Beslutsångest - video eller digitalkamera?

Permalänk
Medlem

Beslutsångest - video eller digitalkamera?

Hej!
Det är som så att min digitalkamera gick sönder häromveckan och jag planerar att skaffa en ny, men sen kom jag att tänka på att en videokamera kanske vore bättre egentligen. Är nämligen väldigt sugen på en kamera med kraftig optisk zoom.

Såvitt jag förstått går det att ta stillbilder med videokamera, men jag är funderam över hur kvalitén blir. Någon som kan berätta, eller helst visa ett testfoto.

Hade för det mesta tänkt att filma naturmotiv, så jag har egentligen inga stora krav förutom på att det gärna ska finnas mycket zoom som sagt. Vad det gäller videokamera ska det vara hårddiskinspelning.

De videokameror jag funderar över är följande:
JVC GZ-MG330 3.990:-
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=104668&SpaceCode=MainFram...

Sony DCR-SR35E 3.749:-
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=105005&sid=1003556&SpaceC...

Någon som har erfarenhet av dessa kamerar eller några andra i prisklassen max 4000:- ?

Mvh
Peter

Permalänk
Medlem

Tänker du filma mycket med den då?

Du får ganska kass kvalité i stillbilder jämfört med "riktiga" kameror. JVCn tar stillbilder med 0,3Mpixel, och Sonyn tar bilder med 1Mpixel.

Skulle tro att du inte får jättemycket bättre bilder än med en mobilkamera.

Tror att denna skulle passa mycket bättre http://www.netonnet.se/index.asp?iid=104668 (eller annan valfri kamera från långzoom kategorin). Räkna med den digitala zoomen också, vilken jag är rätt säker på att man kan multiplicera med den optiska, vilket ger dig ca 100x zoom. Men du kommer troligtvis att få bättre stillbilder än någon videokamera.

Men somsagt, det beror på vad du tror att du kommer att använda mest, kommer du att filma mycket så blir nog en videokamera bättre ändå.

Permalänk

Stillbilderna är rent sagt värdelösa, den första kameran du länkar har VGA upplösning. Den andra har dock lite bättre ca en megapixel.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Tänker du filma mycket med den då?

Du får ganska kass kvalité i stillbilder jämfört med "riktiga" kameror. JVCn tar stillbilder med 0,3Mpixel, och Sonyn tar bilder med 1Mpixel.

Skulle tro att du inte får jättemycket bättre bilder än med en mobilkamera.

Tror att denna skulle passa mycket bättre http://www.netonnet.se/index.asp?iid=104668 (eller annan valfri kamera från långzoom kategorin). Räkna med den digitala zoomen också, vilken jag är rätt säker på att man kan multiplicera med den optiska, vilket ger dig ca 100x zoom. Men du kommer troligtvis att få bättre stillbilder än någon videokamera.

Men somsagt, det beror på vad du tror att du kommer att använda mest, kommer du att filma mycket så blir nog en videokamera bättre ändå.

Tack för svaret!

Låter inget vidare med bildkvalitén på stillbilder då..
Egentligen hade jag väl inte tänkt filma överdrivet mycket, utan i första hand är det nog stillbilder som är det viktigaste, anledningen till att jag kom att fundera på en videokamera var just zoomen, men om det stämmer som du säger att man kan räkna med den digitala zoomen på en digitalkamera, så skulle det ju bli enormt mycket! Min gamla kamera hade 4x digital zoom, det var en gammal kamera dock, och kvalitén på den digitala zoomen var väldigt dålig, suddig och kornig. Men kanske är de nya kamerorna med digital zoom betydligt bättre.

Jag är inte helt säker på att länken du gav var till rätt kamera? Eller menade du JVC GZ-MG330? Fick för mig att du hade tänk länka till en långzoom kamera, men jag kanske missförstod.

Iallafall är jag tacksam för att du förklarade ang. zoomen på digitala kameror.

Mvh Peter

Permalänk
Medlem

nej, det var ju inte meningen =P

Skulle länka till denna vilken verkar vara bra. http://www.netonnet.se/index.asp?iid=106204
Har visserligen inte haft den själv, bara kollat lite på den innan jag bestämde mig för att gå direkt på en systemkamera.

Du kan ju kolla runt bland långzoom kamrorna och se om du hittar något bra.

Permalänk

Ojoj, tokigheter, räkna inte med digital zoom, någonsin. På grund av hur den fngerar kommer den aldrig att kunna vara av bra kvalitet. Med en högupplöst kamera med bra optik och sensor kan man dock croppa en del i efterhand, vilken i praktiken är samma sak som digital zoom. Men då förlorar man ju också självklart upplösning.

Om du är beredd att lägga 4k så skulle jag nog nästan rekommendera att försöka hitta något begagnat paket innehållandes en DSLR och en telelins, det är så mycket mer givande med en riktig DSLR, och du får möjlighet att uppgradera linsen om du kommer på att du vill fota annat.

En nackdel med det förslaget kan tänkas vara att bildstabilisation ofta är inbyggd i själva objektivet i DSLR-system, och då endast i tämligen dyra objektiv. Men å andra sidan kommer du ofta slippa bildstabilisation för att du kan använda kortare slutartid.

