Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
haha ATI xD

Ja för det är ju Ati's fel att tillverkarna har dåliga maskiner.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått mitt Sapphire 4870 och det har funkat som smort än så länge!
Kör också med catalyst 8.8.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt sapphire funkar också kanonfint, inga problem alls, går tyst och fint också

Permalänk
Medlem

JAG HADe tidigare ett ATI kort från ASUS och bytte till Saphire, mest för at det var billigast.

ASUS har en driver som ligger och spökar i systemet som heter "Extended graphics driver" som gjorde att mitt kort funkade mycket mystiskt. Efter att ha disablat denna driver i Devicemanagern så funkar det bättre. Det går inte av någon anledning att avinstallera den utan att montera in det gamla kortet och det pallar jag inte.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Mitt kort fungerar men jag är grovt missnöjd med att jag får samma FPS i 1360x1024 går dock lite stabilare i max 1680x1050.

vilket är lite störande....

Permalänk
Medlem

Det är tur att det är 24 månaders garati iaf, men synd att saker och ting ska behöva vara trasigt när man får det, hoppas innerligt att mitt kort som jag har beställt inte är defekt:D

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro, Intel i5 2500k @ 4200Mhz, 8GB Corsair 1600MHz, Sapphire 6970 @ 920x1400, Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som tråskaparen med mitt nya Saphire 4870. När jag startade vissa spel blev det grafikbuggar på skärmen och hela datorn låste sig, men jag lyckades hitta en ganska enkel lösning.

Tydligen har ATI fuckat upp sina drivisar. ATI har en funktion för att spara energi som fungerar som så att när kortet inte behöver gå för fullt så klockar den ner GPU hastigheten. Det är bara det att när det är ett 3d spel som inte kräver alltför mycket men endå lite kan inte drivrutinerna bestämma sig ifall den ska klocka GPUn till 500Mhz eller 750Mhz. Istället ligger den och togglar mellan dessa två klockfrekvenser. Detta laddar ur alla buffrande kondningar och gör så att kortet dör när PSUn inte kan leverera tillräckligt med ström under alla skiftningar.

LÖSNING:
Skapa en profil i CCC och editera i profil-filen precis som man gör med "Fan fix" http://www.youtube.com/watch?v=eufDqKmOSOI&feature=related.
Istället för att ändra fläkthastigheten ändrar du detta:

Byt ut:

<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="50000" />
<Property name="Want_1" value="50000" />
<Property name="Want_2" value="75000" />
</Feature>

Mot:

<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="75000" />
<Property name="Want_1" value="75000" />
<Property name="Want_2" value="75000" />
</Feature>

Starta om datorn och aktivera profilen TVÅ gånger.

Det löste sig för mig, hoppas det fungerar för er!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryking
Jag hade samma problem som tråskaparen med mitt nya Saphire 4870. När jag startade vissa spel blev det grafikbuggar på skärmen och hela datorn låste sig, men jag lyckades hitta en ganska enkel lösning.

Tydligen har ATI fuckat upp sina drivisar. ATI har en funktion för att spara energi som fungerar som så att när kortet inte behöver gå för fullt så klockar den ner GPU hastigheten. Det är bara det att när det är ett 3d spel som inte kräver alltför mycket men endå lite kan inte drivrutinerna bestämma sig ifall den ska klocka GPUn till 500Mhz eller 750Mhz. Istället ligger den och togglar mellan dessa två klockfrekvenser. Detta laddar ur alla buffrande kondningar och gör så att kortet dör när PSUn inte kan leverera tillräckligt med ström under alla skiftningar.

LÖSNING:
Skapa en profil i CCC och editera i profil-filen precis som man gör med "Fan fix" http://www.youtube.com/watch?v=eufDqKmOSOI&feature=related.
Istället för att ändra fläkthastigheten ändrar du detta:

Byt ut:

<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="50000" />
<Property name="Want_1" value="50000" />
<Property name="Want_2" value="75000" />
</Feature>

Mot:

<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="75000" />
<Property name="Want_1" value="75000" />
<Property name="Want_2" value="75000" />
</Feature>

Starta om datorn och aktivera profilen TVÅ gånger.

Det löste sig för mig, hoppas det fungerar för er!

Tack för tipset, fryking, ska testa det. Jag har precis byggt ihop en helt ny dator (mitt första bygge från scratch på nästan två år) och jag har ett sapphire 4870. Ikväll när jag spelade civilization iv låste sig datorn två gånger: man ser skum grafik, ljudet har hängt sig och jag var tvungen att resetta datorn. I loggen ser man bara att windows stängt ned sig oväntat. Jag hade redan fixat fanspeed-profilen för att få ned temperaturerna. Får se om detta hjälper.

Edit: Nej, det hjälpte inte. fick samma typ av låsning idag i ett helt annat spel efter fem timmar cirka...suck.

Permalänk
Medlem

Jag måste tyvär hålla med tråd skaparen och många andra verkar det som, jag spelar i princis bara WOW och har samma problem, ibland så får jag mosaik över hela skärmen och måste då reseta burken för att kunna starta igen har också fått blådump 3-4 ggr som jag alldrig fått tidigare på denna burk innan med 8800 GTS 320 kortet. Har också läst om överhtning osv men mitt kort går alldrig över 70 grader i load så det kan inte vara problemet. det har har också hänt att burken har krashat i windows miljö och startat om själv. Som sagt dessa samtliga problem började i fredags när jag monterade mitt nya Sapphire Radeon 4870 kort

// Björne

Visa signatur

FX 8350 Black Edition, Asus Crosshair V, SSD gt 3, Antec P183 Corsair Dominator 2800 8 8 8 24 Corsair 750w, Sapphire R9280x

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem med Sapphire 4870, börjar fundera på om Sapphire har skeppat iväg en hel sändning med defekta kort med tanke på hur många som har problem med dem.

Permalänk
Medlem

Hm. sapphire är det enda 4870 kortet som komplett har i lager nu : <
Antar att det är bättre att vänta tills något annat kommer in i lager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryking
Jag hade samma problem som tråskaparen med mitt nya Saphire 4870. När jag startade vissa spel blev det grafikbuggar på skärmen och hela datorn låste sig, men jag lyckades hitta en ganska enkel lösning.

Tydligen har ATI fuckat upp sina drivisar. ATI har en funktion för att spara energi som fungerar som så att när kortet inte behöver gå för fullt så klockar den ner GPU hastigheten. Det är bara det att när det är ett 3d spel som inte kräver alltför mycket men endå lite kan inte drivrutinerna bestämma sig ifall den ska klocka GPUn till 500Mhz eller 750Mhz. Istället ligger den och togglar mellan dessa två klockfrekvenser. Detta laddar ur alla buffrande kondningar och gör så att kortet dör när PSUn inte kan leverera tillräckligt med ström under alla skiftningar.

LÖSNING:
Skapa en profil i CCC och editera i profil-filen precis som man gör med "Fan fix" http://www.youtube.com/watch?v=eufDqKmOSOI&feature=related.
Istället för att ändra fläkthastigheten ändrar du detta:

Byt ut:

<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="50000" />
<Property name="Want_1" value="50000" />
<Property name="Want_2" value="75000" />
</Feature>

Mot:

<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="75000" />
<Property name="Want_1" value="75000" />
<Property name="Want_2" value="75000" />
</Feature>

Starta om datorn och aktivera profilen TVÅ gånger.

Det löste sig för mig, hoppas det fungerar för er!

Ska testa det här. Får se om det fungerar, men det låter rätt logiskt. För övrigt så har jag läst att de som äger Asus P5Q serie bör ställa in sin ram voltage manuellt.

Vad jag förstod gav P5Q för lite volt till ramen i auto vilket kunde skapa sådanna här låsningar. Så helt enkelt, testa båda.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DellaK
Ska testa det här. Får se om det fungerar, men det låter rätt logiskt. För övrigt så har jag läst att de som äger Asus P5Q serie bör ställa in sin ram voltage manuellt.

Vad jag förstod gav P5Q för lite volt till ramen i auto vilket kunde skapa sådanna här låsningar. Så helt enkelt, testa båda.

Jag har fortsatta problem med mitt saphire 4870.. Nu har jag börjat få röda dump skärmar istället för blå och datorn låser sig lite sporadiskt med ovan nämnda grafikbuggar.

