Muskampen 2025: Segraren korad!

Samsung Syncmaster 226BW - olika paneler

Permalänk
Medlem

skulle vara sjukt snällt om någon kunde rekomendera mig vilken av dessa skärmar jag ska köpa Jag hade tänkt att köpa en LG L227WT-PF 22# WIDE TFT TCO-03 SVART är det ett bättre val än SAMSUNG SYNCMASTER 226BW 22# WIDE TFT SV??

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på att köpa just den skärmen...

Någon som köpt den från komplett som hade samma problem som alla OnOff-besökare?

Permalänk

Var inne på OnOff och där stod 226BW bredvid 223BW (som alltid har S-panel).

Det var tydlig skillnad mellan 226BW och 223BW vad gäller BLB. Kunde inte se någon BLB på 223BW-skärmen medan man noterade det ganska tydligt på 226BW om man vet vad man ska leta efter. Det var helt givet att 226BW inte hade S-panel i den butiken. Det behövde jag inte öppna skärmen för att konstatera.

Synd att 223BW är 0,4" mindre. grrrrr

Permalänk
Medlem

Jag skrev nedanstående inlägg i minhembio.com s forum för ett tag sedan. Fick aldrig några svar om någon hade samma erfarenheter eller visste något mer men isf. Jag är helt nöjd med min C-panel. Är övertygad att den har samma prestanda som en S-panel. Spelar massor av CZ och hade jag haft minsta tendens till "släp" så hade jag spytt..

-- ""Hade funderat på att köpa denna skärm ett bra tag och efter alla inlägg i forumet så köpte jag den i veckan på onoff för att kunna ha bytesrätt.
Kommer hem och ser faktiskt att förpackingen har varit öppnad innan och misstänker redan där att jag inte har fått en S-panel.
Den är tillverkad i slovakien och på service info att det är en C-panel (M-ME22H0CDB-1002).

Men jag testar den och kollar efter allt jag läst på olika forum. Ingen backlight bleeding. Fin och bra balans i färgerna. Skarp bild och inga dödapixlar. Inget släp (ghosting) vid surfing, scrollning. DVD filmerna ser perfekt ut.
Testar Crysis på 1600 allt på high. Inget släp. Testar fler spel och allt ser underbart ut. (utom i CS måste köra utan v-sync för att få 100fps, inte samma känsla ) Börjar älska skärmen men det gnager samtidigt att det inte är en S-panel. Vad göra? Hum jag åker o byter ut den iaf.

Kollar på kartonen ser helt ny ut, de säger att dessa nyss komit in. 4st från Slovakien 2st från Rumänien. Väljer en från Romania för har läst att de ska ha S-panelerna. Kommer hem och det är iaf. en till C-panel (ME22H0CDB-1003) Men jag testar den oxo och den är lika bra som den förra.
Jag tänker nog behålla denna. Men undrar, kan det vara så att de andra panel tillverkarna har kommit i fatt, bättre kavlite än tidigare elller t.o.m som de skriver på samsungs hemsida samma kvalite?? :

http://www.samsung.com/se/support/faqs/supportFaqMain.do
Fråga: Är det olika paneler i 226BW?
Svar: Panelerna är sammansatta av samma komponeneter och uppfyller samma specifikationer, även om de är olika fabrikatörer.

Vad hade ni gjort?? Någon som vet om läget har förändrats?? ""

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trophee
Jag skrev nedanstående inlägg i minhembio.com s forum för ett tag sedan. Fick aldrig några svar om någon hade samma erfarenheter eller visste något mer men isf. Jag är helt nöjd med min C-panel. Är övertygad att den har samma prestanda som en S-panel. Spelar massor av CZ och hade jag haft minsta tendens till "släp" så hade jag spytt..

-- ""Hade funderat på att köpa denna skärm ett bra tag och efter alla inlägg i forumet så köpte jag den i veckan på onoff för att kunna ha bytesrätt.
Kommer hem och ser faktiskt att förpackingen har varit öppnad innan och misstänker redan där att jag inte har fått en S-panel.
Den är tillverkad i slovakien och på service info att det är en C-panel (M-ME22H0CDB-1002).

Men jag testar den och kollar efter allt jag läst på olika forum. Ingen backlight bleeding. Fin och bra balans i färgerna. Skarp bild och inga dödapixlar. Inget släp (ghosting) vid surfing, scrollning. DVD filmerna ser perfekt ut.
Testar Crysis på 1600 allt på high. Inget släp. Testar fler spel och allt ser underbart ut. (utom i CS måste köra utan v-sync för att få 100fps, inte samma känsla ) Börjar älska skärmen men det gnager samtidigt att det inte är en S-panel. Vad göra? Hum jag åker o byter ut den iaf.

Kollar på kartonen ser helt ny ut, de säger att dessa nyss komit in. 4st från Slovakien 2st från Rumänien. Väljer en från Romania för har läst att de ska ha S-panelerna. Kommer hem och det är iaf. en till C-panel (ME22H0CDB-1003) Men jag testar den oxo och den är lika bra som den förra.
Jag tänker nog behålla denna. Men undrar, kan det vara så att de andra panel tillverkarna har kommit i fatt, bättre kavlite än tidigare elller t.o.m som de skriver på samsungs hemsida samma kvalite?? :

http://www.samsung.com/se/support/faqs/supportFaqMain.do
Fråga: Är det olika paneler i 226BW?
Svar: Panelerna är sammansatta av samma komponeneter och uppfyller samma specifikationer, även om de är olika fabrikatörer.

Vad hade ni gjort?? Någon som vet om läget har förändrats?? ""

Alla exemplar har sina speciella unika egenskaper. Om man hittat ett ex som man är nöjd finns det med andra ord ingen anledning att byta. Även om du skulle byta är sannolikheten mycket liten att du får en S-panel från OnOff. Finns även de som är missnöjda med S-paneler.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret WhateverR

En slutsats folk kanske kan få är att inte bara kolla efter paneltypen utan faktiskt testa skärmen ordentligt, S som C panel....

Permalänk
Medlem

Jag fick en C panel när jag nyligen köpte min. Den har helt klart en ganska klar blå ton men jag ställde in den enligt guiden som finns länkad från tråden på minhembio som finns länkad i den här tråden och efter det så ser jag knappt någon skillnad mellan min och dom med S och A panel som jag har sett.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infelix
Jag fick en C panel när jag nyligen köpte min. Den har helt klart en ganska klar blå ton men jag ställde in den enligt guiden som finns länkad från tråden på minhembio som finns länkad i den här tråden och efter det så ser jag knappt någon skillnad mellan min och dom med S och A panel som jag har sett.

blöder inte din C-panel något heller. Den jag såg i butik på onoff blödde ganska rejält.

Permalänk
Medlem

Den blöder lite men det kommer man inte undan i den prisklassen av mina erfarenheter. Det lilla den blöder är inget som stör mig alls.

Permalänk
Medlem

Ganska rimligt att det blir den typen av strul när priset sjunker plötsligt som OnOff-kampanjen. Men det vore iofs ännu värre om man betalade fullpris och fick en klen panel.

Jag har läst rykten om att Samsung T220 enbart ska ha S-paneler. Men då är de istället inte lika bra som de som användes i 226BW. Jag instämmer med tidigare inlägg; sikta på mindre märken som har bättre kvalitetskontroll. Asus-skärmen är en av de mest prisvärda med overdrive-panel och får bra kritik. Sen finns det LG (L227WT-PF och W2252TQ-PF), Viewsonic (VX2240 mfl) eller Huyndai som också verkar vettiga och har overdrive + bra kritik. Benq har ingen riktig utmanare i 22-tumsklassen för bästa spelprestanda men 24" G2400W får bra kritik på de flesta ställen.

Kan vara värt att notera att LG-skärmarna specar enbart dynamisk kontrast. Ganska troligt att de gör det av den anledningen att de vill "mörka" att deras statiska kontrast ligger på 700:1, mot de flesta andra som har 1000:1. Men å andra sidan är de reaktiva och har mindre blödning så det är en smaksak vad man vill ha.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk
Medlem

Yomat! Vet du hur dessa står dig i spelprestanda, ms, input lagg osv. i jämförelse med 226BW?

Verkar som om 226BW är den mest beprövade men det är ju bra om det finns fler med samma eller bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trophee
Yomat! Vet du hur dessa står dig i spelprestanda, ms, input lagg osv. i jämförelse med 226BW?

Verkar som om 226BW är den mest beprövade men det är ju bra om det finns fler med samma eller bättre prestanda.

Denna sida testar ganska noga reaktivitet och delay:
http://www.digitalversus.com/article-358.html

Men du får klicka vidare en hel del tills du kommer till sidor av typen:
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=35&ma2=36&mo2...

Man får ändå ta alla mätvärden med en nypa salt. Finns ingen garanti för att de mäter rätt eller att dessa värden håller för alla enheter under samma modellbeteckning. Om du söker mer personliga omdömen och sweclockers forum inte räcker till, så kan du kan gå vidare och snoka lite i följande forum:
http://www.hardforum.com/forumdisplay.php?s=&daysprune=&f=78

Visa signatur

"King of ghetto-modding."

Permalänk
Medlem

Hej, har läst en massa nu om 226BW, men jag är fortfarande osäker, lutar åt Asus VW222U , det är väl knappt någon skillnad mellan de 2 skärmarna?

Visa signatur

Core 2 Duo E4300 @ 3006MHz | Zalman CNPS7700-Cu | Corsair XMS2-6400 4Gb @ 887mhz | XFX Radeon HD4770 | 1x 160gb SATA Samsung | 1x 80gb IDE Seagate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meduza89
Hej, har läst en massa nu om 226BW, men jag är fortfarande osäker, lutar åt Asus VW222U , det är väl knappt någon skillnad mellan de 2 skärmarna?

Har för mig att Asus VW222U har rätt mycket input lag, men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WK-3500
Har för mig att Asus VW222U har rätt mycket input lag, men jag kan ha fel.

I de recensioner jag har läst så nämns inget input lag, så du har nog fel Tack iallfall

Visa signatur

Core 2 Duo E4300 @ 3006MHz | Zalman CNPS7700-Cu | Corsair XMS2-6400 4Gb @ 887mhz | XFX Radeon HD4770 | 1x 160gb SATA Samsung | 1x 80gb IDE Seagate

Permalänk

Gjorde en tabbe i samband med flytt och slängde en bit till bordsstativet. Inte runda plattan utan delen som är mellan plattan och skärmen. Finns det någon som enbart använder sin skärm på väggen och har lust att sälja den delen för en billig peng?

Martin

Permalänk

Måste bara få bekräftat detta nu..

M-ME22H0CAA står det i min service funktion ruta. Har jag fått en samsungpanel då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LinusSjoberg
Måste bara få bekräftat detta nu..

M-ME22H0CAA står det i min service funktion ruta. Har jag fått en samsungpanel då?

Javisst har du det. Näst sista bokstaven är ett A vilket tyder på en S-panel.
Var beställde du den? Har redan gått igenom 4 C-paneler.

Permalänk
Medlem

hejsan har köpt en samsung skärm på Datorbutiken.com
kanske får den imorn eller på fredag.. Hoppas verkligen på en S panel.. men om jag får en C så tror jag inte jag bryr mej så mycket ändå..
kommer att höra av mej igen
CIAO!

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peson40

Köpte min på komplett förra hösten.

Permalänk
Medlem

Gäller detta med paneler endast 226BW modellen eller är det likadant med 2043WM tex?

Visa signatur

| E8400 | P5Q-deluxe | HD4850 | Antec 300 | 4GB pc8500 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peson40

Det var det mest korkade inlägg hittills i denna tråd. Det där är serienumret på en CMO panel (CMO=ChiMei Optronics).

Visa signatur

ABIT KN9S nForce 550 | Hiper 580W | AMD Athlon 64 X2 5200+ | Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB | HIS Radeon X1950XT 256MB | Seagate Barracuda 250GB | Samsung Syncmaster 206BW | Win XP Home SP2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scourge
Det var det mest korkade inlägg hittills i denna tråd. Det där är serienumret på en CMO panel (CMO=ChiMei Optronics).

Ja inte i närheten av ditt inlägg i alla fall...

.............
• X-xxxxxxxAx-xxxx = Samsung panel.
• X-xxxxxxxLx-xxxx = AU Optronics panel.
• X-xxxxxxxDx-xxxx = CMO (Chi Mei Optoelectronics) panel
• X-xxxxxxxIx-xxxx: = CPT (Chunghwa Picture Tubes) panel
.............................

Permalänk
Medlem

nejnej, jag byter dagligen skärmar på Samsung LCD och Plasma och har aldrig hört något liknande, förövrigt så förstår jag inte denna hysteri kring paneler, alla uppfyller samma spec.

Visa signatur

ABIT KN9S nForce 550 | Hiper 580W | AMD Athlon 64 X2 5200+ | Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB | HIS Radeon X1950XT 256MB | Seagate Barracuda 250GB | Samsung Syncmaster 206BW | Win XP Home SP2

Permalänk
Medlem

Har en 226BW som jag är grymt nöjd med.

Kollade upp serienumret först nu och insåg att jag hade en Samsung panel. SKönt.

Beställde skärmen på Inet för 6månader sedan.

Tycker den är kanon!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Laptop: Macbook Pro M4 Pro

Permalänk
Avstängd

tjena, nån som vet vilken panel jag har?

Ena rutan:

M22071 -LO1 Rev.c1

ZGC1R0376L20657 ZB

CM22Z11166TN4NPA76K4500

Andra rutan:

M$44-D012139-L$R2ACC2G1176BB358k

Ska sälja skärmen imorn så blir varken glad eller besviken vad det är

Men jag är nyfiken av att veta vad jag levt med i mer än ett halvår nu

Permalänk
Medlem

Ska idag iväg till onoff och köpa en 226bw, i kundtjänst (telefon) sa hon att de bara har a-skärmar, jag nämnde alla panelerna, tror hon bara tog a eftersom den låter bäst. Så jag tvekar nu.

Men jag får iallafall lämna tillbaka den om jag inte får en s-panel och testa andra, så då undrar jag bara hur man får upp service-menyn?