Jag tror ändå att du i längden skulle uppskatta en DSLR mycket mer om du fotar som hobby, dock finns det ju risken att du faller ner totalt i fototräsket, och då kommer hamna i en situation där du lever nudlar och ketchup i några månader för att ha råd med ett nytt ljusstarkt teleobjektiv.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

XaaR:

Ahh okej Tack för tipset på Olympus kameran iallafall.
Den verkar väldigt bra, och priset är ju inte så värst farligt heller.
Har du någon erfarenhet av hur videoupptagningar med digitalkamera blir kvalitétmässigt?
På min förra kamera blev det väl sådär, men jag har sett en del videos som faktiskt ser helt okej ut (om man inte har jättehöga krav)

Sebastianj:

Tack för förklaringen. Hade för mig att jag läste om just detta ang. digital zoom för ett tag sedan, så det gäller att passa sig för det nu då.
Har funderat en del på det du skriver, vore nog egentligen mest värt att lägga pengarna på något sådant. Kan ju alltid vara bra att kunna byta ut linsen om man skulle känna för det.

Haha, jo det är väl en risk med det hela, men nudlar tackar jag inte nej till

Tack för rekomendationerna iallafall, jag ska fundera lite tills på måndag.

Mvh Peter

Permalänk
Medlem

Räkna ALDRIG med den digitala zommen. Det är den optiska zoomen du vill åt. Den digitala skär bara runt det på kanterna vilket leder till att bilden blir grynig/suddig/pixlig. Bättre att göra det själv i datorn sedan i efterhand om du nu vill ha mer zoom

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig riktigt fattat det här med videokamera, vad ska man ha det till? När folk är på semester används den ändå som en typ stilbildskamera, typ låter familjen stå framför någon sevärdhet blixtstilla och tysta i 20 sekunder när man filmar... sen är det typ 20 sekundersklipp lite överallt, lite panoreringar på några sekunder utöver stan t ex. Nä, hade hellre köpt en digitalkamera i så fall, för att ta bra bilder. Känns som att det håller längre med en bild framför ett klipp på några sekunder!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Själv har jag aldrig riktigt fattat det här med videokamera, vad ska man ha det till? När folk är på semester används den ändå som en typ stilbildskamera, typ låter familjen stå framför någon sevärdhet blixtstilla och tysta i 20 sekunder när man filmar... sen är det typ 20 sekundersklipp lite överallt, lite panoreringar på några sekunder utöver stan t ex. Nä, hade hellre köpt en digitalkamera i så fall, för att ta bra bilder. Känns som att det håller längre med en bild framför ett klipp på några sekunder!

Hört talas om det underliga folket som till hobby har att göra egna (somliga mycket andra mindre seriösa) filmer? Nog för att det är video och inte film i fackspråk

mvh André

Visa signatur

Videokameror: Canon HV30, Sony HC90
Mic: Röde SVM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swBilsk
Hört talas om det underliga folket som till hobby har att göra egna (somliga mycket andra mindre seriösa) filmer? Nog för att det är video och inte film i fackspråk

mvh André

Ja, jo självklart! Jag bara berättade mina erfarenehter och åsikter... hobbyfilmer är ju alltid skoj, om de är bra...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för synpunkterna
Men jag har bestämt mig för en Olympus SP-560UZ digitalkamera nu, den verkar vara bra av recensionerna att döma, och jag tror det kommer räcka med 18x zoom ett tag, det fanns även möjlighet att byta ut linsen till en 30x om man skulle ha behov av det.

Permalänk

Om jag personligen var i ditt läge så skulle jag köpt en långzooms-kamera, för bilderna blir inte mycket av kvalité med videokamera eftersom dom oftast inte har över 1 Mpixel. Med en vanlig långzooms kamera kan du ju både ta bra bilder och filma...

Permalänk
Medlem

Ska du fota naturbilder så är en långzoomande kompaktkamera för 3500-4000kr helt perfekt, om det är den prisklassen du tänkt hålla dig i och inte 10k+.
Du får ju stabilisering, inbyggd lång zoom, och med en billig närbildslins att skruva på frontlinsen får du bra macromöjligheter också. Dessutom kan du ju filma med bra kavlitet också (även om det tar mycket plats).

Kika på min sida om du vill, har mest naturbilder där och allt är taget med en gammal billig långzoomare.
Dock kanske optiken blir lite väl lidande när det är så onödigt stort zoomomfång som 18x....känns som det blir lite väl mycket leksak över det hela då..

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Det finns ju videokameror som tar fina stillbilder, tex den här http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...
tar bilder i upp till 10 mp, men då kostar det lite mer, och någon superzoom är det inte heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxer19
Det finns ju videokameror som tar fina stillbilder, tex den här http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...
tar bilder i upp till 10 mp, men då kostar det lite mer, och någon superzoom är det inte heller.

Hög upplösning innebär inte "fina bilder".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Hög upplösning innebär inte "fina bilder".

Det vet jag, men dom bilder jag sett ser faktiskt djävligt bra ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxer19
Det vet jag, men dom bilder jag sett ser faktiskt djävligt bra ut.

Ok... Sist jag såg bilder ur en handycam såg de förjävligt ut. Usel skärpa och massor med kromatisk aberation.

Visa signatur