Jag har inget asus moderkort, men jag ska nog endå kika lite på volten till minnena, det kan ju vara något sådant. Det verkar dock som att alla med dom här problemen har ett 4870 kort från Saphire.

Permalänk
Medlem

Det låter som att ngn kanske ska ta och kontakta Sapphire
och berätta all denna fakta som ligger i den här tråden?

Låter ju som att det skulle kunna vara ett större tillverkningsfel

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibbj
Aja... jag kan ju kommentera för alla nyfikna att jag provat att skruva åt alla skruvar på grafikkortet, kopplat ur det och synat det utan att hitta några fel och det funkar fortfarande inte.

Sista försöket blir att prova det i min brorsas dator sen kan jag med 110% säkerhet betrakta det som trasigt och skicka tillbaka det för ett nytt.

Testa Catalyst 8.9 Beta. Det är bara att googla så hittar du det. Funkar prima för mig. 8.8 funkade iofs perfekt för mig också. Har inte haft några problem med kortet ännu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
haha ATI xD

Haha mitt kort har typ 3-4 gånger din prestanda. Lägg ner såna här kommentarer. Fullständigt onödigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aloevera
Jag köpte ett power color hd4780 512 pcs+ kort och jag har inga av ovan stående problem, men måste dock säga att jag är mycket besviken på prestandan.

Hade tidigare ett leadtech 8800GTS 640mb kort och detta MYCKET gamla kort hade nästan samma prestanda som detta nya kort.

Känner mig blåst på 2500kr då man hoppats att det skulle varit bättre.

Dålig stil ATI.

P.S. är det värt att prova att köra crossfire på 2 kort eller ska man slicka såren och köpa ett NVIDIA kort eller ett 4870 x2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aloevera
Q6600 2,4 ej klockad 4 GB corsair ram 530 Hiper PSU 1st 750 GB samsung HDD T220 monitor xfi extreme music Asus P5B moderkort (dåligt jag vet men bytes nästa månad )

Spelar för övrigt COD4 crysis WIC och BF2 PR

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aloevera
Snabbare må vara men hur mycket fick ett FPS lyft på 10-20 på COD4 inte mycket IMHO

För det första kan du ju testa att kolla om du har cappat FPS:en i COD4 för så kan det mycket väl vara. Märker du ingen skillnad på gamla 8800gts och HD4870 då har du något fel på någon övrig hårdvara för HD4870 borde prestera mycket mycket bättre än till och med 8800gtx. Testa att överklocka processorn för det kan vara den som flaskhalsar. Vilken upplösning kör du i?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Jag verkar ha precis samma problem som alla ni andra. Drivrutinen "slutar" fungera så fort den belastas, skärmen blir svart, får felmeddelande ifrån CCC.
Jag har dock ett Club 3D 4870 512mb. Jag kan inte speciellt mycket om datorer, jag fick hjälp av en kunnig kompis när jag satte ihop datorn så det är inga fel i själva ihopsättandet av datorn.

Jag gjort 2 profiler där jag har både höjt "FanSpeedPercentTarget_0" och nu "CoreClockTarget_0" som någon skrev tidigare i tråden att man skulle göra. Ingenting fungerar. (tempen ligger på ungefär 45-50grader)

Jag hann spela Crysis i kanske 3-5min innan det slocknade men jag körde på väldigt höga settings helt laggfritt. Får också problemet när jag kör Team Fortress 2 men då mycket mer sällan (antar att det är mindre krävande?). Men det händer fortfarande då och då.

Jag har inte provat nya 8.9betan vilket jag ska göra efter det här inlägget men vad tror ni? Ska jag skicka tillbaka kortet?
/tacksam för alla sorts svar

Edit: mina speccs:
MK Gigabyte GA-EP35-DS4P35/DDR2/LK/GBLAN
Nätagg Corsair 520WCMPSU-520HXEU
DDR2 4GB PC6400 CorsairXMS2,(2x2GB)
CPU Core 2 Duo E84003,0GHz,6MB,1333MHz,S775
HD500GB Western DigitalCaviar SE16, SATA2, 16MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BUSKiSS

Jag gjort 2 profiler där jag har både höjt "FanSpeedPercentTarget_0" och nu "CoreClockTarget_0" som någon skrev tidigare i tråden att man skulle göra. Ingenting fungerar. (tempen ligger på ungefär 45-50grader)

Jag hann spela Crysis i kanske 3-5min innan det slocknade men jag körde på väldigt höga settings helt laggfritt. Får också problemet när jag kör Team Fortress 2 men då mycket mer sällan (antar att det är mindre krävande?). Men det händer fortfarande då och då.

