Bästa speldatorn år 1995?

Permalänk

Bästa speldatorn år 1995?

Hej,

Om vi leker med tanken och tänker oss den bästa speldatorn dvs. ett riktigt monster år 1995. Vad skulle ni säga då, vad innehöll den?

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem

Processormässigt skulle du ha en Pentium 120 alt. en 133 för att vara bland de coola grabbarna. 120 MHz släpptes 27/3 1995 och 133:an kom 1/6. Enligt pressmeddelandet för en 120:an så fick man punga ut med $935 eller ungefär 6500:- (med 1995 års dollarkurs) vid köp i partier om 1000 st.

Ingen koll på grafik med förmodligen ett Matrox eller ATI Rage eller så. De första riktiga 3D korten kom inte förrän 1996 med 3dfx:s Voodookort men att ha "Windows Acceleration" var mycket inne.

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org

Permalänk
Medlem

De var dock många som körde med Cyrix 6x86 då den var billigare.
http://www.cpu-world.com/CPUs/6x86/index.html
1-3,2 Gb Hd
32-64 mb ram
cd läsare 4x Ca?
Sb 16-32 Isa.
modem 14400k
10 base nätverk BNC och TP
Matrox Millennium, ATI Rage/3D, och S3 Virge/3D var vanliga.
Men matroxen var snabbast vill jag minnas.
Kan minnas fel fyll i luckorna...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag köpte följande dator runt jul 1995. Tror priset hamnade på dryga 20 K.

Intel Pentium 100 MHz
Intel Endeavour (Triton-chipset, SB16 på specialkort)
Matrox Millenium PCI 4 MB(?)
16 MB EDO RAM <- storsatsning, normalt var 4-8 MB vid den tiden.
Seagate ST31080A 1 GB (5 400 rpm?)
4X CD-läsare, mitsumi eller liknande
15" Samsung 1024x768 px
Keytronic tangentbord, Microsoft Intellipoint

Bild på moderkortet: http://www.zheek.com/downloads/mathilda.jpg

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Runt 1995. Amiga och Macar var klart bättre prestandamässigt än de där pc-datorerna.
Så ska du bygga ett monster 1995. Kolla in vad Amiga eller Apple har att erbjuda.

En mac med 2-3 gånger snabbare cpu och 8 grafikminne var ju ett monster jämfört med den lilla riktigt dåliga pentium-maskinen och dess 1-2 max grafikminne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Runt 1995. Amiga och Macar var klart bättre prestandamässigt än de där pc-datorerna.
Så ska du bygga ett monster 1995. Kolla in vad Amiga eller Apple har att erbjuda.

En mac med 2-3 gånger snabbare cpu och 8 grafikminne var ju ett monster jämfört med den lilla riktigt dåliga pentium-maskinen och dess 1-2 max grafikminne.

1995 hade ju commodore gått i konkurs för länge sedan och precis börjat blivit uppköpta av ESCOM, dessutom hade de inte släppt en ny datormodell sen A4000 kom 1992...
Att säga att en 25MHZ 68030 eller 68040 skulle vara snabbare än en 133MHz Pentium är väl lite väl insnöat.

Även om det nu kom PPC-addons och dedikerade grafikkort till Amigorna som gjorde att de inte åldrades alldeles för mycket så var det ju inte direkt så att gemene amiga-ägare hade det.

På apples sida hade vi PowerMac 9500, där motsätter jag mig absolut inte att den hade en stor prestandafördel åtminstone på heltal än Pentium-kretsarna. Men då har vi ju klassiska "Alla spel görs för PC", som gällde i nästan lika stor grad då som nu.

Så jo, ska vi kolla efter värsta datorn är det en PC vi ska kolla på.
Då fördelaktingen som sagt en Pentium 133MHz, 16 alt. 32MB ram och S3/Virge som grafikkort. Millenium sa någon, men det hade ju jävligt begränsat stöd för vissa operationer och var bara en modifierad variant av Impression som var ett CAD-kort.
S3/Virge var "standarden" för 3D-spel o.s.v. fram tills det att 3DFX kom och dödade deras marknad med de första voodoo-korten.

Snurrar vi fram ett år har vi istället betydligt intressantare produkter att titta på, t.ex. Voodoo-korten och 200MHz Pentium

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
1995 hade ju commodore gått i konkurs för länge sedan och precis börjat blivit uppköpta av ESCOM, dessutom hade de inte släppt en ny datormodell sen A4000 kom 1992...
Att säga att en 25MHZ 68030 eller 68040 skulle vara snabbare än en 133MHz Pentium är väl lite väl insnöat.

Även om det nu kom PPC-addons och dedikerade grafikkort till Amigorna som gjorde att de inte åldrades alldeles för mycket så var det ju inte direkt så att gemene amiga-ägare hade det.

På apples sida hade vi PowerMac 9500, där motsätter jag mig absolut inte att den hade en stor prestandafördel åtminstone på heltal än Pentium-kretsarna. Men då har vi ju klassiska "Alla spel görs för PC", som gällde i nästan lika stor grad då som nu.

Så jo, ska vi kolla efter värsta datorn är det en PC vi ska kolla på.
Då fördelaktingen som sagt en Pentium 133MHz, 16 alt. 32MB ram och S3/Virge som grafikkort. Millenium sa någon, men det hade ju jävligt begränsat stöd för vissa operationer och var bara en modifierad variant av Impression som var ett CAD-kort.
S3/Virge var "standarden" för 3D-spel o.s.v. fram tills det att 3DFX kom och dödade deras marknad med de första voodoo-korten.

Snurrar vi fram ett år har vi istället betydligt intressantare produkter att titta på, t.ex. Voodoo-korten och 200MHz Pentium

Ja, amigorna hade ingen nyförsäljning, men cpu-uppgraderingarna fortsatte ett bra tag. Och många spel var fortfarande överlägsna på amiga och mac rent grafikmässigt.

Och att påstå att "alla spel görs till pc" skulle gälla 1995. Det är knappast så, det var fortfarande en tid då spel som tex Worms osv. kom till alla plattformar.
Det var inte förens Windows 95 och dess plattform hade brett ut sig som PC började dominera spelvärlden.

PC-världen led av taskigt drivrutinsutbud och man var låst till standardljudkort som soundblaster 16 för att köra mycket. Spel runt 1995 var DOS-spel och dess grafik var aldrig så imponerade upplösningsmässigt.

I mac-världen hade du ljud och grafik som en stor fördel. Marknaden för bildskärmskort var också större på macsidan.

Men går vi framåt ett år, runt 1996/1997, då hade pc-världen blivit dominerande.

Permalänk
Avstängd

Hmm

När jag tänker på 1995 så tänker jag på spel som var på väg att lämna fusk 2d till riktig 3d (hur riktig den nu är på en 2d- skärm). Tänker mig övergången från Doom II till Quake, Elder Scrolls: Arena och daggerfall, Alien Breed, command and conquer, Need for Speed, Full throttle och Heroes of Might and Magic m.fl vilka minnen!

tror det var så att datorn där runt var på
120mhz
16mb ram
800mb hårddisk
2mb ATI grafikkort (för att kunna köra upplösningar över 800x600)
14" monitor/sollampa
cd-rom

Permalänk
Medlem

trollar vidare lite efter Siddes exempel.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

slutet på 95 köpte min far en sådan dator:

p133mhz
16mb EDO ram
1,5gig quantum fireball hdd, fortfarande i bruk för övrigt.
nåt standard graffe med 4mb minne
soundblaster klon med 3d-sound
16x cd från Goldstar(LG)
Keytronic tangentbord, Microsoft Intellipoint
Windows 95
Den höll tills 2001 även om den var trött.
Dödsstöten var en mongolid,onödig biosflash av *trimvirvel* MIG!
Datorn hade aldrig under hela sitt liv fått ens äta en smula av internet, det var demos från komputter för allas skivor som gällde

Men det mest fantastiska med datorn var: *trumvirvel igen* den innehöll ett äkta ATX-Moderkort.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Bild på moderkortet: http://www.zheek.com/downloads/mathilda.jpg

*Fniss*... helt rätt!

