Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av club01
Eftersom du har fått din svenska 900a nu så kan ju du ta och tala om vad du fick för batteri till den? Fick du 5800mAh batteriet som dom utlänska har eller fick du ett mindre som det var prat om här i sveriga. Vill bara veta om jag gjorde rätt som köpte en från hongkong eller om jag skulle väntat på den tills den kom till sverige och fått lite bättre tangetbord:P

4400 mAh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
milli = 10^-3 = en tusendel så ja

så nu kan de vara så att vissa av 900 i sverige har 2200 mha batteri då ??
trodde de va nog me den slöa 16 ssd

själv har jag beställt ett 7800 mha mugen till min 900

Permalänk
Avstängd

Så vilka batterier tillkommer de svenska 900:orna och de engelska 900:orna (standard). Även en fråga angående priset mellan den svenska och engelska, är det stor skillnad?

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

Nu har jag funderat och funderat, 900 eller 901?! Allt detta läsande gör en galen! Ena sekunden har man bestämmt sig, nästa sekund har man hunnit att klicka till nästa forumsida, och då är uppfattningen den andra.
Hade ju dock varit skönt med lite mer batteritid och en lite snabbare prossesor samt SSD kort, som 901 har, men jag tror inte att jag orkar vänta mer.
Kan ju trots allt bli att prislappen sviker än när väl 901 kommer till Sverige, och då har jag väntat helt i onödan.

Det blir säkerligen till ett köp av 900 när den har release den 28:de. Ett bra pris på denna dator tycker jag. Sedan får jag se när 901 kommer om man kanske köper den till julen eller något annat, men just för stunden har jag nog ändå bestämmt mig. Kan ju bara tänka mig att när nu 901 har sin release, står alltingen MSI Wind, Acer Aspire One eller någon annan bättre dator och väntar på releasedatum i Sverige, och så fortsätter dessa diskussioner. Ska man bara vänta får man aldrig någonting köpt. Bara min reflektion!

Mvh Crille

Permalänk
Medlem

varför vänta, köp 900 nu då...
http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=2525876

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Så vilka batterier tillkommer de svenska 900:orna och de engelska 900:orna (standard). Även en fråga angående priset mellan den svenska och engelska, är det stor skillnad?

Ja som det ser ut nu så kan man både få 2200mAh och 4400mAh i den svenska varianten. Jag själv som sitter på en köpt från kina har 5800mAh. Så jag gjorde rätt som inte köpte en svensk.
Får nöjja mig med denhär så blir det nog en 901a när den kommer till sverige sen och inte kostar mer en 3500kr eller nått i den stilen. Om det nu inte visar sig att den också som 900an blir helt bantad när den kommer till sverige de vill säga.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

verkar ju som ASUS andvänder sverige som soptip...
få se va dom har för delar att sätta i 901'an
ganska dåligt med tanke på dator tätheten och förmågan att ta till sig ny teknik som finns i sverige

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrIiLlE
Nu har jag funderat och funderat, 900 eller 901?! Allt detta läsande gör en galen! Ena sekunden har man bestämmt sig, nästa sekund har man hunnit att klicka till nästa forumsida, och då är uppfattningen den andra.
Hade ju dock varit skönt med lite mer batteritid och en lite snabbare prossesor samt SSD kort, som 901 har, men jag tror inte att jag orkar vänta mer.
Kan ju trots allt bli att prislappen sviker än när väl 901 kommer till Sverige, och då har jag väntat helt i onödan.

Det blir säkerligen till ett köp av 900 när den har release den 28:de. Ett bra pris på denna dator tycker jag. Sedan får jag se när 901 kommer om man kanske köper den till julen eller något annat, men just för stunden har jag nog ändå bestämmt mig. Kan ju bara tänka mig att när nu 901 har sin release, står alltingen MSI Wind, Acer Aspire One eller någon annan bättre dator och väntar på releasedatum i Sverige, och så fortsätter dessa diskussioner. Ska man bara vänta får man aldrig någonting köpt. Bara min reflektion!

Mvh Crille

Jag tröttnade också på att vänta, så jag gick ner till pccity igår och inhandlade en liten 701a, och det måste jag säga, jag ångrar det inte en sekund, det är en underbar liten dator, skriver detta på den nu.
Den e ju desutom superbillig i mina ögon, och jaghar faktist inga som hälst prolem med varken tbordet eller skärmupplösningen, desutom tyckerjag att den är betydligt kvickare en vad jag befarade, så jag är helnöjd, nu kan jag ta det lungt och invänta alla små lappisar som ska släppas under hösten och sedan slå till på en ny i börgan på nästa år, tills dess så kommer denna lilla goding vara kanon att ha!
Skall tillägas att jag köpte ett 1GB ram minne till den för 170kr också, och det märktes faktiskt en liten prestanda boost när jag satte i det, så det kan rekomenderas till alla som funderar på att skaffa en 701a.
Installerade också ubunte eee på den med en USB sticka, var hur lätt som helst, allt värkar funka bra hittils!
Jag hoppas du får din lilla 900 goding så fort som möjligt, för om den är i närheten av lika cool som denna så är det en vinnare!

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/4TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja som det ser ut nu så kan man både få 2200mAh och 4400mAh i den svenska varianten. Jag själv som sitter på en köpt från kina har 5800mAh. Så jag gjorde rätt som inte köpte en svensk.
Får nöjja mig med denhär så blir det nog en 901a när den kommer till sverige sen och inte kostar mer en 3500kr eller nått i den stilen. Om det nu inte visar sig att den också som 900an blir helt bantad när den kommer till sverige de vill säga.

Nejnej, 2200mah är på tok för lite. De menar att cellerna är på 2200mah, två är parallellt kopplade och två är seriekopplade. 2200*2 är 4400mah och 3,7V*2 är 7,4V och då stämmer det.

En cell är på 3,7V och har en viss kapacitet, i detta fall 2200mah.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av si3rra
Fråga : (som Percy Nilegård skulle sagt)
I den "Europeiska" 16 GB modellen, så verkar det ju som att alla 16GB är fastlödda internt, vilket borde betyda att platsen där 16 / 8 diskarna på "USA" modellerna sitter borde vara tom?

Tror aldrig jag läste något svar till denna fråga. Vet någon hur det ligger till? Annars är de väll bara köpa ett litet SSD kort till och slänga i? Rätta mig om jag har fel.

Här är ett "read and write" test på 900, 901 och 900 16 gb (nya och gamla versionen)
http://jkkmobile.blogspot.com/2008/07/asus-eee-pc-ssd-read-an...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av si3rra
Fråga : (som Percy Nilegård skulle sagt)
I den "Europeiska" 16 GB modellen, så verkar det ju som att alla 16GB är fastlödda internt, vilket borde betyda att platsen där 16 / 8 diskarna på "USA" modellerna sitter borde vara tom?
Rätta mig gärna om jag har fel, men är det en Pci xpress (mini)?
Och i sådanfall borde det inte gå att installera 3g/HSDPA alt. bluetooth kort där för att få dessa funktioner? alt. köpa en disk till att installera där?
Någon som har koll på detta?

Vet tyvärr inte något om den europeiska eeepc beträffande pci express mini. Dock kommer förmodligen eee 900/901/1000 att börja säljas med 3g/HSDPA från september i Europa (kanske inte gäller Sverige men vem vet). Har jag förstått artiklarna rätt så har det att göra kontrakt/avtal att de inte har haft tillåtelse att sälja med 3g tidigare.

http://www.engadget.com/2008/07/04/eee-pc-getting-g-g-g-in-se...
http://www.alltomprylar.se/2008/07/04/asus-slapper-eee-pc-med...

Alternativt kan man bygga in 3g själv LOL
http://jkkmobile.blogspot.com/2007/12/how-to-add-internal-3g-...

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nejnej, 2200mah är på tok för lite. De menar att cellerna är på 2200mah, två är parallellt kopplade och två är seriekopplade. 2200*2 är 4400mah och 3,7V*2 är 7,4V och då stämmer det.

En cell är på 3,7V och har en viss kapacitet, i detta fall 2200mah.

Så det är 2200mah i varje cell? och 2 celler, vilket blir 4400mah.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Read and write"-testet på jkkmobile fällde avgörandet för mig. Jag kommer vänta in 901 för alla modeller av 900 som kommer till butiken verkar ha den långsamma 16GB hårddisken, samt ett dåligt batteri.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så det är 2200mah i varje cell? och 2 celler, vilket blir 4400mah.

Ja förlåt det var fel av mig. Dom svenska har tydligen 4400mAh batterier tydligen.
Men ja jag är glad som köpte en 900a från kina för 3000kr istället med det bättre batteriet på 5800mAh och 20gb hårddisken som faktiskt är på 22gb på min dator:P

Men ja är inte hårddisken så jätteviktig och ni inte ska göra så mycket annat en att köra orginal linuxet som följer med så skulle jag helt klart köpa den svenska sen byta batteri från någon andra hands leverantör.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |

Permalänk
Medlem

http://www.clove.co.uk/ står det att EEE PC 901 kommer med ett 6cells batteri. Är det inte dem som sticker ut en bit extra där bak? Eller finns det 6cells batterier med samma fysiska mått som orginalen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ja förlåt det var fel av mig. Dom svenska har tydligen 4400mAh batterier tydligen.
Men ja jag är glad som köpte en 900a från kina för 3000kr istället med det bättre batteriet på 5800mAh och 20gb hårddisken som faktiskt är på 22gb på min dator:P

Men ja är inte hårddisken så jätteviktig och ni inte ska göra så mycket annat en att köra orginal linuxet som följer med så skulle jag helt klart köpa den svenska sen byta batteri från någon andra hands leverantör.

Vad kostar ett nytt batteri från någon 2:a hands leverantör? Hårddiskarna som följer med här i sverige ligger väl på 16GB?

Vad för batteri medföljer om man köper eee900 från england?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad kostar ett nytt batteri från någon 2:a hands leverantör? Hårddiskarna som följer med här i sverige ligger väl på 16GB?

Vad för batteri medföljer om man köper eee900 från england?

På batterikungen.se finns det 5200mAh batterier för 695kr och ett på 10.400mAh för 895kr. Men det stora 10.400mAh batteriet sticker nog ut en hel del skulle jag tro. Eller det är nog ialla fall större en orginal.

Hårddiskarna på dom svenska varianterna ligger på 16gb ja. Men det är det 4gb stora minnet som dom utlänska har som inte finns med på den svenska och de är även det snabba minnet som OSet ligger på. Så de kan bli lite segt att tillexempel installera XP på dom svenska varianterna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

På batterikungen.se finns det 5200mAh batterier för 695kr och ett på 10.400mAh för 895kr. Men det stora 10.400mAh batteriet sticker nog ut en hel del skulle jag tro. Eller det är nog ialla fall större en orginal.

Hårddiskarna på dom svenska varianterna ligger på 16gb ja. Men det är det 4gb stora minnet som dom utlänska har som inte finns med på den svenska och de är även det snabba minnet som OSet ligger på. Så de kan bli lite segt att tillexempel installera XP på dom svenska varianterna.

Så om jag importerar från england får jag: snabbare bootning och större batteri?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ukki_
Vem har sagt att jag enbart kollar på benchmarkpoäng? 901 är bättre på många punkter så några fjuttiga benchmarkpoäng är ganska ointressant.

Eftersom du ens nämner det så verkade det vara mycket viktigt för dig.

Visa signatur

Rehab is for quitters.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så om jag importerar från england får jag: snabbare bootning och större batteri?

Ja hårddisken ska ju vara snabbare så det borde bli fallet. Men hur mycket bättre det blir det vet jag inte då jag inte testat någon med den slöa hårddisken. Men enligt många forum så är det många som har klagat på 16gb hårddisken och att den känns slö o lite för trött för att ha OSet på. Men de är ju upp till var mans krav också. Funkar nog väldigt bra till många och lite sämre för andra.

Batteriet därimot får du ett större om du importerar från england och det är helt klart en stor fördel för mig ialla fall som vill ha bra batteritid på en sånhär dator.
Men däremot om du är ute efter mycket batteritid så kanske du ska titta på 901an som ska ha upp mot 6 timmars batteritid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det intressanta blir ju att se vad den svenska versionen av 901 kommer inehålla....

Permalänk

Är svenska 900:an så seg att det inte går att surfa med den i vanlig windows xp miljö? det ända jag ska ha datorn till är bara att kolla på film + surfa, möjligen lite hl1...

Permalänk
Medlem

Kan någon berätta hur stor skillnad det är mellan den slöa och den snabba disken? Är det 5%, eller är det 50% eller är den snabba 50ggr snabbare?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Kan någon berätta hur stor skillnad det är mellan den slöa och den snabba disken? Är det 5%, eller är det 50% eller är den snabba 50ggr snabbare?

http://jkkmobile.blogspot.com/2008/07/asus-eee-pc-ssd-read-an...

Permalänk
Avstängd

Varför köra xp när det går använda ett så fint operativsystem som linux....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här var ju skrämmande dåliga resultat, tur att jag inte köpte 900 16G.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/4TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför köra xp när det går använda ett så fint operativsystem som linux....

För att linux är jobbigt, jag kan verkligen inte förstå varför någon gör exakt samma sak i 100 olika versioner. Det finns hur många versioner som helst med en massa färdiga grejer men nästan inga som bara innehåller GUI, kernel och dem nödvändiga drivrutinerna samt hårdvarustödet. Linux är bra om man nöjer sig med en massa skit installerat från start eller ifall man är duktig nog med att installera allt från början och spendera en dag på det. Om du nöjer dig med en massa skit från start så kan du lika gärna ta XP, har mer stöd och är bättre då allt du vill finns till det.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
För att linux är jobbigt, jag kan verkligen inte förstå varför någon gör exakt samma sak i 100 olika versioner. Det finns hur många versioner som helst med en massa färdiga grejer men nästan inga som bara innehåller GUI, kernel och dem nödvändiga drivrutinerna samt hårdvarustödet. Linux är bra om man nöjer sig med en massa skit installerat från start eller ifall man är duktig nog med att installera allt från början och spendera en dag på det. Om du nöjer dig med en massa skit från start så kan du lika gärna ta XP, har mer stöd och är bättre då allt du vill finns till det.

Jag bygger gärna från start och jag föredrar linux och vad är en dag med stress mot en framtid så ljus att t.o.m kurt wallander ser i syne?

EDIT: (ja) Vad äro era åsikter om eee900, eee901 och msi? Vilken skulle ni föredra? för/nackdelar (fel tråd? skulle tro det).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har blivigt lite sugen på att köpa en asus eee, men jag vet inte vilken
jag har kollat på en 900 efter som den kommer till sverige snart (28/7?) men vilken tycker ni 701 (tycker skärmen är liten) 900 (låter helt okej) men 901 som jag inte vet när den kommer låter jätte bra men spelar det så jätte stor roll ska nog använda ubuntu eller Backtrack men annars ska jag nog bara ha den som surf och skol dator men vilken skulle ni vilja välja ska kanse köpa en nästa månad efter min födelsedag.

MVH// Lixz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thisisafakenick
Är svenska 900:an så seg att det inte går att surfa med den i vanlig windows xp miljö? det ända jag ska ha datorn till är bara att kolla på film + surfa, möjligen lite hl1...

Min fråga kvarstår...
Siffror förstår jag mig inte på, de säger egentligen inte hur det är att använda datorn i windows... Någon som kan säga något?