Har du skapat en profil med de ändringar som jag sa och aktiverat profilen? Om du även har ändrat fan speed i profilen kommer du att märka när fläkten varvar upp så fort du aktiverar profilen. Vissa behöver aktivera profilen två gånger efter varandra för att det ska fungera (fråga mig inte varför).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aloevera
Mitt kort fungerar men jag är grovt missnöjd med att jag får samma FPS i 1360x1024 går dock lite stabilare i max 1680x1050.

vilket är lite störande....

Vad betyder det här? Förstår ingenting av den här posten. Får du samma fps i 1360*1024 (varför kör du denna upplösning över huvud taget...finns inte en skärm på marknaden som stödjer den här nativt) som i 1680*1050? I sådana fall är det processorn som flaskar. Klocka...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryking
Jag hade samma problem som tråskaparen med mitt nya Saphire 4870. När jag startade vissa spel blev det grafikbuggar på skärmen och hela datorn låste sig, men jag lyckades hitta en ganska enkel lösning.

Tydligen har ATI fuckat upp sina drivisar. ATI har en funktion för att spara energi som fungerar som så att när kortet inte behöver gå för fullt så klockar den ner GPU hastigheten. Det är bara det att när det är ett 3d spel som inte kräver alltför mycket men endå lite kan inte drivrutinerna bestämma sig ifall den ska klocka GPUn till 500Mhz eller 750Mhz. Istället ligger den och togglar mellan dessa två klockfrekvenser. Detta laddar ur alla buffrande kondningar och gör så att kortet dör när PSUn inte kan leverera tillräckligt med ström under alla skiftningar.

LÖSNING:
Skapa en profil i CCC och editera i profil-filen precis som man gör med "Fan fix" http://www.youtube.com/watch?v=eufDqKmOSOI&feature=related.
Istället för att ändra fläkthastigheten ändrar du detta:

Byt ut:

<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="50000" />
<Property name="Want_1" value="50000" />
<Property name="Want_2" value="75000" />
</Feature>

Mot:

<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="75000" />
<Property name="Want_1" value="75000" />
<Property name="Want_2" value="75000" />
</Feature>

Starta om datorn och aktivera profilen TVÅ gånger.

Det löste sig för mig, hoppas det fungerar för er!

Låter väldigt skummt men skulle kunna vara möjligt. Har inte märkt något problem med nedklockningen av mitt kort ännu. Skall testa lite 1.6 och kolla om det händer något. I sådana fall är det bara att ATI behöver lägga till en massa spel till listan där kortet skall klockas upp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrbusa
Jag måste tyvär hålla med tråd skaparen och många andra verkar det som, jag spelar i princis bara WOW och har samma problem, ibland så får jag mosaik över hela skärmen och måste då reseta burken för att kunna starta igen har också fått blådump 3-4 ggr som jag alldrig fått tidigare på denna burk innan med 8800 GTS 320 kortet. Har också läst om överhtning osv men mitt kort går alldrig över 70 grader i load så det kan inte vara problemet. det har har också hänt att burken har krashat i windows miljö och startat om själv. Som sagt dessa samtliga problem började i fredags när jag monterade mitt nya Sapphire Radeon 4870 kort

// Björne

För det första kan du ju börja med att läsa genom hela tråden. Det är tydligen så att X-Fi ljudkorten kan störa 4870 drivrutinerna. Testa att avinstallera ljudkortet och sedan koppla ur det. Annars kan det också vara spår av gamla Nvidia drivrutiner som ligger och skräpar och detta kan fullständigt sabotera ATI:s drivrutiner.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryking
Har du skapat en profil med de ändringar som jag sa och aktiverat profilen? Om du även har ändrat fan speed i profilen kommer du att märka när fläkten varvar upp så fort du aktiverar profilen. Vissa behöver aktivera profilen två gånger efter varandra för att det ska fungera (fråga mig inte varför).

