Flightmode inte tillåtet på flygplan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Som sagt, total brist på respekt för andra människors liv. Återigen, så länge förbudet finns - är det så ##### svårt att respektera då?

Eftersom det inte fungerar att ringa finns det ju ingen anledning att ha telefonen på, men eftersom det inte är det minsta farligt spelar det ingen roll. Skulle du lyda en busschaufför som kräver att alla ska stänga av sin telefon?

Och om man vill lyssna på musik ska man fan få göra det, telefon eller mp3-spelare, flightmode eller inte spelar ingen roll.

Permalänk
Citat:

Som sagt, jag hoppas du sover gott om nätterna, även om det händer något. Jag gissar att du kör runt full med bil också. Du verkar ha den attityden.

Vad är du för nån jä*la tönt?. Du verkar vara en riktig besservisser

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Eftersom det inte fungerar att ringa finns det ju ingen anledning att ha telefonen på, men eftersom det inte är det minsta farligt spelar det ingen roll. Skulle du lyda en busschaufför som kräver att alla ska stänga av sin telefon?

Och om man vill lyssna på musik ska man fan få göra det, telefon eller mp3-spelare, flightmode eller inte spelar ingen roll.

Ja, eftersom det är HAN som framför fordonet JAG åker i, så skulle jag nog överväga det, ja. Hur korkat det än låter.

Om jag vill dricka sprit och bli full och köra bil, så ska jag fan få göra det, oavsett vad andra säger och om jag kör ihjäl någon.

NisseGurra: Nej, jag tycker bara du har en sjuk attityd till andra medmänniskor eftersom du skiter i säkerhetsföreskrifter (för du vet ju ändå bättre). Det, stör mig som ###.

Permalänk

Står du och ryter åt folk som går mot rött med?. MYCKET större risker ...

Permalänk
Citat:

Ja, eftersom det är HAN som framför fordonet JAG åker i, så skulle jag nog överväga det, ja. Hur korkat det än låter.

Om jag vill dricka sprit och bli full och köra bil, så ska jag fan få göra det, oavsett vad andra säger och om jag kör ihjäl någon.

NisseGurra: Nej, jag tycker bara du har en sjuk attityd till andra medmänniskor eftersom du skiter i säkerhetsföreskrifter (för du vet ju ändå bättre). Det, stör mig som ###.

Nu finns det ju en hel del bevis på att rattfylla är farligt, t.ex. att dom flesta dödsfallen på våra vägar beror på fyllon. Mobiltelefoner på flygplan har inte lett till ett enda, verkligen träffande jämförelse.

Du får väl fortsätta lyda folk blint då, jag föredrar att tänka själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Står du och ryter åt folk som går mot rött med?. MYCKET större risker ...

Nej? Varför skulle jag det? Vill någon bli påkörd så får de väl bli det. Risken är väl överhängande att jag skulle skrika för att varna av ren omtänksamhet om jag såg att en bil skulle närma sig i hög hastighet.

Men om jag åker med någon som jag inte vet om är rattfull och en olycka sker där jag blir invalid, då skulle jag ha ##### svårt att köpa ursäkten som personen som körde drar med i stil: "jo men jag visste ju vad jag gjorde, för jag är så grymt bra på att köra bil och det brukar aldrig gå över någon här just vid det här tidpunkten... jag vet inte vad som hände faktiskt, sorry".

När du blandar in andra än dig själv i saker, allt från förhållanden till just säkerhet på flyg, och då du skiter i vad som eventuellt skulle hända mig - då blir jag förbannad.

sprucetwig: Precis min mening. Skadat sätt att se på saken. Det måste inträffa olyckor innan du accepterar det. Helt tragiskt. Det räcker liksom inte med förebyggande tydligen.

Permalänk

Som tur är har du väldigt liten makt. Så jag och 100 000 tals andra fortsätter att lyssna på musik när vi flyger.
Så hoppas du får en bra kväll.

PS: Och jag blir förbannad på dina kopplingar till rattfylla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Måste det ske olyckor för att det ska vara accepterat? Skämtar du eller? Det kan ju inte vara i förebyggande syfte?

Anyway, tills förbudet är borta, är det verkligen jobbigt att stänga av telefonen? Eller, ni kanske sover gott ändå med risken att ni kan ha bidragit till en olycka, i värsta fall.

EDIT: Från Wired:

och det intressanta:

http://www.wired.com/politics/law/news/2001/02/41276

Det jag kan läsa där är

"Airlines don't permit the use of most wireless devices during flight because of concerns over interference with airplane controls from PEDs -- even though the airline industry has only come up with anecdotal evidence to support their fears."

Alltså bara "påhittade" berättelser utan någon som helst vetenskaplig bevisning.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Det jag kan läsa där är

"Airlines don't permit the use of most wireless devices during flight because of concerns over interference with airplane controls from PEDs -- even though the airline industry has only come up with anecdotal evidence to support their fears."

Alltså bara "påhittade" berättelser utan någon som helst vetenskaplig bevisning.

Så, min fråga till dig är: hur många olyckor ska inträffa innan du ska köpa påståendet? En olycka? Hur många liv ska gå till spillo OM det nu är så att en elektronisk pryl skulle vara orsaken? Hur många liv är ok, eller inte ok?

Eller, räcker det med att förebygga kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Så, min fråga till dig är: hur många olyckor ska inträffa innan du ska köpa påståendet? En olycka? Hur många liv ska gå till spillo OM det nu är så att en elektronisk pryl skulle vara orsaken? Hur många liv är ok, eller inte ok?

Eller, räcker det med att förebygga kanske?

Varför ska man inte tillåta det då det inte finns bevis för att det stör, men det finns bevis för att det inte stör utrustningen?

Så det kommer inte kosta någon livet för att man upphäver förbudet...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Nej, jag ger upp och vet ju att jag inte kan förändra eran inställning till hur ni ser på andra människors liv (tydligen). Jag hoppas bara innerligt att ingen olycka någonsin inträffar på grund av detta eller i någon annan form, där ni skiter i att lyda eventuella säkerhetsföreskrifter, regler eller lagar som gäller.

Ha en fin kväll.

Permalänk
Medlem

Vafan. Skärp dig nu. Det du beskriver har aldrig hänt, kommer förmodligen aldrig hända heller. Så vadå förebygga? Man kan bara förebygga nåt som med stor sannolikhet kan hända. Du kan drunkna i en skål soppa.. Det har hänt.. Så sannolikheten är större än mobiler som störtar plan. Ska du förebygga det genom att inte äta då? Eller hur förebygger du det? Cyklop och snorkel?

Tills den dagen det är bevisat att påslagna mobiler är direkt stör ut planets utrustning så röstar jag för att förbjudet ska bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, jag ger upp och vet ju att jag inte kan förändra eran inställning till hur ni ser på andra människors liv (tydligen). Jag hoppas bara innerligt att ingen olycka någonsin inträffar på grund av detta eller i någon annan form, där ni skiter i att lyda eventuella säkerhetsföreskrifter, regler eller lagar som gäller.

Ha en fin kväll.

Ett tips, gå i skolan lite så inser du hur befängd du låter. Jorden är platt i din värld också? Man behöver ju tydligen inga bevis för att hävda saker i din värld. Alla undersökningar och studier visar på att flygplan INTE kan störas av mobilstrålning. Har du den dessutom i flightmode är man bra dum om man tror att den kan störa elektroniken i planet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJiM
Vafan. Skärp dig nu. Det du beskriver har aldrig hänt, kommer förmodligen aldrig hända heller. Så vadå förebygga? Man kan bara förebygga nåt som med stor sannolikhet kan hända. Du kan drunkna i en skål soppa.. Det har hänt.. Så sannolikheten är större än mobiler som störtar plan. Ska du förebygga det genom att inte äta då? Eller hur förebygger du det? Cyklop och snorkel?

Tills den dagen det är bevisat att påslagna mobiler är direkt stör ut planets utrustning så röstar jag för att förbjudet ska bort.

Kan inte låta bli att svara. Det är ATTITYDEN jag stör mig på. Bristen på respekt. Det spelar ingen roll vad det handlar om. Att skita i ett förbud bara för att man själv tycker det är korkat. Må så vara, men det rättfärdigar inte att det kanske drabbar MIG.

Du skriver själv "kommer förmodligen aldrig hända". Nej, troligen inte, men OM det gör det, vad säger du då... förlåt? Oj? Hoppsan? Det är resonemanget jag vill åt. Återigen, hade du suttit själv i ett plan, då skulle jag fullständigt skita i vad du anser. Det är när jag som eventuellt är medpassagerare kan drabbas, som jag reagerar, på attityden.

EDIT: http://www.idg.se/2.1085/1.64717

Derox: Det förvånar mig inte att du är här och att du har den synen på andra medmänniskor heller. Men jag förväntar mig heller inget från den andra tråden. Jag undrar vem som behöver gå lite mer i skola...

Permalänk
Medlem

Om det hade hänt så hade jag förmodligen inte sagt ett skit. Jag hade varit lika död som alla andra på det planet.

Min fråga till dig är... Följer du alla lagar och förbud som finns? Om inte så bör du hålla käften. Du är inte bättre än nån annan. Och kom inte och säg att du aldrig har gjort nåt fel. Finns nog inte nån som kan säga så utan att ljuga.

Permalänk
Medlem

Om instrumenten skulle kunna störas av mobiltelefoner eller annan elektronisk utrustning, så skulle jag snarare oroa mig för GSM-master och liknade vid start/landning.

Förbudet vill jag ha kvar pga att det ger en lugnare miljö på planet. Vill inte ha en massa mobiler som ringer hela jävla tiden när jag flyger.

Permalänk
Citat:

Om det hade hänt så hade jag förmodligen inte sagt ett skit. Jag hade varit lika död som alla andra på det planet.

Min fråga till dig är... Följer du alla lagar och förbud som finns? Om inte så bör du hålla käften. Du är inte bättre än nån annan. Och kom inte och säg att du aldrig har gjort nåt fel. Finns nog inte nån som kan säga så utan att ljuga.

Om du hade överlevt, vad hade du sagt till de som var döda, eller deras föräldrar?

Jag försöker hålla mig till alla lagar och förbud, ja. Förstår du skillnaden på att följa förbud och säkerhetsföreskrifter som bara drabbar DIG och de som kan drabba ANDRA? Det är DET jag försöker få fram men jag vet inte om du är läskunnig.

Det är när DU tar dig friheten att skita i saker som kan påverka MITT liv, som jag blir förbannad.

Permalänk
Medlem

Vad e det för förbud som bara kan skada dig då? Finns alltid risk för nån mer människa som blir skadad pga av det du gör. Säg mig vad det e för lag eller förbud du har brytit mot som enbart skadar dig själv?

Permalänk
Citat:

Vad e det för förbud som bara kan skada dig då? Finns alltid risk för nån mer människa som blir skadad pga av det du gör. Säg mig vad det e för lag eller förbud du har brytit mot som enbart skadar dig själv?

Det är förbjudet att plocka fridlysta blommor. För att ta ett snabbt exempel så drabbar inte det dig om jag plockar en sådan i ett fridlyst område som du varken är i närheten av eller äger, eller hur?

Permalänk
Medlem

En blomma mindre ger mindre pollen, ett bi dör för den får flyga för långt till nästa, en fågel dör pga matbrist, nån indian dör för fågeln som skulle blivit hans middag inte fanns.

Det låter sjukt.. Jag vet. Men det är lika bevisat att det kan hända som mobiler störtar plan.

Finns en pararell.. För fanns det "denna tobaksvara är cancerframkallande" på snus. De fick ta bort skiten för det inte gick bevisa att snus orsakar cancer. Så varför ska förbudet mot mobiler få finnas kvar när det inte heller går bevisa?

Permalänk

Well. Sandlåda blev det. Hoppas ni får lite bättre perspektiv någon gång i livet framöver. Kanske, får ni lite mer livserfarenhet och empati, eventuellt den hårda vägen, eventuellt den lätta vägen. Det skulle inte skada, tror jag.

Googla på empati, om ni inte har koll på vad det innebär.

Permalänk
Medlem

Är det brist på empati bara för jag ifrågasätter ett förbud? Du bör nog googla på yttrandefrihet.

Edit: Wow! Jag fick tyst på han/hon!!!

Permalänk
Citat:

Är det brist på empati bara för jag ifrågasätter ett förbud? Du bör nog googla på yttrandefrihet.

Nej, du får yttra dig hur mycket du vill, och den rätten slåss jag för. Däremot verkar du kunna bestämma själv vilka förbud som du ska följa, eller inte följa. Det tycker jag är fascinerande. Vad ska då förbuden till för?

Det här kanske inte har framgått, eftersom jag först och främst stör mig på dig och några andras attityd; men jag tycker också att förbudet bör ses över. Däremot tar jag mig inte rätten, att personligen skita i förbudet bara för att jag tror mig veta bättre. Det kanske handlar om hur jag ser på livet, samhället och mina medmänniskor. Finns det ett förbud, så försöker jag att följa det. Troligen finns det av någon anledning. Finns det skäl att se om det går att ta bort förbudet så är det väl bra, men det ger mig (i min värld) ingen rätt att strunta i förbudet - tills (!) det är borttaget.

Permalänk
Medlem

När sa jag att jag har mobilen på när jag flyger? Jag sa att jag röstar för att förbudet ska bort så länge ingen kan bevisa att mobiler störtar plan. Du bör skaffa glsögon.. Eller läser du bara det du vill läsa bara för hoppa på andra? Du stör dig på andra? Jag stör mig på dig just nu. Läs vad folk skriver istället!

Permalänk
Medlem

Håller helt med Sean, Respektera reglerna ett flygbolag har och respektera de andra resenärerna.

Om nu de säger till en att stänga av mobilen/ha den avstängd, ha det då, tycker det är omoget att t.ex. säga "Who cares vad de säger?"

Det finns ju vissa som har flygfobi, och tror inte de mår bättre av att folk har mobilen på om man nu inte får det.

Permalänk

Ja, då ber jag om ursäkt. Alla var på mig för att jag verkar vara en idiot. Som sagt, jag håller med dig, det är klart värt att överväga att ta bort förbudet, men det gör inte, anser jag, att man har rätten att skita i det, tills det är borttaget. Det är bara det jag ville komma fram till.

Permalänk
Medlem

E det inte bättre att det finns mobilförbjudna flighter och tillåtna flighter? Då finns det ett val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Well. Sandlåda blev det. Hoppas ni får lite bättre perspektiv någon gång i livet framöver. Kanske, får ni lite mer livserfarenhet och empati, eventuellt den hårda vägen, eventuellt den lätta vägen. Det skulle inte skada, tror jag.

Googla på empati, om ni inte har koll på vad det innebär.

Hoppas du aldrig går mot rött då när det inte är några bilar alls på gatan.

Varför det skulle vara så farligt att lyssna på musik på ett flygplan bara för att någon på just det flygbolaget tyckte att de kan skriva att något som är helt ofarligt är förbjudet fattar jag inte. Men okunniga människor rättar sig oftast efter även de mest idiotiska förbud.

Jag måste bara fråga du som skriker om att det är i förebyggande syfte, har du gått ut gymnasiet? Dår lär man sig faktiskt grundläggande ellära/fysik och kan börja inse hur komiskt det låter att en mobiltelefon i flightmode skulle störa någonting alls. Om ett flygbolag börjar med att du måste ha rosa underkläder på dig för säkerhetsskull skulle du då rätta dig efter det utan att blinka? DUMMA regler finns alltid, men så länge du inte utsätter andra för fara behöver du kanske inte följa dem blint...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hoppas du aldrig går mot rött då när det inte är några bilar alls på gatan.

Varför det skulle vara så farligt att lyssna på musik på ett flygplan bara för att någon på just det flygbolaget tyckte att de kan skriva att något som är helt ofarligt är förbjudet fattar jag inte. Men okunniga människor rättar sig oftast efter även de mest idiotiska förbud.

Jag måste bara fråga du som skriker om att det är i förebyggande syfte, har du gått ut gymnasiet? Dår lär man sig faktiskt grundläggande ellära/fysik och kan börja inse hur komiskt det låter att en mobiltelefon i flightmode skulle störa någonting alls. Om ett flygbolag börjar med att du måste ha rosa underkläder på dig för säkerhetsskull skulle du då rätta dig efter det utan att blinka? DUMMA regler finns alltid, men så länge du inte utsätter andra för fara behöver du kanske inte följa dem blint...

Jag brukar försöka att inte gå mot rött, nej. Om nu du skiter i det, får stå för dig.

Återigen, som i den andra tråden Derox, så verkar du inte riktigt kunna läsa. Det jag stör mig på (och så tar vi det igen) det är klart värt att överväga att ta bort förbudet, men det gör inte, anser jag, att man har rätten att skita i det, tills det är borttaget. Det är bara det jag ville komma fram till. Huruvida det är riskabelt tekniskt eller inte, låter jag experter utröna.

Du kan googla på mitt namn om du är nyfiken på hur gammal jag är, vad jag har för bakgrund och vad jag gör idag. Hittar du inte till Google så hittar du troligen till min profil här på forumet. Där finns det kanske en hemsideadress.

Sen tycker jag att det är lika fascinerande att se att du har svar på allt (oftast svar på helt andra saker i och för sig). Det är konstigt. Du borde anställas av NASA. De borde ha en ruskig nytta av dina kunskaper om allt. Troligen skulle alla olyckor där också kunnat undvikas, om de bara hade tänkt på allt du redan vet.

Permalänk
Medlem

Jag undrar en sak. Om det e så farligt med mobiler så borde det väl vara förbjudet att ha mobilen på inom den radie från flygplatsen som mobilen "når"? Det va ju extra farligt vid lyftning och landning.. Jag vet inte hur många meter mobilen får täckning. Jag gissar på att det e ganska långt.