Permalänk
Avstängd

Snabbaste linux dist?

RADERA!

Permalänk
Medlem

Jag kör fedora funkar mycket bättre än xp och vista.

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Medlem

Re: Snabbaste linux dist?

Citat:

(Säg inte ubuntu, segare än win xp :S)
.

Men har du provat xubuntu då? Det är en ubuntu variant som använder sej av XFCE4 istället för Gnome.

http://www.xubuntu.org/

Permalänk
Medlem

Arch, Gentoo, Slackware med flera mindre distributioner är betydligt rappare än de som kommer med stöd för precis allt förkonfigurerat (Redhat/Fedora, (Open)SuSE, osv). Sedan kan du ju iofs roa dig med att feta ut och slöa ner din minimala dist med KDE/Gnome och annat så det går som sirap igen.

Håll dig till t.ex. OpenBox (snabbt, logiskt och enkelt - och snyggt!) och undvik de stora skrivbordsmiljöerna så sparar du många CPU-cykler.

Permalänk
Medlem

Tänk dock på att inte börja med en allt för svår dist. Är det alldeles för krångligt i början kan det vara så att man tröttnar och helt enkelt ger upp, och det är inte så kul. Skulle faktiskt rekommendera att börja med Ubuntu ändå, just för att det är nybörjarvänligt. Det finns även ett riktigt bra forum om du behöver hjälp med något. När du känner att du förstår dig på en del så kan du bara avinstallera Gnome och ersätta det med t ex openbox, eller byta till en dist som kräver mer konfigurering (lite svårare att komma igång med). Bara mitt råd.

Permalänk
Medlem

Re: Snabbaste linux dist?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Har en bärbar dator med Celeron 2.0 GHZ och 2 GB minne (har beställt 4 GB)

Eftersom jag bara surfar och kollar film, vilken linux dist är snabbast? Utseende är skit samma bara systemet är super snabbt. Funderar på Mandriva vad tror ni? (Säg inte ubuntu, segare än win xp :S)

Har 0 kunskaper inom Linux kan väl tilläggas.

Hur vet du det, om dina kunskaper är noll?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Snabbaste linux dist?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Bara för att jag inte har några kunskaper hur systemen fungerar så betyder det väl inte att är dum? Jag har givetvis testat ubuntu och har såldes märkt att den är segare.

Att Ubuntu är segt? Tja, det har jag inte upptäckt i alla fall. Körde du live-cd eller hade du installerat Ubuntu? Det gör stor skillnad i hastighet om man säger så.

Permalänk
Medlem

OpenBSD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Slackware med Gnome eller Arch Linux med KDEmod.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk

gentoo med xfce4

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Håll dig till Windows om du bara är ute efter snabb grafik, inget X kommer kännas snabbare.

Permalänk
Medlem

Arch Linux är nog snabbt och bra. Fast lite svårare installation än t.ex ubuntu och de där.

Om du vill ha en riktigt snabb dist så kan du ju installera Enlisy som jag och några till här på forumet utvecklar.
Det är ännu mer nerstrippat än Archlinux och använder InitNG istället för SysV Init som de flesta distar kör med och det gör att datorn startar typ på 15 sekunder efter man kommit in i grub.
Ubuntu använder Upstart, men det är inte ens i närheten och är egentligen bara ett hack på SysV Init istället för ett helt nytt initsystem.
Nackdelen är ju dock att vi inte har så jättemånga program som paket än, dock har vi de vanligaste sakerna. Det kan också finnas buggar, t.ex funkar inte Gnome riktigt som det ska för jag lyckades förstöra det och får inte det att funka Men vi har XFCE4 och KDE också, och såklart även fluxbox, openbox etc.
Sen är det ju rätt så svårt också så antagligen inget för en nybörjare. Men om du vill så kom in i #enlisy-se på irc.freenode.net så hjälper vi dig lite

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju köra Ubuntu minimal. Det är inte så mycket mer än en kärna och en underbar pakethanterare. Sedan kan du enkelt genom Apt (pakethanteraren) installera valfri skrivbordsmiljö/fönsterhanterare. Men om du har noll kunskap och vägrar *buntu, prova typ Puppy Linux eller liknande, de är små som tusan (runt 50 mb), och riktigt snabba. Puppy har dessutom ett hyggligt användarvänligt gränssnitt. Även om det såklart inte är så komplett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Du kan ju köra Ubuntu minimal. Det är inte så mycket mer än en kärna och en underbar pakethanterare. Sedan kan du enkelt genom Apt (pakethanteraren) installera valfri skrivbordsmiljö/fönsterhanterare. Men om du har noll kunskap och vägrar *buntu, prova typ Puppy Linux eller liknande, de är små som tusan (runt 50 mb), och riktigt snabba. Puppy har dessutom ett hyggligt användarvänligt gränssnitt. Även om det såklart inte är så komplett.

Aptitude är terror mot pacman!
Kör archlinux med e17 som desktop enviorment. Ungefär 54ggr snabbare än xfce och 4gånger snabbare än gnome.

KDEmod piskar på jävligt bra det också.
Arch är gjort för att vara snabbt. Och har en skitbra pakethanterare och är överranskande enkelt att konfigurera och deras wiki är jäkligt bra.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jo e17 är snabbt, men det drar rätt mycket prestanda vilket gör att andra program blir lidande. Och om man kör laptop så slukar det batteri. Men ja det är riktigt najs
Men menar du inte 54 ggr snabbare än Gnome och 4 ggr snabbare än XFCE? låter ju kostigt annars

Btw, "pacman" har inget att komma med mot "apport" (enlisys pakethanterare)

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Vilken dist du kör är inte relevant, utan snarare att du kör utan desktop-effects och någon mer resurssnål fönsterhanterare (dvs helst inte KDE/Gnome).
Annars har du väl fått bra tips i tråden.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Avstängd

LXDE är väl ett bra val så slipper du också "grotta" ner dig i en massa wikiläsande
inkl confning av elementära funktioner som vissa "självplågare" roar sig med...

http://lxde.org/wiki/Ubuntu

Om:
http://lxde.org/

Man väljer ju då med fördel Ubuntu som grundinstallation så blir det också minimalt med strulande.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

DSL eller Puppy om du vill ha effektivitet out of the box.

Permalänk
Medlem

Relaterad Tråd

Graf över hur snabb vissa DE är.

Även om fluxbox och xfce är "sega" så är de fortfarande mina favoriter.
Riktigt lättkonfigurerade och användarvänliga.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Relaterad Tråd

Graf över hur snabb vissa DE är.
http://madpenguin.org/images/reviews/vl51/e17numbers.png

Även om fluxbox och xfce är "sega" så är de fortfarande mina favoriter.
Riktigt lättkonfigurerade och användarvänliga.

Intressant. Tack för bilden.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera arch+fluxbox. Fungerar utmärkt med gnome-power-manager, gnome-network-manager, gnome-screensaver vilket är bra att ha på en laptop.
Sedan thunar som filhanterare, xfce4-terminalen som terminal, firefox som webläsare, cmus för musik, mplayer för film, xfce4-tarskmanager som systemhanterare och geany som texthanterare(många textfiler som kan konfas i fluxbox).

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Relaterad Tråd

Graf över hur snabb vissa DE är.
http://madpenguin.org/images/reviews/vl51/e17numbers.png

Även om fluxbox och xfce är "sega" så är de fortfarande mina favoriter.
Riktigt lättkonfigurerade och användarvänliga.

Man ska nog kanske ta det där testet med en nypa salt med tanke på att det kommer från rasterman.com (skäms på er om ni inte vet vem rasterman är).

Permalänk
Medlem

*skäms*
Sedan får man tänka på att det tar max 0.027sec i fluxbox som är lpngsammast. Och det är en jäkla tid det..

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ubuntu+LXDE, snyggt snabbt och enkelt. Eller Dream linux, otroligt snyggt med XFCE.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Ubuntu+LXDE, snyggt snabbt och enkelt. Eller Dream linux, otroligt snyggt med XFCE.

Inte ubuntu ultimate då?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Man ska nog kanske ta det där testet med en nypa salt med tanke på att det kommer från rasterman.com (skäms på er om ni inte vet vem rasterman är).

Och dessutom så är testet från maj 2005, vilket gör att man nog inte bara ska ta det med en nypa salt, utan helst en helt skopa. Väldigt mycket hinner hända på 3 år.

Permalänk
Medlem

any-dist + wmii

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Ja wmii är ju verkligen lämpat för att surfa och titta på film.

Permalänk
Medlem

Re: Snabbaste linux dist?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Har en bärbar dator med Celeron 2.0 GHZ och 2 GB minne (har beställt 4 GB)

Eftersom jag bara surfar och kollar film, vilken linux dist är snabbast? Utseende är skit samma bara systemet är super snabbt. Funderar på Mandriva vad tror ni? (Säg inte ubuntu, segare än win xp :S)

Har 0 kunskaper inom Linux kan väl tilläggas.

ChristofferC, det var tydligen skitsamma, bara det är snabbt.