Jag märker ganska gott när jag aktiverar min "overdrive", har min egna lilla jetmotor under bordet när den drar igång. Jag gjorde precis som du sa men tyvär hjälpte inte det mitt problem.

Om jag inte hade hade skapat en overdrive profil är jag ganska säker på att mitt grafikkort hade gått sönder inom c.a 1 vecka, tempen flyger iväg. För om jag inte aktiverar min overdrive skulle jag inte kunna spela MSröj utan att skärmen svartnar. Jag undrar om jag ska höja hastigheten på fläkten ännu mer, det kanske hjälper problemet lite men isf låter det alldeles för mycket.
jävla skitkort.. >.<

Permalänk

Vill säga att jag har exakt samma problem...
Sapphire 4870 512mb köpt på komplett.se

Har dock ett X-Fi kort i burken, ska prova att köra utan det (någon gång när jag känner för det...kan inte leva utan x-fi kortet).
Age of Conan fungerar cirka 10-20 minuter sen blir det krasch, gula, gröna ränder eller bara en helt svart skärm.

checka in den här tråden på AMDs forum:
http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid...
153 svar...folk med samma problem.

EDIT: Någon svarade nyss att underclocka core clock till 500 verkar fungera.

EDIT2: jag provade sänka till 600 och då crashade Age of Conan på loginskärmen

Permalänk
Medlem

Ush då, låter inte roligt detta, jag har ju ett sapphire 4870x2, men har då inte upplevt dessa hemska problem, hoppas ni får till era kort, alt. får nya hela kort, ni har ju ändå betalt 4000:- eller mer för dom

lånar tråden lite grann, jag kan inte växla mellan olika fläkt profiler när jag skapat dom, när jag väljer den som har 100& fläkthastighet så kan jag inte välja tillbaks till den andra som jag satt på 40& utan att först sätta grafik kortet till standard inst. och värkställ, då kan jag välja 40% profilen, vad kan detta bero på?

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.
Skärm: Innicn 27M2V

Permalänk
Medlem

Japp har kollat igenom den där tråden. Gjort så många fixes jag kunnat med min begränsade datorkunnighet
Men om man underklockar kortet blir det inte sämre då? isf är det ju lika bra att köpa liknande prestandamässigt nvidia-kort.

Edit: Hur underklockar man? Är det i profile.xml?
<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="75000" />
<Property name="Want_1" value="75000" />
<Property name="Want_2" value="75000" />
Ska jag ändra alla dom till "50000"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BUSKiSS
Japp har kollat igenom den där tråden. Gjort så många fixes jag kunnat med min begränsade datorkunnighet
Men om man underklockar kortet blir det inte sämre då? isf är det ju lika bra att köpa liknande prestandamässigt nvidia-kort.

Edit: Hur underklockar man? Är det i profile.xml?
<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="75000" />
<Property name="Want_1" value="75000" />
<Property name="Want_2" value="75000" />
Ska jag ändra alla dom till "50000"?

Du kan underklocka med ATI overdrive (i ati catalyst).

jag ska iaf se om jag kan få pengarna tillbaka. Det har varit för mycket strul med det här kortet...

Permalänk

Lite synd att man såg den här tråden nu

La ett order förut på uppgradering till datorn och med ett Sapphire HD4870 oxå .. Och komplett har hunnit skicka det .

Aja återstår att se när det kommer fram .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har löst det för min del!!

Jag avinstallerade ATI drivrutinerna med hjälp av drive cleaner.
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=745
Sen laddade jag ner och installera drivrutiner från Sapphires hemsida. Jag började med att testa Spore som med de gamla drivrutinerna crashade direkt och det fungerade. Nu håller jag på att testa Furmark och det har fungerat i 16 min utan att crasha.

Ytterligare en positiv sak är att fläktens varvtal regleras riktigt fint och temperaturen hålls på 72 grader! Man riktigt märker hur fläkten jobbar upp och ner.

Hoppas det här kan hjälpa er andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fryking
Jag tror jag har löst det för min del!!

Jag avinstallerade ATI drivrutinerna med hjälp av drive cleaner.
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=745
Sen laddade jag ner och installera drivrutiner från Sapphires hemsida. Jag började med att testa Spore som med de gamla drivrutinerna crashade direkt och det fungerade. Nu håller jag på att testa Furmark och det har fungerat i 16 min utan att crasha.

Ytterligare en positiv sak är att fläktens varvtal regleras riktigt fint och temperaturen hålls på 72 grader! Man riktigt märker hur fläkten jobbar upp och ner.

Hoppas det här kan hjälpa er andra.

Det är många som har gjort samma och fått det att fungera! Men funkar det att ladda ner Sapphire-drivrutiner även fast jag har 3D Club?

Permalänk
Medlem

Köpte ett Sapphire HD4870-kort på Komplett förra veckan tillsammans med CPU, moderkort och minnen.

I början efter jag installerat windows fick jag "brunskärm" som så många andra. Detta försvann när jag uppdaterade drivarna till 8.8 från amds hemsida och även från sapphires egna sida och satte på en AC Acellero s1 rev2 och fick tempen till runt 40 grader med en monterad 120mm fläkt.

Fortfarande så krashar drivarna var och var annan timme. Datorn tappar bort skärmarna och allting blir helsvart, men själva datorn fortsätter i bakgrunden så winamp fungerar och spelar vidare osv. Detta händer både i spel och i ute i windows. Många gånger sätter skärmarna igång och blinkar (ger bild i 2 sek, blir helsvarta i 2 sek osv) innan datorn krashar helt.

Vista har ju en form av felrapportering och går jag in där och kikar efteråt så är de alltid grafikkortet och dess drivare som strular.

Kortet är helt och ser ok ut, hade problemen innan och efter jag bytte kylning, men den bruna skärmen försvann så den verkar berott på värmen.

De gånger jag fått blåskräm så står de att det blivit fel i "atikmsys" eller nått liknande (han inte skriva av de helt).

När jag spelar så får jag ibland små 3mm fyrkanter över hela skärmen med 1-2 cm mellanrum i ett mönster över hela skärmen, musen går att röra i 5 sekunder sedan stendör datorn.

Någon nämnde förut längre upp i tråden om Asus P5Q kort, att "auto"-läget för minnesspänningen är felaktig för många. Detta hade jag problem med i början också tills jag ändrade manuellt till 2,1V så nu funkar minnena som de ska så de är inte dem som strular till de längre.

Tror Sapphire har gjort nått dumt då de mest är deras kort och vi har nästan alla samma problem tråden igenom.

Permalänk
Medlem

Ett ord! RUNK
inhadlar nytt system och landar på 13800 i 3dmark06
4870x2
4x1 gb minnen 1066
850w nättagg
Ga-x48-dq6
3,4 9950q (clockad)
Veliciraptor disk.
Aldrig varit problem med nvidia för mig, så satsar man på ati när alla säger wow åt 4870x2 och vips så har man suttit 4 dagar och får bara skit resultat.

Visa signatur

2,83 quad core 4870x2 , GA-X48-DQ6,1xveliciraptor 300gb 1xraptor 74gb 4x1gb 1066 DDR2 Domintator + Sony Vaio Z31 som bärbar

Permalänk
Medlem

har haft ett par crashar med mitt sapphire 4870 i tf2 nu. Hela datorn låser sig och ljudet börjar hacka. Kan dock inte se min GPU temp?!?!?! den står på 0, dessutom vill windows installera drivers för UUA high def audio varje gång jag startar datorn, har installerat dessa men det hjälper inte.

Permalänk

Allt det som postats i den här tråden beror med 90% sannolikhet på dåligt rensade/installerade drivrutiner. Allvarligt talat så borde det finnas en klistrad tråd som beskriver hur man går tillväga med tanke på hur många som klagar på dålig prestanda/bildkorruption/krascher etc. Visst, det finns fel som faktiskt beror på hårdvara (och/eller annan mjukvara vid sidan om drivrutiner) men dessa är relativt sällsynta och en sådan sida skulle hjälpa till att filtrera fram de "riktiga" felen.

Guide till hur man tar bort samt installerar sina Catalyst-drivrutiner på rätt sätt

Motsvarande guide för Nvidias Forceware

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'