Estetisk bort som kärnämne!

Permalänk
Medlem

Det ska vara valbart och inte tvunget. Själv hade jag bild. Var inte på en enda lektion. Fick IG:) Rätt skönt med en sovmorgon till 12 på onsdagar istället.

Finns många andra ämnen som hade gagnat mig mer än bild. Har så pass kunskaper inom bild att jag kan rita upp det jag vill visa ändå:P Svenska, matte, engelska är viktigt. Men det mesta annat tycker jags kulle vara valbart.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Så...vänta lite...konstnärliga färdigheter är enbart baserade på medfödd talang, men idrott är inte det?

Något mer korkat du vill säga, nu när du ändå är uppvärmd?

Vill du påstå att bollkänsla, balans, lungkapacitet, mängd röda blodkroppar etc inte är medfött?

Damn, människor blir verkligen dummare varje minut!

Njae... jag håller delvis med dig, men jag baserar mina åsikter efter egna erfarenheter i skolan. Idrottsbetyget baserades inte på hur bra kondis/lungkapacitet osv osv man hade, utan hur mycket man kämpade och hur mycket man bidrog till lagandan.

Estetisk verksamhet, däremot så baserades våra betyg strikt på hur bra vi var på att rita. Anta att du har 50 timmar estetisk verksamhet under ett läsår, varav 25 av dessa tillägnades "bilden" (resten musik). Under dessa 25 timmar finns det inte en chans att man hinna "lära" sig rita konstnärligt, utan det är antingen medfött eller så har man uppnått det genom mycket träning. Jag försökte rita så gott jag kunde på mina bildlektioner, men fick ändå bara snäppet över godkänt till motiveringen att "min grundläggande konstnärlighet inte var tillräcklig". Vad nu det kan betyda : ) .

Sist men inte minst tycker jag du kan tona ner din attityd lite grann, den känns väldigt barsk ; ) .

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du lär dig ju inget annat vettigt i skolan så varför skulle esteten vara annorlunda? Jag menar Fysik A t.ex. hela kursen består ju av common sense och att plugga formler. Inget banbrytande nytt, matten har man i princip kunnat sen grundskolan, samt att teorin man går igenom på gymnasiet är ju skrattretande.

Jag la för övrigt ner mer tid på estetisk verksamhet än jag gjorde på Fysik B, varför? Jo det var fan så mycket mer utmanande. Fick endast VG i estetisk verksamhet med :/

Estestisk verksamhet är ju till ingen nytta om man inte har en utbildning som kräver det, att dra linjära streck i kretsschema eller liknande kräver ingen övning eller utbildning - en penna och linjal, så, rita ett schemahelvete.

Kan dock hålla med om matematiken, Matte B borde införas direkt i första ring gymnasiet eftersom det bara blir repetition så timmarna kan utnyttjas bättre - men visst om man har problem i matematiken så borde man ha valet att åtminstone få chansen att repetera (alla formler sitter inte livet ut hos alla).

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Så...vänta lite...konstnärliga färdigheter är enbart baserade på medfödd talang, men idrott är inte det?

Något mer korkat du vill säga, nu när du ändå är uppvärmd?

Vill du påstå att bollkänsla, balans, lungkapacitet, mängd röda blodkroppar etc inte är medfött?

Damn, människor blir verkligen dummare varje minut!

Jag tror inte att han bestrider att man behöver medfödd talang för att bli bra på idrott. Däremot har idrottande många bra effekter på ditt övriga liv oavsett om man har talang för det eller inte.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du lär dig ju inget annat vettigt i skolan så varför skulle esteten vara annorlunda? Jag menar Fysik A t.ex. hela kursen består ju av common sense och att plugga formler. Inget banbrytande nytt, matten har man i princip kunnat sen grundskolan, samt att teorin man går igenom på gymnasiet är ju skrattretande.

Jag la för övrigt ner mer tid på estetisk verksamhet än jag gjorde på Fysik B, varför? Jo det var fan så mycket mer utmanande. Fick endast VG i estetisk verksamhet med :/

När du säger att man inte lär sig något annat vettigt än estetiska ämnen i skolan så tycker jag du är helt bakom flötet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Nja..
Estetisk verksamhet är bra. Men frågan om den ska behållas som kärnämne.. nej, det tycker jag inte. Många andra ämnen ska ha högre prioritet än estetiska sådana.

Man har stoor nytta av ämnena som ingår i estetisk verksamhet.
Som lärare får du övning i att kunna uttrycka dig, beskriva och gestalta, vilket inte enbart är halvt nödvändigt i de lägre årskurserna.
Som ingenjör får du övning i ritandets svåra konst, du lär dig skissa, konstruera, modellera och får en idé om vad design är för något (vilket inte är lite färger och konstiga former om du trodde det )
Som sopgubbe.. öhmm.. ja.. nej. Eller, du kan ivf ragga dig en farsa till din ensamma mamma med hjälp av dina talanger i skådespeleri.

Enda ämnet jag inte kan finna någon större användning för, i just yrkeslivet, är musik. Om man nu ska hålla på med musik så brukar man bestämma sig relativt tidigt, annars så är man inte tillräckligt intresserad. Oftast, känner själv till några undantag.
Musikinriktningen kan ses som ren yrkesutbildning, om man inte bara går den för att klara av skolan öht vill säga.
Men ack vad man har nytta av musiklektionerna utanför arbetslivet, hå hå ja ja ^^

Sen övriga ämnen, nämdes religion? Ja, det gjorde det. Religion ska vara kärnämne, punkt.
Historia, säger sig självt, man är bara blond i hjärncellen om man slänger detta oerhört viktiga ämne i sjön för något annat.
Matematik, modersmål och engelska, självklarheter.
B-språk, nja. Språk är bra, kan inte överskattas. Samtidigt är modermål viktigast, därefter det internationella språket.
Idrott, ja för fan! Har alldeles för många idrotsskygga tjejkompisar som inte kan skilja på deltoid och trapetzius eller olika kolhydrater. Alla har gemensamt att de kommer ha en kropp som 60 när de är 50.
Samhälle, vi lever ju i ett samhälle, ja.
Psykologi, vi är människor och interagerar med varandra på konsiga sätt, ja.
Fysik, kemi och biologi, ja. Nuff said.
Umm.. vad finns det mer för ämnen? Var så länge sen

Bra, någon som håller med mig och har bra motovationer här ;D
Jag tycker inte man kan tvinga folk att ha för många ämnen. Just nu finns det helt enkelt för många kärnämnen. Jag tycker inte religion skall vara kärnämne. Man lär sig om alla (de flesta) religioner i grundskolan, varför läsa om det igen? Som jag sagt tidigare, matte, svenska, engelska är dem kärnämnen som bör finnas. Ang idrott så skall man när man kommer ur grundskolan kunna grunder om kost, hur viktigt det är att röra sig osv, o att ha det som kärnämne i gymnasiet tycker jag inte är bra. Oavsett om det är en som elittränar 5ggr i veckan, eller en som är ute och joggar 2-3ggr i veckan så skall dem inte bli tvungna o träna i skolan också, utan istället plugga mer, om det är det dem vill.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Jag tror inte att han bestrider att man behöver medfödd talang för att bli bra på idrott. Däremot har idrottande många bra effekter på ditt övriga liv oavsett om man har talang för det eller inte.

Jag tycker inte att man föds som en talang. Jag tror inte att man föds med att vara bäst i idrott. Jag kan säga att jag i flera år var riktigt kass på idrott. Kan ha berott på att jag inte tränade utanför skolan, men iaf. När jag sedan började träna så blev jag mkt starkare, snabbare, osv. Från dem sämre i klassen till dem bättre i klassen. Jag är riktigt stark idag och är bra tränad än vad jag skulle varit om jag inte skulle tränat. Så att man föds med att vara bäst på idrott är, enligt mig, ren bullshit.

damme, jag kritiserade inte dig så du vet, utan kommenterade mer det inlägget du citerade och det du skrev.

Permalänk

Jag har bild 1h 50min /vecka (9:an), det är PEST! Först och främst för att jag har noll intresse av det, och har aldrig haft.
Sen har vi en "lärare" från typ Irak som bott här i 10-15 år men kan fortfarande inte stava/prata någorlunda bra. Så man förstår bara hälften av vad han säger. (Nej, jag överdriver inte)
Det enda roliga är att läsa hans papper med information han skriver, där det står att vi ska rita på rittpapper, och välja en valfri ansikte, bland annat.

Musiken är mycket roligare, tycker nästan aldrig det är tråkigt. Dels för att vi gör ganska roliga saker, har en bra & rolig lärare och riktigt bra sammanhållning i klassen så det är inte många som drar sig för att sjunga lite karaoke

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Jag har bild 1h 50min /vecka (9:an), det är PEST! Först och främst för att jag har noll intresse av det, och har aldrig haft.
Sen har vi en "lärare" från typ Irak som bott här i 10-15 år men kan fortfarande inte stava/prata någorlunda bra. Så man förstår bara hälften av vad han säger. (Nej, jag överdriver inte)
Det enda roliga är att läsa hans papper med information han skriver, där det står att vi ska rita på rittpapper, och välja en valfri ansikte, bland annat.

Jo, o tänk sen när du äntligen kmr till gymnasiet, då jävlar ska du hålla på med ännu mera bild/musik. Hurray.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
När du säger att man inte lär sig något annat vettigt än estetiska ämnen i skolan så tycker jag du är helt bakom flötet

Kan du tycka, men med tanke på att jag t.ex. fick 2 fel på skolverkets kursprov i Fysik B antar jag att jag hade kunskaperna som skolverket anser krävas för MVG

Fick även MVG i samtliga Mattekurser min skola erbjöd. Med MVG på samtliga nationella prov i matte. Pluggade jag speciellt mycket? Nej. Varför? Matten va ju banal, gick man på var tredje lektion och räknade lite så var ju det färdigt.

Varför repitera sådant man redan kan i 50 timmar extra? Bättre att lära sig något nytt? Med tanke på att du inte verkar speciellt estetiskt intresserad gissar jag på att det finns massa instrument du kunde lärt dig spela eller liknande. Kanske inte viktigt för din framtida karriär, men ack så viktigt på ett personligt plan.

Sen kan det ju vara bra om du om 20 år kan glänsa med lite konstkunskaper när du är på galleri med med någon chef eller liknande

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Jo, o tänk sen när du äntligen kmr till gymnasiet, då jävlar ska du hålla på med ännu mera bild/musik. Hurray.

Är det så på alla linjer?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Är det så på alla linjer?

Japp. Kärnämnen läses på alla linjer.

Permalänk

Re: Estetisk bort som kärnämne!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Jag tycker estetisk verksamhet skall bort som kärnämne. Varför har man det som kärnämne? Kärnämnena skall ju gynna alla och förbereda alla bättre inför arbetslivet, men hur gynnar det mig som går Elitidrott-natur? Slösa ~50h av min skoltid på att rita bilder och sådant, hur gynnar det mig? Nej jag tycker estetisk verksamhet skall bort som kärnämne, och tror det kan komma att hända. Vill även att religion skall bort som kärnämne, men tror tyvärr inte det kommer hända..
Vad tycker ni?

Jo. Kommer ihåg estetisk verksamhet. Kändes helt onödigt och va inte alls kul.
Religion förstår jag inte varför du vill ha bort? Vill du öka det otolleranta samhället?
Religionen är ju inte till för att du ska bli troende, utan för att du ska få förståelse för andra religioner och kulturer.

Jag gissar på att du är ateist eller nått?
Brukar ofta vara ateister som visar hat mot religioner. Jag är agnostiker btw, så jag är inte troende.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Jo. Kommer ihåg estetisk verksamhet. Kändes helt onödigt och va inte alls kul.
Religion förstår jag inte varför du vill ha bort? Vill du öka det otolleranta samhället?
Religionen är ju inte till för att du ska bli troende, utan för att du ska få förståelse för andra religioner och kulturer.

Jag gissar på att du är ateist eller nått?
Brukar ofta vara ateister som visar hat mot religioner. Jag är agnostiker btw, så jag är inte troende.

Jag tycker inte att religion skall vara ett kärnämne. Man lär sig om alla (de flesta) religioner i grundskolan, varför läsa om det igen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Man lär sig om alla (de flesta) religioner i grundskolan, varför läsa om det igen?

Gäller inte det de flesta ämnen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Jag tycker inte att religion skall vara ett kärnämne. Man lär sig om alla (de flesta) religioner i grundskolan, varför läsa om det igen?

Skulle vilja påstå att man är för ung för att förstå implikationerna fullt ut när man är så pass ung, jag gjorde det då inte iaf. Med det inte sagt att mina ståndpunkter kring religion har något med det jag lärde mig i gymnasiet att göra heller, det har det inte, men det har väl mer med att själva undervisningen inte var något vidare att göra än hurvida jag var tvungen att läsa det eller inte. Att inte läsa det alls hade inte varit bättre.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Gäller inte det de flesta ämnen?

Jo, men de flesta ämnen är inte kärnämnen (fastän det kan verka så med tanke på hur många det finns)

Loaded: Jo man läser det oftast i 3.an. Så det får förbli en dröm ^^ För det sitter nämligen kvar i min hjärna

Permalänk
Medlem

Re: Re: Estetisk bort som kärnämne!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Jag gissar på att du är ateist eller nått?
Brukar ofta vara ateister som visar hat mot religioner. Jag är agnostiker btw, så jag är inte troende.

Du vågar bara inte ta ställning?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Re: Re: Re: Estetisk bort som kärnämne!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Du vågar bara inte ta ställning?

Hahaha!
Många som säger det till mig. Jag blev det komiskt nog efter jag hade sett filmen Alive. En kille vägrar be för han är agnostiker. Så jag wikiade lite om agnostiker och insåg att det är det bästa kompromissen som finns.
Jag kan helt enkelt inte veta vad som händer fören jag dör. Eftersom jag vill tro på liv efter döden, men tycker att de andra religionerna inte är något för mig så ser jag ingen annan tro för min del

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Jag tycker inte att man föds som en talang. Jag tror inte att man föds med att vara bäst i idrott. Jag kan säga att jag i flera år var riktigt kass på idrott. Kan ha berott på att jag inte tränade utanför skolan, men iaf. När jag sedan började träna så blev jag mkt starkare, snabbare, osv. Från dem sämre i klassen till dem bättre i klassen. Jag är riktigt stark idag och är bra tränad än vad jag skulle varit om jag inte skulle tränat. Så att man föds med att vara bäst på idrott är, enligt mig, ren bullshit.

damme, jag kritiserade inte dig så du vet, utan kommenterade mer det inlägget du citerade och det du skrev.

Menade inte att man föds med att vara bäst på idrott utan att vissa har bättre genetiska förutsättningar och att alla därför inte kan bli elitidrottare oavsett hur mycket man tränar och självklart blir man inte mycket till idrottare om man har gener men inte tränar.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Avstängd

Jag kan hålla med till viss del om estetiska ämnen, men religion tycker jag ska stanna.
Komparativ religion rätt undervisat är suveränt för att ungarna ska förstå att religioner är gjorda av människor och att deras böcker är vanliga böcker.
Naturligtvis ska man bara få reda på vad som faktiskt går att demonstrera, "Jesus dog för dina synder" har bara plats i kyrkan, att lära sig att andra tror på det kan man få lära sig i skolan.

Att skolan bara ger en bild på världen annars är ett argument jag inte alls förstå, vilken bild skulle det vara? Den som faktiskt stämmer? Vad otroligt ondsint.

Dalhedaren: Jag vill få förmågan att flyga imorgon. Det innebär inte att jag är agnostisk till möjligheten. Jag kommer inte att börja flyga imorgon. När du dör så är du död. Det är vad död är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Jag tycker inte att religion skall vara ett kärnämne. Man lär sig om alla (de flesta) religioner i grundskolan, varför läsa om det igen?

Du lär dig matte i grundskolan också. Trots detta blir du tvingad att läsa matte A och B som endast är repitition på grundskolan. Borde hoppa till C direkt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Idrott är inte bara bra för hälsan utan du får också en bra chans att lära dig samarbeta med andra vilket är en viktig egenskap när du sen ska ut i arbetslivet.

För övrigt verkar det som om vissa personer vill leva i sin egna värld, personer som vill bestämma allting i sitt liv redan som tonåringar. Om allting var valfritt i livet tror jag inte att det skulle sett så bra ut i och med att dagens föräldrar inte verkar ha så stort inflytande över sina barn, eller så är de helt enkelt oangagerade, vad jag har märkt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Samarbete får du lära dig om du går på Yrkesskola ändå. I 1:an (Går 2:an, Transport nu) så blev vi indelade i grupper och skulle tillsammans ta loss en del av en Volvo 745 vi skulle skrota tillsammans med klassen. JAg och 2st till tog loss motorn t.ex, vi fick samarbeta rätt så mycket då. Vi var även i grupper då vi hade Service.

Permalänk

Jag anser att man borde försöka få in betygslösa kurser.
När jag gick i gymnasiet och hade estetiskt ämne så fanns det tre valbara kurser (film, bild och träarbete) där platserna slumpades (det var sisådär 2 som valde träarbete, 20 som valde film och ~15 fick bild... Då tar man bort träarbete!).

Hade man otur kunde man alltså få träarbete. Med tanke på att lärarna ger i genomsnitt ett mvg vartannat år (jag överdriver inte) är det praktiskt sett omöjligt att få mvg i träarbete om man inte arbetat väldigt intensivt med det innan. Hur sjukt är inte det? Man förtrycker människor då de försämrar sina betyg (vad som är värre är att man gör allt för att se till att eleverna inte läser extra (enorm byråkrati), men även om man gör det så kostar det 500:- extra - tio ämnen till så är man uppe i 5000:-. Är det skäligt att alla ska behöva betala 500:- för att man får dåligt utslag på en lottning?).

Det bästa vore om man helt enkelt gör estetiska ämnen betygslösa, då de är fullständigt subjektiva (bild är ju ett skräckexempel - gör det läraren tycker om och få bra betyg, eller gör något du själv tycker om och få dåligt betyg). Detsamma bör gälla gymnastikbiten. Dela upp idrotten i två ämnen, ett där man får betyg (den teoretiska biten som handlar om hälsa och om kroppen) och ett där man inte får det (den praktiska biten, dvs. springa efter bollar och hoppa upp och ner).

När det gäller religionskunskap så bör den inte tas bort, då religion är ett stort problem i samhället som måste belysas. Det behöver dock inte vara ett eget ämne, istället borde religion och Historia A slås ihop. Historia A får sedan bli en obligatorisk 200-poängskurs, där man snabbt (som i "lite tid per historiebit") går igenom viktiga internationella och svenska delar av historien, i huvudsak den "moderna" historien (de senaste ~200 åren).

Idag får majoriteten av alla svenskar ingen som helst utbildning om exempelvis sovjet (som trots allt är en av delarna som påverkat mänsklighetens historia mest under de senaste 100 åren) eller för den delen om kalla kriget. Däremot spenderas flera hundra timmar på bland annat nazityskland (eller ja, ~50-75% av det spenderas på judarna i nazityskland) under grundskolan.

Historiabitarna i Svenska A och B bör förändras något. När jag hade Svenska A (och till viss del även i B) så bestod det till 75% av historia ("här är en text, läs den, svara på frågorna och motivera") men bara högst 25% av tiden gick till ämnen direkt relaterade till svenskan.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Historiabitarna i Svenska A och B bör förändras något. När jag hade Svenska A (och till viss del även i B) så bestod det till 75% av historia ("här är en text, läs den, svara på frågorna och motivera") men bara högst 25% av tiden gick till ämnen direkt relaterade till svenskan.

Med tanke på hur dåligt många skriver, borde mer tid läggas på rättstavning. Eller rättare sagt, man borde inte släppa igenom så många fel som man gör idag. Den svenskläraren jag hade på gymnasiet påpekade inte ens om någon särskrev eller gjorde ett liknande fel. När man gått ur gymnasiet ska man behärska språket till den grad att man inte släpper igenom ett sådant fel mer än av misstag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av froken
Med tanke på hur dåligt många skriver, borde mer tid läggas på rättstavning. Eller rättare sagt, man borde inte släppa igenom så många fel som man gör idag. Den svenskläraren jag hade på gymnasiet påpekade inte ens om någon särskrev eller gjorde ett liknande fel. När man gått ur gymnasiet ska man behärska språket till den grad att man inte släpper igenom ett sådant fel mer än av misstag.

Ja, man borde definitivt satsa på att lära ut tekniker för att skriva bättre.
När jag läste Svenska A/B så lärde vi oss egentligen ingenting praktiskt. Visst, en del prat om hur man skriver bättre i teorin, men de flesta ungdomar i den åldern kommer ändå inte att förstå teorin, varvid de fortsätter att skriva precis lika värdelöst nu som då, men med skillnaden att de får ett stort/större hat för att skriva.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Estetisk bort som kärnämne!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Hahaha!
Många som säger det till mig. Jag blev det komiskt nog efter jag hade sett filmen Alive. En kille vägrar be för han är agnostiker. Så jag wikiade lite om agnostiker och insåg att det är det bästa kompromissen som finns.
Jag kan helt enkelt inte veta vad som händer fören jag dör. Eftersom jag vill tro på liv efter döden, men tycker att de andra religionerna inte är något för mig så ser jag ingen annan tro för min del

Det är skillnad på att vara agnostisk när man filosoferar och att vara det i praktiken. Eftersom i princip det enda vi kan veta med säkerhet är att vi själva existerar så borde vi vara agnostiska inför allt annat. Men begreppet tappar lite mening då. Så vad man bör titta på är hur man är i sin vardag inför de frågorna.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ja, man borde definitivt satsa på att lära ut tekniker för att skriva bättre.
När jag läste Svenska A/B så lärde vi oss egentligen ingenting praktiskt. Visst, en del prat om hur man skriver bättre i teorin, men de flesta ungdomar i den åldern kommer ändå inte att förstå teorin, varvid de fortsätter att skriva precis lika värdelöst nu som då, men med skillnaden att de får ett stort/större hat för att skriva.

Ungefär så hade vi det om jag minns rätt. Vi fick dock testa på att skriva debattinlägg, insändare och essä. Vi fick en lektion på oss, vilket blir ungefär en timme. Jag tror inte någon kan säga att de vet hur man ska skriva något av det där nu i efterhand.

Är stavning något som borde uppmärksammas även i andra ämnen? Jag vet att vi hade en lärare, som trots att vi inte hade henne i svenska, rättade språkliga fel i våra inlämningar. Jag tycker att korrekt svenska bör vara det minsta man kan förvänta sig av en inlämning. Sen självklart kan alla göra fel, det ska inte vara någon jakt på felstavningar.

Man borde försöka öka ungdomars ordförråd, fast frågan är hur?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du lär dig matte i grundskolan också. Trots detta blir du tvingad att läsa matte A och B som endast är repitition på grundskolan. Borde hoppa till C direkt.

Läsa Ma B i grundskolan? Sällan. Om du gjorde det så ska du få en kaka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Detsamma bör gälla gymnastikbiten. Dela upp idrotten i två ämnen, ett där man får betyg (den teoretiska biten som handlar om hälsa och om kroppen) och ett där man inte får det (den praktiska biten, dvs. springa efter bollar och hoppa upp och ner).

Nja, idrotten är så mycket mer än fysisk prestanda. Bland annat så kollar lärarna på hur mycket du kämpar, ledarskap och samarbete. Jag är inte speciellt teknisk av mig i bollsporter och har ganska dålig kondition, men ändå fick jag ett VG i slutbetyg i Idrott och Hälsa A.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Idag får majoriteten av alla svenskar ingen som helst utbildning om exempelvis sovjet (som trots allt är en av delarna som påverkat mänsklighetens historia mest under de senaste 100 åren) eller för den delen om kalla kriget. Däremot spenderas flera hundra timmar på bland annat nazityskland (eller ja, ~50-75% av det spenderas på judarna i nazityskland) under grundskolan.

Detta är helt ofattbart att det kan vara så. Vårat andra världskrigetarbete i nian bestod i princip bara om Hitler vs. judarna. Krigsintresserad som man är var man väldigt taggad på detta arbete, men ack så tråkigt det blev. Jag frågade läraren varför vi inte läste något om Sovjet och Stalin (som faktiskt dödade fler än Hitler) och då fick jag svaret "tidsbrist". Men så var ju läraren socialist också....

Det behövs verkligen nya kursplaner inom Historia.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Historiabitarna i Svenska A och B bör förändras något. När jag hade Svenska A (och till viss del även i B) så bestod det till 75% av historia ("här är en text, läs den, svara på frågorna och motivera") men bara högst 25% av tiden gick till ämnen direkt relaterade till svenskan.

Varför vill man ta bort det? Det är ju de som gör att vi historieintresserade kan få VG/MVG i Svenska.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Läsa Ma B i grundskolan? Sällan. Om du gjorde det så ska du få en kaka.

Ma B är i största delen funktioner och lösning av dessa, då främst andragradsfunktioner. Själv gjorde jag detta i större delen av 9an istället för att va med på lärarledda funktionerna. Jag och en vän fick en gymnasiebok och en klapp på axeln. Varför vi inte gick igenom det på tavlan kan jag inte förstå. Med tanke på att man gjorde klart högstadiets matematik i 5an känns det ju föga intressant att sitta på det igen :/

Matematikundervisning i grundskolan tycker jag är ett skämt. Finns ju ingen i klassen som ligger efter så mycket att de inte redan kan det som gås igenom.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hur många är det av er som verkligen har försökt inom ett estetiskt ämne? Det är klart det är tråkigt om man går in med inställningen att det är tråkigt och alla som är bra på det har nån sorts magisk medfödd talang (vilket är skitsnack).

Angående idrott så blev vi betygsatta på hur fort vi kunde springa 2km. Det var förvisso i nian, några år sen nu, men ändå. Det där med ledarskap, samarbete osv var det inget om.
Däremot så är idrott ett viktigt ämne, och det är tråkigt att det är så lite av det, speciellt i grundskolan.