Permalänk
Medlem

d40, d40x

tjenna!
ska köpa en system kamera men vet inte vilken ja ska köpa ,
det står förmodligen mellan http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=160194 och
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=140373.
vad är egentligen skillnaden mellan dom två förutom upplösningen , eftersom de är så lite prisskillnad. måste säga att de blir min första system kamera och om nån har nått bättre alternativ att komma med

Permalänk
Medlem

Canon 1000D kostar 6000kr men klart mycket bättre på alla punkter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av othic
Canon 1000D kostar 6000kr men klart mycket bättre på alla punkter

det är de som är själva grejen. är de d40 och d40x man sak satsa på i den prisklassen?
edit: kollade på en sony a200 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=265306 kan de vara ett alternativ?

Permalänk

Säkert bra köp. Men titta på Sony A200 som för dryga 4000 kr ger
-inbyggd antiskak
-inbyggd autofokusmotor
-nio mot tre punkters autofokus
-mycket snabb autofokus

Gå inte på det där om att Nikon och Canon har så många begagnade objektiv att köpa, det stämmer säkert men är inte så intressant för en nybörjare på systemkamera. Det finns både billiga nya och begagnade (Minolta) att välja på när det gäller Sonyn.

Jag köpte just en och gillar den skarpt

Permalänk
Hedersmedlem

Om det kommer ett 3000-kr erbjudande på D40 är det egentligen ingen tvekan om vad du ska köpa. Skillnaden mot D40x är minimal, lite högre upplösning och lite snabbare men i övrigt samma kamera.

Skulle undvika A200, främst pga det dåliga kitobjektivet (18-70 3,5-5,6) som verkligen inte är något att hänga i granen, oskarpt och grotesk CA. Lägg där till att det inte har nån motsvarighet till USM/HSM/AF-s vilket gör att man får rätt slö och högljudd autofokus med det.

Nikons 18-55 är visserligen inget superobjektiv, men det är troligen en av de bästa normalzoomarna i lågprisklassen.

Fler fokuspunkter har man som nybörjare inte nån jättenytta av, visst, det kan vara trevligt men i 95% av fallen använder man den mittersta vilket gör att de andra är "överflödiga" då.

Canon 1000D känns än så länge som ett osäkert val. Den kostar lika mycket som en 400d utan optik, är långsammare. Visserligen finns den i kit med 18-55 IS, men då sticker priset iväg till drygt 5500kr också. Ska man nödvändigtvis ha liveview (vad man nu ska ha det till) så kan man förstå varför man väljer 1000D över 400D, men i övrigt ser jag inga bra anledningar. Eller mot 450D som bara är 800kr dyrare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

tack , blir nog till at beställa en d40 imorron eller nått

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att beställa D40 är att den har gått ur produktion, och att i princip alla som är kvar i landet är gråimporterade, även från de stora kedjorna. Då får man inte tillgång till Nikons Check&Clean-garanti eller deras D-school, vilket kanske känns surt när man har hostat upp pengar.

(jag köpte min d40 i lördags via pc-city, men är annars nöjd)

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode