Dator -> 5.1 Förstärkare, ljudkorttips?

Permalänk
Medlem

Dator -> 5.1 Förstärkare, ljudkorttips?

Hej,

Jag tänkte ta och koppla datorljudet till min förstärkare och skulle såklart vilja ha det i 5.1 då det är en surroundförstärkare.

Som jag förstår bör jag koppla optiskt? Har optiskt på mitt moderkort (antar jag).
Har ett Gigabyte P35-DS4 iP35 moderkort nu.

Hittar ingen info att jag ska kunna få ut 5.1 från moderkortet så antar att jag behöver köpa ett ljudkort, någon som kan tipsa mig om ett? Helst inte överdrivet dyrt, under tusenlappen helst.

Permalänk
Medlem

Köpte detta

Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD

och hd595 hörlurar och 5.1 Logitech z-5500 GRYMT nöjd vill ha ett till ljudkort så ja kan köra separata saker på lurarna och högtalarna och inte behöva köra på de integrerade då ja har strömstörnings problem ;]

iaf Grymt nöjd me kortet !!

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Q9450 | Gigabyte GA-X48-DS4 | XFX GTX275 | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD | 4096MB Corsair XMS2 DHX TwinX | Wester Digital Raptor 150GB | Western Digital Caviar Black 750gb |
Övrigt: Sennheiser HD595 | Logitech Z-5500 | Samsung T240 | Logitech G15 | Windows Vista Ultimate x64 |

Permalänk
Medlem

Hur kopplar man 5.1 med det då? Med tanke på att det inte finns optisk utgång?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyken
Hur kopplar man 5.1 med det då? Med tanke på att det inte finns optisk utgång?

Mitt X-fi har iaf optisk utgång. Annars får du köra analogt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
Mitt X-fi har iaf optisk utgång. Annars får du köra analogt.

Den där har väl bara 3.5mm honor?
Trodde detta var optisk:
http://www.dustinhome.se/DisplayImage.aspx?ImageID=191027

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyken
Den där har väl bara 3.5mm honor?
Trodde detta var optisk:
http://www.dustinhome.se/DisplayImage.aspx?ImageID=191027

"* Optisk utgång stöder stereo SPDIF-ut och DVD- ljud till multikanaler"

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Du har väl optisk på ditt moderkort, finns ingen anledning att köpa nytt moderkort, ljudet blir inte bättre om du kör passthrough så du låter förstärkaren avkoda ljudet.
Mitt DS3R har iaf optisk utgång.

EDIT: jag har ett X-FI music kort som jag använder som standard för windows och spel, men när jag spelar upp music/mp3/film så har jag ställt in så att interna ljudkortet används för ljuduppspelning i mplayer classic.
2 ljudkort samtidigt fungerar klockrent , lyssna på musik på förstärkaren samtidigt som man spelar med hörlurar.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Detta är vad ni behöver http://www.webhallen.com/prod.php?id=79576&traff=1 koppla den till mic ingången/flexijack så kan ni ha coaxial eller optisk

Jag har 2st I/O moduler en till ett music kort och en till ett pro kort. Music kortet har en coaxial kabel och pro kortet har en optisk kabel kopplat direkt in i förstärkaren jag märker ingen skillnad mellan ljuden

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Om din förstärkare kan avkoda DTS så kan du använda det inbyggda ljudkortets funktion "DTS interactive" för att få 5.1-ljud via den optiska utgången.

Permalänk
Medlem

Du kan köra med det moderkort du har, du måste ställa in ljudkortet på S/pdif passthrough, vilket innebär att kortet skickar den digitala signalen till en extern dekoder, i ditt fall din surroundförstärkare.
Exakt var du hittar det i din ljudkontrollpanel kan jag dock inte svara på, du får leta dig fram.

Visa signatur

Intel Core i7 14700KF | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Du kan köra med det moderkort du har, du måste ställa in ljudkortet på S/pdif passthrough, vilket innebär att kortet skickar den digitala signalen till en extern dekoder, i ditt fall din surroundförstärkare.
Exakt var du hittar det i din ljudkontrollpanel kan jag dock inte svara på, du får leta dig fram.

Jag har moderkort med SPDIF-out och z-5500, när jag bockar i den du skrev blir det inget ljud alls oavsett vilket program jag lyssnar med.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