.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
detta med flaskhals är lite överdrivet.
innan fakta finns med en bra jämförelse skulle jag nog köpa ett 4870 om du anser det kortet som det du vill ha.
så mycket flaskhalsar det inte.

flaskhals beror på flera saker, dvs framförallt hur mycket data som skyfflas i portarna.
som i sin tur beror på upplösning av skärm,hur mycket AA/AF etc..
spelar man 1920x1200 eller lägre bör inte det vara något bekymmer med p35 1.1 port i pcie.

Överdrivet med flaskhals.

Kör med två skärmar, en 22" wide och en 19" (1680x1050 samt 1280x1024). Kör spelen på 22"aren och IM-program på andra skärmen när man spelar.
Det ska inte vara några problem då alltså?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

skulle förvåna mig enormt om det skulle vara något alls.

Frågan är om bussen blir drabbad i den upplösningen, och även om den skulle bli det, är troligen skillnaden försumbar.

Mångt och mycket är folks farhågor 10ggr värre än sanningen.
Latens på ram, ddr1, försumbart, agp4-8 till pcie, försumbart etc...
skillnaden kunde mätas i syntetiska tester.
Inte i praktiken.

Sett tester med förra generationen vilket inte hade några bekymmer med 1:1 bussen.
och därmed kan man indirekt utläsa att det ska funka även med den nya generationen även om det eventuellt under vissa omständigheter kan bli en minskning, men som sagt, den är mest trolig försumbar.

Jag skulle köpt 4870 med de förutsättningarna.

Låt säga att det kan eventuellt bli en 10% skillnad?
Jämför man det med att man kan troligen köra det mesta på max samt när man uppgraderar sitt moderkort när de nya korten sjunker i pris får man en bra utgångspunkt i sitt spelande.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
skulle förvåna mig enormt om det skulle vara något alls.

Frågan är om bussen blir drabbad i den upplösningen, och även om den skulle bli det, är troligen skillnaden försumbar.

Mångt och mycket är folks farhågor 10ggr värre än sanningen.
Latens på ram, ddr1, försumbart, agp4-8 till pcie, försumbart etc...
skillnaden kunde mätas i syntetiska tester.
Inte i praktiken.

Sett tester med förra generationen vilket inte hade några bekymmer med 1:1 bussen.
och därmed kan man indirekt utläsa att det ska funka även med den nya generationen även om det eventuellt under vissa omständigheter kan bli en minskning, men som sagt, den är mest trolig försumbar.

Jag skulle köpt 4870 med de förutsättningarna.

Låt säga att det kan eventuellt bli en 10% skillnad?
Jämför man det med att man kan troligen köra det mesta på max samt när man uppgraderar sitt moderkort när de nya korten sjunker i pris får man en bra utgångspunkt i sitt spelande.

Tack så mycket! Då blir det troligtvis ett 4870

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
Tack så mycket! Då blir det troligtvis ett 4870

http://forums.guru3d.com/showpost.php?p=2750432&postcount=3

bra att du fick hjälp.
hittade detta som visar att det funka bra.:)

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot

Pixmania påstår sig ha HD4870 inne i butiken för den som är sugen på ett.

Vet inte riktigt vad jag tycker om Pixmania dock...

http://www.pixmania.com/se/se/1344930/art/sapphire-technology...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Har dåliga erfarenheter av pixmania.
Beställde en videokamera därifrån en gång, leveransen skulle väl ta max en vecka, men det dröjde många många månader, och vi fick ingen information om var varan höll hus.
Jag säger bara en sak: köp aldrig från utländska ställen som pixmania!
Köp alltid från svenska försäljare..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattes
F*n jag blir galen av alla tester m.m. Jag har tänkt att köpa 2st 4870 och köra CF. Tänkte även köpa ett 750w corsair (borde väl räcka för hela burken?). Jag har MSI K9A2 Platinum V2 moderkort, AMD Phenom 9850 BLACK EDITION Quad-Core 2.5GHz processor, 250GBx2 (+1 extern). Låter detta bra eller ska jag satsa på ett 9800GX2 ist? Eller ska man vänta på HD 4870 X2?

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad tror ni?

750W från corsair funkar bra, den har ju 4 pci-e kontakter som krävs för 2 4870.

2*4870 eller 1*4870x2 spelar ingen större roll, kommer förmodligen inte skilja så mycket i varken pris eller prestanda.

9800gx2 är inte värt pengarna.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Fick mitt Sapphire HD4870 idag, funkar perfekt och arbetar tyst. Det enda minus är att strömkontakterna är installerade längst ut på kortet hellre än på långsidan som på 2900XT, men det finns plus och minus med det.

I prestandavägar har jag inte mycket att säga som inte redan är sagt, den presterar kalasbra i allting jag hittils testat men inget speciellt i Crysis med 1680x1050 i upplösning, men jag har ändå inga planer att spela skiten.

2900XT var snyggare - men jag tror man överlever, speciellt när 4870 bara väger en tredjedel och låter mycket lite.

Permalänk
Medlem

Nice, när kommer en review?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Vad är det igentligen för skillnad på Sapphire, MSI osv. Bara olika bundling?

Permalänk
Citat:

Vad är det igentligen för skillnad på Sapphire, MSI osv. Bara olika bundling?

Ja. Kan variera med "godis". T.ex. Något spel, ett USB minne, klistermärken etc.
Men viktigaste är att det kan vara olika lång garanti på de olika märkena. Afaik så har HIS den längsta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Fick mitt Sapphire HD4870 idag, funkar perfekt och arbetar tyst.

Har 4870 samma "fläktproblem" som 4850?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nice, när kommer en review?

Tänker du på mitt senaste inlägg? Jag har skickat en "recension" på Komplett.se (användarrecension under produkten då, förståss) som lär dyka upp imorgon. Dock ärdet inga nyheter - men jag kan skriva en skvätt om du är intresserad.

Arbetar tyst, i arbete går den som högst på lägsta idle-fläkthastigheten som hos 2900XT alltså inget att nämna. Effektiv kylare och lätt vikt. Två problem; strömkontakterna (2x6-pin [3x2 pin]) sitter längst ut på kortet till skillnad från 2900XT där de satt på långsidan då det sällan blir problem pga. längden av kortet. Ett annat problem är att det inte följde med någon DVI-till-HDMI adapter, men detta finns att köpa billigt.

Prestandan i sig är bra och filter funkar problemfritt. Fick dock bara 500 poäng mer i 3dMark mot mitt 2900XT (10700 mot 11200) men detta säger ingenting då spel funkar helt annorlunda. World in Conflict funkar med perfekt flyt på 1680x1050, 4xAA, 16xAF och annars högsta inställningar - mycket bättre än mitt gamla kort gjorde utan filter alls, med milstolpe. Crysis funkar inget vidare dock - men ett skitspel med skitprestanda (i jämförelse med allt annat) kan man leva med. Call of Duty 4 funkade mycket bättre med 4xAA än mitt 2900XT gjorde helt utan på annars högsta inställningar samt 1680x1050 upplösning.

Har dock inte testat särskilt mycket ännu, men hittils är det kanon. Allting är tystare och även om produkten inte är särskilt mycket använd ännu är jag redan nu nöjd som fan.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bestämt mig, det blir 2st 4870 och ett 750w. Känns fint det här Nu ska man bara välja bundling då..

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu har jag bestämt mig, det blir 2st 4870 och ett 750w. Känns fint det här Nu ska man bara välja bundling då..

Kör Sapphire eller HIS - spelar ingen roll, ta bara det billigaste.

Permalänk

Sitter på ett 8800gtx och det börjar ju bli lite out-of-date, dock hänger det ju med rätt bra i dagens spel. Tycker ni det är värt att byta ut detta för ett 4870/4870*2? Kommer jag se en större prestandaskillnad?

Permalänk

Vad menas med detta, det är tagit här ifrån Sweclockers?
Minnesfrekvens 993 MHz (1986 MHz GDDR3)
Varför är det en högre klockfrekvens inom parantes?

Visa signatur

CPU: amd athlon x2 6400+ @ 3.44GHz s.AM2, MB: MSI K9A2 Platinum, RAM: OCZ PC6400 4096mb @ 815mHz, GPU: Sapphire HD4850, HDD: 1 WDC 250GB 7200rpm, 1 Samsung spinpoint 250GB 7200rpm, PSU: Crosair 520Watt i en APLUS Case XClio 2.

Permalänk

Vilket program använder ni för att mäta temperaturen i era 4850-kort?

Visa signatur

GA-EP35-DS3 ~ Intel Core 2 Duo E8400 ~ Corsair 2048MB XMS2 EPP ~ Corsair 1000w PSU ~ ATI Sappire HD4850 ~ Western Digital 500GB ~ HP w2207h ~ Vista Home Premium

Permalänk
Medlem

Jag köpte sapphire bara för att dom kom in först men jag skulle råda alla som köper nu att köpa HIS då dom har 12 mån mer i garanti.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem

Hej!
Har kopplat in 2st HD4870 i CF och här är lite bilder:

Har tyvärr bara trial av Vantage, kan göra lite andra tester också, om det finns intresse.

Edit: diablo-bilden är mitt skrivbordsunderlägg på min andra skärm, bry er inte om den.
Edit2: Kabeldragningen är bättre nu det var bara när jag tog kortet...

Permalänk
Medlem

Just beställt ett Asus HD4870. Allt detta tjat om olika märken. Ser inte riktigt någon skillnad mellan dem. Hoppas att garantin inte är på tok för låg med Asus iallafall

Permalänk

Frågar igen, på 4850.

Då det hade så hög Idle temperatur eftersom fläkten var på 15-25% hastighet. När man sedan satte load på kortet, vilken hastighet fläktade på med då?

Jag ska använda mig av den fanspeed fixen som postats. Så vill jag veta vilken hastighet fläkten 'ska' vara på vid load.

tack

Permalänk
Medlem

Funderar lite på om man ska välja ett 4850 eller 4870. Verkar inte vara någon jättestor prestanda skillnad utan tänker mest på kylningen. Då 4870 har ett utblås där bak så borde väl skillnaden bli ganska stor för de övriga komponenterna i lådan? Eller blir det försumbart?

Permalänk
Medlem

Stoppade precis i mitt sprillans nya Powercolor HD4870 i burken, avinstallerade de gamla drivrutinerna och körde driver cleaner.

Installerade hotfix-drivrutinerna och körde en omgång Vantage. Se sign för specs. Borde väl ses som godkänt?

Ska slänga på en HR03-GT imorgon eller nästa vecka, kortet idlar i 80 grader med stock-kylaren.

edit: Kör Vista Ultimate x64 som ska ominstalleras ikväll.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

Mitt ligger på posten och väntar, blir nog till att installera det i helgen

Visa signatur

[i5 2500k@4.5Ghz][Gigabyte Z68MX-UD2-B3][2x4096Mb Corsair XMS3 2000mhz][Gigabyte GTX580 3xWindforce][Intel 80GB SSD][Corsair 520W][Samsung Syncmaster 2443BW 24"][Antec Three Hundred][Windows 7 Pro 64-bit]PS3 Mediaserver]

Permalänk
Medlem

installerat och fixat en zalman vf1000 på mitt 4870 nu

http://service.futuremark.com/home.action?resultId=205398&res...

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair rm1000x - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 19Nicke90
Vad menas med detta, det är tagit här ifrån Sweclockers?
Minnesfrekvens 993 MHz (1986 MHz GDDR3)
Varför är det en högre klockfrekvens inom parantes?

993Mhz * 2 = 1986Mhz

DDR = Double Data Rate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
En ny version från Sapphire har kommit ut, min modifikation av den senaste versionen återfinns nedan (version 3):

http://omg.enquilon.com/fiskmod4850-3.zip

funkade bra, nu klockar den ner och upp när den ska.
värmen har gått ner från 80idle till 60 idle.

hur gör man egna bios och finns det något sätt att styra fläkten mer?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB