Permalänk

Vostro 1510/"Annan dator för 7,5k"

Hejsan!

Det är då så att jag planerar att införskaffa en bärbar dator tills skolstarten den 20:e augusti och jag har en budget på ganska exakt 7500 kronor.

Just nu lutar det mot en Dell Vostro 1510 mest på grund av skärmen och upplösningen 1900x1200. Jag är ju ganska van vid att sitta vid en 19"are på 1280x1024 och då verkar WUXGA, som det tydligen heter, nästan lite överdrivet... men högre upplösning gör ju att datorn känns fräschare + att man får större arbetsyta.

Setupen ser i alla fall ut som följer

Intel® Core™2 Duo-processor T5870 (2,0 GHz, 2 MB L2-cache, 800 MHz FSB)
15,4-tums UltraSharp™ WUXGA-widescreenskärm (1 900 x 1 200) med TrueLife™
2 048 MB (1 x 2 048) enkanaligt 667 MHz DDR2-minne
250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
256 MB NVIDIA® GeForce™ 8400M GS-grafikkort (64-bitars)
Primärt 6-cellers/58 wattimmars litiumjonbatteri
Bluetooth
Wireless-N

För cirka 7600 SEK. Jag planerar även att köpa till 2gb ram från annat håll (ca 400 kronor extra), då dell tar drygt 1500 kronor för en extra 2gb-sticka. Sabbar det garantin om man köper minne från annat håll och monterar själv? nVidias 8000-serie verkar ju ha kretsar som fallerar titt som tätt, så man vill ju inte stå där, förvisso med 4gb minne men utan både grafikkort och garanti.

Meningen är ju att det ska bli min skoldator men med hyfsade allroundmöjligheter. Främsta användningsområdena är då typ, surf, Word, Photoshop, Powerpoint, Flash och ganska ofta flera av dessa program uppe samtidigt. Sen tycker jag ju att det är ju jättebra om man kan spela enklare och äldre spel, men det gör inte allt om spelutbudet som man kan spela är tämligen begränsat.

Sen behöver jag ha en laptopryggsäck. Det finns ju ett ganska stort utbud av sådana, men jag behöver ha en där både datorn och min wacombräda får plats. Brädan mäter 44x34x1,5cm. Targus XL verkar vara precis för liten, men det går kanske att anpassa den på höjden? Någon som vet nått om detta?
http://www.dustinhome.se/pd_5010077807.aspx

För att sammanfatta;
1, Tycker ni att datorn verkar ganska prisvärd i allmänhet?
2, Är 1900x1200 en bra upplösning eller helt onödig på 15.4"?
3, Klarar datorn av att måla upp t.ex. PS, Flash och Word samtidigt på så många pixlar?
4, Försvinner garantin om man utökar ramminnet själv?
5, Finns det nån rejält stor laptopryggsäck som rymmer ett objekt på 44x34x1,5cm? Funkar Targus XL? Eller är det enklare att helt enkelt modifiera en vanlig stor ryggsäck till att rymma och skydda datorn och brädan?

Permalänk
Medlem

1:
Jag tycker att DELL kan ha prisvärda datorer, men inte alltid. Om du kan tänka dig ett integrerat grafikkort så skulle jag rekomendera DELL Inspiron. Därmed bör du kunna få ner prislappen kan jag tänka mig.
Se över studentrabatter och andra gällande rabatter som går att få tag på.

2:
Jag har 1440x900 i upplösning, och skulle inte kunna tänka mig högre upplösning på 15.4".

3:
Kan ej svara på då jag aldrig har haft så stor upplösning.

4:
Nej det gör den inte, inte hos dell iallafall. Dom vill först och främst att kunden byter ramminnen själv. Dock går det att beställa hem en tekniker.
På de delldatorer jag har haft så är det en egen lucka baktill som gör det enkelt att byta ramminnen.

5:
Kan tyvärr inte svara på det.

PS.
Om du ska bära runt på datorn och kanske använda på tåg osv, då är väl 13"-skärm att rekomendera. Har själv 15.4", men kommer inte att använda datorn så mycket på campus vad jag kan tro.