Pioneer uppdaterar målet – siktar på 500 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
måste ju ta ett tag att bränna en såndär rackare :S

Om man räknar med att en vanlig disk (testade precis mot en samsung spinpoint 500Gb) läser i 65meg/s tar det 500*1000/65 (inte helt rätt med bit/byte men ungefär) = 7692s vilket är ungefär 2 timmar.
Jag betvivlar att den kan bränna i 65meg/s men även om den kan det så kommer hårddisken att vara flaskhals om man inte raidar.
Den kommer nog initialt mest att användas till backup som kan stå och tugga över natten.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Inaktiv

Det spelar ingen roll hur mycket en blueray skiva kan lagra. det är tekniken som är död innan den ens kom på marknaden.

Ska det till att man ska uppdatera sin dator/tv mm så är det tamigfan inte till en ny snurrande och repig skiva!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
En väska med plats för 128 skivor @ 500gb ger ett lagringsutrymme på 64tb att smidigt lagra på ett ställe, samt enkelt att ta med.

Ska man ha hårdiskar med samma lagringskapacitet börjar det likna en mindre serverpark

Finns säkert plats för 8000 microsdhc kort på 8GB st annars, blir lite jobbigare att hitta bara, men finns tillgängligt redan nu... om man har cash.

Permalänk
Medlem

Jag läste i en Illustrerad vetenskap För ca 7 år sedan att man hade en ny teknik för optiska Hårddiskar. Man brännde fast en bild på en liten plast kub, sedan vred man kuben 0,1 grad och så kunde man skriva en ny bild. man räknade ut att man kunde få plats med ca 10000 Cdskivor's data på en kub så stor som en sockerbit. Det stod att tekniken fanns och skulle vara klar för bruk om ett par år , men jag har inte sett något av det sedan dess. =(

Visa signatur

Asus M3A32-MVP Deluxe AMD Phenom 9750 Quad-Core 2.4GHz 4x1MB Corsair TWIN2X4096-8500C5DF Dominator 2x2048MB DDR2 XMS2-8500 1066MHz 5-5-5-15 *WITH AIRFLOW FAN* Asus Extreme Radeon HD3870X2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lento
Finns säkert plats för 8000 microsdhc kort på 8GB st annars, blir lite jobbigare att hitta bara, men finns tillgängligt redan nu... om man har cash.

Ett annat hyffsat meningslöst exempel är ju att man kan använda 44 miljoner 3,5'' floppys... det blir ju "lite" jobbigare att hitta bara...

Permalänk
Sötast

Förstår inte att folk kan säga att det är dött REDAN.

När du senast köpte en film/spel/programvara hur fick du det levererat då?

Finns 2 val i Sverige, download eller optisk media.

Allt du köper i butik ligger på optisk, när handlade du sist i en affär?

I de länderna man inte har en snabbare lina än 256Kbit eller liknande? ska dom få "tåla" att "skitet" dog ut? "Äh, grabbar ska vi streama filmen från onlinebion? Filmen varar i 2 timmar så med buffringen borde vi kunna se den på 2dagar......."

Det lär ju knappast hända.

Folk säger att "en enda repa så är det kört"
well... esd en enda gång så är det kört, en enda stöt (impact) så kan det vara kört, en enda gång strömsladden/elen går så kan det vara kört. det Optiska mediet är mycket säkrare än en hårddisk, om det ligger på sin plats, i ett skyddande fodral.

DVDsamling, vad är det? Custom meny och 100 Filmer per skiva, snacka om att ta lite plats och alltid ha film med sig.

Folk på detta forumet är oftast otroligt bakåtsträvande och jag kan inte se varför..

Pioneer i detta fallet utvecklar Blu-ray kapaciteten, är det slöseri bara för att DU inte kommer använda det? Det är knappast så att övriga företag tänker "Åh helvete nu utvecklade Pioneer en hög-lagrings skiva, vi skrotar våra planer på att göra SDminnena större"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blargor
Ett annat hyffsat meningslöst exempel är ju att man kan använda 44 miljoner 3,5'' floppys... det blir ju "lite" jobbigare att hitta bara...

HAHA "Please insert disk 43999895" Var FAN la jag DEN!? *weho där*
"Extracting 99.94% ERROR - Kan ej läsa från målenheten"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz HAHA "Please insert disk 43999895" Var FAN la jag DEN!? *weho där*
"Extracting 99.94% ERROR - Kan ej läsa från målenheten" [/B]

HAHAHAHAHA!

Kul o köpa spel i framtiden som ligger på 3 diskar. 1.5TB

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hato6
Jag läste i en Illustrerad vetenskap För ca 7 år sedan att man hade en ny teknik för optiska Hårddiskar. Man brännde fast en bild på en liten plast kub, sedan vred man kuben 0,1 grad och så kunde man skriva en ny bild. man räknade ut att man kunde få plats med ca 10000 Cdskivor's data på en kub så stor som en sockerbit. Det stod att tekniken fanns och skulle vara klar för bruk om ett par år , men jag har inte sett något av det sedan dess. =(

Det finns en anledning till att jag brukar kalla den tidningen för "Illustrerad Galenskap"!

Permalänk
Medlem

USB ska inte gemföras med SSD, skillnader i hastighten.

128GB USB minne annars inte omöjligt om 2år.

Sen den där blurayyan bajja skivan, nää släng er i väggen pioneer med era hypotes nyheter! Visa mig en brännbar fungerande dual layer skiva på 50GB som jag kan hitta i butiks hyllan innan !!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
USB ska inte gemföras med SSD, skillnader i hastighten.

Visa mig en brännbar fungerande dual layer skiva på 50GB som jag kan hitta i butiks hyllan innan !!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=211572

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=202536

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

OK but still NOT inpressed!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
OK but still NOT impressed!

Yep. de är för dyra. Minst samma Gb/kr som på hårddiskar annars är det inte många som köper de där skivorna.... Enda anledningen jag köper dvd skivor idag och bränner är för att jag kan få en dvd skiva för ca 2kr styck. Vilker ger en Gb för ca 50öre. Det kommer ta en tid tills hdd är på den nivån. 0,50kr/Gb.

Vad är blueRay på idag? ca 80kr per 25Gb skiva? 3,20kr/Gb... alltså 3x dyrare än hårddiskar? Nej tack.

Permalänk
Medlem

jävla maffigt att man kan lagra så mkt data på skivorna om bara några år troligtvis. helvete var kommmer denna ras vara om 500 år :O:O

Använder vi chip istället för DVD skivor med 20k terabyte, lr ?

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Vad är blueRay på idag? ca 80kr per 25Gb skiva? 3,20kr/Gb... alltså 3x dyrare än hårddiskar? Nej tack.

Precis, så skall man tänka, varje gång jag vill ge bort lite bilder/ljud/videoredigeringar till ett gäng kompisar skall jag köpa dem varsin hårddisk, de är ju så billiga per GB ju! det lär ju åtminstonde göra mina vänner glada

Priserna på skivorna lär ju gå ned, bluray bränning är ju fortfarande ett relativt nytt fenomen på hemmafronten

Permalänk
Medlem

Länge leve Blu-Ray!

Permalänk
Medlem

En del poster som jag tycker verkar förvånads värt knepiga för att vara swec här faktiskt....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
tänk en liten olycklig elektrostatisk urladdning i fel tillfälle, hoppsan en stekt hårddisk och man förlorar all data.

visst, man kan datarädda hårddisken om man har en tiotusenlapp över, men en 150kr optisk skiva känns rätt billig som backup ändå.

Inte den världen vi lever i...

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

kommentarerna här avfärdar sig ju nästan själva, det är bara folk som inte producerar eget material av vikt som förlitar sig 100% på hårddiskar för lagring av "arkivdata" förmodligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Inte den världen vi lever i...

nähä? så bra då. jag ska omedelbart meddela detta till ett par gamla hårdiskar som ligger ute i bårhuset, så ska vi se om de återvänder till de levandes sfär igen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

vi behöver något som lasts länge

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black