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Runt 1995. Amiga och Macar var klart bättre prestandamässigt än de där pc-datorerna.

Se där, finns ett fåtal guldkorn bland medlemmarna här på detta forum trots allt

Det var först med voodoo1 som pc blev intressant som speldator. Innan dess var den mest en glorifierad wordperfectmaskin.

Permalänk
Medlem

Det var pentium pro som ägde i slutet an -95.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Det var pentium pro som ägde i slutet an -95.

I spelmaskiner för hemmabruk?

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org

Permalänk
Medlem

med tanke på att den släptes från intel i november -95 så njäe. Några ex kanske men med 10' i prislapp så var den nog inte så vanlig i hemmen då

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Ni som snackar om att appletoshen var så överlägsen då i spel, bl a med rätt mycket grafikminne, vilka apier hade apple då för accelererad grafik som användes av speltillverkarna på apple som skulle kunna innebära ett övertag mer än bara högre upplösning i pixlar ?

Sen om jag inte minns galet så var det inga problem att ha ett antal meg i grafikminne redan 95 på en pc, vi hade ju som standard en meg på cyrixen farsan köpte 96 nångång och den kändes ju lite budget, uppgraderade till 2mb, sen fanns ju matrox korten t ex för proffs, dessa va rätt vassa redan då.

Nackdelen för pc var väl just windows 95, fast mac os på den tiden fick ju många apple-fanboys att drömma om multitaskingen i windows 3.1

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Ni som snackar om att appletoshen var så överlägsen då i spel, bl a med rätt mycket grafikminne, vilka apier hade apple då för accelererad grafik som användes av speltillverkarna på apple som skulle kunna innebära ett övertag mer än bara högre upplösning i pixlar ?

Sen om jag inte minns galet så var det inga problem att ha ett antal meg i grafikminne redan 95 på en pc, vi hade ju som standard en meg på cyrixen farsan köpte 96 nångång och den kändes ju lite budget, uppgraderade till 2mb, sen fanns ju matrox korten t ex för proffs, dessa va rätt vassa redan då.

Nackdelen för pc var väl just windows 95, fast mac os på den tiden fick ju många apple-fanboys att drömma om multitaskingen i windows 3.1

Nu talar vi om året 1995. Windows 95 släpptes på hösten då och var knappast plattformen folk spelade på och än mindre plattformen spel utvecklades för.
Spel för PC var DOS altenativt Windows 3.1-spel. Du pratar om en senare tid.
Går vi fram till året 96 och 97 däremot, då har Windows 95 erövrat hela marknaden.

Nackdelen för pc var Dos 6 som knappast var något superduper-os. Där har vi knappt grafik, än mindre apier för grafikacceleration.

Speldatorn 1995 var en dator som kunde spela spel som utvecklades 93 fram till tidigt 95.

Permalänk
Medlem

Dos 6 funkade utmärkt för spel fram tills att man började utveckla mot t ex directx, windows 3.1 höll bara för väldigt enkla spel och användes väl aldrig i någon utvecklig för mer grafiskt krävande spel.
Windows 3.1 var ett skal till dos, och användes som ett skal, man startade det inte om man skulle köra dos-applikationer.

Sen skall man inte glömma att under dos-tiden med svga spel och vesa standarden (VL-buss graffen fanns ) så hade de spelen med bättre grafik stöd för en hel hög graffikort och deras features, detta något som är från 486 tiden så det var väl inget nytt.

Faktiskt så va dos med protected mode i spelen ganska överlägset i många år just av anledningen till att man kunde utnyttja hårdvaran väldigt bra.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

för krävande 3d spel så krävdes nog ett diamond edge 3d om vi snackar 1995... det första 3d-grafikkortet för hemmamarknaden som diamond multimedia släppte 1995 med nvidia kretsar... en drös sega arkadspel släpptes till pcdatorer som var bestyckade med kortet...

Permalänk
Medlem

PC inget för spel innan 95? Så talar någon som inte var född vid tidpunkten. My word, vilket larv. Kryp tillbaks in under bron, troll.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
...

vilket konstigt moderkort, sitter inte kortplatserna på fel håll?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

klart att man spelade spel på 486 tiden men Trident grafikkorten med 128kb ram var ingen höjdare. Så ett kort med vesa buss inhandlades snart.
Der funkade faktiskt att spela på 386 modeller med. Lemmings tex.
Har för mig att Win 3.11 funkade bra att spela på.
Även dos 6.22.
IBM dos fanns ju och OS/2 med.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

Nackdelen för pc var Dos 6 som knappast var något superduper-os. Där har vi knappt grafik, än mindre apier för grafikacceleration.

Fast det hindrade ju inte Quake från att slå världen med häpnad med sin grafik.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Dos 6 funkade utmärkt för spel fram tills att man började utveckla mot t ex directx, windows 3.1 höll bara för väldigt enkla spel och användes väl aldrig i någon utvecklig för mer grafiskt krävande spel.
Windows 3.1 var ett skal till dos, och användes som ett skal, man startade det inte om man skulle köra dos-applikationer.

Sen skall man inte glömma att under dos-tiden med svga spel och vesa standarden (VL-buss graffen fanns ) så hade de spelen med bättre grafik stöd för en hel hög graffikort och deras features, detta något som är från 486 tiden så det var väl inget nytt.

Faktiskt så va dos med protected mode i spelen ganska överlägset i många år just av anledningen till att man kunde utnyttja hårdvaran väldigt bra.

DOS var till och med så bra i spel att folk använde bootdisketter ända fram till Windows 98/ME för att kunna boota med custom konfigurationsfiler direkt till DOS.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
vilket konstigt moderkort, sitter inte kortplatserna på fel håll?

Tycker det ser ut som ett helt vanligt baby-AT moderkort.

Pentium 133 lär ha varit drömmen för de flesta kring sommaren 1995. Vad som var vanligare då var en Pentium 75 eller tillochmed en 486DX4/100 eller möjligen en 120. Pentium hade sina riktiga glansdagar under 1996, då drog klockfrekvensen iväg rejält upp mot 200mhz.

Mer än 8mb minne satt det inte i många datorer, 16 om man hade gott om pengar och 4mb om man var någorlunda normalt funtad och inte hade en allt för tjock plånbok. Minne var så att säga svindyrt på den tiden. En 8mb 72pinnars FPM kostade i runda slängar 3000kr. Skulle man ha 16mb fick man alltså hosta upp 6000kr för bara minnet.

Vad det gäller hårddiskar så var de också en aning dyrare än idag.. 730mb för 2600kr låter väl inte helt fel? Eller var för inte slå till med 1,2gb direkt, bara 4000kr.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xellofan
Fast det hindrade ju inte Quake från att slå världen med häpnad med sin grafik.

Tänk på att Quake kom ut 1996...

Jag var bland dom första att köpa 3DFX-kort bland vänner som var datornördar.
DÅ kan vi prata om att Quake var snyggt på sin tid!!!
Satans vad avundsjuka alla var, det gick ju inte ens jämföra så mycket bättre det blev!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Tänk på att Quake kom ut 1996...

Exakt, men jag menade att opperativsystemet var detsamma som tidigare och att DOS uppenbarligen inte hindrade att Quake kom till.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Jag körde Quake i rent dosläge på en 486 på 33mhz. Det gick "lite" tungt men det gick.

Permalänk

OT men massa dos-spel hadde ju stöd för 3dfx voodoo kort... kommer ihåg bl.a. GTA 1 och Toshinden... något racing spel med dos-stöd för voodoo tycker ja mej oxå minnas... kanske screamer, need 4 speed eller fatal racing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastninj4
OT men massa dos-spel hadde ju stöd för 3dfx voodoo kort... kommer ihåg bl.a. GTA 1 och Toshinden... något racing spel med dos-stöd för voodoo tycker ja mej oxå minnas... kanske screamer, need 4 speed eller fatal racing

Men åter kom 3dfx först 1996...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |