Permalänk

Bosniska Pyramider?

Bort!

Permalänk
Medlem

Jag har inte hört talas om det innan, men jag antar att du menar http://en.wikipedia.org/wiki/Visocica_hill

Citat:

Scientific investigations of the site show there is no pyramid. Additionally, scientists have criticised the Bosnian authorities for supporting the pyramid claim saying, "This scheme is a cruel hoax on an unsuspecting public and has no place in the world of genuine science."

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker det fanns många bra källor där arkeologer från både USA och Europa tar avstånd från ideen att det är en pyramid.
Och "upptäckaren" verkar ju inte helt seriös, hans teori om Maya-indianerna verkar ju vara att de härstammar från Atlantis och Pleiaderna (en stjärngrupp 440 ljusår bort).

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

hehe, förmycket Stargate tittande

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
småningom, hela evolutionsteorin skulle ju bli tvungen att slopas

Hade du läst lite om det hade du vetat att evolutionsteorin är såpass väl underbyggd av data att bara en foliehatt hade suttit och förväntat sig att den ens skulle kunna "slopas".

Läs lite vetenskap innan du kommer med spekulationer om vetenskap så slipper du framstå som en pajas. (inget illa menat)
Världen fullkomligt skriver "du lever i en värld där evolution skett", bara tokar missar att "höra" detta. (och de som lyssnar på tokar... eller helt enkelt har annat för sig än att "lyssna")

Permalänk
Medlem

Det finns mycket som skulle vara coolt om det var sant, men helst ska det ju finnas lite mer än en pyramidformad kulle innan man börjar tro på en supercivilisation som byggde pyramider större än de i Egypten.

Sen förstår jag inte riktigt hur du kopplar ihop evolutionsteorin med detta..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Wikipedia är ju dock vanligt folk som har skrivit på, så inga konkreta källor och fall där inte.
Verkar fortfarande som om den ena sidan säger att det helt klart är en pyramid och att det kommer bevisas så småningom. Den andra sidan avfärdar det hela och säger att det bara är en geologisk tillfällighet som gör att berget är pyramidformat.

Finns det inga "updates" angående pyramiderna? Hur långt har dem kommit i utgrävningarna?

Vad är det du säger? Inga konkreta källor?
Wikipedia bygger på att man anger källor för allt viktigt. De källorna är de man läser. Snälla, läs på om vad wikipedia är innan du uttalar dig så löjligt.

Jag vill GÄRNA se hur ett uttalande från bland annat "the European Association of Archaeologists" inte är "konkreta källor". (http://www.e-a-a.org/statement.pdf , nämns i artikeln hur tydligt som helst. Citat: "This scheme is a cruel hoax on an unsuspecting public and has no place in the world of genuine science.")

Det är så tragiskt med konspiratoriska människor som dessutom ljuger ihop grejer om Wikipedia eftersom wikipedia ligger närmare sanningen än vad de gör.. Nej, Wikipedia är inte någon konspiration. Det du pratar om ("pyramiderna") är däremot en löjlig konspiration, ingenting annat. Det finns inga "pyramider i bosnien".

Jag hoppas VERKLIGEN att du slutar upp med ditt omkringtramsande. Du är fan inte tuff om du tror det. Att tro på ickevetenskapliga saker får dig bara att se dum ut.

Jag förstår allvarligt talat inte hur du kan påstå att "evolutionsteorin skulle ju bli tvungen att slopas" om några pyramider hittas i Bosnien... uh.

Snälla, leta upp FAKTA innan du misshandlar vetenskapen och verkligheten på det sätt du gör.

Att det finns några få oseriösa arkeologer som "tror" på något speciellt säger ingenting. Det finns människor som tror på allt, det betyder inte på något sätt att det de tror på är sanningen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag har i ärlighetens namn aldrig påstått att det överhuvudtaget finns pyramider i Bosnien. Jag undrade bara om de ännu lyckats bevisa deras existens ännu, och hur långt de kommit i utgrävningarna. För jag var där förra året och jag VET att de har grävt ut enorma tunnlar som förbinder de tre så kallade "pyramiderna" med varandra, dock så har jag verkligen inte hävdat att det överhuvudtaget finns pyramider. Jag sa som sagt att det lika gärna kan vara en geologisk tillfällighet som gör att bergen är formade som pyramider.
Något verkar hur som helst finnas begravt under berget.

Och Haricots, evolutionsteorin bygger på att Europa under denna tiden då pyramiderna byggdes hade sin istid. Skulle det vara så att dessa "pyramider" nu existerar (det får man väl reda alltefter att utgrävningarna fortlöper) så blir du faktiskt tvungen att slopa hela evolutionsteorin eftersom den som sagt bygger på att det inte fanns några civilisationer som var kapabla att skapa något sånt under den tiden.
I alla fall så som jag har förstått det, jag kan dock ha fått det hela om bakfoten.

Och ännu en gång, jag säger inte att allt det här är sant - men ifall det skulle visa sig vara sant så småningom så skulle det onekligen vara en enorm sensation, det måste ni hålla med om.

Vore coolt! : )

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89

Och Haricots, evolutionsteorin bygger på att Europa under denna tiden då pyramiderna byggdes hade sin istid.

Nej din tok.
Evolutionsteorin bygger på allt vi har hittat i biologi.
Fossilfynd, genomanalyser, embriologi... etc etc

Evolutionsteorin beskriver något som har hänt. Detaljer kan diskuteras, men inte att evolution har skett.... eller visst kan det diskuteras, på samma sätt som man kan diskutera hurvida jorden är platt, men förvänta er att vi som vet att jorden är rund kommer rulla på ögonen när ni gör det.

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Northern_icesheet_hg.png i toppen i mitten vid "R" som står för Rome borde väl bosninen ligga, fast en bit åt vänster va?

då hade dom ingen istid där då...

men visst vore det kul om det visade sig att egyptierna kom o kolonierade bosinen, men sen blev överkörda av de slaviska folken under folkvandringarna, men men, den som lever får se...

OBS: jag är neutral i denna frågan, visst det ser ut som pyramider, men det behöver inte vara det;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Wikipedia är ju dock vanligt folk som har skrivit på, så inga konkreta källor och fall där inte.

Inte? Du vet att Wikipedia endast lägger till information som kan bekräftas med källor, va? Och källorna finner du, mycket riktigt, längst ner på artikel sidan. Som en uppsats.

http://en.wikipedia.org/wiki/Visocica_hill

Gå in på länken en gång till, scrolla längst ner och där har du källor så det smäller om det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Vore coolt om det fanns tomtar o troll i skogen också...

finns redan ;)..

hint * chronicles of narnia *

Permalänk
Medlem

En bosnisk klasskamrat sa att det var en väldigt stor grej i Bosnien och att det trycktes t-shirts där det stod ungefär "Alla länder som inte har pyramider suger kuk".

edit: Apropå festliga bosniska företeelser så berättade han också om det här: http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/4474316.stm

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Och Haricots, evolutionsteorin bygger på att Europa under denna tiden då pyramiderna byggdes hade sin istid. Skulle det vara så att dessa "pyramider" nu existerar (det får man väl reda alltefter att utgrävningarna fortlöper) så blir du faktiskt tvungen att slopa hela evolutionsteorin eftersom den som sagt bygger på att det inte fanns några civilisationer som var kapabla att skapa något sånt under den tiden.
I alla fall så som jag har förstått det, jag kan dock ha fått det hela om bakfoten.

Du har fått allt om bakfoten!
Evolutionsteorin är troligtvis den mest bevisade teorin någonsin! Det är i princip omöjligt att den skulle vara helt fel, då det i princip skulle skrota _allt_ vi någonsin lärt oss om biologi. Fullständigt omöjligt, vi har studerat evolution på enormt många olika sätt. Det går att se evolution i realtid dessutom (med bland annat flugor och möss).

Jag tycker verkligen att du borde kolla upp vad evolution/arkeologi osv. är, du misshandlar människor psykiskt på det sätt du håller på.
En bra start är http://en.wikipedia.org/wiki/Evolution
Det finns i skrivande stund 198 källor till artikeln. Inse att wikipedia på inget sätt är påhittat av vem som helst. Wikipedia sammanfattar information som kommer från säkra källor. Den sammanfattningen kan vem som helst göra, men wikipedia tillåter ENBART seriösa källor, och sammanfattningen kommer från dessa källor.
Just den där artikeln är en av de bästa artiklarna på hela Wikipedia (den har varit "Featured Article").

Du behöver inte läsa igenom allt på en gång, skumma igenom och läs lite då och då. Inse att det som skrivs där är så nära sanningen vi idag kan komma. Det är inte några hypoteser (kom ihåg att en vetenskaplig teori innebär att man har hittat anledningar till varför det kan vara så (hypoteser) och sedan testat dem och fått så pass mycket positiva resultat att man gjort det till en teori. Det är inte på något sätt att jämställa med det mer vardagliga ordet "teori", som är något helt annat än en vetenskaplig teori).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Jag är om något för evolutionsteorin

Är du för hastighet, vatten, eld och gravitation också?
Man är inte för evolutionsteorin, man accepterar den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Jag citerade bara vad jag hade läst, och så som jag förstod vissa texter så skulle det innebära att evolutionsteorin skulle förändras något enormt om dessa berg faktiskt visade sig vara pyramider.

Du har läst vad religiösa nötter har skrivit.
Har du ingen möjlighet till kritiskt tänkande?!

Har du kollat in Flat Earth Society?
http://www.alaska.net/~clund/e_djublonskopf/Flatearthsociety....

De påstår en massa saker, acceptera dem för att någon påstår det. Eller?

Permalänk
Avstängd

Du kanske skulle skrivit att du inte ville bli behandlad som en vuxen person om du inte ville ha ärliga svar.
Det du skriver är nämligen tokigt, det är tokigt på samma sätt som det är tokigt att tro att det finns vägar och städer på mars, eller att jorden är platt.

Visst är de lite lika pyramider... så?
Jag kan säkert hitta stenar som är lite mer lik en mus än andra stenar... det betyder inte att det är rimligt att förvänta sig att möss hade en civilisation som högg skulpturer.

Permalänk
Avstängd

Men varför göra ett nummer av evolutionsteorin då, Elivs_z89? Även om dessa pseudoarkeologiska "pyramider" var riktiga och om så von Däniken var FN-president skulle evolutionsteorin gälla. Den skulle behöva skrivas om vad tidsaxeln beträffar men de teoretiska delarna skulle säkert vara helt orörda. Evolutionsteorin står och faller inte med enskilda observationer av detta slag. Teorier om människans förhistoria skulle behöva justeras, men fortfarande i full paritet med den teoretiska evolutionsbiologin.

Och, nej, dessa "pyramider" och deras datering existerar lika mycket som Atlantis, ansiktet på Mars eller bermudatriangeln äter fartyg och flygplan utöver vad som är att vänta... Kvack, kvack och åter kvack. Pseudovetenskap. Gammal skåpmat i von Däniken-anda.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Och, nej, dessa "pyramider" och deras datering existerar lika mycket som Atlantis, ansiktet på Mars eller bermudatriangeln äter fartyg och flygplan utöver vad som är att vänta... Kvack, kvack och åter kvack. Pseudovetenskap. Gammal skåpmat i von Däniken-anda.

Men jag känner ju en person som säger sig ha varit bror till Rio-Kalle Svensson i ett tidigare liv på just Atlantis. Påstår du att han ljuger?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Men jag känner ju en person som säger sig ha varit bror till Rio-Kalle Svensson i ett tidigare liv på just Atlantis. Påstår du att han ljuger?

Jag skulle påstå att du ljuger ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jag skulle påstå att du ljuger ;).

Det gör jag förvisso icke, min herre!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com