Permalänk
Medlem

Problem med minnen [BILDER]

Jag hade tänkt upgradera datorn med lite mer minne. Idag har jag 2Gb, och tänkte utöka till 4Gb. Jag hade problem med minnena när jag först byggde ihop datorn, men orkade inte riktigt ta tag i det då.

Det är nämligen så att det är två av de fyra slotsen (?) som inte går att använda. När jag stoppar i ett minne i någon av de två piper datorn bara vid uppstart, och jag får ingen bild överhuvudtaget. Jag känner mig inte så värst insatt i hårdvaruvärlden, och misstänker att det kan vara jag som gör något fel.

Eller kan det vara så att två slots kan gå sönder utan vidare?

Jag bifogar bilder på hur det ser ut samt vilka minnen jag använder.

Såhär har jag haft det fram tills idag, och det fungerar utan problem. Det är således dessa två slots som fungerar.

Dessa minnen använder jag

I hopp om att vara övertydlig, så är här en bild på moderkortet som jag hoppas avslöjar modellen av det..

Hoppas någon vänlig själ kan ge mig en ledtråd om hurvida det är läge att köpa 4 eller 2 nya minnen, elle kanske rentav ett nytt moderkort.

Permalänk

Sista bild länken funkar inte.. Då man inte har anv.namn & pass till FTP:n.

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosendahl
Sista bild länken funkar inte.. Då man inte har anv.namn & pass till FTP:n.

Fixat, det var jag som slarvat med adressrena. Ber om ursäkt!

Permalänk
Medlem

Jag vet iaf att för att kunna använda alla minnesplatser på mitt kort måste jag öka volten till nordbryggan.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag vet iaf att för att kunna använda alla minnesplatser på mitt kort måste jag öka volten till nordbryggan.

Jag har provat att bara använda en port åt gången, men det vill sig inte heller. Lutar mer och mer till att fixa nytt moderkort.. :\

Permalänk

När blåste du senast rent i datorn? Den liknar en sockervaddsmaskin på Gröna Lund!

Just nu använder du alltså 2x 1GB minneskort, inte sant? Om du vill uppgradera till 4GB så behöver du ju nödvändigtvis inte använda de två tomma platserna, byt istället ut de nuvarande korten med 2x 2GB!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saftochkakor
När blåste du senast rent i datorn? Den liknar en sockervaddsmaskin på Gröna Lund!

Just nu använder du alltså 2x 1GB minneskort, inte sant? Om du vill uppgradera till 4GB så behöver du ju nödvändigtvis inte använda de två tomma platserna, byt istället ut de nuvarande korten med 2x 2GB!

Haha, det händer dessvärre inte speciellt ofta. Ska gå lös med dammsugaren när jag får tid.

Osäker på hurvida moderkortet klarar att köra 2x 2GB, ska kolla om jag kan hitta nån info kring det i manualen någonstans.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej nej, inte dammsugaren!
http://www.pcmech.com/article/destroy-your-computer-in-7-easy...
Se punkt 3 och 4. Plastmunstycken hjälper inte heller, eftersom statisk elektricitet lagras i plast också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Nej nej, inte dammsugaren!
http://www.pcmech.com/article/destroy-your-computer-in-7-easy...
Se punkt 3 och 4. Plastmunstycken hjälper inte heller, eftersom statisk elektricitet lagras i plast också.

Hoppsan.. man lär sig något nytt varje dag!

Tack för tipset, hur gör du för att bli av dammet?

edit: Canned air ftw